Ducati Monster S2R
Ducati Monster S2R: nezbeda z Itálie
Italské křivky, šarmantní design a značka Ducati předesílají, že naked-bike S2R bude jednostopou lahůdkou. S2R má dvouválec s objemem 803 cm^^3^^ a výkonem 56,6 kW (77 k).Italský výrobce motocyklů, dnes už legendární značka Ducati, má ve své nabídce řadu Monster již pěknou řadu let. Základ tvoří Monster 695, kde je nový, vzduchem chlazený motor se zvětšeným zdvihovým objemem, který disponuje výkonem 53,7 kW (73 k). Další položkou v nabídce je náš testovací motocykl S2R, dvouválec s objemem 803 cm3 a výkonem 56,6 kW (77 k). S2R se také dělá v litrovém provedení (S2R 1000), kde výkon poskočil na 70 kW (95 k) a točivý moment vzrostl o 21,5 Nm.
Pak přichází na řadu S4R, kde číslice v názvu naznačuje, že motor má celkem čtyři ventily a kapalinové chlazení. Výkon agregátu je 86 kW (117 k) a nejsilnější verze S4R S má pohonnou jednotku Testastretta 96 kW (130 k). Zmiňovaný model S4R je v modelovém roku 2007 inovován a dostal také agregát Testastretta.
My jsme měli možnost osedlat a vyzkoušet verzi Monster S2R v červené barvě.
Ducati Monster S2R
Monster S2R okořeněný letmým uchycením zadního kola, dvojitým tlumičem výfuku a exkluzivní červenou barvou s bílými proužky jsou první informace, které zapíše váš mozek při spatření této italské krasavice. Podvozek tvoří typický tuhý příhradový rám z ocelových trubek, obrácená přední vidlice a jednoramenná kyvná vidlice vzadu.
Sytou červenou barvu doplňuje bílý „fofr pruh“ s dvojicí linek. Motocyklu náramně sluší 17palcová kola s bílými pětipaprskovými ráfky od firmy Marchesini. Sedlo spolujezdce kryje odnímatelná plastová krovka, která nevtíravým dojmem přidává mašině sportovního ducha. Řada Monster tvoří u Ducati kategorii naked-bike (naháčů) a nejsilnější verze čeří vody poměrně nové třídě café racer. Základem těchto kategorií je minimum nebo žádné plasty kolem motoru, což Moster splňuje na výbornou.
I nezkušený pozorovatel si všimne dvojice válců svírajících pravý úhel (90°). Vzduchem chlazený agregát o objemu 803 cm3 s desmodromickým rozvodem ventilů má vrtání a zdvih 88,0×66,0 mm. Výkon pohonné jednotky je 56,6 kW (77 k) v 8 250 ot/min. a maximální točivý moment 73 Nm nastupuje v 6 500 ot./min. Vše se přenáší přes 6stupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Posez a přístrojová deska
Monster má vcelku kompaktní rozměry, ale sportovní jízdní poloha za řídítky je pohodlná a motorka mi hned padla do ruky. A to i přes moji nadstandardní výšku 191 cm. Týden před testem Monsteru jsem seděl na naháčích Yamaha FZ-1 a KTM 990 Superduke (srovnávací test připravujeme) a když to zpětně subjektivně srovnávám, Ducati má z této trojice asi nejlepší ergonomii trojúhelníku stupačky – sedlo – řídítka. S2R je výkonově někde jinde, ale předpokládám, že silnější Monstery mají stejnou nebo hodně podobnou ergonomii a pro ostřejší sportovní jízdu je ze srovnávané trojice asi nejlepší.
U FZ-1 jsem seděl dost vzpřímeně a řídítka měla nepohodlné tvarování; posez na Superduku mi přišel, jako kdybych seděl na nějakém kompromisu mezi naháčem a motardem. Při delších cestách, jako je např. přejezd z Prahy do Brna po D1 si Monster vedl dobře, ale když už srovnávám pohodlí při jízdě, na dálnici by to u mě vyhrál Superduke.
Přístrojovému panelu S2R dominovala dvojice budíků, kde vlevo je tachometr a na pravé straně otáčkoměr. Oba analogové ukazatele měly ve spodní části malý digitální displej, ale celkově se zobrazovaly pouze čtyři údaje: celkový počet kilometrů / denní počet kilometrů a teplota chladící kapaliny agregátu / hodiny.
Co mě nesedlo, byla zrcátka a větrný štítek. Oba prvky při jízdě kvůli charakteristickému projevu dvouválce dost vibrovaly a výsledek? V zrcátkách jsem viděl převážně jen rozmazaný obraz (a teď děkuji, že je zavedeno povinné svícení, protože podle toho se dalo identifikovat, zda vidím za sebou auto). Třepetající se plexi vytvářelo rušivé pole v zorném poli řidiče. Jsou to drobnosti, se kterými se dá žít, ale myslím, že obě výtky by se daly konstrukčně snadno dořešit. U zrcátek namontovat kratší držáky a plastový štítek lépe vyztužit.
Jízda s Ducati S2R
Po nasednutí a uchopení řídítek ve mně úzká a protáhlá nádrž vzbuzovala pocit, že je Monster hodně dlouhý. Tohoto pocitu jsem se nezbavil ani během jízdy. Po nastartování se ozval chraplavý dvouválcový baryton z dvojice nápaditě tvarovaných koncovek výfuku. Hluboký zvuk motoru lahodí uchu v každých otáčkách a důstojně tak dotváří celkový vjem. Dávám za jedna, vydávám se na cestu přes centrum Prahy a na dálnici D1, směr Brno.
Monstří dvouválec táhne s chutí od nízkých otáček. Hezky vytrvale až k hranici svého maxima. Nejlépe se stroj cítil mezi 4.000 a 8.000 ot./min., kdy se vibrace pohonné jednotky uhladily a motocykl měl dostatek síly, aby mě vytáhl ze zatáčky. Výhodu bych viděl i v nízké hmotnosti stroje (suchá hmotnost 173 kg), S2R se ochotně vrhal do zatáček a překlápění ve vlásenkách nebyl problém ani pro mašinu ani pro jezdce. Sportovně laděná převodovka vybízela k častému řazení za účelem hledání optimálních otáček a výkonu motoru.
Měkčí nastavení podvozku mi přišlo ideální vzhledem ke kvalitě naších cest, zkušený závodník bude asi méně šťastný. Brzdový systém Ducati je dostatečně silný a spolehlivý, ale není zrovna nejpřesvědčivější. Přední brzdě dlouho trvalo, než se dostavil ten potřebný brzdný výkon. Na tento fakt se dá poměrně snadno zvyknout, ovšem v krizových situacích je zlomek vteřiny relativně dlouhá doba.
Dojmy spolujezdce při jízdě ve dvou jsme vzhledem ke kratší délce testu nestihli a kryt zadního sedla jsme odmontovali pouze při focení. Na druhou stranu jsme s Monsterem během čtyř dní najezdili slušnou porci kilometrů a rozsah spotřeby byl rozumných 6,2 l – 7,1 l na 100 km (průměrná 6,58 l/100 km).
Závěr, plusy a mínusy
Ducati Monster S2R je právoplatným zástupcem třídy naked-bike. Italský povedený design a líbivá image přitahuje pohledy kolemjdoucích stejně jako pěkná slečna. Monstřího chlapíka S2R lze doporučit všem, co mají rádi sportovní jízdu, stejně jako předváděcí cestu městem. Po odmontování krovky lze pomýšlet i na pohodové odpolední svezení s přítelkyní krásnou krajinou. Výkon stroje je dostačující pro lehčí bikery a ideální pro něžné pohlaví, já se svými 110 kg bych sáhl po silnější verzi S2R 1000 nebo S4R.
Plusy a mínusy pro Ducati S2R
+ renomé značky Ducati
+ design
+ hmotnost
- přední brzda
- vibrující zrcátka a větrný štítek
Technické informace
Technické údaje | Ducati Monster S2R |
Celkové rozměry | délka 2 105 mm / výška 1 222 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 440 mm / 800 mm |
Motor, objem | 2válec do L, 803 cm3 |
Počet ventilů / chlazení | 4 / vzduch |
Výkon | 57 kW (77 k) / 8 250 ot. |
Točivý moment | 73 Nm / 6 500 ot. |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 300 mm, 2píst. třmeny |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 245 mm, 2píst. třmen |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení | jednoram. kyvná vidlice, Monoshock |
Nádrž | 14 l |
Průměr. spotřeba v testu | 6,58 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 173 kg |
Cena (duben 2007) | 263 000 Kč |