Mazda 6
Mazda6 2.0i: Recept vyzkoušený na malé dvojce se ujal
Dynamický vzhled naštěstí podporuje chováním na silnici.
Všechno na světě tloustne. Američané jsou čím dál tlustší, Němci, ba i Češi. Když přehlédneme výstřelek v podobě Audi A2 a pár limuzín s hliníkovou karoserií, také auta těžknou. A stejně jako u lidí to znamená větší blahobyt. Prý.
Ne tak u Mazdy. Na MX-5 si japonská automobilka vyzkoušela, že auto nemusí být vyrobené z překližky, aby oproti svému předchůdci nevypadalo jako Hardy vedle Laurela. Následovala dvojka a nyní i šestka, jíž by nejspíš nikdo nějaké to kilo nezazlíval. Přece jen větší hmotnost přichází obvykle v této třídě s dokonalejší izolací kabiny od venkovního dění včetně vylepšeného odhlučnění, propracovanějšího interiéru a většího množství luxusních prvků ve výbavě. A kdo aspoň trochu příčetný by se takovému vývoji v sedanu za tři čtvrtě milionu bránil?
V Mazdě si řekli, že to je sice hezké, ale oni to umějí jinak. A proto sice naplnili očekávání, pokud jde o požadované charakteristiky manažerského sedanu, nicméně výsledek je docela jiný.
Pokud jste měli co do činění s dobíhající generací Mazdy6, tu novou si zamilujete okamžitě. Navzdory novému designu, prodlouženému rozvoru a protažené karoserii je totiž po pár vteřinách za volantem jasné, že Japonci nepostavili nové auto, nýbrž dále rozpracovali minulou generaci. Jestliže máte právě pocit, že to je špatně, jste vedle jak ta jedle. Tohle auto je dotažené k dokonalosti.
Začíná to u detailů, jako je umělohmotná podkova před předními koly. Přestože to vypadá jako hloupost, deflektor zdokonaluje proudění vzduchu pod autem (koeficient aerodynamického odporu auta dělá 0,27) a zároveň pomáhá účinněji chladit brzdy. Když jsme u těch brzd, přední chlazené kotouče se oproti minulé generaci zvětšily na 299 mm, takže auto je schopné rychleji zastavit. A když už jsme u toho zastavování, rozjíždění trvá benzínovému Mazdě překvapivě déle než u předchozího modelu, byť jen o dvě desetiny (9,9 s). Stačí se však podívat na o 6 km/h vyšší maximální rychlost, aby vám bylo zřejmé, že se tak stalo kvůli jinému odstupňování převodovky. Na druhé straně spotřeba díky nižší hmotnosti a lepší aerodynamice klesla o osm deci - na 7 l/100 km.
Největší přínos hubnoucí kúry však poznáte na řízení. Mazda6 působí s nezměněným benzínovým dvoulitrem o výkonu 147 koní hbitě a snadno ovladatelně, čemuž pomáhá vyvážený elektrický posilovač (převzatý a zdokonalený z RX-8). Jakkoli 184 Nm nevypadá zázračně, motor má slušný zátah už od spodních otáček a rád se nechá vytáčet. V zatáčkách necítíte přesouvání hmotnosti, nýbrž ochotně spolupracující podvozek a nově nastavené zavěšení výborně tlumí nerovnosti a zůstává za všech okolností vybraně tiché.
Odcházející generace Mazdy6 nás nedávno opět překvapila vyspělostí. Novinka si z ní však dokázala vzít to nejlepší a dotáhnout to ještě o kus dál. Spolu s lepší výbavou a dobře nastavenou cenou má na to, aby zabojovala o špičku segmentu. A jsem docela zvědav, jak ten souboj s Mondeem dopadne.
První dojem * * * * 1/2
Nejzábavnější sedan střední třídy s patřičně komfortní kabinou a přesvědčivě moderní výbavou.
Fakta
Mazda6 2.0i sedan
* Cena 690 000 Kč (odhad)
* Nejvyšší rychlost 214 km/h
* 0-100 km/h 9,9 s
* Spotřeba 7,0 l/100 km
* Emise CO2 161 g/km
* Hmotnost 1370 kg
* Motor řadový čtyřválec, 1999 cm3
* Umístění vpředu napříč
* Poháněná kola přední
* Výkon 147 koní v 6500 ot./min.
* Toč. moment 184 Nm při 4000 ot.
* Převodovka 6stupňová manuální
* Palivová nádrž 64 litrů
* Kufr 519 litrů
* Kola 18 palců
* Pneumatiky 225/45 R18
Líbí se nám
* Nižší hmotnost má vynikající vliv na ovladatelnost, díky čemuž je nejzábavnějším modelem střední třídy.
* Elektrický posilovač řízení působí vyváženě a klade dobrý odpor.
* Přehledné a kvalitní ovladače na palubní desce
Nemůžeme vystát
* Na zadních sedadlech ztrácí prostorem na Mondeo.
* Kontrola stabilizace zasahuje brzy, ale naštěstí jde vypnout.