nos
Rajský plyn
Rajský plyn...
...dělá divy s člověkem, ale s motorem jakbysmet. Nitro totiž není nic jiného než rajský plyn, tedy oxid dusný (N2O). Celý tenhle zázrak funguje tak, že se zmiňovaný plyn napumpuje do sání motoru. Máte přitom dvě možnosti. Levnější variantou jsou kity, které vhání plyn přímo do sání vzduchu. Druhou, složitější a tedy i dražší variantou je vpouštění N2O přímo ke každému válci zvlášť. Obě možnosti mají svá pro i proti, nicméně základní rozdíl se projeví na ceně a výkonu. Stručně řečeno, pokud nechcete zvýšit výkon nad sto koní, bude vám bohatě stačit levnější provedení.
Rajský plyn se v autě vozí v plynové bombě, která má objem tři až deset litrů. Záleží jen na tom, jak často chcete Nitro používat nebo jak velký máte motor a jak moc mu rajský plyn chutná. N2O je tvořeno dvěma díly dusíku a jedním kyslíku. Při spalování ve válci se kyslík od dusíku oddělí, a to je první důvod, proč Nitro zvyšuje výkon. Tenhle extra kyslík ve válci totiž umožňuje spálit větší množství benzínu, tedy zvýšit tlak ve válci, takže v konečném důsledku letí výkon nahoru.
Jakmile vypustíme N2O do sání, změní svou kapalnou podobu na plyn, což má za následek prudké ochlazení jeho okolí, tedy i nasávaného vzduchu. Zchlazuje ho přitom poměrně razantně, klidně i o třicet stupňů Celsia. Už jsme přitom řekli, že čím chladnější vzduch do sání dostaneme, tím lépe směs prohoří - a zase jde výkon výš. Při zapálení ve válci se pak oddělený dusík pro změnu postará nejenom o lépe kontrolované prohoření směsi, ale i chlazení válce.