Předchůdce - řada 180
Lokomotivy řady E 699.0(nyní 180) se staly prvními
šestinápravovými lokomotivami v poválečné výrobě pro ČSD. Tyto těžké
lokomotivy byly určeny pro nákladní dopravu. V konstrukční řade E669.0
byly vyrobeny pouze dva prototypy, a to E698.001 a E698.002, byly odvozeny
z řady E499.0(nyní 140). Jako u E499.0, tak také u E669.0 byly použity
stejné stejnosměrné sériové trakční motory, které jsou uloženy v podvozku
s lamelovou spojkou Sécheron a max. rychlostí
Lokomotivy získali za svůj život celkem 4 označení a to
výrobní E698.0, kvůli překročení hmotnosti na nápravu byly přeznačeny na
E699.0. Zvláštností je přeznačení lokomotivy E699.002 z důvodu změny převodu a
snížením rychlosti na
Lokomotivy mají dvě čelní stanoviště, na jedné z bočnic se nalézá 5 bočních oken a na druhé dvě boční okna s žaluziemi, kvůli sání vzduchu do strojovny. Tyto stroje se staly prvními s otevřenou konstrukcí u ČSD. Lokomotivy mají pneumatickou samočinnou a přímočinnou brzdu systému DAKO a ruční brzdu. Regulace výkonu je odporová principálně shodná s lokomotivami řady 140. Vypružení je složeno ze šroubovitých válcovitých pružin v sekundárním vypružení a listových pružin v primárním vypružení.
Provoz
Za celou svou existenci byly tyto stroje pod křídly DKV
Česká Třebová, kde sloužily v provozu do začátku 90.let, kdy byly vyřazeny
v provozu. Ve stejném depu byla v roce 1995 provedena generální
oprava a s novým lakem byly oficiálně představeny při 150. výročí
tratě Praha - Olomouc v tomtéž
roce. Stroj 180.002 je nejstarším „Šestikolákem“ u ČD.
Přezdívky
„Šestikolák nulka“- podle konstrukční řady a počtu dvojkolí.
„Albatros“- tuto přezdívku si vysloužili u českotřebovského
personálu.
Technické údaje
Výrobce: |
Škoda Plzeň |
Tovární označení: |
23 E 1 |
Rok výroby: |
1958 |
Počet kusů: |
2 |
Rozchod: |
|
Napájecí systém: |
3 kV ss |
Uspořádání dvojkolí: |
Co‘ Co‘ |
Maximální rychlost: |
|
Jmenovitý výkon: |
180.001 – 3048 kW 180.002 – 2610 kW |
Maximální tažná síla: |
345 kN |
Hmotnost ve službě: |
119 t |
Maximální hmotnost na nápravu: |
19.9 t |
Délka přes nárazníky: |
|
Vzdálenost otočných čepů: |
|
Rozvor podvozku: |
|
Šířka lokomotivy: |
|
Výška lokomotivy se staženým sběračem: |
|
Průměr nových kol: |
|
Autor textu: Daniel Forejtar
Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR
Náhledy fotografií ze složky Řada 181