19. Zásobovací činnost
Zásobovací činnost
- nejprve
musíme určit, kolik materiálu spotřebujeme, podle toho určíme, kolik ho
nakoupíme, abychom měli dostatečnou zásobu. Poté materiál objednáme, při dodání
proběhne převzetí a poté podrobná přejímka. Materiál objednáme do skladu a
průběžně spotřebováváme
Příklad:
Podnik
plánuje vyrobit ve 3. Čtvrtletí 5 000ks nákupních vozíků
1. na základě
údajů v tabulce:
Materiál |
Měrná jednotka |
Norma spotřeby |
Počáteční zásoba |
Cena |
Konečná zásoba |
Chromovaný drát |
m |
15 |
3 000 |
22 |
3 500 |
Kolečka |
ks |
4 |
800 |
55 |
900 |
Plast |
kg |
0,1 |
30 |
240 |
40 |
a) N1 =5 000*15
= 75 000m
N2
= 20 000ks
N3 = 500kg
b) N = S + KZ –
PZ
S = Q
(množství)*NS/ks
N1 =
75 500m
N2
= 20 100ks
N3 = 510kg
c) N1 =
1 661 000
N2
= 1 105 500
N3 = 122 400
N1 +
N2 + N3 =
1 661 000 + 1 105 500 + 122 400 =
2 888 900Kč
Podrobnější členění zásob:
Materiál
suroviny a základní materiál) tvoří podstatu výrobku)
pomocné látky (k doplnění výrobku), provozovací látky, (k provozu podniku jako
celku), náhradní díly, obaly
zahrnuje se sem i hmotný majetek, který se
nespotřebovává jednorázově
Zásoby vlastní výroby:
a) polotovary vlastní výroby – produkty,
které již byly zpracovány, ale nemohou být bez dalšího zpracování použity
b) nedokončená výroba – produkty,
které již prošly výrobními operacemi, a kdy na ně byly vynaloženy náklady, ale
nejsou k určitému dni dokončeny) nejsou výrobkem)
c) výrobky – hotové
produkty
d) zvířata – zvířata
patřící do zásob jsou mladá zvířata, ryby, hejna slepic, atd.
Zboží – budeme užší vymezení zboží – nakoupené výrobky v obchodech, které se
dále prodávají
Členění zásob
- zásoby
vlastní výroby
- nakupované
zásoby – materiály, polotovary, zvířata, zboží
Dva pohledy na velikosti zásob a
optimální zásobu
- jestliže
podnik pořizuje zásoby, musí je někde skladovat
- dva pohledy:
1. snižujeme zásoby:
vážou finanční prostředky podniku, které nemůžeme
použít pro jiné účely
vyvolávají náklady – na provoz skladů
znamenají riziko, že nakoupené zásoby nebudeme moci
později použít
2. zvyšujeme zásoby:
zabezpečit plynulou výrobu
realizovat výrobu velkého množství výrobku bez
přestavování výrobní linky
Dělení zásob:
- běžná zásoba – je zásoba mezi dvěma dodávkovými cykly a slouží pro
každodenní dodávky do výroby
- zásoba pojistná – kryje zpoždění v dodávce nebo náhle zvýšenou
spotřebu. Stanoví se podle zkušenosti, dle statistických odhadů
- zásoba technická – vytváří se tam, kde je potřeba materiál před
použitím upravit (vysušit dřevo)
- zásoba příležitostná – vytváříme pouze tehdy, pokud využíváme množstevní
slevy nebo mimořádné nabídky
- celková zásoba = běžná zásoby + pojistná
zásoba + technická zásoba + příležitostná zásoba
Limity a normy zásob
- velikost
zásob je třeba udržovat v určité optimální výši
- může být
vyjádřen: ve dnech, v naturálních jednotkách (kg, m,…) a nebo v Kč
- stanovení
minimální zásoby = dodací lhůta * průměrná denní spotřeba + pojistná zásoba
v naturálních jednotkách
- minimální zásoba = udává, pod kterou by zásoba neměla klesnout, aby
nebyla ohrožena plynulost výroby
- dodací lhůta
je doba od okamžiku podání objednávky ke skutečnému
dodání
stanoví se:
a) výpočtem
b) odhadem
Stanovení maximální zásoby
Pokud jsou
dodávky pravidelné – nejvíce potřebné druhy materiálu – využívá se stanovení
maximální zásoby.
Maximální zásoba udává množství materiálu, které by zásoba neměla
přesáhnout – aby nebylo zbytečně mnoho prostředků vázáno v zásobách, aby
dostačovala kapacita skladů a nedošlo k zatarasení komunikací
v prostorách podniku. Maximální zásoba má být tak velká, aby zabezpečila
výrobu po dobu mezi dvěma dodávkami + dodací lhůty
Dodávkový cyklus – doba mezi dvěma dodávkami.
Maximální
zásoba se stanoví:
- výpočtem: maximální zásoba )v naturálních jednotkách) = (dodávkový
cyklus + dodací lhůta)* průměrná denní spotřeba + pojistná zásoba
v naturálních jednotkách
- odhadem
Normy
optimální zásoby
N
= S + KZ – PZ
S
= Ns * Q
Zp,
Zt
C
– dodávkový cyklus
D
KZ
= ZN
C
= dodávkový cyklus – doba mezi
dvěma dodávkami
KZ – taková zásoba, kterou chceme mít na konci období
PZ – je zásoba, kterou máme s předchozího období
N – vypočítáme v měrných jednotkách např. m,l,kg ; nebo
v korunách
Normy
optimální zásoby nám říkají, v jaké výši má být průměrná zásoba na skladě
a umožňuje vyčíslit, jaké prostředky budou vázané v zásobách (tyto výpočty
neprovádí každý podnik, protože jsou náročné na čas a podklady)
Časová norma zásob (ČN) – udává se ve dnech a říká nám na jak dlouho máme
zásobu materiálu pro výrobu
ČN
= 1/2C + Zp + Zt
Metoda ABC aneb jak rozumně využít předchozích
poznatků
- ne každý
druh materiálu se objednává stejně často a ve stejných množstvích. To nám
umožní na jedné straně soustředit se na ty druhy, které podstatně ovlivňují
výrob – a vázanost prostředků v zásobách, a na druhé straně neplýtvat
časem a prostředky na sledování zásob těch druhů, jejichž význam je minimální
Nakupovaný materiál
protož rozdělíme do tří skupin:
A – položky, které jsou nejpoužívanější. Často tvoří
60% - 80% spotřeby. U nich má význam provádět důkladně propočty optimální
velikosti zásob, případně vždy stanovit minimální zásobu
B – položky méně používané, které můžeme jednoduše
nahradit. Tvoří asi 15% - 20% spotřeby
C – druhy, které je možné snadno získat nebo se
nevyplatí je skladovat např. kancelářské potřeby. Tvoří asi 5% spotřeby.
Nakupujeme je vždy, je-li právě potřeba, a jejich zásobu postačí odhadnout
Metoda just-in-time
- nazývá se
práce v čas
- dodávky materiálu
probíhají v okamžiku, kdy je materiál potřebný ve výrobě, mnohdy se dodává
přímo až na výrobní linku → minimální náklady skladování
- předpokladem
jsou pravidelné a naprosto spolehlivé dodávky, přesné informace od odběratele o
průběhu výroby, důležité je i vstupní kontrola kvality a spolehlivá komunikace
mezi odběratelem a dodavatelem
- tento způsob
zásobování pro náročnost není masivně rozšířen
Stanovení spotřeby materiálu
NS
= US (užitná spotřeba) + NS (odpad, ztráta)
- norma
spotřeby stanoví optimální množství spotřebovaného materiálu na jednotku výroby
Stanovení velikosti
nákupu
a) v pravidelném cyklu (1xtýdně, 3x za měsíc) – týká se hlavně základního materiálu, který bychom
zařadili do skupiny A
b) v proměnlivých termínech – materiál
objednáváme dle potřeby, zahrneme zde materiál ze skupiny C (kancelářské
potřeby) a některý materiál ze skupiny B
- velikost
materiálu stanovujeme výpočtem nebo odhadem
- Jak spolu
souvisí velikost zásob a nákup?
Z předchozího
výkladu vyplývá, že stanovení velikosti nákupu a velikosti zásob se vzájemně
prolíná. Jestliže zásoba v den objednávky klesne výrazněji pod minimální
zásobu, je třeba objednat více, než bychom objednávali běžně. Naopak, jestliže
zásoba převýší maximální zásobu objednávky, snížíme nebo vynecháme
Rychlost obratu
- Rychlostí
obratu rozumíme dobu, za kterou oběžný majetek projde všemi formami koloběhu,
je to doba, za kterou se nám vložené peníze do nákupu materiálu vrátí uhrazením
za prodané zboží
- Rychlost
obratu bychom viděli rádi co nejvyšší
Zrychlení
obratu přinese vyšší výnosy a tedy i zisk.
1.
rok = variabilní náklady 7 mil., fixní náklady 20 mil., celkem náklady 15 mil.,
výnosy 16 mil. A 1 mil zisk
2.
rok – N = 15 mil. → 1 koloběh 13 mil → 2 koloběh (bez FN) celkem 28 mil., V =
32 mil., zisk 4 mil.
Zrychlení
obratu snižuje množství potřebných finančních prostředků
Pololetí
→ 100 000 knih, N = 4 mil., V = 5 mil.
1.
pololetí → 50 000 knih, N = 2 mil., V = 2,5 mil
2.
pololetí → 50 000 knih, N uhrazeny s V
Jak zrychlit obrat oběžného majetku?
- Obrat
zrychlíme, pokud je poptávka po našich výrobách a můžeme zvýšit směnnost.
Rychlost OM zvýšit nejde např. v zemědělství – dána doba vegetace,
v některých odvětvích jako je hutnictví, sklářství, kde musí být dodržen
technologický postup
Měření rychlosti obratu zásob
1. Počet
obrátek zásob = celková spotřeba/ průměrná zásoba
Kolik
za rok proběhne materiál celým koloběhem.
2. Doba
obratu = 360*(počet dnů v období)/počet obrátek
Udává,
za kolik dnů proběhne jeden koloběh.
Nákupní marketing
Nákupní marketing není tak známý a prakticky
používaný jako při prodeji zboží. Nákupní marketing si můžeme představit jako
pořizování zásob s ohledem na požadavky zákazníků na náš produkt. Pokud
nakoupíme materiál levněji o 1 000Kč zisk se zvýší o 100Kč. Úspory v nákupu
mají daleko větší účinnost než zvyšování prodeje.
Příprava nákupu
- Nákupní
průzkum, kdy zjišťujeme informace, které materiály jsou pro nás vhodné a kteří
dodavatelé by nám nejlépe vyhovovali
- Rozhodnutí,
zda jednotlivé součásti výrobku budeme vyrábět z výchozího materiálu (a
pokud ano, z jakého) nebo nakupovat jako polotovar nebo součástku
- Výběr
určitého materiálu ovlivňuje vlastnosti výrobku, a proto tento výběr provádíme
podle toho, co náš zákazník od výrobku požaduje. Kupuje-li si ho
s přesvědčením, že mu bude léta sloužit, musíme použít co nejkvalitnější –
i když dražší – materiál snižování norem spotřeby. Jestliže zákazník
trvanlivost neocení, je zcela neefektivní vybírat nákladné druhy materiálu.
Výběr dodavatele z marketingového hlediska:
- Srovnáváme
vlastnosti materiálu, poskytované služby
- Srovnáme
výši ceny a slev vzhledem k vlastnostem materiálu
- Rozhodujeme
se, zda nakupovat přímo nebo pomocí mezičlánků
- Bereme
v úvahu možnosti využití podpory prodeje, informace poskytované reklamou,
apod.
Měli bychom
i při nákupu vytvářet pověst nadějného, solidního, perspektivního odběratele.
Díky ní můžeme získat výhodné nabídky, ústupky či výjimky (v placení, ve změně
dodacích lhůt, úprav parametrů materiálu)
Zabezpečení dodávek, kontakt s dodavateli
- Mluvíme-li o
nákupním marketingu, přecházíme ve vztazích k dodavatelům na vyšší stupeň
– k vzájemné spolupráci. A tak odběratel usiluje o dlouhodobé dohody a o
výměnu informací – o plánovaných změnách sortimentu, vlastnosti materiálů a
produktů. Obě strany by měly sledovat své připomínky a podle toho uzpůsobit
velikost objednávek, dodávané druhy, termíny, způsob dopravy,…
Logistika a zásobování
Logistika
Celým
procesem pořizování zásob prolíná logistika. Rozumíme jí všechny činnosti při
pořizování zásob od volby dodavatele a nákupní cesty, stanovení velikosti
nákupu a zásob přes zabezpečení dopravy a skladování přejímky až k výdeji
do spotřeby. Současně se zabývá zabezpečením informací v tomto procese,
tj. – doklady, počítačovou podporou, ústní komunikací. Je tedy základem celého
nákupního marketingu. Často se také setkáme se starším termínem zásobování,
který má trochu užší význam, znamená především stanovení velikosti nákupu,
zabezpečení dodávky
V českých
podnicích se nejčastěji vytváří samostatné oddělení pro pořizování materiálu.
Skladování
Rozdělení:
- Centralizovaný sklad – umožňuje zavést vysoký stupeň automatizace,
centralizovaný nákup, jednodušší kontrolu, využít moderních metod řízení zásob.
Díky tomu klesají skladovací náklady. Nevýhodou jsou delší vzdálenosti při
dodávání a zdlouhavější komunikace, a proto naopak rostou dopravní náklady
- Decentralizovaný sklad – má výhody a nevýhody obrácené. Rozhodnutí je věcí
propočtu, zjištění, při kterém způsobu jsou celkové náklady na skladování a
dopravu nižší
Jiné rozdělení:
- Vlastní sklad – můžeme postavit tak, aby vyhovoval našim
požadavkům, aby chránil zboží podle naší potřeby a zásoby byly pod naší přímou
kontrolou. To je vykoupeno drahou
výstavbou, nutností zabezpečovat provoz skladu se všemi náklady. Pak se náklady
na skladování rozloží do velkého množství položek
- Pronájem skladu – ušetříme náklady na výstavbu, můžeme si sklad
pronajmout i krátkodobě, můžeme zvolit několik druhů skladů
Kupní
smlouva
Způsob
uzavření:
ústně – je rychlá, ale neexistuje
doklad o uzavření
písemně – oboustranné potvrzení
dokumentu zašle se objednávka dodavatel ji potvrdí a uzavře se kupní smlouva:
elektronicky - objednávku zašleme E-mailem a
stejně obdržíme potvrzení
- objednávku prostřednictvím internetu –
formulář – elektronický podpis
Náležitosti
kupní smlouvy
smluvní strany – dodavatel a odběratel
náplň -
co je předmětem – druh zboží
množství
jakost
cena
způsob dopravy
místo předání
penále za
nedodržení podmínek
podpisy smluvních
stran a datum
Povinnosti
prodávajícího
Předat
množství v určité jakosti za stanovenou cenu ve stanovené lhůtě na daném
místě
Povinnosti
kupujícího
Převzít
dodávku a zaplatit
Další ujednání
Záruka,
servis, řešení problému při dodání