Jakých změn se dočká klasická sportovní série FIFA v novém ročníku? Vyrazili jsme do Londýna a položili pár zvídavých i pár rýpavých otázek Davidu Rutterovi,. hlavnímu producentovi FIFA 09.
Na naše otázky odpovídal David Rutter, hlavní producent hry FIFA 09 pro konzole Xbox 360 a PlayStation 3. Posledních třináct, nebo čtrnáct let života strávil tím, že dělal hry s fotbalovou tématikou v nejrůznějších zemích světa. Svou kariéru odstartoval v malé firmičce v Newbury jménem Crush, kde pracoval na MMO fotbalovém manažeru. Ten bohužel nikdy nevyšel, protože firma zkrachovala, ale rozdělanou práci od ní koupila jiná firma a vydala ji pod jiným jménem. Potom pracoval ve firmě Silicon Dreams na sérii UEFA Champions League, vydávané Eidosem a Take 2. Podílel se také na Worldwide Soccer, který vydávala Sega, na hrách určených hlavně pro severoamerický trh jako Mia Hamm's a Michael Owen's Soccer, a hrách pro společnost Lego, mezi nimiž samozřejmě nemohla chybět ani jedna s fotbalovou tématikou.
Později založil Beutiful Game Studio pod křídly firmy Eidos, se sídlem poblíž bývalého stadiónu Highbury. Tam vytvářel hru Championship Manager, konkrétně díly 5, 2006, 2007. V průběhu prací na ročníku 2008 dostal nabídku z EA a druhý den se stěhoval do Vancouveru...
A vy pocházíte z...?
No vlastně je to tady blízko, kdybyste jeli nahoru po hlavní silnici, tak pár bloků a jste u mě. Ale během svého života jsem se hodněkrát stěhoval po celé zemi, navštěvoval jsem vysokou školu v Lesteru, kde jsem mimochodem objevil fotbal, který jsem do té doby nijak nevnímal. No a pak už jsem začal dělat videohry.
Takže jste velký fotbalový fanoušek, je to tak?
Samozřejmě. Mimochodem, je docela těžké žít ve Vancouveru a mít rád fotbal. A pokud mě slyší zástupci Satanta Sports, mohli byste mi poslat jeden volný účet, děkuji... Právě tahle společnost jako jediná vysílá fotbalové zápasy ve Vancouveru na kabelovce, což je celkem fajn.
Ale zpátky k vaší práci, odráží se nějak ve FIFĚ 09 to, že jste předtím pracoval na fotbalových manažerech?
Ačkoliv mám rád fotbalové manažery, tak doslova miluji hraní na joypadu, strávil jsem s ním velkou část mého života. U her mám vždy na prvním místě hratelnost a myslím si, že FIFA stále není dost dobrá na to, aby si mohla dovolit investovat do jakékoliv jiné oblasti, než pocitu, že jste opravdu na hřišti. Takže to, o co se snažím, je přinést hráčům hru, která se bude skvěle hrát, nic víc.
Myslíte si, že na trhu v současné době je nějaká hra, která dovede na hráče přenést ten pocit, že je skutečně "na hřišti?"
Podle mě ne, žádná z nich to nedělá pořádně. Všechno je to o emocích.
A co něco z minulosti, nebyla nějaká taková hra?
Hmm, nemyslím si... Hry s fotbalovou tématikou jsou divné. Když děláte kupříkladu střílečku z první osoby, jsou tu nějaké osvědčené prvky, které vám navodí určité konkrétní pocity. Sportovní tituly jsou v tomto hodně odlišné. Když jsem byl na několika herních výstavách a mluvil s vývojáři stříleček nebo strategií, nechtěli mi uvěřit, že sportovní hry jsou v tomto ohledu mnohem obtížnější na realizaci. Dělat sportovní hru jim vždycky přijde hrozně jednoduché.
Už jen rozpohybovat jednoho až dvaadvacet lidí, aby se autonomně hýbali na trávníku, je hrozná zátěž na grafiku. Ještě těžší je implementovat jim model chování tak, aby se chovali uvěřitelně. Ale to, co vás donutí uvěřit, že "jste tam", není jen v grafice, není to jen v umělé inteligenci, animacích, komentáři, nebo zvucích z hlediště. Je tam spousta dalších věcí a díky technologickému pokroku konečně budeme schopni začít naplňovat tu chybějící duši hry.
Asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že hlavní problém je v tom, že ve fotbalovém simulátoru jako je FIFA musíte ovládat jedenáct hráčů, kdežto v nějaké FPS jedete sám za sebe?
Ano, to určitě bude jeden z problémů.
Ptám se na to s ohledem na aktuální ročník, ve kterém se nachází mód Be-a-Pro, ve kterém ovládáte právě jen jednoho hráče. Je právě tohle ta cesta ke kýženému cíli?
Začnu takhle – když se podíváte, jak se fotbalový fanoušek vyvíjí po celý svůj život, tak v jedenácti vás nezajímá tým, ale díváte se pouze na osobnosti. Pro mě osobně to byli třeba Kenny Dalglish nebo Kevin Keegan, chtěl jsem být jako oni a hrát jako oni. Nebylo to o týmu, ale o celebritách. Pak se dostanete do fáze, kdy se zajímáte o tým, třeba jako já, když jsem bydlel v Lesteru. No a nakonec se začnete zajímat o fotbal jako takový, sledujete nižší soutěže a já třeba teď na sobě pozoruji, že se dívám hlavně na "fotbal". Takže podle mě vlastně existují tři období v životě každého fotbalového fanouška. A ti se ještě dělí na dva typy. Lidé, kteří hrají fotbal, a lidé, kteří se jen dívají.
Ti lidé, kteří pravidelně fotbal hrají, myslím si, mód Be-a-Pro ocenili nejvíce, protože k němu mají nejblíž. Ti, kteří se na fotbal pouze dívají v televizi, toto nikdy nemohou pochopit, ale lidi, co hrají za nějaký klub, to hodně baví. Je zajímavé to pozorovat.
Je důležité říct, že EA nevymyslelo mód Be-a-Pro, to udělalo už v roce 98, 99 Namco se hrou Libero Grande. Nebojíte se toho, že Libero Grande s tímhle konceptem příliš obchodně neuspělo?
Tu hru jsem hrál opravdu hodně, když vyšla, spolu s kamarádem ze Silicon Dreams. Když jsme ji poprvé uviděli, pomysleli jsme si: "Ježiši, to je hrozný!" Ale čím déle jsme ji hráli, tím více jsme do ní pronikali a nakonec jsme se shodli, že to je dost dobrá hra. Takže všechna čest lidem, kteří pracovali na FIFĚ 08, že tento prvek oživili. U hry tak velkého jména, jako je FIFA, si nemůžete dovolit přijít s něčím naprosto novým a hrozně si cením EA za to, že měli odvahu do toho jít, protože z historického hlediska je EA nesmírně konzervativní firmou a málokdy přijde s něčím tak radikálním. EA jako taková se podle mě hodně změnila.
Dřív jste hráli na Mega Drive nebo Genesis hry od EA jako Madden, FIFA, NHL, Road Rash a mě se všechny ty hry hrozně líbily. A pak se všechny do jedné přesunuly na PlayStation a najednou začaly být hrozně jednoduché. Začaly se stávat hrozně bezduché. Mohli jste si pustit FIFU a klidně ji hrát úplně poprvé, ale stejně jste nasázeli tři, čtyři góly během prvních pěti minut, takže jediným důvodem, proč tyhle hry hrát, byla možnost multiplayeru, protože v singlu jednoduše neobstály. Proto jsem se na FIFU v té době úplně vykašlal a přešel jsem k Pro Evu. Mimochodem, jeden z hlavních důvodů, proč jsem byl přijat na toto místo, byl ten, že jsem velikým fanouškem Pro Evo série, tudíž jsem neměl šanci být ovlivněn předchozími díly.
Čím to, že je PES tak úspěšný?
Důvodem je jeho obtížnost. Je skutečně velmi, velmi obtížný. Naučit se PES pořádně hrát je jako učit se na zkoušky do školy. K tomu, abyste dali gól, nestačí jen dlouze podržet tlačítko a vypálit na brankáře co nejtvrdší střelu, musíte si nejdřív vypracovat šanci a teprve pak ji proměnit. Díky tomu můžete kohokoliv v téhle hře totálně ponížit a roznést ho na kopytech, pokud ten někdo PES nikdy nehrál. Vzpomínám si dokonce na pár historek, kdy jsme s bratrem hráli PES a já jsem ho pořádně vyklepl, načež on málem zbořil dům. To se nám s FIFOU nikdy nestalo, jako by jí něco chybělo v hratelnosti. EA si podle mě v posledních letech uvědomila, že klíčem k obrovskému úspěchu u kritiky je udělat takovou hru, která před vás staví výzvu a odměnuje vás za její překonávání. A jsem rád, že právě tohoto jsem součástí, protože jsem se dřív hodně bál, když jsem si kupoval hru od EA, že to bude zbytečně vyhozených 40 liber. Že si hru zahraju na nějakých deset minut, abych zjistil, jak je strašná, a hodím ji do koše. Teď můžete vidět spoustu lidí, jak ji hrají online a vylepšují si své schopnosti v různých módech, protože je to prostě baví. Aby taky ne, když do vývoje tohoto nového přístupu bylo investováno moře času. A ani tak moc nezáleží na tom jaké herní módy hra obsahuje. Když máte skvělou hru, tak se tím prostě nezabýváte.
Zpětně k tomu co jste právě teď řekl. Můžeme tedy očekávat nějaké výrazně změny v hratelnosti?
Výrazné – ne. Pro mě osobně ve hře jsou oblasti, které si zaslouží pozornost vývojářů. Kupříkladu brankáři. Občas předvádí magické zákroky a občas předvedou hrůzostrašnou minelu. Co se mi také nelíbí, je odezva hry, která mi přijde často dost pomalá. Toto je hodně zajímavé pozorovat, protože spousta lidí prostě nemá tak rychlé reakce, takže občas nám je pomalost výhodou. Musíme pečlivě vybalancovat náš záměr udělat novou FIFU ve stylu "risk je zisk" mezi tyto dvě skupiny lidí. Občas jsem také měl při hraní FIFY 08 pocit, že je na hráče až příliš přísná. Dobře je to vidět třeba na obranných zákrocích, kdy se míč častěji odrazí ve váš neprospěch.
Druhá věc je víc estetičtější ráz. Sem tam se spustí nepřirozená animace, někdy dění na hřišti vypadá prostě a jednoduše divně. Chceme se tedy ujistit, že grafika bude přesně sedět na to, co se bude na hřišti odehrávat. Pevně stojím za tím, co říká můj šéf, tedy, že FIFA je nejhezčí videohrou, co je aktuálně na trhu.
Jak moc důležitá je pro vás grafická stránka hry?
Pro mě je to jedna z nejdůležitějších věcí, co na FIFĚ je a vždycky byla. Pamatuji si, jak vyšel nějaký starý díl na konzoli 3DO, a byla to snad úplně první plně 3D fotbalová hra. Už si přesně nepamatuju kdy přesně to bylo, snad kolem roku 97, nebo možná ještě předtím. První, co jsem si v tu chvíli pomyslel bylo "MRKEJ NA TU HRU, VYPADÁ JAK ŽIVÁ!" A přesně to je to, o co mi jde v mé práci. Ta nejvyšší produkční kvalita. Myslím, že se k tomu blížíme, ačkoliv občas, například v prostřihových animacích před zápasem framerate občas klesne, tak přesto animace hráčů, jejich dresů, stadionů... Nemyslím si, že něco v současné době vypadá lépe.
Když se podíváte na Pro Evo, jeho grafika a animace nejsou tak dobré, jako naše. Naopak, to co má, je jeho esence realismu a odezvy, takže lidé často při hraní zapomenou, že hra nevypadá tak dobře, jako FIFA.
Myslíte si, že budoucnost ve FIFĚ může být i taková, že bude využívat akčních tlačítek a předpřipravených scén, jako třeba v posledním Tomb Raiderovi? Je pro tento způsob ovládání ve sportovních hrách prostor?
Máte na mysli nějaké interaktivní sekvence? Myslím, že pár věcí bychom udělat mohli. Například jeden můj kamarád nedávno vtipkoval o tom, že bychom mohli implementovat frustraci. Když někdo ze vzteku z prohry rychle mačká tlačítka, nebo když vztekle zahodí svůj joypad, tyhle momenty bych chtěl umět rozpoznat a využít jich. Nebo naopak když někdo dá gól, tak by stačilo mávat s joypadem nad hlavou a tím by se radoval i hráč ve hře. A Sixaxis to umí rozpoznat už teď, je jen na nás, jestli toho dokážeme využít. Tím neříkám, že to zahrneme už v příštím ročníku, jen vypichuji to, že fotbal je hlavně o emocích a právě díky tomuto bychom se jednou v budoucnu mohli opravdu přiblížit tomu pocitu z reálné hry.
Možnost online hry 5 proti 5 byla skutečně přelomová a určitě to byl pro spoustu lidí nejhranější mód...
Naprosto s vámi souhlasím a rád to slyším i od vás. Statistiky, které jsme nasbírali z online her, to jen potvrzují. I právě teď, v tento moment ji spousta lidí hraje a pro lidi, kteří se na jejím vývoji podíleli i po vydání FIFY 08 vlastně ve svém volném čase je to obrovské zadostiučinění.
Dočkáme se ve FIFA 09 nějakých rozšířených možností tréninku? V aktuálním ročníku si můžeme vyzkoušet pouze Ronaldinha, osamoceného na trávníku, chystáte nějaká zlepšení?
Nemusí to být nutně už ve FIFA 09, ale minimálně doufám v to, že se nám povede zahrnout nějaké základní možnosti už teď. Po tomto je veliká poptávka jak od nováčků, tak od zkušených hráčů, protože si prostě chtějí vyzkoušet, na co mají a co jim hra dovolí. Pokud se nemýlím, tak naše hra je jediná na trhu, která hráči neukazuje, co který čudlík dělá. Dokonce jsem viděl některé hráče, kteří znechuceně odešli od úvodního tréninku, protože jednoduše neviděli "Press start" nápis v rohu, což je pro nás docela trapná situace a určitě na tom zapracujeme.
Lidé, nejen na českém internetu, si často stěžují, že FIFA 08 neobsahuje lepší možnosti administrace online lig. To, co by rádi viděli v novém díle je například možnost exportování výsledků na internetové stránky. V současné době, když odehrajete online zápas, dostanete výsledek a nic víc. Rozhodně by uvítali kupříkladu IP hráčů, přezdívky, střelce gólů, zkrátka kompletní statistiku. Co vy na to?
O tomhle nemůžu moc mluvit, ale v EA jako takovém se teď odehrály docela veliké změny, které se zaměrovaly na identitu hráče, jeho jakousi herní kartu, kde by byly viditelné všechny jeho dosažené úspěchy a předchozí výsledky. Myslím si, že je to dobrá věc, ale na prvním místě vždycky bude stát hra samotná.
Bude zde možnost nahrávat a uploadovat svá vlastní videa, upravovat si je a vystavovat je na web?
Tento prvek je aktuálně v EA intenzivně probírán a pro mě je to docela zklamání, že se s tím nepřišlo dřív, protože by se mi vážně líbilo, kdybych si proti vám mohl zahrát zápas ve FIFĚ a vy si mohli ten zápas po skončení jednoduše vzít domů a pak ho vystavit na internet s komentářem "Koukejte, zahrál jsem si proti chlápkovi, co maká na FIFA 09." Ale do budoucna s tím počítáme.
Co je pro vás na FIFĚ nejdůležitější?
Nejdůležitější věcí, alespoň pro mě, je to, abychom na trh přivedli tu absolutně nejlepší hru, která bude k danému datu dostupná. Nechci se pak za ročníkem 09 ohlížet s myšlenkami "kdybychom udělali tohle a tohle jinak, tak jsme mohli mít fakt dobrou hru."
Kromě toho je to rozhodně autenticita, ale ne z pohledu, kolik máte k dispozici lig, nebo licencovaných fotbalistů s realistickými obličeji. To sice je důležité, ale mám na mysli to, že víte, že hrajete v Jižní Americe, severní Evropě, jižní Evropě, v USA. Až doposud tu nebyla žádná identita, se kterou jste se mohli ztotožnit. To, jak se chovají fanoušci, jaká je architektura, jakým stylem se hraje fotbal.
A v neposlední řadě je to snaha pokusit se o to, aby si hru užili i naprostí nováčci, kteří FIFU vidí poprvé v životě, ale zároveň aby pro ně nebyla ani těžká, nebo lehká, a zároveň lidé, kteří mají za sebou několik ročníků a přitom se u nové FIFY budou bavit díky výzvám, které před ně postaví. Chtěl bych prostě dosáhnout té bájné mety "pick up and play," která by lidi bavila.
V ročnících 97 a 98 se ve FIFĚ vyskytovala také sálová kopaná. Dočkáme se jejího návratu?
Ne. Víte, také jsem dost často hrál v tomhle módu a vím, že to lidi přímo zbožňovali. Byl to takový mód, který jste si mohli užít, když vás přestaly bavit normální zápasy. Dokud nebude rozhodnuto jinak, doporučoval bych lidem, ať si koupí raději FIFU Street, protože tam naleznou přesně tu zábavu, kterou chtějí.
Závěrečná otázka: bude FIFA 09 dobrou hrou?
To si piště, že bude. A já to musím vědět, protože jsem ji hrál a už teď je lepší, než její předchůdkyně.