Vynález lopatkových motorů významným způsobem přispěl k rozvoji leteckého průmyslu po celém světě. V tehdejším Sovětském svazu tomu nebylo jinak. Centrálně řízená sovětská ekonomika byla charakteristická pětiletými plány; šestá pětiletka však byla díky rozhodnutí vládnoucí strany prodloužena na sedm let... Podle sedmiletého plánu pro roky 1959-1965 měla letecká přeprava růst ročně průměrně o více než třicet procent. K dosažení tohoto cíle měly přispět i nové typy letadel s lopatkovými motory.
Letadla s tímto typem motorů již na konci padesátých let v barvách sovětské letecké společnosti Aeroflot působila. Jednalo se o proudové letadlo Tupolev Tu-104 a turbovrtulové stroje Iljušin Il-18 či Antonov An-10. Tato letadla létala zejména na delších a zahraničních tratích; v roce 1959 přepravily tyto stroje zhruba 10% celkového přepravního objemu Aeroflotu. O zbytek se staraly starší typy s pístovými motory, zejména Il-12 a Il-14. Iljušiny obstarávaly zejména vnitrostátní linky a díky své schopnosti operovat i na nezpevněných vzletových a přistávacích drahách mohly létat na mnohá letiště, kde novější typy nebyly schopné přistát. Pro zabezpečení plánovaného nárůstu letecké přepravy však bylo potřeba vyvinout stroj, jenž by byl schopen starší Iljušiny bez problémů nahradit. Přepravní kapacita takového letadla měla být oproti Il-14 minimálně dvojnásobná, stejně jako rychlost; nový stroj měl létat na kratších trasách 150 - 1.500 km (někdy až 2.000 km).
Vývojem nového typu letadla byla pověřena konstrukční kancelář A. N. Tupoleva, která při něm uplatnila zkušenosti z vývoje svého prvního civilního proudového letadla Tu-104. Novému letadlu se dostalo označení Tu-124 a jednalo se o dvoumotorové proudové letadlo, jež mělo značné množství shodných znaků se svým předchůdcem. Konstruktér Tupolev využil stejné aerodynamické i technologické řešení jako u Tu-104; jen rozměry letadla byly zmenšeny zhruba o čtvrtinu. Největší změnu znamenalo využití druhé generace proudových motorů (tzv. dvouproudových, by-pass či turbofan), které měly oproti první generaci řadu výhod, např. větší výkon, nižší spotřebu paliva a nižší hlučnost. Pro Tu-124 byly využity dva motory Solověv D-20P s tahem po 52,9 kN, které byly umístěny těsně k trupu u přechodu do křídel. Křídla byla vybavena velkými dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami, které pomáhaly při vzletu i přistání; účinné brzdy, rušiče vztlaku a brzdící štít umístěný pod trupem pak snižovaly dojezdovou vzdálenost po přistání na 930 metrů.
Vývoj letadla Tu-124 začal v roce 1959 a zejména díky podobnosti s modelem Tu-104 netrval příliš dlouho - první prototyp vzlétl již v červnu 1960. Přetlaková kabina prototypu a prvních sériových strojů byla dimenzována pro 44 cestujících, další verze pak měla kapacitu ještě větší. Testovací a certifikační lety probíhaly dva roky a v říjnu 1962 nasadil Aeroflot letadlo Tupolev Tu-124 do běžného provozu na trase Moskva - Tallin. Postupně byla letadla Tu-124 nasazována i na další tratě, v listopadu spojila Moskvu s Uljanovskem, v prosinci pak Moskvu s Vilniusem. Tím byl splněn jeden z cílů Aeroflotu, a to spojit všechna hlavní města svazových republik s Moskvou proudovými či turbovrtulovými letadly. Na mezinárodních trasách byla letadla Tupolev Tu-124 nasazena poprvé v roce 1964 na lince Moskva - Varšava. Většina civilních Tu-124 létala ve službách Aeroflotu, tři letadla Tu-124 získala i ČSA, konkrétně se jednalo o verze Tu124V (OK-TEA, OK-TEB, OK-UEC).Prototyp a první série letadel Tu-124 měly kabinu pro 44 cestujících, rozdělenou do třech oddílů pro 12, 8 a 24 cestujících. Další série, s označením Tu-124V, již byla určena pro přepravu až 56 pasažérů (v uspořádání 12, 12 a 32 sedadel). U Aeroflotu byla značně rozšířena i úprava pro smíšenou přepravu osob a nákladu s označením Tu-124K, která byla schopna pojmout 36 cestujících a náklad o hmotnosti 6.000 kilogramů. Pouze pro nákladní přepravu byla určena varianta Tu-124K-2 s vyztuženou podlahou hlavní nákladní kabiny (i když i v této verzi bylo možno na 22 sklopných sedačkách přepravovat cestující).
Are you 18? Come in and don't be shy!
(Aynacabe, 12. 11. 2022 9:22)