Jak nejlépe zvýšit výkon
Jak nejlépe zvýšit výkon
Důležitou částí je výměna standardního filtru za sportovní, který má větší prostupnost, a tím pádem se do sání dostane více vzduchu. Vybrat si můžete buď jednoduchou náhradu za sériový filtr, který vložíte do původního boxu sání, nebo ho jednoduše vyměníte úplně celý za filtr větší, kónický. Nemělo by se zde zapomínat na nějakou přepážku, kterou oddělíte filtr od motoru. Čím studenější vzduch vnikne do motoru, tím větší výkon dostaneme. Studený vzduch lépe podporuje hoření, a proto není na škodu, když ho umístíte někam pod nárazník nebo na místo, kudy proudí. Extrém je mít filtr vytažen z kapoty ven. Ale motor mušky nepapá :)
Pokud máte turbodmychadlo a rozhodnete se ho vyměnit za větší, budete ze stejného důvodu potřebovat i rozměrnější chladič stlačeného vzduchu. Handicapovány nejsou ani diesely, jejich upravené verze dokáží ukázat záda nejednomu benzíňáku a značky TDi nahánějí strach. Pokud vlastníte v autě turbodmychadlo nebo kompresor, není nic jednoduššího, než za cenu dvaceti až třiceti tisíc získat příjemných 30 koní a víc. Dramaticky také stoupne točivý moment, třeba i o 30%. Přece jen, není to krásné, když sešlápnete plyn při předjíždění a zátah turba vás zarazí do sedadla?
Vrhneme se na výfuk jako celek. Rozdělme si ho na tři části. Svody, střední a zadní část. Jestli chcete získat nějakého toho koníčka na výkonu ještě i výfukem, připravte se na temno a prázdno ve vaší peněžence. V tomto případě je zapotřebí vyměnit všechny tři části výfuku. Nové svody jsou navrženy tak, aby měly co nejméně ohybů kvůli menšímu odporu. Jsou většinou chromované a jejich cena se pohybuje od deseti tisíc výš. Střední část výfuku je pro ty, kteří jsou ochotni investovat ještě nějaký ten tisíc navíc, a to přímo do sportovního katalyzátoru. Ten je také navržen tak, aby nejen splňoval emisní normy, ale aby měl zároveň co nejmenší odpor. A zadní část je pro každého normálního tunera. Jedná se zde převážně o výměnu koncového tlumiče, taktéž za sportovní a s více koncovkami. Nebo s koncovkou jednou, ale brutální. Kromě vzhledu je pro tunery důležitý i zvuk. A kolikrát jde právě jen o ten zvuk :). Pokud výfuk otevřete příliš, dočkáte se opačného výsledku než jste chtěli. Výkon se ztrácí a vaše auto "jen" řve. Proto si doporučuji vyladěný výfuk pořídit z obchodu.
Pokud nemáte turbodmychadlo, pak jedinou finančně únosnou úpravou bude chiptuning. Cenově se pohybuje u každého auta jinak, ale řádově to přijde kolem deseti tisíc. Chiptuning Vám udělá například ze standardních 130 koní nárůst výkonu o 20 i 30 koní. Pokud je vám jedno, kolik bude přestavba stát, přikupte si ještě ostrou vačku, dejte motoru větší ventily nebo pokud je vám to stále málo, pak mu pomozte zhluboka se nadechnout dodatečně montovaným kompresorem.
Zbývá už poslední možnost a tou je NITRO. Ten se vpouští do sání a s motorem dělá divy. N2O (rajský plyn) má totiž opačný účinek než na člověka. Rozhodně vám motor neuspí. Kapalina v tlakové nádobě se na vzduchu mění v plyn, a pak ochlazuje své okolí o několik desítek stupňů. A jak už bylo jednou zmíněno, čím nižší teplota, tím lépe směs hoří, a tím větší máte výkon k dispozici. N2O obsahuje navíc třetinu kyslíku, takže napomáhá k lepšímu hoření směsi ve válci.