Recenze datadisku Univerzity
První datadisk Sims 2, jak již název naznačuje, rozšiřuje původní hru o Univerzitní prostředí. Simové tak mohou zažít nové období svého života nazvané „mladí dospělí simové“, pojďme si povědět jaká životní úskalí, radosti a strasti na ně v tomto věku čekají.
Nová životní etapa
K původním šesti životním cyklům simů datadisk vnáší jeden nový nazvaný mladí dospělí simové. Tato etapa je poměrně odlišná od ostatních, pro simy nevyhnutelných, období. Do této životní fáze simové nevstupují postupným vývojem z teenagera do dospělého mladého sima. Sim se do této fáze dostává v jakékoli části teenagerské životní fáze, nebo také vůbec, když se sim rozhodne nestudovat vysokou školu.
Univerzitní prostředí
Vstupem do nové životní etapy simové opouští domov a musí se rozloučit s rodinou, nastává tak jejich velké životní osamostatnění. V praxi to probíhá tak, že jakmile se rozhodnete sima poslat na univerzitu, tak telefonem zažádáte o studium. Pak budete odvezeni do univerzitního městečka (které předem nadefinujete sousedství v němž hrajete) kde vyberete pro sima vhodné bydlení, nejčastěji jej nastehujete na kolej. Později si můžete pronajmout vlastní domek na bydlení či se nastěhovat do řeckého domu, což je levnější varianta soukromého bydlení. Bydlení v řeckém domě je finančně výhodnější než bydlet soukromě, přitom sim žije, stejně jako na kolejích, v bytě společně se spolužáky.
Kromě studijních povinností a běžného života na koleji může sim vyrazit také za zábavou a to na obecní pozemky. Dostanete se tak do míst jako tělocvična, hudební dům, studentská centra, butiky, kluby či kavárny. Na těchto pozemcích se nacházejí například automaty s mobilními telefony, MP3 přehrávači nebo handheldy (kapesní konzole). V kavárně se, stejně jako na některých dalších místech, můžete nechat zaměstnat jako prodavač. Ovšem to je poněkud nepraktické, protože musíte sima po dobu co pracuje sledovat, což není příliš zábavné, navíc příliš peněz si tím nevyděláte. Zajímavější je například koncertování na některý z nových hudebních nástrojů – kytara, el. basa a bicí.
Život na kolejích
Po nastěhování na některou z kolejí, kterých je v každém univerzitním sousedství hned několik, si musí sim zamluvit pokoj (kliknutím na dveře). Pokoje na kolejích jsou malé, lze je sice upravovat či vybavit, ovšem stále to jsou malé pokoje určené převážně na přespání simu. Ostatní činnosti simové prování ve společných prostorách koleje – jídelna, společné sprchy, studovna… Vybavovat můžete všechny prostory kolejí. Na kolejích je poměrně živo, bývá na nich mnoho obydlených pokojů. Spolubydlící má váš sim či simové (můžete pochopitelně na kolej nastěhovat více simů a tak je i ovládat) po celou dobu studia stejné. Snadno si tedy vybudujete vztahy mezi sebou a simy bydlící na koleji si zapamatujete.
Studijní povinnosti
Hlavním cílem simů, kteří navštěvují univerzitu je dokončení studia. K tomu je nutné dokončit celkem 4 ročníky rozdělené do 8 semestrů. Aby byl ve studiu sim úspěšný musí plnit úkoly, napsat semestrální práci či provádět společně se spolubydlícími výzkum.
Na výber je řada hlavních studijních oborů - psychologie, herectví, výtvarné umění, filosofie, biologie, ekonomika, literatura, matematika, dějepis, fyzika, politologie. Obor je možné libovolně měnit až do konce třetího ročníku. Jejich výběrem se určí jaké budou vyžadovány dovednosti sima (logika, uklízení, vaření, charisma…). S postupem do dalších semestrů tyto nároky rostou a závisí na nich prospěch. Potencionální úspěšnost sima je vyobrazena v „kartičce“ zaměstnání - na jednoduché stupnici možné vyčíst požadované minimum k postupu do dalšího semestru, kapacita učení daného sima (závisí na splnění zmíněných vyžadovaných dovednostech) a dosavadní simovo hodnocení.
Simové pravidelně navštěvují přednášky, které ale v případě dobrého dosavadního hodnocení nemusíte navštěvovat či jejich ignoraci kompenzujete poctivou domácí přípravou. Na konci každého semestru sima čeká závěrečná zkouška, pokud v ní neuspěje, tak obdrží podmínečné vyloučení a bude semestr opakovat. V případě, že u zkoušek zaboduje, tak může počítat se stipendiem (finanční částkou), která je závislá na míře jeho úspěchu.
Ukončením všech čtyř ročníků obdrží sim diplom, který si může dokonce vystavit na zeď svého bytu. Po promoci může také uspořádat absolventský večírek. Poté jeho studijní období zhruba po 2 dnech ukončeno.
Budování vlivu
Velkou novinkou netýkající se přímo univerzitního tématu je přítomnost zajímavého rysu – vlivu. Vliv je velmi obdobným mechanismem jako aspirace, ovšem s odlišným využitím. Zatímco aspiraci simové potřebovali k dosažení dobré nálady či obstarání předmětů za aspirační body, tak vliv jim poslouží k manipulování (chcete-li rozkazování) simů druhých.
Splněním některých přání kromě aspiračních bodů přibývají také body ke stupnici vlivu sima. Kapacita této stupnice je dána množstvím přítel sima. Když sim dosáhne nějakého počtu bodů vlivu, tak může v interakční nabídce přimět sima k všelijakým věcem. Například flirtovat s někým, políbit někoho, poprat se s někým či ho přimět napsat semestrální práci či vypracovat úkol. Na kolejích tedy vliv přijde mnohdy vhod, protože času je v každém semestru poměrně málo aby si mohl sim užívat a zároveň být dobrým studentem.
Simové také mají celoživotní přání, které je splněno se zaměřením jejich aspirace (po popularitě, po rodině…), splněním tohoto nelehkého cíle získá sim doživotní platinovou aspiraci a ještě možnost změnit své aspirační zaměření.
Nové kariéry a odměny
Datadisk vnáší do hry několik nových kariér, v nichž najdou uplatnění právě vysokoškolští absolventi - paranormální jevy, zábavní průmysl, umělecká kariéra a přírodovědecká. Tyto kariéry mají také odměny za kariéru v podobě předmětů. V umělecké kariéře je to předmět Historický fotoaparát Lumina Pro, který umožní fotit umělecké černobílé fotografie. Automatický kosmetický chirurg doktora Vu, předmět dostupný v kariéře zábavního průmyslu zase umožní drobně měnit genetické vlastnosti sima (vzhled). Přírodovědně zaměstnaní si mohou postavit předmět Adéla Simožravá, pomocí níž je možné likvidovat nepohodlné simíky a získat jejich životní esenci. Posledním předmětem je oživonomitron, který je odměnou pro simíky pracující v kariéře paranormálních jevů, pomocí něj je možné obživovat mrtvé.
Můžeme si také vyjmenovat některé další zajímavé předměty - sud s ovocným džusem, několik nových posilovacích strojů, miniaturní lednice, herní automaty, padělatelský stroj, stánek Simotel (automat na mobily, MP3), kulečníkový stůl, vatra a hasící zařízení.