Výsledek schůzky občanů Mořic se zástupci investora k průmyslové zóně Mořice a výstavbě logistického centra na ní
Přes 25 občanů + 9 členů zastupitelstva si přišlo poslechnout a diskutovat se zástupci investora (nejednalo se přímo o zaměstnance fy. Lettenmayer) o připravovaném logistickém centru v obci. Na řadu otázek bylo odpovězeno, některé občany potěšily, jiné něco objasnily.
Z otázek, které jsme zpracovali a přímo na schůzce předložili občanům a zástupcům firmy, některé byly zodpovězeny přímo panem Jandou.
Co tedy zaznělo z pozitiv:
-
finance pro obec půjdou za vyjmutou zemědělskou půdu
-
"zaměstnanecké daně" do poklady obce
-
příjmy z prodeje obecních pozemků
-
firma pomůže s financováním kanalizace
-
centrum zaměstná přímo okolo 160 pracovníků - ještěrkáři, management, administrativa, údržba a také si na své přijdou dodavatelé služeb - ostraha, údržba komunikací atp.
-
mzdové prostředky - nic konkrétního nepadlo, takže částka 14000 Kč slibovaná starostou není jistá
-
dvousměnný provoz od 6-22h
-
ochranný val oproti 3m na plánu má být 7m
-
nedojde k zastínění okolních budov - animovaná simulace byla puštěna
No a některé další odpovědi:
-
otázka znečištění - u stávajících staveb nebyly po výstavbě překročeny hygienické limity - nádherná odpověď - takže když teď máme např. 30% poletavých částic ve vzduchu, po výstavbě se to zvýší na 55%, limit je např. 60%, tak je vše v pořádku... (hodnoty jsou jen pro příklad, nevím jaká je hodnota)
-
otázka hluku - EIA provede měření před a po. Pozitivem prý je, že hmota budovy pohltí zvuk z dálnice, takže bychom na tom měli být lépe
-
budovy budou nemrazírenské, klimatizace budou pouze pro administrativní část, v halách je stálé klima 16°C
-
kapacita stání pro kamiony - na plánku jsem napočítal 25 pro kamiony a 64 pro osobní automobily. Zástupci firmy ale uvedli kapacitu 100 kamionů, které prý budou mít možnost parkovat u jednotlivých ramp (těch je kolem 60ti). V tomto tvrzení nás moc nepřesvědčili. Sice se oháněli výkonností logistiky, ale těžko pošlou kamion, aby zaparkoval u stání X, když pak zjistí, že je potřeba vyložit u Y. Taktéž v otázce, jestli každý kamion, který přijede, a který bude mít zrovna nucenou přestávku, nebyli zvlášť přesvědčiví. Sice se opět oháněli počítači logistů, které nedovolí prostoje. Ale z nás občanů, má každý aspoň jednoho známeho z kamioňáků a ti nám říkají pravou realitu, jak to vypadá u center.
-
obslužná cesta kolem hal v majetku obce - tato cesta bude postavena z vysoce kvalitní živice, která má garantovanou trvanlivost 15 let - no uvidíme, těžké kamióny při zatáčení dokážou divy. Snad podpoří obec v investici při opravě cesty.
-
počet kamiónů - zde jsme odhadovali 150 denně a nějaké dodávky. Dodávky nebyly zmiňovány. Ale provoz jsme docela trefili. Dle vyjádření každou hodinu najede 6 kamionů dovnitř a 6 ven. Sice se jedná o 6xjeden kamion, ale počítá se jeho pohyb po komunikaci, takže 12 průjezdů za hodinu. Hlavní provoz odhadujeme od 6-18h, takže 12*12=144. Mimo špičku od 18-22 by to měly být další 6/hodina, tj 4*6=24. Takže výsledné číslo je 168 průjezdů dovnitř a ven z areálu.
Toto jsou informace ze strany investora. Určitě stojí za zmínku fakt, se kterým všichni přítomní občané souhlasili a to, že firma chce podnikat na pozemku, které zastupitelstvo obce označilo jako průmyslová zóna, při změně územního plánu. To, že se teď strhla vlna nevole, je tedy spíš vinou zastupitelstva, firma chce podnikat tam kde je napsáno "zde můžete podnikat". Jediné negativum na investora, byla trochu neprofesionalita pana Jandy, kdy mu ujela lehce arogantní větička "copak tady chcete žít v žumpě jako za krále Klacka?"
Já jsem zastupitel již 2. volební období a i já jsem hlasoval pro danou lokalitu. Ale v mých představách byly provozy typu okna Přidal v Nezamyslicích, či sympaticky se rozvíjející Hanák kuchyně v Popůvkách. Logistické centrum, něco takového jsem tehdy viděl zdálky akorát u D1 v Praze. Teď však nesouhlasím s umožněním výstavby. Průmyslovou zónu podporuji, ale pro stavby typu již odsouhlasené provozovny "Steiner"atp.
V návaznosti na územní plán se občané ptali, zdali se tento může změnit a centrum přesunout za dálnici, či za potok k Vrchoslavicím. Zástupce investora se prohlásil za odborníka a pokud mu můžeme věřit, tak toto nedoporučuje, neboť prý nejsou podporovány zóny, které přímo nenavazují na stávající zástavbu. Zde bych poprosil, kdo se v této tématice vyzná, aby to případně rozporoval. Kdyby jsme zažádali o změnu, zrušili stávají, novou nedostali, neměli bychom nic.
Poslední věc, která mě na celém jednání mrzelo nejvíce, je mocenský pohled na věc či jak to nazvat (kálení na demokracii). Na několikrát opakovanou otázku, zda, když bude proti výstavbě 60% občanů, zda zastupitelstvo, své rozhodnutí změní, nebylo odpovězeno. Což vlastně znamená - máte smůlu drazí voliči, my to chceme, nás nezvikláte.
+JP+
Komentáře
Přehled komentářů
já beru i ty co s tím souhlasí a jsem rád, že jste přispěl názorem do diskuse.
K tomu by jsme to chtěli směrovat - k diskusi a možnosti se rozhodnout po zvážení všech pro a proti. Bohužel obec to pojala formou - před 3mi lety jste nás zvolili, tak rozhodneme i o tomto sami (nebo spíš systémem stejným jako má nastavený Jyrka a Myrek v Praze u svých stran)
ad Radek
(Jiří Pinkas, 11. 3. 2009 11:09)
Radku zkuste uvažovat trošu jinak. Jaká byla situace před rokem? Firmy bečely, že nemají dostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Nikdo neumí předvídat, co bude. Jestli se nás krize ještě víc dotkne, nebo se to do podzimu zlepší.
Chtěl by jste zaměstnat lidi v logistice, ale řekněte mi jakou má tenhle obor přidanou hodnotu? Já bych raději na místě průmyslové zóny viděl nějakou lehkou výrobu.
Máte představu kolik řemeslníků odchází s výučním listem z učilišť? Například SOU Rousínov pro školní rok 2008/2009 němělo loni jediného zájemce o truhlářský obor z okresního města Vyškov. A bude hůř. (tím chci říct, že čověk od ještěrky pošle synka se špatnýma známkama na střední z maturitou, protože nechce aby ještěrkoval, ale tím z nej bude velmi mizernej možná úředník za mizernou výplatu, kdežto na učilišti by z něj mohl být výborný truhlář s vyššími příjmi než úředník)
Samozřejmě, ne každý z generace dříve narozených má řemeslnou školu, či v řemeslu pokračoval, jeho zručnost zanikla někde u pásu a pro tyto lidi by se práce ještěrkáře hodila.
Pracujete ve skladě - nevadí Vám to, někdo pracuje u pokladny v hypermarketu a nevadí mu to... Asi máte dobrou pracovní morálku - to některým ještě chybí a možná by byl kontakt s realitou pro ně šok.
Nejvtipnější je Váš závěr - to si jako mám rozkopat celej barák a navézt odpady 20m do ložnice a ložnici udělat v současné kuchyni? Nevím kde bydlíte, pokud ne u rušné silnice, nevíte o co se vůbec jedná. Nejde jen o ten hluk (zrovna mám dovolenou, prší což znásobuje hluk a vnímám dost negativně každé auto i přes plastové okna). Celý dům nahozený od odstřikující vody z nekvalitně zpravené silnice. Kdyby ty náklaďáky aspoň dodržovaly rychlost....
A důchodci - opět jste mimo, proti je většina obyvatel domů v blízkosti průmyslové zóny. Ne jen důchodci. A nejzajímavější je to, že my, kteří se zde snažíme proti něčemu bojovat, zrovna nějak moc dotčeni nebudeme, pouze bojujeme zdarma za lidi, kteří nemají chuť se bránit.
dejte duchod i mladym a budem taky proti
(Radek, 11. 3. 2009 1:45)
Samozrejmne ze kdyz je vymirajici vesnice slozena z duchodcu, tak budou vsichni proti, oni maji svuj duchod a to jim staci. Cukrovar je zruseny, v Prostejove jsou na uradu prace 4 volna mista. Nejvetsi podniky propousti a co na to nase obec slozena z duchodcu ... mladi at se jdou napast na pole a dojizdi kilometry daleko do prace, z tim co daji za dojizdeni maji jeste min nez na podpore.
Budte radeji radi ze vubec ma kdo chut zamestnat tu spoustu nezamnestnanych co kolem z padem cukrovaru vzniklo. Ano logisticky kolos nebude vypadat pekne, ale tech 160 lidi co ziska praci a bude moci nakrmit deti, protoze podpora nestaci ani na najem bude stastna. Pracuju na sklade dlouhou dobu a neni to tak hrozne jak to mnozi vidi.
Radeji se nevyjadruju o nazorech o nekom kdo nadava ze ho budi auta kdyz si da luzko k oknu do silnice, misto k oknu do zahrady.
Brańte se !!!
(Lojza - řidič, 6. 3. 2009 14:31)
Jezdím už pár let a mohu říct, že počítače logistů nefungujou jak vám řekli na schůzi. Dálnice taky nefunguje vždy stoprocentně. Pak se valí po starých cestách. Řidiči jsou ve stresu a jen těžko zůstávají gentelmany.
Kašlete na logistiku, vysaďte tam park a mate klidek.
Zdarec Lojza
Ale jinak samozřejmě díky za názor Radku
(JirkaPinkas, 11. 3. 2009 11:15)