KTM 950 Supermoto R
KTM 950 Supermoto R: velký bouřlivák
KTM má velké litrové Supermoto na trhu už třetím rokem a letos byl motard doplněn o ostřejší verzi R. Písmeno R by se dalo vyložit několika způsoby: Rychlost, Rarach, Rošťák, ale nejbližší asi bude Respekt, protože 950 SM-R je opravdu velký bouřlivák...Inženýři u KTM zajímavým způsobem upravují známé komponenty a úspěšně je aplikují u nových motocyklů. Všechno to začalo u cestovního endura 950 Adventure, který spatřil světlo světa v roce 2002. Úspěchy se dostavily co nevidět, ale u KTM nezaspali a poslali na trh litrového naháče 990 Superduke, který přinesl další vlnu kladných ohlasů. Dalším krokem KTM bylo nasazení nového modelu do neprozkoumaných míst litrových motardů a dobře udělali.
Když konkurence viděla dobré prodejní výsledky velkého Supermota, přišla odpověď od BMW, které na říjnové výstavě Intermot 2006 představilo HP2 Megamoto. Dále se šeptá o Hondě, kde by se mohl objevit litrový model FMX. Kdo se ale staví do opozice proti rakousko-německému dvojbloku, je italský výrobce motocyklů Ducati. Na domácí výstavě EICMA 2006 byla představena sériová podoba veleúspěšného konceptu Hypermotard.
Začátkem roku 2005 debutoval motard 950 Supermoto a strhl na sebe velkou pozornost. Ve všech testech a recenzích o této motorce každý psal samou chválu a loni na podzim se objevuje ještě nabroušenější verze R. Jaké bude KTM 950 Supermoto R?
Představení KTM 950 Supermota R
Při prvním pohledu na motorku mě 950 SM-R překvapilo svými kompaktními rozměry. Když jsem se dočetl, že motard má svůj původ v 950 Adventure, čekal jsem něco většího. Ale celková hmotnost 191 kg bez náplní byla při manipulaci s motocyklem na místě znát, jeden se celkem zapotí.
Kapotáž působí velmi agresivně, především díky ostrým hranám, lomeným liniím a různým hrotům. Přední kryt světla vypadá jako vybroušený diamant a celkový pohed na stroj zepředu vyvolává dojem, že hledíte na černého havrana. Na rozdíl od standardní verze Supermota má verze R lehce přepracovanou boční kapotáž, nemá tak prohnuté sedlo a kombinace oranžové a černé barvy má nový nádech, nekopíruje loňské modely.
Pod nádrží tepe starý známý dvouválec LC8, kde osy válců svírají úhel 75 stupňů. Čtyřdobý, kapalinou chlazený, agregát o objemu 942 cm3 disponuje výkonem 72 kW (98 k) v 8 000 ot. a maximální točivý moment 95 Nm nastupuje v 6 500 ot/min. O přívod paliva se stará dvojice karburátorů Keihin. Síla motoru se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Výbavička 950 SM-R je vynikající: plně nastavitelné odpružení White Power s upside-down vidlicí vpředu, brzdový systém Brembo s dvojicí kotoučů o průměru 305 mm s radiálními třmeny vpředu a pětipaprsková 17palcová kola z lehkých slitin. SM-R by mělo mít ještě lepší brzdy a odpružení, než má sériové 950 SM, ale popravdě v praxi jsem rozdíl nepoznal.
Pozice za řídítky a palubka
KTM 950 SM-R je motorka pro pořádné bikery, protože výška sedla 865 mm způsobí, že menší řidiči nedosáhnou nohama na zem. Vysoké sedlo navíc způsobilo, že jsem se jednou během testu při nasedání a přehazování nohy pěkně praštil kolenem do madla pro spolujezdce. Zážitek k nezaplacení. Po nasednutí mě příjemně překvapila pohodlná pozice za širokými řídítky. Relativně úzké a tvrdší sedlo je pohodlné při vyjížďkách po okolí, ale při přepravě do Brna (cca 120 km po dálnici D2) jsem byl naklepaný jak vepřový řízek.
Plně nastavitelné páčky spojky a brzdy dovolily optimální seřízení dle potřeby. Zpětná zrcátka mají pro mne standardní parametry: při středních a vyšších rychlostech se kvůli vibracím dvouválce chvějí a já si díky svým širším ramenům vidím pouze lokty, ale je to jen o zvyku. Na palubce si každý hned všimne absence otáčkoměru a multifunkční LCD panel připomíná digitální hry staré vice než 10 let. Naštěstí má KTM už vymyšlenou novou přístrojovou desku, kterou montuje do modelů 990 SuperDuke R a 690 SM.
Jízdní dojmy
Cestu po D2 z Bratislavy jsem už popsal. Supermoto R je určeno na jiný typ jezdění, než polykaní desítek kilometrů na rovných dánicích. Když jsem se s motardem vrhnul do města, byl jsem rychlejší než všechno, co se pohybovalo v okolí. Obratnost SM v kombinaci s vidlicovým dvouválcem je vynikající. Motor táhnul pěkně od spodu a když mě někdo skřípnul na jedné straně, stačilo málo a objel jsem jej z té druhé.
K večeru mi to nedá, skáču do sedla a vyrážím ke krátkému stoupání se sérií pořádně utažených zatáček. Ke krocení poměrně nekompromisního motoru je třeba mít už něco nalítáno a především nenechat se unést chováním stroje. Motard mě dovezl na místo určení a první jízda je na zahřátí pneumatik a kontroly, zda po cestě není někde vysypaná fůra štěrku.
Vracím se zpět pod kopec, v hlavě si srovnám, co chci jet, a start. Na jedničku i dvojku má SM-R tendenci jít předním kolem nahoru, ale já mu to nedovolím. Do prvního vracáku zaklapnu plyn, jdu na brzdy, složím stroj doprava a brnk… Špičkou boty jsem zavadil o asfalt. Ano, tak hluboko jde motard do zatáčky.
Krátký výjezd, další levá s otevřenějším koncem, plný plyn a odlehčené přední kolo má tendenci tancovat jak vzpurné hříbě. Takhle bych vám mohl popsat všech devět zatáček, ale to není tím pravým smyslem. Jde o zážitky a dojmy, kterých jsem byl v daný okamžik plný a ještě teď při psaní testu vzdáleně cítím ty litry adrenalinu, co ze mě tekly proudem. Musím se zmínit o pneumatikách Pirelli Scorpion, které po zahřátí držely na silnici jak přibité.
Při focení jsme vzali KTM 950 Supermoto R na malý offroadový okruh. Kdo si libuje v dlouhých driftech nebo řízených smycích, najde v SMku svého nejlepšího kamaráda. Já na tomto podkladu nejsem vůbec kovaný a stále jsem se pral s přebytkem výkonu na hladké zadní pneumatice. Navíc SM není žádný drobeček, který v případě nouze vytáhnete z každého příkopu. Suchá hmotnost je 191 kg, což je o pouhých 7 kg méně, než má velké cestovní enduro 990 Adventure.
Stejně jako motor je i odpružení stroje na vysoké úrovni. Motocykl se chová stabilně, ale při vysokých rychlostech je lehce rozevlátý a kvůli vyšší stavbě stroje je celkem dost náchylný na boční vítr. Ovladatelnost je ale perfektní a nemusíte se bát, že by vás nějaká nerovnost rozhodila. Rázy od padajícího předního čí zadního kola tlumí s takovou lehkostí, jakoby jste jej pokládali do bavlny. Samotnou kapitolou motorky je brzdný systém Brembo. Jednoduše: excelentní. Žádný jiný příměr mě nenapadá. Měl jsem pocit, že páčku brzdy stačí lehce hladit a stroj brzdil silně a čitelně. Postavit SM-R na přední kolo jde velmi, ale opravdu velmi lehce.
Jízda ve dvojici je pro SM-R problém. Motor má sice dostatek síly, aby odvezl spolujezdce i s bečkou piva na víkendovou párty, ale komplikace nastávají při jízdě delší než 10 km. Rozpálené koncovky výfuku jsou velmi blízko sedlu a nepříjemně hřejí spolujezdce do stehen a hýždí. Na převoz slečny ke koupališti to možná bude stačit, protože se ve vodě bude moci schladit, ale na delší cestování to ve dvou nedoporučuji. Ale každý ví, že motardy jsou na řádění, ne na křižování Evropy.
Průměrná spotřeba za celý test činila 7,6 litrů Naturalu 95 na 100 km. Nádrž je o 2,5 l menší, než u standardního SM a celkový dojezd na 14,5 l paliva se pohybuje někde na hranici 190 km. Při udržování konstantní rychlosti po dálnici jsem se vešel těsně pod sedm litrů, ale když jsem se nebál přitopit pod kotlem, dvouválec bez problémů spolkl přes 8,5 l.
Závěr, plusy a mínusy
Litrový motard od KTM ale není vhodným náčiním pro začátečníka. Díky skvělému ovládání, pěkně ostrým brzdám a síle motoru si vůbec málokdo uvědomí, jak tvrdě a rychle jede. Pak stačí už jen malá chybička „v Matrixu“ (štěrk na silnici, traktor v zatáčce či řidičova nepřiměřená reakce…) a máte zaděláno na pořádný průšvih. Tento stroj příliš neodpouští začátečnické chyby.
Kombinace skvělých brzd, výborného podvozku a silného motoru dělá z KTM 950 Supermoto R špičkový stroj na zábavu, prostě motárd či funbike pro opravdové fajnšmekry. Nudíte se nebo máte špatnou náladu? Stačí denně 20 km v sedle Supermota a chmury jdou stranou. Při běžném jezdění jsem ale nenašel velký rozdíl mezi verzemi SM a SM-R, proto bych asi velmi důkladně zvážil, zda se mi vyplatí dát o 10 500 Kč více za SM-R.
Plusy a mínusy pro KTM 950 Supermoto R
+ obratnost, jízdní dojmy
+ podvozek
+ brzdy
- jízda ve dvou
Technické informace
Technické údaje | KTM 950 Supermoto R |
Celkové rozměry | nz |
Rozvor / výška sedla | 1 510 mm / 865 mm |
Motor, objem | 4taktní 2válec do V, 942 cm3 |
Vrtání x zdvih | 100×60 mm |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 94 Nm v 8 250 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 305 mm, radiál. 4píst. třmeny |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 2píst. třmen |
Rám | příhradový rám, chrom-molybden, ocel |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 48 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 14,5 l |
Průměr. spotřeba v testu | 7,6 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 191 kg |
Cena (červen 2007) | 350 200 Kč |