Maturitní otázka 14.
Historická próza 19. a 20.
století
Realismus v 80. a 90. letech
historický román – s výchovnou tendencí
národní – historická věrnost, typizace; vliv francouzské a ruské literatury
povídky, romány,
románové kroniky; historická hodnověrnost, ověření událostí. Potvrzení
samostatnosti českého národa. Palackého historická koncepce – historický pohyb je dán aktivitou celého národa. Národ = celek (ne jedinec)
vytváří dějiny.
Koncepce Josefa Pekaře – dějiny netvoří celý národ, ale významné osobnosti
doba volala po
následování minulosti - náměty z husitství - snaha o přeměnu společnosti
Václav
Beneš Třebízský ( 1849-1884)
sympatie k husitství,
obvykle psal povídky:
V červáncích kalicha, V záři kalicha, Pobělohorské elegie,
Pod doškovými střechami
Bludné
duše - román o selském povstání z doby Josefa II.
- soucit s utrpením lidu
Alois
Jirásek (1851-1930 )
středoškolský
učitel, stál u zrodu samostatného státu, vliv Paleckého koncepce. Témata:
období husitství a národního obrození (široké románové kroniky), doba
pobělohorská, lidové vzpoury a povstání
Nejstarší období dějin: Staré pověsti české
– ale i novější: o Žižkovi, Kozinovi, Jánošíkovi (čerpal z Kosmase a
Dalimila)
Husitské
období: Mezi proudy - třídílný román, vzrůst
společenských rozporů za Václava IV., počátky reformního hnutí, osudy Jana
Žižky, vydání Kutnohorského dekretu
Proti
všem – románová trilogie, rozkoly v husitském hnutí, rozmach a vrchol
husitství, založení Tábora
Bratrstvo
– románová trilogie, doznívání husitských válek na Slovensku
Husitský
král – 2 dílný nedokončený román, vláda Jiřího z Poděbrad
Z Čech
až na konec světa – román, mírové poselství Jiřího z Poděbrad do
západní Evropy, podle cestopisu Václava Šaška z Bířkova
Pobělohorské
období: Skály – román, vzpoura na Čáslavsku
Skaláci
– román, selská vzpoura 1775 na Náchodsku
Psohlavci
– román, protifeudální odboj, povstání Chodů, Kozina, Lomikar
Temno
– román, spektrum společenských typů, nedá se vyčlenit jednotlivý hrdina,
období protireformace, pálení českých knih
Národní obrození: F.L.Věk - pět dílů, románová kronika, průběh
počátků národního obrození. Autentická hlavní postava (osudy od dětství),
prostředí Prahy a Dobrušky, historické postavy – V. Thám, V. M. Kramerius
U nás – 4 dílná románová
kronika, obrozenecká činnost kněze na vesnici (Hronov)
Filosofská historie
– novela, události předcházející rok 1848. Revoluční prvek – čeští studenti, němečtí
maloměšťáci (Praha – Litomyšl)
Zikmund Winter (1848-1912)
Archivář, historik, působil
v Rakovníku. Psal především povídky, vybírá si jiné období než Jirásek -
15. a 16. stol. Historické studie - pravdivý obraz společenských typů postav.
Vynikající psycholog (studie rozvrácených duší, dokonalá povahokresba), mistr
krátkých próz historických a humoristických.
Věnoval se více postavám (psychologii),
městské prostředí, individuální osudy. Výrazové prostředky - archaismy,
historismy, dialogy, monology - komplikovaný text.
Rakovnické obrázky, Pražské obrázky
Mistr
Kampanus
- román, příběh českého vědce, básníka a rektora UK - skutečná postava, ve
snaze zachovat univerzitu dělá spoustu ústupků.
20. stol. – do 2. světové války
změna postoje, historie ustupuje do pozadí, není
to nosné téma, nastupuje spíše psychologický a sociální román; Historie –
meziválečná próza:
Vladislav Vančura
Markéta
Lazarová
– baladický i postmoderní román – z doby loupeživého středověku (v
minulosti hledá autor to, co nenachází v současnosti); renesanční typy
lidí – žijí naplno, bez polovičatosti, milují život, ale neváhají ho obětovat
za dobrou věc; drsní, suroví, nezkrotní, milující i nenávidějící; láska krásné
a zbožné Markéty k zbojníku Mikulášovi (láska překonává překážky, je
smyslem života); básnická próza (lyrická); využití kontrastů (ponížení x
hrdost; bída x naděje). Oslava krás života, protest proti měšťáctví; narušené
dějové linie vypravěčem – mluví k sobě, k postavám, oslovuje čtenáře
(nutí k přemýšlení, odvádí od citové roviny)
Pole
orná a válečná – román, protiválečné – charakterizuje nedávnou historii – nechce
zachytit průběh historického dění, nemá být vzorem pro jednání; popisuje obecně
válku a člověka, problém hodnocení – i historického. Odsouzení nesmyslnosti
válečného vraždění; nesouvislý děj – volné řazení scén z fronty i zázemí
(inspirace poetismem, lyrickým polytematickým pásmem). Postavy příslušníků
šlechtické rodiny Danowitzů, idiota Františka Řeky – nádeníka z jejich
statku (blázen a vrah) – ironický závěr: je se všemi poctami pochován jako
neznámý vojín - hrdina
Obrazy
z dějin národa Českého – píše za války, nedopsáno, historické pásmo,
oddělené povídky nebo cykly (novela Kosmas); význam národní minulosti (poučení,
posila sebevědomí)
za 2.
světové války, vrací se k historii, která se přibližuje pojetí 19. století
– hrdost; lyričnost výrazových prostředků
Ivan Olbracht
Nikola
Šuhaj loupežník – zpracování mýtu – románová balada – z konce světové války a
poválečných let; vesnice Koločava; 2 dějová pásma - vlastní příběh Nikolův (skutečnost) a mýtus
(nezranitelnost); Nikola – válečný zběh, odbojník proti křivdě a bídě
(zbojník); ztělesnění touhy lidí po svobodě (v očích venkovanů přerůstá
v bájeslovnou přírodní sílu). Charakteristika kraje a země – krásná ale
nešťastná (zaostalost), pověrčivost, osud Nikoly, jeho bratra Jury a ženy
Eržiny = osud celého kraje; scény ze života Židů; vojsko, četníci
Okupace a 2. světová válka
historická látka – románové kroniky, heroizace
naší slavné minulosti – realističnost, věrohodnost, autobiografický román,
monografický román - Kožík, Kubka
Miloš Václav Kratochvíl
Král obléká halenu – historický román 1945, líčí
husitství
Pochodeň, Mistr Jan Hus – romány, husitství,
kronikářské postupy
V 60. letech
odumírání historického tématu – důležitější jsou
problémy současnosti – mění se pojetí historie, není kronikářské jsou
psychologické a postmoderní, zábavná literatura – groteska, parodie, satira. Kerner
Vladimír Neff
poloha realistická kronikářská
Sňatky z rozumu – rodinná sága, vývoj
českého měšťanstva, pentalogie
Srpnovští
páni –
historický román, vrací se k pojetí Vančury – není to kronika, není kladen
důraz na průběh dějů a historických postav, důraz na psychologii obyčejných
„nehistorických lidí“. Skepse, nedůvěra
krajní poloha – parodie
– historie využita jako kulisa: Královny nemají nohy, Prsten Boržijů, Krásná
čařodějka
Jiří Marek – ironicko satirická, zábavná historická próza
Můj strýc Odyseus – klasický rozmach
rakousko-uherska
Josef Nesvadba
Tarzanova
smrt –
soubor povídek, využívá historickou látku – v době rakousko-uherska,
světové války, v době okupace
Snaha poukázat na možná ohrožení a nebezpečí ve
společenském životě, útěk před civilizací
Jiří Šotola
Tovaryšstvo Ježíšovo – román, rekatolizace
na Litomyšsku v 17. století; modernizace historické prózy (aktualizace)
Kuře na rožni – román, volně navazuje
na Tovaryšstvo, paralela mezi mocenskými manipulacemi s lidmi a loutkami
Svatý na mostě – demýtizace legendy o
Janu Nepomuckém
Jarmila Loukotková – Navzdory básník
zpívá – o Fr. Villonovi
Václav Kaplický – Kladivo na
čarodějnice – inkviziční procesy
Železná koruna (protireformace), Čtveráci
(téma selských rebélií)
v dětské literatuře – proslulost – pravěk –
Lovci mamutů, Cesta do pravěku (Zeman)
Literatura
faktu ve světě a u nás
Vědeckofantastická literatura
Vědeckofantastická literatura se jako literární žánr objevuje v USA na začátku 20. století. Využívá formy románu, novely a povídky. Anglické pojmenování science fiction v sobě spojuje pojmy science - věda, a fiction - fikce, fantazie. Je založena na soudobé znalosti vědy a techniky, předpovídá její vývoj do budoucna.
Autoři se snaží domyslet konkrétní podoby tohoto vývoje, vytvářejí nové technologie, dopravní prostředky a posílají své hrdiny na dobrodružné cesty do vesmíru nebo hlubin oceánů. Zároveň dohadují dopad rozmachu technických objevů na život člověka a celého lidstva.
Utopická díla - předchůdci sci-fi
První utopie, ideální představy o světě, vznikaly už v antice, jednou z nich je Platónův traktát o ideálním státním zřízení Republika. Za předchůdce vědeckofantastické literatury však můžeme považovat až utopistická díla vzniklá v renesanci.
Thomas More (1478 - 1535)
Anglický humanista Thomas More umisťuje děj svého latinsky psaného románu Utopia na stejnojmenný smyšlený ostrov. Zobrazil tu své představy o ideálním světě - odstranil majetkové rozdíly a chudobu, a tím i kriminalitu. Majetek všech je společný a všichni dobrovolně pracují pro veřejné blaho. Velké věrohodnosti More dosáhl uvedením mnoha podrobností - včetně mapy a místního písma.
Tommaso Campanella (1568-1639) a Francis Bacon (1561-1626)
Podobný námět má také dílo Itala Tommasa Campanelly, Sluneční stát (město obklopené zdmi, centrem je moudrost), a Angličana Francise Bacona, Nová Atlantida. Také tu používá motiv města Benzalému, jehož obyvatelé disponují pokrokovými vymoženostmi, jako řízení zemědělství (hnojiva) a počasí nebo objevy mikroskopu a ponorky.
Savinien Cyrano de Bergerac (1619 - 1655)
Utopií jsou i satirické cestopisy Cyrana de Bergerac Cesta na měsíc a Cesta do sluneční říše. Konfrontuje tu soudobý pozemský svět s fantastickým životem na jiných planetách, předpovídá tu evoluční teorii, vynález záznamu zvuku a rakety.
Daniel Defoe (1568-1639) a Jonathan Swift (1561-1626)
V utopických dílech se často objevuje motiv "podivuhodných cest" - v knize Daniela Defoa Robinson Crusoe, námořník z Yorku a ve Swiftových Gulliverových cestách, které jsou zároveň společenskou kritikou.
Mary Shellyová (1797-1851)
S motivem sestrojení umělého člověka přišla jako první Mary Shellyová(druhá žena Shelleyho) ve svém románě Frankenstejn.
Edgar Allan Poe (1809 - 1849)
Za jednoho ze zakladatelů vědeckofantastické literatury můžeme pokládat amerického romantického prozaika a básníka, Edgara Allana Poea. Kromě povídky Bezpříkladná dobrodružství Hanse Pfaala, kde vylíčil cestu na Měsíc se zabývá tvorbou detektivní a hororovou (Vražda v ulici Morgue, Jáma a kyvadlo).
Jeho poezie je ovlivněná úzkostí a strachem ze smrti. V básni Havran to vyjadřuje refrén "Never more".
Jules Verne (1828 - 1905)
Jedním z nejvýznamnějších autorů tohoto žánru všech dob je Francouz Jules Verne. Pocházel z Nantes z rodiny rejdaře a advokáta. Žil v době největšího rozvoje vědy a techniky - ve století "páry a elektřiny". Svůj smysl pro dobrodružství prokázal už jako jedenáctiletý, kdy se dal najmout jako plavčík na loď do Indie, byl však rodiči dostižen.
V Paříži studoval práva, více se však věnuje literatuře - studiu děl Shakespeara, Defoa a Poea. Zpočátku psal dramata pro pařížská divadla.
Když vydal svůj první román, Pět neděl v balóně (o přeletu Afriky) , ten mu přinesl takový úspěch, že s ním hned nakladatel uzavřel smlouvu na dvacet let na dvě podobná díla ročně.
A Verne začal pracovat na rozsáhlém románovém cyklu Podivuhodné cesty, kde chtěl vylíčit svět vylepšený vědou a pokrokem. Stačil do tohoto cyklu začlenit 63 románů. Přestože nebyl vědec, o technické objevy se zajímal a dokázal je proto podat přesvědčivě. Tomu pomáhají ilustrace Benetta a Rioua. Jeho hrdinové jsou stejně jako on nadšenci vědy a to, co bylo dosud v utopiích nedosažitelné, Verne proměňuje ve skutečnost a zasazuje do současného prostředí. Předpověděl mnoho vynálezů, ponorku, raketu, helikoptéru, většina z nich byla později opravdu objevena.
Romány Tajuplný ostrov, Kapitán Nemo a Dvacet tisíc mil pod mořem spojuje postava záhadného samotáře Kapitána Nema.
Společné téma, dlouhou dobrodružnou cestu, mají romány Děti kapitána Granta a Cesta kolem světa za 80dní. Zde uplatňuje překvapivou zeměpisnou znalost cizích zemí v realistických popisech zdejší přírody a zvyků.
Ve verneovkách vystupují rozličné postavy, cestovatelé, inženýři a často potrhlí vědci, posedlí určitou myšlenkou. Když někteří z nich obrátí své objevy proti lidem (Vynález zkázy, Ocelové město, Doktor Ox) je jejich snaha vždy zastavena a zvítězí dobro, v souladu s Verneovým úsilím vyzdvihnout také ušlechtilé humánní cíle vědy. Někdy dokonce sám vynálezce svůj objev zničí, když vidí, že by jím lidstvu neprospěl (Honba za meteorem).
Dětští hrdinové se objevují v románech Patnáctiletý kapitán a Dva roky prázdnin. Verne se obdivuje jejich schopnosti vypořádat se změněnými životními podmínkami (patnáct chlapců - trosečníků si se svojí situací poradí stejně dobře jako dospělí v Tajuplném ostrově). Nejfantastičtější byly pro soudobého čtenáře romány o cestách do vesmíru (Cesta na měsíc) a Cesta do středu Země.
Nevyhýbá se ani tématu vlasteneckého boje národů (zde Maďarů) za svobodu - v románech Matyáš Sandorf (aneb nový hrabě Monte Christo) a Lodivod Dunajský.
Protože byli Verneovi hrdinové podřízení svému úkolu a poslání, můžeme mu vytknout jejich určité zjednodušené pojetí, přiřazování vlastností podle národnosti (šikovní Francouzi, flegmatičtí Angličané) a některé předsudky (rasismus).
Herbert George Wells (1866 - 1946)
Narozdíl od Verna se anglický spisovatel Herbert George Wells nezabývá otázkou technického pokroku. Na člověka se dívá jako na živočišný druh, který může vyhynout, pokud se přírodě nepřizpůsobí. Proto se do budoucnosti dívá s obavami, snaží se lidstvo varovat ve sci-fi románech Stroj času, Válka světů a První lidé na Měsíci.
Vedle toho psal i klasické filosofické utopie o novém uspořádání lidské společnosti - Moderní utopie.
Karel Čapek (1890 - 1938)
Českým představitelem vědeckofantastické literatury se stal Karel Čapek. Stejně jako Wells se snaží svými romány a dramaty lidstvo varovat.
Takovým je román Továrna na Absolutno. Lidé v něm vyvinou stroj na rozbíjení atomů, přičemž se uvolňuje Absolutno, hmota se záhadnou silou. Tato síla začne měnit lidi a vyvolává mezi nimi konflikty a válku. Román je psán formou fejetonů, Čapek jej vydával na pokračování v Lidových novinách.
V Krakatitu zase lidstvo vyrobí třaskavinu, schopnou zničit celý svět. Varuje v něm před skutečností, že kromě inženýra Prokopa, vynálezce, kterému byl objev Krakatitu ukraden, existují také vědci, kteří jsou ochotni obrátit své znalosti proti lidem. Výstižně tak odhadl a předpověděl problémy, které měly vzniknout s objevením atomových zbraní.
Světový ohlas vzbudila hra R. U. R. (Rossum’s Universal Robots). Varuje v ní před přetechnizovaností moderního světa. V Čapkově hře se lidstvu vymstí v okamžiku, kdy se Roboti, které lidé vyvinuli jako své pomocníky, postaví proti nim. Lidstvo je sice vyhubeno, a roboti neznají princip výroby, autor ale vidí budoucnost v citovém vzplanutí mezi dvojicí Robotů a v nezničitelnosti života.
Protiválečně zaměřené jsou i Čapkovy romány, zejména Válka s Mloky. Varuje v něm před nacistickou hrozbou, kdy Němce představují Mloci, které lidé nejprve využívají k práci a všemožně je podporují. Mloci se nakonec přemnoží, a začnou lidem bourat pevniny s omluvou : " Je nás příliš mnoho, potřebujeme místo, kde žít ". Román je psán reportážní formou, doplněnou výstřižky z novin. Ve své závěrečné úvaze se autor zamýšlí na osudem lidstva a nechává románu otevřený konec.
Josef Nesvadba ( * 1926)
Současným naším autorem je Josef Nesvadba. Ve svých povídkách Tarzanova smrt, Einsteinův mozek a Výprava opačným směrem pomocí fantastických vynálezů a sci-fi námětů zkoumá problémy současného člověka.
Světová science fiction 20. století
Před přetechnizovaným světem a také před zhoubným vlivem masmédií na jednání lidí varuje americký spisovatel Ray Bradbury v románě 451° Fahrenheita a v satirické Marťanské kronice.
V období studené války se mezi náměty science fiction objevuje hrozba 3. světové války, tentokrát atomové. Tato obava se odráží v díle Nevila Shuta - Na břehu, Roberta Merlea - Malevil, Pierra Boullea - Planeta opic nebo J. Wyndhama - Den Trifidů. Ukazují tu zákeřnost potenciálního nukleárního konfliktu - v nastalém chaosu a bezpráví se ti, co přežili, obrátí proti sobě a vyvraždí se navzájem. Také obnova krajiny do původního stavu už není možná. V Planetě opic a Dnu Trifidů se navíc vlády na Zemi zmocní jiní tvorové (opice nebo rostliny).
Problém odlidštění člověka technikou a jeho přeměnění v nemyslící stroj je motivem objevujícím se u Aldouse Huxleyho (Konec civilizace), nebo v díle George Orwella - románě 1984.
Ten je situován do prostředí komunistické diktatury a zobrazuje režim, který má absolutní kontrolu nad životy i myšlenkami svých občanů. Socialismus kritizuje Orwell i v satirické moderní bajce Farma zvířat. Na příkladě jedné anglické farmy, kde se zvířata rozhodnou vzít moc do vlastních rukou. Ideály "revoluce" se ale postupně mění v nadvládu jen jedné skupiny - prasat.
Vděčným námětem, zejména ve filmu, je vesmír jako dějiště dobrodružství budoucnosti. Objevuje se v knihách Arthura C. Clarka - Setkání s Ramou, Vesmírná Odyssea(úspěšně zfilmováno), Odyssea 2001 a ve filmech jako Hvězdné války, E. T. Mimozemšťan nebo Vetřelec.
K moderním pohádkám můžeme přirovnat příběhy hrdinů typu Supermana nebo Želv Ninja, ve formě kreslených seriálů nebo comics.
Jiný typ fantastické literatury (anglicky označovaný jako fantasy) těží ze starých bájí a zobrazuje jejich model světa, s nadpřirozenými postavami a rasami. V poslední době je známý R. R. Tolkien díly Hobit, trilogií Pán prstenů nebo knihou Silmarillion.
Literatura faktu
Filip Jánský ( * 1922)
Do literatury faktu můžeme zařadit Filipa Jánského s jeho prvotinou Nebeští jezdci. Své bezprostřední osobní zážitky tu využil při popisu osudů československých letců v Anglii za 2. sv. války. Válečný námět má i Hrušňová alej, o Mnichovu a začátku protektorátu.
Literatura Sci-fi
Prvky:
· technické prvky, které nejsou dostupné nynější civilizaci. Vynálezy ohrožující člověka, odpovědnost vědců za neprověřené pokusy a nepromyšlené zásahy, které mohou vyvolat řetězové reakce
·náhled do budoucnosti
·ovládne stroj člověka nebo člověk stroj
·kosmické lety v kosmických korábech
·katastrofální přelidnění Země a lidské kolonizování vesmíru
·nesnáze, které člověka čekají na cestě za neznámým světem, kdy se život dovede přizpůsobit nejfantastičtějším podmínkám a je nekonečný
·vznik galaktických impérií
·život myslících bytostí, v jejichž existenci v kosmu člověk věří a touží po setkání s nimi
·kontakt, komunikace, prolomení bariéry neporozumění-různé formy, jaké by mohl tento kontakt mít (tyto představy se postupem času mění)
·soužití různých civilizací a kultur, utváření nových druhů s určitými vlastnostmi (kyborg-člověk, který by byl schopen přežít i na Marsu, Android-umělý člověk)
·tématika zabývající se genetickým inženýrstvím, nesmrtelností, epidemiemi, cestování časem (př. Osoba politicky nepohodlná je odeslána do vězeňského tábora v prvohorách)
·spekulace, zda zásah do chodu historie společnosti může přinést užitek nebo nenapravitelné škody
·představy o budoucích lidech, ale i představy rozumu v jiné než lidské podobě (př. Na planetě se vyvine rozum v podobě moře)
·apokalyptická témata: zničení planety, na jejíchž troskách se pár posledních jedinců lidské rasy snaží zachránit lidské pokolení
Historie:
O tom, kdo byl prvním autorem tohoto žánru se vedou různé teorie. Jisté je, že mezi prvními průkopníky byla Mary Shelleyová s dílem Frankenstein a Edgar Allan Poe se svými povídkami. Dalšími pokračovateli byl nepochybně Jules Verne a jeho současník Herbert George Wells. Jules Verne psal svá díla spíše pro mládež, ale i přes nekomplikovnost tvorby a prostotu příběhů předpověděl množství budoucích vynálezů a událostí. Herbert George Wells se zabýval se svou Válkou světů problémem budoucí evoluce člověka a různých katastrofických vizí. Českým nejúspěšnějším autorem byl Karel Čapek, tvůrce slova "robot", které bylo převzato a je dodnes používáno po celém světě.
Ve 30. letech 19.století začaly vznikat první organizace podporující tento žánr, toto období je často nazýváno jako "Zlatý věk vědecko-fantastické literatury". Nejlepší podmínky a také nejvíce autorů se v této době objevilo ve Spojených Státech Amerických. Američtí autoři se spolčovali do různých skupin a v první polovině 20.století se vzájemně podporovali a společně se probojovávali..
Autoři Sci fi a fantasy
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Edgar Allan Poe (1809-1849)
- horory, humoristické povídky, působivá obraznost, hudebnost a symboličnost, Pro deduktivní a přísně logický postup Poeových hrdinů při odkrývání tajemství jsou jeho povídky považovány za první detektivky
povídky s prvky sci-fi:Von Kemplen a jeho objev, Příběh z rozeklaných hor
Clifford Donald Simak (1904-1988)
- v jeho tvorbě jsou lidé moudří a mimozemšťané neobávaní-jde o komunikaci, ne o válku, tvorba se ličí od ostatních jemností ducha a absencí nepřátelství, venkovské prostředí-sf idilista
- novinář, tvořil hlavně ve 40. a 50. letech
40.-50.léta: Prstenec kolem Slunce, Přestupní stanice, Velký dvorek,
Ztracená věčnost
Robert Anson Henlein (1907-1988)
"Můžeš mít mír. Můžeš mít svobodu. Ale nikdy nepočítej s tím, že bys mohl mít obojí naráz."
- voják na moři, pak pracoval všude možně, začal tvořit okolo 40.let. Většinu jeho děl řadíme do "historie budoucnosti", během 2sv spolupracoval s Asimovem, několikrát byl oceněn cenami Hugo
povídky:Linie života, Logika Impéria, Občas to někde bouchne, Gulf
Metuzalémovy děti-novela 40.let
Romány pro mládež: Raketová loď Galileo, Hvězdný kadet(zfilmováno),
Cíl:Měsíc(zfilmováno), Občan Galaxie
Romány (50.-70.léta):Vládci loutek (zfilmováno), Dvojník, Hvězdná pěchota, Kočka, která prochází zdí, Až za slunce západ plout(vzpomínková)
John Wood jr. Cambell (1910-1971)
- v r 1937 začal vydávat jeden z nejznámějších časopisů-Astounding Stories, do kterého kupoval povídky od nejznámějších autorů a pomohl jim tak k vzestupu
Alfred Elton van Vogt (1912-2000)
- jeho dílo u nás téměř neznámé, dílo 50.a60.léta
Okřídlený muž, Výrobci zbraní, Vládci času
Frederick Pohl (1919- )
-editor, agent v New Yorku, ve 40.letech redaktor ve sci-fi časopisech (založil časopis If), patřil mezi Futuriány, v 70.letech byl prezidentem organizace SFWA a v 80. WSF, vytvořil cenu za překlady-Karel, 1992-oceněn jako Velmistr žánru
romány: Man plus-kolonizace Marsu, kyborgové, Sága o Heecheech: Gateway, Za horizontem modrého jevu, Setkání s Heechee, Anály Heechee, Gateway Trip, Budoucnost New Yorku
- kameraman, lovec ústřic, reportér, editor spisovatel
trilogie o pouštní planetě Arrakis: Duna, Spasitel Duny, Děti Duny
pokrač. Božský imperátor Duny, Kacíři Duny, Sněmovní planeta Duna
novely: Cíl:prázdnota, Heisenbergovy oči, Poskakující hvězda
Isaac Asimov (1920-1992)
- jeho rodiče museli emigrovat z Ruska, protože byli židé (1923)
- snažil se popularizovat vědu, jeho jazyk je stručný
3 Asimovy zákony robotiky (slovo "robot" převzal od bří Čapků):
1. Robot nesmí ublížit člověku, nebo svou nečinností způsobit aby mu bylo ublíženo
2. Robot musí bezpodmínečně poslouchat příkazů člověka, pokud nejsou v rozporu
s prvním zákonem
3. robot musí dbát o svou vlastní existenci, pokud to není v rozporu s prvními dvěma
zákony
sbírky povídek o robotech: Já, robot!, Zbytek robotů
série detektivek:Ocelové jeskyně, Nahé slunce, Roboti Úsvitu, Roboti a
impérium (klasické detektivky v exotickém prostředí)
série knih o Nadaci (historie lidstva v budoucnosti): Nadace, Nadace aříše, Nadace na hranicích, Druhá nadace, Nadace a Země, Předehra k Nadaci
Konec věčnosti, Ani sami bohové, Dvěstěletý člověk
Ray Bradbury (1920- )
- Básnický jazyk, nikdy nekladl důraz na fyzikální věrohodnost prostředí a děje
-zkoumal člověka, jeho morální úroveň, různost povah a charakterů, jeho psychologické meze, použití fantastického "kdyby"
- publikoval do sci-fi magazínů, povídkář, zkratková kresba lidských charakterů, lidské malosti a velikosti, science fiction, fantasy, magický realismus, pohádka, surrealistická poezie, příběhy plné děsu a tajemna, něžné, křehké, humorné
Marťanská kronika, 451 stupňů Fahrenheita-totalitní spotřební společnost, Ilustrovaná žena, Ilustrovaný muž, Slunce a stín, Kaleidoskop, Pampeliškové víno
Robert Silverberg (1936- )
- píše už od mládí, přispíval do mnoha časopisů, věnoval se i literatuře faktu
- používal prvky jako cestování časem, ale hlavně - cesta do nitra člověka, napsal více
než 100 sci-fi knih
Trny, Časový skokani, Proti proudu času, Skleněná věž, Svět uvnitř, Umírat v nitru(poválečná Amerika)
Přepracované Asimovy povídky: Soumrak, Dítě času, Pozitronický člověk
Michael Crichton (1942- )
- režisér, scénárista, knihy psány na základě důsledného studia daného oboru, všechno zfilmoval
Velká vlaková loupež, Člověk na konci, Jurský park, Ztracený svět, Koule
VELKÁ BRITÁNIE
Mary Wollstonecraft Shalley (1797-1851)
Frankenstein-kombinace gotických a vědeckofantastických prvků
- profesor, hodně nemocný, jeho díla mají silný sociální podtext, nesnášel tehdejší kastovní systém v Anglii, v podstatě byl teoretickým tvůrcem tanku dnešní podoby (pásy), při 2SV spolupracoval s Churchilem na obranných prostředcích
Stroj času-možné důsledky společnosti uměle rozvrstvené na třídy s různými privilegii
Ostrov dr.Moreaua-úvaha o tom, co je to "lidství"
Neviditelný-vykreslení agresivního cholerického typu člověka bez svědomí a bez jajkékoliv zpětné vazby, je výraznou prychologickou studií
Válka světů
První lidé na měsíci
Diktátor- předobrazem této knihy byl Hitler se Stalinem
S rozumem v koncích-poslední kniha, ovlivněna svržením první atomovvé bomby na Hirošimu, literární a sociologický testament
John Ronald Reuel Tolkien (1892-1973)
- prozaik, filolog, kritik, profesor na Oxfordské univerzitě, fantasy
Hobit aneb cesta tam a zase zpátky,
Pán Prstenu: Společenstvo prstenu, Dvě věžě, Návrat krále, -na základě germánských a keltských mýtů
Silmarillion, Nedokončené příběhy
Adous Huxley (1894-1963)
- z vyšších vrstev, "Duševní dědictví činí každou lidskou bytost jedinečnou, a jedinečnost jednostlivce je zákl.předpokladem svobody."
- v mládí téměř oslepl, později se stal scénáristou, inspiroval se Benitem Mussollinim, který bojoval proti kontrole porodnosti za účelem získání lidské síly pro připravovanou válku, 1937 se přestěhoval do USA
- v padesátých letech experimentoval s psychedelickými a halucinogenními drogami (na základě těchto experimentů napsal několik děl:Brány vnímání, Nebe a Peklo)
- upřednostňoval myšlenky před postavami a příběhem
Konec civilizace, Báječný nový svět-utopie, často srovnáváno s Orwellem,
- policista v Barmě, život mezi pařížskou a londýnskou chudinou
Barmské dny, Hold Katalánsku-reportáž
ve 40.letech: Farma zvířat-satiricko-alegorický obraz stalinismu, 1984-otřesná antiutopická vize budoucího totalitního světa, který ovládá člověka včetně jeho myšlení
- věřil, že "člověk se na světě ocitl pouhou náhodou a že záleží jen a jen na něm, co ze své existence vytěží", psal "vědeckofantastické morality", často srovnáván s H.G.Wellsem, katastrofické a invazní romány
Midwichské kukačky, Kukly,
Den triodů
Arthur Charles Clarke (1917- )
- za 2sv sloužil jako radarový instruktor, téměř profesionální astronom a duchovní otec komunikačních satelitů, SF začal psát po roce 45, záliba ve sportovním potápění a od r.1956 žije na Srí Lance, zbývá se i zkoumáním záhadných jevů
Město a hvězdy, Měsíční prach, Setkání s Rámou, Rajské fontány, 2001:Vesmírná Odysea, 2010:Druhá vesmírná Odysea, 2061:Třetí vesmírná Odysea
- populární mezi internetovou komunitou, studia v Cambridgi, velice humorný styl, pracuje pro televizi a zabývá se polovyhynulými ptáky
Stopařův průvodce po Galaxii- na deskách, kazetách, knižně
Restaurant na konci vesmíru, Detektivní kancelář Dirka Gentlyho
- novinář, spisovatel, humoristické fantasy romány s originálními postavičkami, vyprávění bez násilí a krveprolití
Cyklus Zeměplochy:Barva kouzel, Lehké fantastično, Čaroprávnost…
RUSKO
Arkadij Natanovič a Boris Natanovič Strugačtí (1925-1991, 1933- )
-všechno společně, scénáře k mnoha vědeckofantastickým filmům, tématika kosmických letů a perspektivy vědeckého a technického pokroku, individualizace charakterů, věrohodnost, humorné pojetí, utopická literatura, tragický konec hrdinů je vyvážen morální silou-"optimistická tragédie", satira, humor
Planety nachových mračen, Les, Obydlený ostrov, Brouk v mraveništi, Miliardu let před koncem světa, Piknik u cesty, N.A.U.Č.N.O.-zkoumání vědeckými metodami jevy jako Baba Jaga, létající koberec
FRANCIE
Jules Verne (1828-1905)
- Nantes, rodina právníka (nevycházel s otcem), zajímal se o novinky vědy, otec ho zabezpečil podíly na burze, cestoval, problémy se synem (polepšovna), zemřel na cukrovku, 1.myšlenka ponorky, prozaik a dramatik, víra v technický pokrok
Deset tisíc mil pod mořem, Ocelové město, Dva roky prázdnin, Děti kpt. Granta
POLSKO
Stanislaw Lem (1921- )
-stále doplácel na politickou situaci, psal povídky související s válkou a okupací, napaden z nedostatečného příklonu k dobovému pojetí socialistického realismu, členem SFWA, emigroval do Německa (1981), kde vydal spoustu knih, které nemohly v tehdejší atmosféře v Polsku vyjít, do češtiny ho překládal Jaroslav Simonides
Astronauti, K mrakům Magellanovým, Planeta Eden, Solaris, Kyberiáda, Nepřemožitelný, Fantastika a Futurologie, Fiasko
ČESKÁ REPUBLIKA
Karel Čapek (1890-1938)
- beletrie, která měla lidi upozornit na fašismus a nebezpečí Hitlerovy vlády, blízská budoucnost lidstva, psal, překládal a přispíval do novin, sci-fi literaturu psal hlavně v druhém období své tvorby (1.pol.20.let), utopická a románová tvorba
- se svým bratrem vymysleli slovo "robot"
RUR, Továrna na absolutno, Krakatit, Věc Makropulos, Válka s Mloky, Bílá nemoc
Ludvík Souček 1926-1978
- prozaik a publicista, pop.-naučná lit., lit. faktu (Velké otazníky, Tušení souvislostí)
Cesta slepých- trilogie, Bratři Černé planety, Zájem Galaxie, Operace Kili
- překladatel, spisovatel, redaktor, scénárista, založil měsíčník Ikarie (1990-1993 byl jeho redaktorem), profesně se věnuje internetu - internetový deník Neviditelný pes, začal psát v 70.letech, je držitelem ceny akademie SF za rok 1998 (Tma)
Podivuhodný svět Julese Verna, Něco je jinak, Jádro pudla, Čtvrtý den až na věky, Měsíc mého života, Milénium-trilogie, Reparátor, Bůh s.r.o., Tma
Jan Weiss
Dům o tisíci patrech
Výpisek,
osnova, výtah, rejstřík, resumé
výpisek (excerptum) = doslovné vypsání důležité části textu
a/ citát: doslovný
výpisek z díla některého autora použitý v textu autora jiného,
označuje se uvozovkami
b/ teze: stručně
vyjádřená základní myšlenka
- píšeme na
kartotéční lístky (formát A6) po jedné straně:
- heslo (klíčové slovo) =
obor, tématika pro abecední řazení v kartotéce
- vlastní výpisek
- pramen,
bibliografické údaje (autor, název díla nebo čas., místo a rok vydání)
osnova
- zachycuje
přehledně výstavbu celého textu
- naznačuje tematické
složky textu, jejich sled heslovitě (často jednočlenné věty jmenné, stručně
slovesné věty)
- mívá 3 části:
I. Úvod
II. Vlastní text / Stať – rozdělení do dalších
bodů
III. Závěr
výtah (konspekt)
- zachycuje
přehledně výstavbu celého textu (jako osnova, ale podrobnější)
- obsah a sled tematických
složek postihuje v hutných větných formulacích a s konkrétními údaji
- požadavek
přehlednosti (nadřazenost a podřazenost vyjádřena využitím číslic, malých a
velkých písmen abecedy, značek a závorek, atd.)
- možnost
odkazů k jiné odborné publikaci (opatřeny čísly a v oddíle poznámek
konkretizovány)
- píšeme na A4
po jedné straně + bibliografické údaje
rejstřík – abecední seznam termínů nebo autorů, osob vyskytujících se v textu
resumé – souhrn, stručná informace o obsahu textu; bývá cizojazyčné, zvláště
v angličtině, němčině, ruštině, francouzštině
Komentáře
Přehled komentářů
Interested in HARD ROCK? How about KISS? They are on a tour this year all across USA and Canada. Click on https://herculesultimatecleaner.com/product/light-duty/ to know more about KISS concert dates in 2019.
KISS Concerts
(Kimesdarmaync, 8. 2. 2019 14:22)