Jdi na obsah Jdi na menu
 


Řekl Bůh, řekli o Bohu, řekli k Bohu II. část

Upalování Ježíšových židovských soukmenovců        

 

 

 

 

 

 

 

 

-  Zachovávejte každý příkaz, který vám dnes přikazuji, abyste ho konali, abyste živi byli a rozmnožili se a přišli a získali tu zemi, již Hospodin odpřísáhl vašim otcům.

-  Proto se chraň zapomenout na Hospodina, svého Boha, že bys nezachovával jeho příkazy, soudy a nařízení, jak ti dnes přikazuji!

-  Zachovávej proto příkazy Hospodina, svého Boha, abys chodil jeho cestami a bál se Ho!

-  Pamatuj, že ten, kdo ti dává sílu k úspěchu jako tohoto dne, je Hospodin, tvůj Bůh, aby uskutečňoval smlouvu, již odpřísáhl tvým otcům.

-   Hle, Hospodinu, tvému Bohu, patří nebesa i nebesa nebes, země a všechno, co je na ní.

- Vždyť Hospodin, váš Bůh, je Bůh bohů a Pán pánů, Bůh veliký, všemocný a vzbuzující bázeň, který nebere ohled na osobu a nepřijímá úplatek.

-  Kdybys zapomněl na Hospodina, svého Boha, a odešel za jinými Bohy, sloužil jim a klekal před nimi, už dnes jsem vám svědkem, že zaniknete.

-  Takže jsem padal před tváří Hospodina po celých těch čtyřicet dní a čtyřicet nocí, co jsem se modlil, protože Hospodin řekl, že vás vyhladí.

Nyní tedy, Izraeli, co od tebe požaduje Hospodin, tvůj Bůh? Jen aby ses bál Hospodina, svého Boha, chodil po všech jeho cestách, miloval ho a sloužil Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší.

-  Střezte se, aby se vaše srdce nedalo zlákat, takže byste se odchýlili, sloužili jiným bohům a klaněli se jim.

Ke komu připodobníte Boha? Jakou podobu mu přisoudíte? Řemeslník odlije modlu a zlatotepec ji potáhne zlatem, stříbrné řetízky přidělá zlatník.

- „Ke komu mě chcete připodobnit, aby mi byl roven?“ praví Svatý.

- „K výšině zvedněte zraky a hleďte: Kdo stvořil toto všechno? “ Ten, který v plném počtu vyvádí zástupy hvězd a všechny volá jménem; má obrovskou sílu a úžasnou moc, nechybí mu ani jedna.

-  Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů, celá země je plna Jeho slávy!

-  Požehnána buď Hospodinova sláva z Jeho místa!

- Velikou láskou sis nás zamiloval, Hospodine, Bože náš, mohutným a překypujícím soucitem jsi s námi cítil.

-  A  nevztyčuj si pomníky, které Hospodin, tvůj Bůh, nenávidí.

- A prorok, který by svévolně mluvil mým jménem to, co jsem nepřikázal říci, anebo mluvil jménem jiných bohů, takový prorok ať zemře!

-  Slovo, které bude ten prorok povídat jménem Hospodinovým, ale ta věc se nestane a nepřijde, takové slovo Hospodin nevyslovil; ten prorok je povídal svévolně, tak z něho neměj strach.

-  Ke komu tedy přirovnáte Boha a k jaké podobě jej můžete přirovnat?

-  K soše, kterou umělec ulil a zlatník ji ze zlata vytepe a ozdobí stříbrnými řetízky?

Z duše nenávidím vaše novoluní a slavnosti, jsou mi jen na obtíž, jsem vyčerpán, když je musím snášet.

-  Já, já to jsem, kdo vás utěšuje. Kdo jsi, aby ses bál smrtelníka, člověka, jenž za seno je pokládán?

-  Protože národ a království, která Ti nebudou sloužit, zaniknou, a ty národy suchem vyprahnou.

- „Ke komu mne přirovnáte, abych se mu podobal?“ říká Svatý.

-  Omyjte se, očisťte se, odkliďte mi své zlé skutky z očí, přestaňte páchat zlo.

- S kým se radil a kdo Mu dával rozumy a kdo Jej učil cestě zákona, kdo Ho učil poznání, a cesty moudrostí Mu ukázal?

- Nepřinášejte už šalebné obětní dary, kouř kadidla je mi ohavností, i novoluní, dny odpočinku a svolaná shromáždění; ničemnost a slavnostní shromáždění, to nemohu vystát.

Zkáza nevěrných a hříšníků však bude stejná, zajdou ti, kdo opustili Hospodina.

- On bude soudit pronárody, on ztrestá národy mnohé. I překují své meče na radlice, svá kopí na vinařské nože. Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.

Jeho země je plná bůžků, klanějí se dílu svých rukou, tomu, co vyrobili svými prsty.

Ponížen bude zpupný pohled člověka, sehnuta bude lidská povýšenost; v onen den bude vyvýšen jedině Hospodin.

V onen den člověk předhodí potkanům a netopýrům své bůžky stříbrné i bůžky zlaté, které mu vyrobili, aby se jim klaněl.

Bůžkové nadobro vymizejí.

- V lidu bude popohánět jeden druhého, druh druha, chlapec zaútočí na starého, bezectný na váženého.

Nestoudnost jejich tváře proti nim svědčí, jako Sodoma svůj hřích vystavují a neskrývají. Běda jim, připravili si zlou odplatu.

Hospodin zahajuje soud se staršími svého lidu a s velmoži jeho: „Spásali jste vinici, máte ve svých domech, oč jste obrali utištěného.

Běda těm, kteří připojují dům k domu a slučují pole s polem, takže nezbývá žádné místo, jako byste jen vy byli usedlíci v zemi.

Běda těm, kteří za časného jitra táhnou za opojným nápojem a až do setmění je rozpaluje víno.

Běda těm, kdo říkají zlu dobro a dobru zlo, kdo vydávají tmu za světlo a světlo za tmu, kdo vydávají hořké za sladké a sladké za hořké!

-  Aby smlouva, která zůstává platná, měla skutečné důsledky, vyžaduje to činy druhé smluvní strany a touto  druhou smluvní stranou jsme my.

- Hospodin se ti dnes zařekl, že mu, jak ti pověděl, budeš vybraným lidem a že jestliže budeš zachovávat všechny Jeho příkazy, postaví si tě ke chvále, k věhlasu i ozdobě.

-  Na nás je chválit Pána všeho, vzdát velikost Tvůrci počátku

-  V Tebe skládáme naději, Hospodine, Bože náš.

-  Zařekl ses dnes Hospodinu, že ti bude Bohem a že budeš chodit po Jeho cestách a zachovávat Jeho nařízení, jeho příkazy a Jeho zákony a budeš naslouchat Jeho hlasu.

-  Člověk nemůže být Židem, jakožto izolovaný jedinec. Člověk je Židem do té míry, v níž přináleží k lidu Tóry.

-  Přijali jsme Boží příkaz být svatým národem, avšak svatým národem nejsme.

-  Tóra nám neslibuje spásu, protože na ni žádné pravidlo neexistuje.

-  Judaismus je bezpodmínečné přijetí jha Božích příkazů

- Ústní Tóra je nikdy nekončící a esenciálně otevřeným rozvíjením interpretačních možností Tóry psané.

- Otřesu totiž nebesy a země se pohne ze svého místa prchlivostí Hospodina zástupů v den jeho planoucího hněvu.

-  Moc pohřbívá ty, kdo jí mají, tedy korumpuje člověka.

V onen den řekneš: „Vzdávám tobě chválu, Hospodine! Rozhněval ses na mě, tvůj hněv se však odvrátil a potěšils mě.

- Tóra představuje pro člověka výslovný příkaz sloužit Bohu – tedy přijmout jho Nebeského království, jak se konkretizuje v Tóře a jejích příkazech.

- Hle, Bůh je má spása, doufám a jsem beze strachu. Hospodin, jen Hospodin je má záštita a píseň, stal se mou spásou.“

-  Běda  těm, kdo za úplatek ospravedlňují svévolníka a spravedlivým upírají spravedlnost.

- V onen den řeknete: „Chválu vzdejte Hospodinu a vzývejte jeho jméno! Uvádějte národům ve známost jeho skutky. Připomínejte, že jeho jméno je vyvýšené.

-  Avšak lid se neobrátil k tomu, který ho bil, Hospodina zástupů se nedotazovali.

-  Nikdo už nebude páchat zlo a šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina, jako vody pokrývají moře.

-  A budu stíhat zlobu světa a nepravost svévolníků. Učiním přítrž pýše opovážlivců, ponížím troufalost ukrutníků.

- Bůh neexistuje ani pro svět, ani pro člověka.

-  Nebe a země nabývají významu jedině tím,  že slouží jako rámec Abrahámovi; prvnímu, o kterém je výslovně řečeno: „Uvěřil Hospodinu“.

-   Člověk věří v Boha pro Jeho Božství, a ne pro to, co mu přisuzuje ke vztahu k člověku.

-  První verš Tóry se staví proti křesťanství, jež z judaismu zdánlivě převzalo pojmem transcendentního Boha, ale okamžitě ho opatřilo lidskou podobou.

-  Bůh je hlavní a svět včetně člověka   je druhotný.

- Ten, kdo věří v Boha, nespojuje svou víru s důvěrou v Boží pomoc, a především takovou pomoc neočekává.

- On je slitovný, usmiřuje nepravosti a neničí, často zadrží Svůj hněv a nedá procitnout Svému rozhořčení.

-  Když budeš hlídat nepravosti, Hospodine, Pane můj, kdo obstojí?

-  Nenakládej s námi podle našich hříchů, neoplácej nám podle našich provinění.

-  Otče náš, Králi náš, buď k nám milostivý a vyslyš nás, i  když u nás nebylo zbožných skutků. Projev nám laskavost a milost a zachraň nás!

-  Víme, že jsme zhřešili a nemáme nikoho, kdo by se nás zastal – nech své veliké Jméno zastat se nás v době soužení!

-  Otče náš, Otče milosrdný, ukaž nám znamení k dobrému a shromáždi rozptýlené naše ze čtyř končin země, ať poznají a dozvědí se všechny národy, že Ty jsi Hospodin, náš Bůh.

- Neboť ne pro naši spravedlnost Ti předkládáme naše prosby, ale kvůli Tvému velkému milosrdenství.

-  Ty jsi náš Otec,  my jsme hlína a Ty jsi náš Stvořitel, my všichni jsme dílo Tvých rukou.

-  Víme, že není u nás skutků zbožných, buď laskavý k nám pro svoje jméno!

-  Muž umírá jen pro svou ženu a žena umírá jen pro svého muže.

- Neidealizovat si to, co se stalo v minulosti, ale posuzovat věci spíše tak, jak byly; pokoušet se je pochopit, rozsuzovat a promýšlet způsobem, který umožní nápravu.

-  Nemáme Boha jiného kromě Tebe, skálo naše!

-  Ty jsi náš Otec, náš Král a Tvé jméno je vyřčeno nad námi, nezříkej se nás!

-  Nech nás zkoumat a zpytovat Tvé cesty a vrátit se k Tobě, neboť Tvá pravice je natažena, aby přijala ty, kdo se navracejí.

Hospodin polámal hůl svévolníků, žezlo vládců, jež zběsile bilo národy ranami bez ustání, hněvivě vládlo pronárodům nezkrotným pronásledováním.

-  Hospodine, který jsi plný slitování, slituj se i nade mnou a přijmi mojí prosbu o slitování.

- Kdo tě uvidí, budou se dívat a divit: „To je ten muž, který zneklidňoval zemi a otřásal královstvími?

-  V onen den vzhlédne člověk k tomu, který ho učinil, a jeho oči budou patřit k Svatému Izraele.

-  V onen den vytvoří Izrael s Egyptem a Asýrií trojici; bude požehnáním uprostřed země, protože Hospodin zástupů mu bude žehnat takto: „Požehnán buď lid můj egyptský a dílo mých rukou Asýrie a mé dědictví Izrael.“

- V onen den Hospodin ztrestá nebeský zástup na výšině i pozemské krále na zemi.

-  Nebuď netečný, ale vyslyš nás, aby pronárody nemohly říkat: „Jejich naděje je ztracen.“

-  Bůh své vyvolené nešetří. Mohli bychom dokonce říci, že právě naopak jsou to především Boží vyvolení, které  Bůh nešetří.

-  Rozpomeň se na Smlouvu s našimi otci a na naše každodenní vyznání, které zní: „Hospodin je jediný!“

-  Hospodine, ve Svém hněvu mě neplísni, ve Svém rozhořčení mě netrestej.

-  Činy otců jsou znamením pro jejich děti.

-  Jděte a vizte Boží díla, pro lidi nepochopitelný čin.

-  Člověk, který byl stvořen šestého dne, byl neprávem obviněn, že uvedl do světa smrt.

-  Bezbožní spočívají na svých bozích, avšak co se spravedlivých týče, Bůh spočívá na nich...

-  Prorok nepředvídá nic jiného než to, co by se mělo stát, nedojde-li  provinění.

-  Nikdo se nestává vůdčím představitelem, aniž by se nahoře nestal ničemníkem.

-  Tóra opravňuje člověka, aby sloužil Bohu a zachovával příkazy v naději na odměnu a vyhýbal se hřích ze strachu před trestem.

-  Pohleď z nebes a uvidíš, jak námi opovrhují a vysmívají se nám mezi pronárody.

-  Nejjasnější, naši spásu přibliž, jsme již unaveni a není nám  dopřáno odpočinku.

-  Vzpomeň si na přísahu, kterou Jsi dal našim otcům.

 

 

 

vybral M. Č.