WoW-PvP
Player vs. Player
Vývojáři v Blizzard Entertaiment jsou si dobře vědomi toho, jak oblíbené jsou mezi hráči PvP souboje. Proto do World of WarCraft připravili mnoho míst, která jsou pro takovým bitkám předurčeny. Obvykle se jedná o místa, kde se střetávají území obou znepřátelených frakcí - Aliance a Hordy. Blizzard se snaží v hráčích udržovat pocit, že žijí ve světě, který je stále zmítaný válkou mezi těmito frakcemi. Některé PvP Questy přímo vybízejí k boji s nepřítelem a samozřejmě nabízejí hráči náležitou odměnu. V některých z těchto Questů máte například za úkol odstranit nějaké vysoce postavené NPC znepřátelené strany. Jak vidíte, snahou vývojářů je vytvořit hru, která se nebude soustředit pouze na příběh nebo na PvP, ale rovnoměrně rozdělí všechny tyto prvky tak, aby si každý z hráčů mohl vybrat styl hry, který mu nejvíce vyhovuje.
BOJIŠTĚ
Napříč
celým světem narazíte na různá místa určená k PvP bojům - takzvaná
Bojiště (Battlegrounds). Jakmile na toto území vstoupíte, musíte se mít
na pozoru, protože na sebe berete riziko, že na vás zaútočí některý z
opozičních hráčů. Bojiště se nacházejí jak na normálních, tak i na PvP
serverech.
Jedním z těchto bojišť je například Alterac Valley, které
je poblíž Alterac mountainst. Uvnitř tohoto území naleznete kroměo
bligátních potvor a Questů také vesnice Aliance a Hordy. Mezi nimi
samozřejmě zuří neustávající boje a je jen na vás, jestli se do nich
zapojíte, nebo ne. Questy v této oblasti jsou samosebou koncipované
tak, aby motivovaly k vzájemným šarvátkám mezi oběma vesnicemi. Takové
úkoly jsou pro hráče o to zajímavější, že nabízejí vyšší odměny, stejně
jako ve všech ostatních PvP zónách.
Jedním z hlavních cílů je
zničení nepřátelské vesnice - pokud se vám podaří zabít jejího vůdce,
vesnice je považována za zničenou a všichni členové týmu, který se na
jejím dobytí podíleli, získají body Cti (více o Cti se dočtete níže).
Do
budoucna plánují vývojáři přidat do systému Bojišť také obléhací
zbraně, jako jsou katapulty či balisty (jak je známe z předchozích
WarCraftů), které by zvýšily zábavnost těchto bojů. Bohužel se
obléhacích zbraní nejspíš dočkáme až v některém z datadisků. Jakmile
však budou ve hře, systém Bojišť se trochu změní. Již nebude cílem
zabít vůdce nepřátelského opevnění, ale zničit jeho budovy a vesnici
doslova rozdrtit.)
V průběhu boje se dá využít také speciální NPC
podpora. Příkladem mohou být například jezdci na griffonech, kteří
bombardují nepřátele z nebe.
VYUŽITÍ TROFEJÍ ZE ZABITÝCH NEPŘÁTEL
Jakmile
je hráč na bojišti zabit, ten kdo ho zabil si může vybrat questovou
odměnu a trofej ze zabitého protihráče. Pokud například hrajete za
Hordu a zabijete nepřátelského hráče z Aliance, můžete z něj sebrat
jeho krev. Krev není jedinou trofejí, ale je velmi důležitá.
Shromažďování krve dodává hráči úžasné účinky. Když spolu se svými
spoluhráči nashromáždíte dostatečné množství nepřátelské krve (a tím
jsou myšleny tisíce) a donesete ji hlavnímu šamanovi (v případě Aliance
spellcasterovi) vaší frakce, za odměnu vám aktivuje rituál, pomocí
kterého je možné vysumonit ohromného elementála, který pak půjde ničit
nepřátelskou základnu. Na obdobném principu to funguje i v případe
Aliance (stále se bavíme o Alterac Valley, jiné battlegroundy mohou
fungovat na odlišném principu).
Kromě krve ale získáte ze
zamordovaných nepřátelských hráču také jejich insignie. Ty vypadají
velice podobně jako PvP vlajky, které jsou u portrétu postavy, která je
označena pro PvP. Jakmile insignii seberete, zničíte tím tělo padlého
nepřítele – v tu chvíli na něj nemůže jiný hráč použít resurrect.
HŘBITOVY
Jakmile
jste zabiti (a je vám nepřátelským hráčem sebrána insignie), hra se vás
zeptá, zda se chcete vrátit na nejbližší hřbitov, kde budete oživeni a
budete moci pomstít znesvěcení vašeho mrtvého těla. Když se objevíte na
hřbitově, zjistíte, že se zde místo klasického Spirit Healera nachází
živá NPC postava, která oživení provádí. Návrat k životu je ale na
bojištích o něco složitější než ve zbytku světa. Nemůžete se oživit,
jak se vám zlíbí. Místo toho musíte počkat, až vás NPC oživí, což
provádí pomocí plošného kouzla přibližně jednou za půl minuty (na
monitoru uvidíte odpočet, který vám řekne, jak dlouho ještě budete na
oživení čekat). Jakmile je resurrect aktivován, všichni mrtví hráči
čekající na hřbitově jsou rázem živí (s plným zdravím i manou ale bez
resurrection sickness a bez ztráty durability) a mohou se opět vrhnout
do boje. To ale může být někdy docela dlouhá cesta, v závislosti na
umístění hřbitova, kde jsou oživeni.
Alterac Valley má, stejně jako
ostatní bojiště, několik hřbitovů. Některé jsou poblíž základny, další
je v centrální části mapy (u menších battlegroundů může být pro každou
stranu hřbitov jen jeden). Hřbitovy jsou v základu neutrální půdou,
která může být zabrána kteroukoliv frakcí, což hře přidává na
strategii. Každá ze stran chce samozřejmě hřbitov ve středu mapy
získat, aby se jejich bojovníci mohli rychleji vracet zpět do bitvy.
Ještě větší výhodou je získání hřbitova poblíž nepřátelské základny,
čímž se eliminuje zdlouhavé běhání přes celou mapu až k základně
nepřítele.
Vlastnictví hřbitova je označeno vlajkou, která se
v něm nachází. Pokud takto hřbitov získáte, objeví se v něm vaše vlajka
a několik NPC obránců. Jestliže chcete nepřátelský hřbitov získat pro
sebe, musíte svrhnou vlajku nepřítele a postavit tam svou. To se ale
lehce řekne, kdežto těžko udělá. Obránci nedají své území lacino.
Jakmile se vám to ale povede, na hřbitově vyroste vaše vlajka, kolem ní
se začnou motat stráže vaší frakce, a co je nejdůležitější, nepřítel se
zde již nemá šanci oživit - narozdíl od vás.
TÝMOVÝ PvP SYSTÉM
Oproti některým jiným hrám je ve World of WarCraft cílem vytvořit
týmový PvP systém. Sami vývojáři přirovnávají PvP ke sportu, který je
také mnohem zábavnější v týmu. Dalším důvodem pro zakomponování týmové
hry je pocit sounáležitosti s ostatními hráči, který důležitost
spolupráce prohlubuje. Jakmile se tedy nalogujete do hry, máte jistotu,
že vás ostatní hráči vaší frakce podpoří a když se například na Bojišti
dostanete do úzkých, vždy se najde někdo, kdo vám pomůže.
Při PvP
boji také nabývají na důležitosti jazyky, kterými se jednotlivé rasy
dorozumívají. Znepřátelení hráči si nerozumí, ale snad se v budoucnu
dočkáme možnosti naučit se skill pro cizí řeč.
PvP ÚKOLY
Herní systém také obsahuje jakési úkoly, které v rámci PvP mohou
skupiny hráčů plnit. Nejedná se o Questy, ale cíle dané frakce, které
jsou obecně známé, a o něž její členové mohou usilovat. Jakmile hráči
některý z takových úkolů splní, všem spoluhráčům hráčům v jejich
frakci, kteří se podílejí na PvP, se zvýší Čest (Honor), která je
hlavní hodnotou PvP systému. Tyto úkoly mohou představovat zabití
důležitého NPC nebo ovládnutí daného území. Pokud se tedy například
hráčům Aliance podaří zabít v Orgrimmaru náčelníka Orků - Thralla, všem
aliančním PvP hráčům se automaticky zvýší hodnota Cti za daný den.
Bojiště
fungují na podobném principu. Cílem hráčů je dobýt určité konkrétní
území a jakmile se toto povede, všichni hráči, kteří se na útoku
podíleli, získávají body Cti. Přestože se v PvP bojích můžete dočkat i
odměn pro konkrétní hráče, spolupráce v týmu a společné akce se vyplatí
vždy a především všem.
MOTIVACE
Tvůrci
jsou si samosebou vědomi toho, že žádný PvP systém nebude hráče bavit,
pokud k jeho využívání nebudou řádně motivováni. A odměn World of
WaCraft nabízí celou řadu. Kromě Cti, která je popsána níže, může hráč
usilovat například o nějaký konkrétní titul. S ním pak může být spojeno
právo na speciální týmový PvP tabard. Čím lépe si hráč povede, tím
budou odměny lákavější - jmenujme například slevy u různých obchodníků,
extra vybavení.
Pokud hráč dosáhne hodnocení nejvyšších a stane se
tak Důstojníkem (Officer), může se těšit na důstojnický tabard a získá
také přístup do zvláštních důstojnických kasáren, kam hráči jinak
nemohou. Uvnitř kasáren lze nakupovat vzácné předměty, na jejichž
používání je ale potřeba mít dostatečné hodnoty Cti a příslušnou
hodnost. Důstojníci na velmi vysokých levelech mohou navíc získat
přístup ke speciálním jezdeckým zvířatům (Mounts) nebo k předmětům
epických kvalit.
PvP hráčům s nejvyššími hodnostmi se navíc dostane
zvláštní pocty a mohou získat obzvláště vysoké tituly, jako je
například City Protector (ochránce určitého města) a s tím spojená
možnost teleportovat se do svého města dle libosti.
BITVY VE JMÉNU CTI
Na konci každého dne se spočítají hodnoty Cti, které si vydobyly obě
frakce a k nim se připočtou bonusy za splněné PvP úkoly nebo dobytá
Bojiště. Takto spočítané bodové ohodnocení se pak rozdělí mezi všechny
hráče, kteří se ten den podíleli na PvP. Tyto body se mezi hráče nedělí
rovnoměrně, ale podle jejich dosavadní výše Cti. Pokud se hráč v daný
den na PvP nepodílel, jeho zisk se rovná nule.
Body Cti získává
(nebo ztrácí!) hráč také za zabití každého nepřátelského hráče (nebo
NPC). Pokud se rozhodnete zabít nepřítele a podaří se vám to, může se
jednat buď o Čestné Zabití (Honorable Kill) nebo o Nečestné Zabití
(Dishonorable Kill). O Čestném Zabití se mluví, pokud porazíte
nepřítele, který má přibližně stejný level jako vy nebo vyšší. Je
samozřejmé, že čím výš je nepřítel levelově nad vámi, tím za jeho
porážku získáte více bodů Cti. Pokud ale zabijete hráče, který je
výrazně pod vaším levelem, dopustíte se Nečestného zabití a to vám může
hodnotu Cti dokonce snižít. Za obzvláště podlé se považuje zabíjení
bezbranných NPC, jakými jsou třeba zadavatelé Questů nebo NPC pro
leteckou dopravu.
Pokud by některý z hráčů prováděl opakovaná
Nečestná Zabití, nejenže by jeho hodnota Cti klesla hluboko do mínusu,
navíc by také riskoval ztrátu bodů Zkušenosti a nebo by dokonce mohl
stát nepřítelem obou frakcí. Cílem PvP systému je tedy odměnit čestnou
hru a tu nečestnou co možná nejúčiněji penalizovat.
Vždy na konci
každého týdne obdrží hráči záznam, na kterém budou sepsány všechny
jejich Čestná a Nečestná Zabití, Kolik ve své frakci získali Cti a jak
jsou na tom v rámci svého týmu. Všechna tato čísla se pak ve výsledku
promítnou do jeho Vojenské Hodnosti (Military Rank). Tato hodnost spolu
s úspěchem v PvP mohou hráče opravňovat k využívání speciálních výhod.
Hodnost hráče odlišuje od ostatních a každý hráč si s její pomocí může
vysloužit slávu a prestiž. Kdokoliv si bude moci prohlédnout výsledky
PvP za uplynulý týden, ze kterých bude jasné, jak si který hráč vede -
tyto výsledky budou příslušné jak ve hře, tak i na zvláštní webové
stránce, která bude k tomuto účelu zřízena a vždy jednou týdně
aktualizována