Další nedílnou součástí elektrické kytary je spousta součástek. Ty na první pohled zůstávají skryty. Jsou většinou zakrytované picguardem nebo krytem na zadní straně. Pokud budete stavět kytaru sami, tak se s jejich výběrem a vhodnou kombinací budete muset chtě nechtě popasovat. V tomhle příspěvku se stručně mrkneme co všechno se na kytaru dá namontovat, kdo to vyrábí a kde se to dá sehnat.
Potenciometry - v kytaře se používají především na ovládání hlasitosti a tónové clony.
Některé druhy slouží povytažením i k rozpojení snímačů. Ty se označují jako push-pull.
Základní dělení potenciometrů je na logaritmické a lineární. Liší se průběhem jejich činnosti. Lineární potenciometr ovlivní zvuk jakoby v přímce. Zvuk se mění stále stejně. Logaritmický potenciometr mění zvuk v hyperbole. Nejdřív se zvuk mění jen minimálně a ke konci dojde k prudkému nárůstu.Lze sehnat i logaritmické potenciometry s opačným průběhem. Potenciometr zasahuje do signálové cesty a proto je potřeba zohlednit i jeho hodnotu. Většinou se používá 500K a 250K pro pasivní snímače. Všeobecně pro humbucker 500 kOhm a pro singly 250 kOhm.
Při použití s humbuckerem potenciometr s hodnotou 250K trochu osametí výšky a zvuk je víc na středních kmitočtech. Někdy pokud chcete se zvukem experimentovat se používá i jiných hodnot. U aktivních snímačů jsou potenciometry většinou dodávány v setu přímo od výrobce.
Snímač - snímač je v podstatě také elektrická součástka. Jde o cívku z měděného drátu namotanou okolo magnetického jádra. V případě single snímače je cívka jednoduchá, humbucker je konstruován jako dvoucívkový s tím, že druhá cívka má reverzní vinutí. Tento patent firmy Gibson zabraňuje známému brumu singlů. Až sem je to relativně jednoduché. Teď začne alchymie. První věc je výběr magnetického jádra. Ve hře je ALNICO což je slitina hliníku, niklu a kobaltu. Aby to bylo ještě složitější užívá se slitin ALNICO II - méně hlasité se sametovým zvukem, ALNICO V - hlasitější a našláplejší zvuk s větším drivem, ALNICO VIII - je nově používaná slitina která má vlastnosti podobné zaběhlejší KERAMICE. Keramika je s výraznou hlasitostí, trochu ostřejší, jedovatější a rockovější. Druhým faktorem ve hře je použitý drát. Především čistota bezkyslíkaté mědi, průměr drátu a stálost a konstantnost jeho průměru. Obecně čím čistší měď tím lepší přenos signálu, čím konstantnější průměr tím méně úbytků. U drátu s různorodým průměrem jsou při počtu závitů kolem 10 000 úbytky v signálu už zatraceně znát. Důležitý údaj je u snímače jeho odpor - vědecky rezistance. S počtem závitů se odpor zvyšuje a tím se zvyšuje i hlasitost na výstupu snímače. U humbuckerů se odpor - rezistance pohybuje od 7 do 17 kOhm. U horní hranice bývají našláplé snímače pro tvrdší ražení, jamnohlasé jsou spíše u spodní hranice. Další položka v alchymii je rezonanční kmitočet. To je kmitočet při kterém je snímač vybuzen na maximum. Čím vyšší kmitočet tím vyšší výsledný zvuk snímače. Hodnoty berte spíše jako orientaci při koupi. Další dělení snímačů je na pasivní a aktivní. Pasivní snímače hrají bez jakéhokoli dalšího napájení, je u nich, ale nutnost uzemnit kvalitně kobylku, aby jste předešli rušení. Aktivní snímač potřebuje k provozu baterii. Některé snímače jsou napájené 9V, některé jsou 18V a tam musí být baterie dvě. Alternativní článek k tomuto tématu můžete nalézt na
http://www.instrumento.cz/clanky.php?tar=show_clanek&id_sekce=15&id_clanku=13
Kondenzátory - téhle součástky se nejčastěji využívá při uzemění strun a kobylky kytary. Ideální je zapojit do něj kondenzátor o hodnotě kolem 0,60 mikroF na 400V. Tím předejdete tomu, že při případném probití zesilovače budete tancovat po zásahu proudem jako vlk ve známé scénce z Jen počkej. :o). Obzvlášť bych "kondík" doporučil těm kdo používají Vintage modely zesilovačů. Tyhle přístroje byly konstruovány podle norem a bezpečnostních standardů, které dnes jsou už nemyslitelné. Kondenzátor se také připojuje k tone potenciometru. Je to ta součástka, která má na svědomí změnu tónu v tónové cloně. Většinou má doporučenou hodnotou 0,047 mikroF někdy je značen i 0,47 nano F. Tahle hodnota mi, ale přijde na hloubkách už zahuhlaná. Nejlíp se nám osvědčila hodnota 0,022 uF, kterou používáme ve svých kytarách. Pro volume potenciometr se používá někdy kondenzátor s hodnotou 0,001 uF pro vytažení výšek při ztlumené kytaře.
Přepínače - přepínače slouží ke zvolení potřebného snímače případně k rozepnutí cívek snímače. Nejčastěji se používají třípolohové a pětipolohové. Záleží na počtu snímačů, jejich zapojení a možnostech které chcete dosáhnout. Může se použít i dvoupolohový spínač vypnout x zapnout. Tady pozor protože jsou přepínače na picguard a do dřeva. Přepínač /případně potenciometr / na picguatrd má kratší závit.
U lepších výrobců mají přepínače zlacené někdy i platinované kontakty.
Konektory - nejčastěji používaným konektorem je 6,5 mm jack. Někdy se ale používají i XLR, MIDI a v poslední době USB pro přímé propojení kytary s PC.
Ekvalizéry - tato součástka je na rozdíl od výše jmenovaných, které jsou většinou součástí každé elektrické kytary spíše netradiční, ale občas se používá.
Ekvalizér upravuje tón tak, že si můžete zvlášť regulovat basy středy a výšky. Pokud by jste chtěli instalovat ekvalizér do kytary solidbody vždy vybírejte " rovný ". dělají se totiž i zaoblené ekvalizéry pro akustiky, které jsou častější.
Stínění - stínění není přímo elektrická součástka, ale s problémem přímo souvisí.
Jde o vystříkání nebo natření dutiny kytary ve které jsou součástky umístěny vodivým nátěrem. To zabrání rušení a příjímání parazitních kmitočtů. Bez této úpravy by z kytary byla v podstatě anténa. Většinou se používá nástřik na základě grafitu. Spray o objemu 200 ml stojí zhruba 250 Kč. Pro svoje kytary, ale používáme stříkanou měď s označením S-EMI35. Tento nástřik má dvakrát větší účinnost než grafit. Jeho cena je 550 Kč za 200 ml spray. Lze využít také samolepicích většinou měděných pásek, kterými se vnitřek vylepí. Někdy se používá i alobal. Svou funkci splní, ale nevypadá hezky a kvalitní nástroj je kvalitně zpracován i tam kam není vidět.
Kytarové elektroniky - Jsou většinou složitější obvody pro úpravu zvuku kytary. Elektronik je spousta druhů některé po aktivaci změní zvuk dvoucívkového humbuckeru tak, že zní jako singl, jiné naopak ze zvuku singlu udělají kulatější zvuk. Elektroniky jsou aktivní, takže musí mít napájení 9V.
Distrtion - teď si asi někdo bude myslet, že pletu krabičky a elektrické součástky.
Distortion může totiž být i součástí kytary ve formě obvodu, který navenek vypadá jako potenciometr. Lze mu předřadit vlastní přepínač a potom ho pustit do signálu jen v případě potřeby. DIstortion efekt je aktivní a proto musí mít vlastní napájení 9V.
Firmy které součástky vyrábí a kde je sehnat.
Kondenzátory a odstiňovací spraye seženete na www.gme.cz a www.ges.cz
Mec - www.mec-pickups.de firma která kromě snímačů vyrábí i potenciometry, přepínače a jiné elektrické součástky. Mec je znám svou šíří nabídky a nekompromisní kontrolou kvality. MEC nabízí Warwick. www.kytary.cz
Gotoh - www.hosco.co.jp i Gotoh vyrábí velmi kvalitní potenciometry a součástky. U nás nabízí výrobky této firmy www.alexim.cz http://www.sollerguitars.com/
Di Marzio - www.dimarzio.com elektrické součástky téhle firmy jako jsou potenciometry, jacky, přepínače, ale i kondenzátory seženete na www.sollerguitars.com
Shadow - potenciometry této firmy, mimochodem velmi kvalitní jsou k dostání na www.musiccenter.cz
EMG - www.emg-inc.com aktivní elektroniku od EMG můžete sehnat na www.musiccenter.cz a www.solerguotars.com případně www.organservis.cz