Fifa 08
Fifa 08 recenze
Na rozdíl od série NHL, které již zhruba tři roky stagnuje na místě a počet novinek by se dal spočítat na prstech jedné ruky zasloužilého řezníka, série FIFA nemá svou cestu tak jednoduchou. Již pár let jí je velmi silnou konkurencí konkurenční ProEvolution Soccer od Konami, který je v mnoha ohledech i lepší. V tomto směru EA Sports nezahálí a snaží se deficit oproti konkurenci dohnat. Nebudeme tu rozebírat, kdo od koho co kopíruje, protože důležité je, že z vzájemného souboje těžíme my, hráči.
Hned
první setkání s menu FIFA v nás vzbudilo kladný dojem, protože novinek
oproti loňskému dílu je skutečně hodně, pominu-li, že menu je vyvedeno
stále ve stejném duchu a při jeho ovládání je třeba klasicky kombinovat
klávesnici a myš případně gamepad, protože některá tlačítka jsou prostě
nedosažitelná. Na samotné ovládání hry lze samozřejmě použít
klávesnici, ale kdo to s hraním myslí skutečně vážně, musí zauvažovat o
koupi kvalitního gamepadu s analogovými kloboučky (ala Xbox nebo PS).
Proto také pokud budu mluvit o ovládání, budu mluvit především o
gamepadu, protože na klávesnici se vše dělá o řád složitěji. Ovládání
klávesnicí však lze slušně modifikovat v přehledném interfacu, který je
vyvedený ještě lépe a přehledněji než loni. Mimoto musím zmínit, že
tento díl FIFA je prvním sportem od EASports, u kterého mi (a zdaleka
nejen mě) korektně funguje skok do Windows přes zkratku Alt+Tab. Je to
drobnost, ale skutečně potěší.
Tři
hlavní novinky v ovládání hry máte možnost si prohlédnout v animovaných
sekvencích se stručným popisem, které přiblíží, kdy a jak je využívat.
Tyto novinky jsou:
Manuální přihrávky - Pryč je
doba, kdy jsme stiskli přihrávku a ta šla neomylně kousek před
nabíhajícího hráče a nic jsme s tím neudělali. První novinka letošního
ročníku umožňuje nastavit si v době přihrávky analogovou páčkou její
směr a poslat tak přihrávku klidně dvacet metrů před hráče, nebo přímo
na jeho nohy. Umožňuje to lepší taktizování a načasování přihrávky.
Přímá změna hráčů
- Taky jste určitě kolikrát zuřili, když jste se bránili rychlému
nepřátelskému protiútoku a tlačítkem pro změnu hráče jste si
přehazovali obránce, ale nepovedlo se vám rychle přepnout na toho,
kterého jste potřebovali a dostali tak gól. Nyní lze pravou analogovou
páčkou ukázat ve směru hráče na kterého chcete přepnout a hra vám
automaticky přehodí na nejbližšího hráče, který je ve zvoleném směru
blíže k brance. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že tahle vlastnost
rychle přejde do krve a zlepšení je to citelné.
Ovládání brankáře - Třetí z hlavních novinek, je možnost ovládat přímo brankáře a to nejen při výkopech jak bylo zvykem, ale také při přímých kopech, rozích a vůbec při závaru před vaší brankou. Příkladem může být, že pokud na vás jde rychlý útok, který obrana již nestíhá, přepnete se stiskem pravé analogové páčky na brankáře a můžete se pokusit ve vhodné chvíli chytit hráči míč přímo pod nohama. Stejně tak při standardní situaci si seřídíte zeď a přepnutím na brankáře ho můžete postavit do výhodnější pozice. Při svižné hře není jednoduché ovládat ještě brankáře, nicméně je to velmi užitečná změna, na kterou se dá hezky zvyknout.
Krom těchto tří video ukázek je k dispozici ještě kompletní tutoriál ve formě karet se snímky a popisem co jak dělat. To je vhodné hlavně pro nováčky, kteří hrají prvně a touto formou se mohou seznámit se základy i velmi pokročilými technikami kliček, pasů a používání taktiky. To vše je možné si nacvičit v módu trénink, kde lze trénovat penalty, standardní situace ale i hru. Jen mi nejde na rozum, proč takový trénink, případně tutoriál nemůže být také v NHL, kde není nic. K tréninku mám jedinou výtku, že při volbě pozice výkopu standardní situace vidíte pouze číslo pozice, ale ne její umístění. To uvidíte až při spuštění, ale bylo by tak složité ukazovat to v reálném čase? Samozřejmě, že časem si vypozorujete, kde je která situace, ale proč to dělat složitě, když by to mohlo jít jednodušeji.
Konečně
je ve hře možné (speciálně v síťové proti živému hráči) hodit aut
jinam, než se hráč dívá a stejně tak kopnout centr na jinou stranu.
Opět je to krůček k větši realističnosti. Brankáři se dočkali nových
animací a krom toho, že chytají lépe a reálněji, občas udělají i reálný
kiks, když podběhnou balón nebo vyrazí přihrávku přímo do rukou
soupeře. Poměrně část se ale stane, že počítačově řízený brankář vyhodí
míč přímo pod nohy poblíž stojícího mého hráče, což se sice stát může,
ale řekl bych, že dobrý brankář, tohle udělá, slovy klasika, maximálně
jednou za deset let. Rozmístění hráčů na hřišti a přítomné formace jsou
udělány více podle skutečnosti a skoro každý tým má jinou formaci. Krom
toho si lze udělat vlastní vysněnou formaci.
K
dispozici jsou klasické módy jako manažerský, turnaj, soutěže, online
hra a také jedna novinka. Tou je Be-A-Pro sezóna, ve které se ujmete
jednoho jediného hráče a provázíte ho jeho profesionální kariérou od
začátku až po nejvyšší úspěchy. Vývoj hráče je realizován jednoduchým
rpg systémem, kdy váš hráč leveluje a vy můžete rozdělovat atributy jak
se vám libí a vylepšovat tak vašeho hráče. Při hře pak můžete
koordinovat i okolní hru pomocí příkazů a nebýt tak odkázán jen na
počítačové hráče. Mimo toho lze toto hrát až ve čtyřech hráčích a
utvořit tak silný tým s kamarády. Manažerský mód se také dočkal
několika změn a svými možnostmi se blíží k některým free manažerům
(když si ale vezmeme, že je to jen jeden z módů plné hry, myslím to
jako kompliment, ne urážku). Při nabírání sponzorů si můžeme přehledně
porovnávat jejich nabídky a jednou z novinek je možnost plánovat do
volných dnů tréninky a sledovat, kterak ovlivňují statistiky vašeho
týmu. Zápasy lze simulovat v rychlém nebo kompletním hezky a přehledně
udělaném módu s možností kdykoliv zasáhnout do hry. Vaše manažerské
výsledky jsou sledovány vedením klubu a každý větší neúspěch už je
signalizován emailem ve vaší schránce s varováním nebo i něčím horším.
Po
grafické stránce jsou naše pocity trochu rozporuplné. Samotné dění na
hřišti vypadá lépe, hráči mají reálnější pohyby a dostali do vínku i
nějaké nové animace. Obličeje jsou jako klasicky blíže k reálu a
postavy dostali detailnější ruce s prsty, čehož využívají při každém
radování nebo oslavě gólu. Jakmile sledujete klasický záběr z výšky, je
to radost pohledět na ten koncert. Jakmile se ale zobrazí nějaký
opakovaný záběr nebo blízké zobrazení je to úplně jiné kafe. Nevím
jestli to bylo cílem, ale vzhled těchto momentů je o několik řádů horší
než jiná grafika vzdáleně to připomíná televizní přenosy nízké kvality
a opravdu to není hezké, což je ostatně vidět na některých
screenshotech, které mají o řád horší kvalitu než ty ostatní (a není to
kompresí, snímky dále nejsou upravovány).
Jako
pěst na oko působí neuvěřitelně hranatí diváci, kteří jsou snad čím dál
hranatější a placatější. V tomto směru je zase dále NHL, i když to taky
není nic ideálního. Co je skoro až neuvěřitelné je, že v roce 2007, kde
všude září nextgen grafiky stále stojí kolem hřiště placaté fotky
policistů, pořadatelů a novinářů. Pokud to vidíte z boku, dá se na to
koukat, ale při pohledu z hora to vypadá dost uboze. Na druhou stranu
je třeba říci, že i na rozlišení 1280*1024 a všechna nastavení na high
(ty nastavení jsou celkem 4) hra bez problému běží na 60 a více snímků
za vteřinu (na mém stroji Intel Core2Duo E6300, 2Gb ram a ATi Radeon
X1900GT). Co ale nepotěší majitele širokoúhlých monitorů je naprostá
nepodpora takových displejů ze strany EA Sports, protože ani NHL ani
FIFA nepodporuje ŽÁDNÉ širokoúhlé rozlišení. Specialitou PC verze FIFA
je možnost exportovat uložené replaye v několika kvalitách a sdílet je
tak s kamarády. Občas se mi ale stalo, že při ukládání videa spadla
celá hra.
Co
bylo vždy hlavním náskokem před ProEvo fotbalem byly licence a jejich
prezentace. Nejinak je tomu i v tomto ročníku. Vyjma všech lig, na
které jsme zvyklí jako jsou italská Serie A, anglická Premier League a
nebo španělská Primera Division, jsme se konečně dočkali kompletní
české Gambrinus ligy s aktuálními soupiskami a dále pak irskou a
australskou soutěž. Mimo české ligy vychází v našich končinách
kompletní česká verze s vylepšenými komentáři Jaromíra Bosáka a Petra
Svěceného. Bohužel v době recenze jsme měli k dispozici pouze anglickou
verzi a pokud se k nám česká dostane, určitě se o ní ještě zmíníme.
Jestliže
NHL jsme kritizovali za naprostou stagnaci, musíme FIFA pochválit za
slušný posun v hratelnosti. Je vidět, že souboj s ProEvo není marný a
ještě uvidíme jak dopadne porovnání s ProEvo2008, které má vyjít za pár
týdnů a připravuje si také spoustu novinek. Vím, že se zase strhnou
diskuze o tom, zda je lepší ProEvo nebo FIFA, ale jsou zbytečné,
protože FIFA byla, je a bude více arkádová a svižná hra s perfektní
prezentací licencí, zatímco ProEvo zase uniká ve svém realistickém
přístupu ke hře. FIFA08 si od nás odnáší skvělých 85%
a uvidíme s čím přijde její konkurence. Je však jasné, že letos
minimálně jedna skvělá fotbalová hra bude, spíše dvě. A to je dobře pro
nás pro všechny