Třídveřové kupé má velmi nápadnou karoserii, a i když se jeho příď nevyznačuje ničím zvláštním, jeho záď naopak nikoho nenechá v klidu. Při pohledu na pětidveřový hatchback 323F je v první chvíli docela obtížné pochopit, že jde vlastně o typ jedné řady. Jeho design je totiž velmi agresivní. Dravčí podoba přídě s úzkými světlomety, robustní přední spoiler s nápadným lapačem vzduchu, silně skloněné přední a zadní sloupky, jakoby nafouklé oblouky blatníků – to vše svědčí o tom, že jde o zvláště pozoruhodný automobil. Šestnáctipalcové ráfky kol a zážehový motor 2.0 k němu nedílně patří.
Po vnější prohlídce usedáme do sedanu. Přístrojová deska je vyrobena z kvalitního plastu, má však přehnaně „vyumělkovaný“ styl. Řidiče určitě potěší pohodlně umístěné a poměrně velké pedály, dobře padne do ruky i krátká řadicí páka s přesnými kroky. V modelu 323F si na rozdíl od předchozích vozů řidič skutečně připadá jako ve sportovním kupé. Pozná to ostatně již při nastupování, kdy se takřka ponoří do nízkého sedadla.
Bohatý výběr
Ke třem typům karoserie patří také poměrně bohatý výběr motorů. Většinou jde o šestnáctiventilové čtyřválce. Dokonce ani motor o výkonu 54 kW (73 k) při zdvihovém objemu 1,3 l není na závadu. Nejpopulárnější ovšem byly – také v ojetých „tři-dva-trojkách“– pohonné jednotky 1.6 o výkonu85 kW (115 k) a 1.5 o výkonu 65 kW (88 k). A ve výčtu samozřejmě nesmí chybět ani nejspolehlivější agregát, jehož výkon dosahuje 84 kW (114 k) při zdvihovém objemu válců 1,8 l. Výběr uzavírá unikátní vidlicový šestiválec o objemu 2,0 l a výkonu 108 kW (147 k). S tímto motorem Mazda zrychluje z klidu na 100 km/h za necelých 10 sekund a rozjíždí se až na rychlost 215 km/h. Nakonec jsou zde dva diesely: atmosférický motor s objemem 2,0 l, jenž dosahuje výkonu 52 kW (71 k), a silnější 1,7litrová přeplňovaná jednotka o výkonu 63 kW (86 k). Atmosférický agregát lze označit jednoznačně za líný. K této široké škále motorů patří také tři typy převodovek: pětistupňová přímo řazená a dvě samočinné: třístupňová a vyspělejší čtyřstupňová.
Přestože se jednotlivá provedení „tři-dva-trojky“, vyráběná v letech 1994 až 1998, tolik vzájemně liší stylingem, jsou si velmi podobná co do podvozku. V tomto směru je všechno obvyklé a osvědčené: nezávislé zavěšení všech kol vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu na vlečených ramenech. Vpředu i vzadu jsou příčné stabilizátory. Na předních kolech pracují kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu pak bubnové. Hřebenové řízení je podporováno posilovačem. Světlá výška vozu 150 mm je zcela vyhovující.
Přístrojová deska působí moderně i dnes.
K umístění jednotlivých přístrojů nelze mít výhrady.
Jedna z nejpopulárnějších pohonných jednotek – čtyřválec 1.5 o výkonu 65 kW (88 k).
Sportovní styl
Za jízdy mají všechny tyto automobily mnoho společných vlastností. Dokonce i u sedanu je podvozek laděn ve sportovním stylu, takže se každá nerovnost na vozovce přenáší jak do karoserie, tak i do volantu. Řízení má poměrně strmý převod, a proto automobil reaguje na sebemenší pohyb volantem. To však není nikterak na závadu, jde spíše o výzvu k dynamičtějšímu stylu jízdy. V kupé i hatchbacku s výkonnějším motorem se to stalo již téměř normou. Celkový velmi příznivý dojem poněkud zmařilo citelné vychylování karoserie a příliš uspěchaná reakce ABS. Nelze však zapomínat na to, že navzdory agresivní karoserii jde přece jen o obyčejné silniční automobily. V provozu je Mazda 323 celkem nenáročná. Karoserie s oboustranným pozinkováním, plastové vložky blatníků a speciální plastová vrstva v pásmech kolem svárů – to všechno zvyšuje odolnost proti korozi dokonce bez speciální úpravy.Velmi spolehlivé motory jsou dimenzovány na ujetí 200 000 km. Jsou nicméně velmi citlivé na kvalitu oleje. Spojka je takřka věčná a po dobu používání automobilu nevyžaduje žádné úpravy. Také převodovky patří mezi spolehlivé a nenáročné komponenty „tři-dva-trojky“, vyměnit je třeba snad jen některé části těsnění.
Do samočinné převodovky se olej u výrobce plní na celou dobu použití automobilu. Přední zavěšení kol je rovněž dostatečně spolehlivé, slabým místem jsou ovšem náboje a kulové čepy. Na rozdíl od četných moderních automobilů však při jejich opravě není nutné měnit celé spodní rameno.
Pozoruhodnou zvláštností zadní nápravy je příčné táhlo, které umožňuje regulovat sbíhavost zadních kol. Elektrické vybavení je velmi spolehlivé. Snad jen startér je poněkud méně výkonný, zvláště u verzí se vznětovým motorem.
Vzadu je dost místa pro nohy, ale strop je kvůli velkému sklonu střechy příliš nízko.
Interiér je vybaven prostě, avšak vkusně.
Historie modelu
Automobily označené typovým číslem 323 se poprvé objevily na scéně již v roce 1963. Výrobce pochopitelně postupem času tento velice populární model několikrát inovoval.Mohli bychom říci, že v posledních letech je doba životnosti jedné generace přibližně čtyři roky a díky vysoké spolehlivosti její oblíbenost stále stoupá. V roce 1980 se začal model Mazda 323 vyrábět s pohonem předních kol.
Na některých zahraničních trzích mají různé karosářské verze dokonce svá vlastní jména: sedan Familia (v USA Protege), pětidveřový hatchback Forte, třídveřové varianty Mio a Neo.
06/94 | Premiéra další, již osmé generace. Škála karoserií je mírně pozměněným opakováním předchozích: stylový pětidveřový hatchback 323F, konzervativní sedan a třídveřové Coupé. |
---|---|
10/96 | Modernizace. |
03/97 | Originální třídveřový hatchback. |
02/98 | Představena současná devátá generace. |
Velký objem zavazadlového prostoru (0,425 m3) umožňuje používat automobil pro rodinné účely.
Mazda 323 - hodnocení | |
---|---|
+ | originální karoserie a bohatý výběr variant |
+ | kvalita a spolehlivost |
- | slabší plynulost chodu |