Mé 2. nejoblíbenější autíčko...
O hondě civic:Osobní automobily Honda Civic, vyráběné od roku 1972, jsou už přes dvacet let nejprodávanějšími modely tohoto výrobce. A tak není divu, že se už v loňském roce a letos objevily zástupci sedmé generace – tří- a pětidveřový sedan, kupé a pětidveřový hatchback 5D.
Právě posledně jmenovaný „5D“ můžeme s klidem označit za nejzajímavější. Od svých předchůdců se liší hlavně designem a tvarem karosérie, která svými proporcemi a výškou připomíná spíš kombi. A nejen připomíná. Kombi Aerodeck překonává jak užitnými vlastnostmi, tak prostorností.
Právě vnitřní prostor, který je největší ve své třídě, je to, co nás po designu u Hondy Civic 5D upoutalo. A to i přesto, že svojí délkou 4285 mm je o 40 mm kratší než minulý model. Na prostornosti má největší vliv jednak větší rozvor (z 2620 na 2685 mm) včetně zkrácených převisů vpředu i vzadu a také výška, která oproti pětidveřovému sedanu narostla o 50 mm na 1495mm. Svým dílem přispěl „troškou do mlýna“ také kompaktní motorový prostor a nové zavěšení přední i zadních kol.
Přemístěním řadicí páky do přístrojové desky se získala zcela plochá podlaha bez středového panelu, což společně s velkými okny vzbuzuje dojem prostornosti.
Jak jsme se přesvědčili, v Hondě Civic 5D se všichni cestující cítí opravdu pohodlně, k čemuž přispívají i dobře tvarovaná sedadla s příjemným potahem. Jen se nám zdálo, že nad hlavou zůstává možná až příliš hodně místa. Ideální auto pro dlouhány. A proto Civic 5D nemůžeme nazvat jinak, než jako prostorný zázrak. Také objem zavazadlového prostoru 370 litrů je v této třídě nadprůměrný a po sklopení opěradel jej lze zvětšit na 732 litrů. Cílem konstruktérů bylo vytvořit prostorný interiér a to se jim podařilo na sto procent. Tolik místa neposkytují ani větší sedany střední třídy.
O něco výše usazené sedadlo řidiče, než jsem zvyklí, je výškově nastavitelné, stejně jako volant. Všechny přístroje jsou dobře čitelné, ovladače dosažitelné a tak jedině řadicí páka, jak jsme se už zmínili, je umístěna netradičně. Někomu toto uspořádání může připadat divné, ale musíme konstatovat, že jde o velice příjemný konstrukční prvek. Je teď dobře „po ruce“, řazení jde přesně a lehce.
Honda Civic 5D je dodávána s dvěma zážehovými čtyřválci – 1.4 (66kW/90 k) a 1.6 (81 kW/110 k). Právě silnější verzi jsme si vyzkoušeli a byli jsme spokojeni. Točivý moment 152 N.m při 4300 ot:/min je pro tento vůz naprosto dostačující. Musíme si uvědomit, že nejde o automobil se sportovním duchem, ale vyloženě rodinný a tomu odpovídá i měkčí naladění podvozku. O 15 kW silnější výkon zaplatíme jen nepatrně vyšší spotřebou. My jsme s „civikem“ jezdili v průměru kolem sedmi litrů benzinu na sto kilometrů, při vyloženě hospodárné jízdě se lze dostat pod tuto hranici. Výrobce udává tyto hodnoty: město 8,5, mimo město 5,5 a kombinovaný provoz 6,6 litru. Právě úsporný motor s variabilním časováním ventilů VTEC je vedle prostornosti druhou předností Hondy Civic 5D.
V nižších otáčkách, kdy je motor také dostatečně „živý“, je i dobře odhlučněn, což platí také o středních, kterých řidič při normální jízdě využívá asi nejvíc.
A tady pár upa úža foteček Hondy civic: