Jdi na obsah Jdi na menu
 


BikeIn http://www.bike-in.cz je specialista na prodej oblečení na motorku a moto doplňků pro vylepšení a údržbu vaší motorky. Prodává bundy na motorku, moto boty, helmy na motorku a další motorkářské oblečení.

Oblečení

RUKAVICE

Rukavice noste pokaždé, když jedete na motocyklu. I na jízdu "za roh" a i za letních veder. Rukavice jsou nezbytné proto, že při pádu se člověk instinktivně snaží zachytit se rukama, takže ruce přicházejí na řadu jako první. Proto také správné motocyklové rukavice musí být bytelné. Pro případ pádu opatřují výrobci rukavice různými výztuhami, kevlarovými vložkami, nebo nýty. Ty ale musí být z vnitřní strany podloženy kůží, aby kovové, teplo dobře vodivé nýty nezpůsobily zbytečné popáleniny ruky při tření po asfaltu. Rukavice se vyrábějí opět zimní a letní a je nejlepší mít oboje dvoje - jak jsou nebezpečné tenké rukavice v zimě, tak jsou protivné a nebezpečné teplé rukavice v létě. Rukavice (kromě motokrosových) také nesmí být příliš krátké, musí chránit i zápěstí. Další vedlejší funkcí rukavic je ochrana před dotykem s horkými částmi motorky a ochrání vás, i když za jízdy "dostanete vosou", či jinou létající faunou nebo kamínkem.

BOTY

Tak jako všechno oblečení na motocykl, měly by být i boty určené speciálně pro motocyklisty. To proto, že musí splňovat určité specifické požadavky. Motocyklové boty lze rozdělit do tří hlavních kategorií: boty pro silniční a cestovní motocykly, boty pro enduro a motokros a boty na choppera. Všechny jsou bez výjimky vysoké, minimálně nad kotníky. Silniční boty sahají asi do půlky lýtek, mají zesílení na kotnících, (zde ale musí být zároveň poddajné kvůli pohybu při řazení) a na nártu, aby se rychle neprošoupaly od řadicí páky. Nejvyšší a nejbytelnější jsou samozřejmě boty na enduro a motokros. Na vysoké boty jsou dělané i motokrosové kalhoty a silniční kombinézy, které mívají kratší nohavice, takže i když máte boty nad kotníky, máte na nohách nekrytá místa. V žádném případě nejezděte v různých náhražkách - v teniskách, přeskáčích, vietnamkách, potápěčských ploutvích, bosi apod. 

OBLEČENÍ DO DEŠTĚ

V současné době existuje již takové vybavení na jízdu v dešti, že se takováto jízda stává svým způsobem příjemnou. Lije jako z konve, je zima, ostatní vás litují, ale vy máte pohodu jako v pokojíčku. Vybavení do deště sestává z nepromokavé kombinézy, návleků na rukavice a návleků na boty. Kombinézu do deště si pořiďte kvalitní. Všechny švy musí být podlepené nepropustnou folií, zavařené a zdvojené. Doporučujeme kombinézy z materiálu připomínajícího pogumovaný textil. Materiál nepodložený textilií se totiž může roztrhat i po jedné propršené dovolené. A navíc, nemá-li kombinéza z tohoto materiálu vnitřní vložku ze síťoviny, jde velmi špatně oblékat a svlékat. Kombinézu si pořiďte tak velikou, aby jste se v ní mohli volně pohybovat a sednout, i když máte na sobě dva svetry, teplou bundu a několikeré kalhoty. Každé napnutí např. při nasedání na motocykl může kombinézu natrhnout. Kombinéza musí být uzpůsobena tak, abyste se do ní mohli dostat i v botách. Kombinéza by měla být v co nejpestřejších barvách a s reflexními nášivkami, protože při dešti jste ještě hůře viditelní. Šikovná je nepromokavá kapsička na kombinéze, která vám ušetří zdržení při hledání peněženky, nebo řidičáku, chce-li vám ho policista na místě odebrat, nebo chce-li vám dát pokutu... V současné době zaznamenáváme nástup oděvů z materiálů jako Goretex nebo Cordura, které poskytují po určitou dobu i dobrou ochranu proti dešti, a navíc dýchají, na rozdíl od nepromokavých kombinéz. Návleky na rukavice jsou k dostání ve třech hlavních provedeních - s pěti prsty, se třemi a jako palčáky, přičemž palčáky funkčně vyhovují nejméně. Dobré jsou jakési gumové návleky na ukazováčky, které za deště slouží jako stěrače na plexištít přílby. Návleky na boty se vyrábějí dvoje: s podrážkou a bez podrážky. Ty s podrážkou se o trochu hůře navlékají a hlavně složené zabírají více prostoru, což je ovšem pořád lepší, než když používáte ty bezpodrážkové a kvůli nim lehnete: toto provedení mívá totiž takovou kapsu na špičku boty, a tato kapsa se ráda zachytne za stupačku zrovna v okamžiku, když při zastavování potřebujte dát nohu na zem. Takže teď už máme oblečení do deště vybrané a hurá do bouřky. Ale pozor: z dobrého vybavení do deště vyplývá paradoxně jedno riziko - čím lépe jste chráněni, tím větší máte pocit bezpečí, že se nic nemůže stát, a to svádí k rychlejší a riskantnější jízdě. Tak mějte na paměti, že kombinéza do deště vám v případě pádu poskytne asi takovou míru ochrany, jako pleťové mléko.

DOPLŇKY

Jedním ze šikovných doplňků je ledvinový pás. Ten vám poslouží jak v létě, tak v zimě. Nemáte-li kombinézu, chrání ledviny a další vnitřní orgány, ale zároveň hřeje a dodává pocit bezpečí. Ledvinový pás nemusí být příliš teplý. Na krk je dobré používat jemný měkký šátek, který ale musí být dobře zavázán, aby za jízdy netřepotal. Také pomůže slečnám s dlouhými vlasy, aby se jim vlasy za jízdy beznadějně nezacuchaly. Pod přilbu se někdy nosí kukla - zvyšuje pocit bezpečí, snižuje hladinu hluku v přilbě a zabraňuje ušpinění přilby zevnitř. Jezdíte-li ostřeji, určitě si pořiďte páteřový protektor, což je samostatně nositelná ochrana páteře pod bundou či kombinézou, vyrobená z tuhého, pěnového, nárazy tlumícího materiálu, někdy doplněná článkovým plastovým "krunýřem". Pro chladnější počasí se také vyrábějí příjemné nákrčníky kryjící ramena, krk a průdušky.

MOTOCYKLOVÝ OBLEK

Nejvhodnější materiál pro jízdu na silnici je stále kůže (ovšem ne vlastní) a z ní jsou nejbezpečnější kožené kombinézy. Ale není kombinéza jako kombinéza. Zajímavý byl nedávný test v jednom odborném časopise, při kterém se zjistilo, že moderní kombinézy s protektory snižují následky zranění o jeden stupeň v porovnání s kombinézami vyrobenými před pěti - šesti roky. Kombinézy se vyrábějí jako jedno či dvoudílné. Dvoudílné jsou pro běžné používání praktičtější pro jejich možnost oddělit bundu od kalhot. Oba díly bývají většinou spojeny na krytý zip. Kožený oblek nejen že dobře vypadá - dnes jsou v módě velmi pestré, "bezpečné" barvy - ale má i výborné užitné vlastnosti: chrání před větrem, hřeje a zejména ve spojení s různými druhy protektorů chrání před poraněními. Většinou se používá hovězí kůže o tloušťce 1,2 až 1,5 mm. Kombinéza bývá na všech exponovaných místech (lokty, ramena, kolena, kyčle, páteř, holeně apod.) zesílena, vypolštářovaná a dnes většinou opatřena i protektory z plastů. Ty samozřejmě chrání nejlíp. Proto např. v závodním sportu už patří tyto kombinézy dávno k běžnému standardu. Protektory jsou vyráběné z tuhých a odolných plastů nebo z různých druhů tvrdých pěn, a v kombinéze jsou uloženy v "kapsách" všitých pod vrchními vrstvami kůže. Pravdou je, že protektory poněkud omezují volný pohyb, ale jejich přínos bezpečnosti je podstatnější. Velikost kombinézy si vybírejte vždy takovou, aby vám byla pohodlná v sedě na motocyklu, nikoliv při stání a chůzi. V sedě vás nesmí nikde škrtit, zejména ne vpředu na krku, nebo pod skrčenými koleny či lokty. Nakrabacená kombinéza, která vám pod skrčeným kolenem přiškrtí průchod krve dolů do nohy, vás může přivést k doktorovi, a to ani nemusíte havarovat. Z toho důvodu také kombinézy mají zezadu kolen a zepředu na loktech vložky z lehkých, měkkých a ohebných materiálů. Komu se kožená kombinéza zdá příliš jednoúčelová, může použít kombinaci kožené bundy a kožených kalhot, kterých je na trhu, zejména v černé barvě, dostatečný výběr. Kromě toho existují obleky ze syntetických materiálů, které mají míru ochrany skoro na úrovni kombinéz, a některé navíc toho hodně vydrží i za deště. Jde většinou o kombinaci delší bundy a kalhot. Jako materiály se užívají různá syntetická nesmáčivá vlákna, doplněná moderními membránami jako Goretex nebo Cordura apod. Látky jsou tužší, jednak kvůli nezbytné ochraně při pádu, a jednak kvůli omezení třepotání při vyšších rychlostech. Kritická místa jak na bundě, tak na kalhotách jsou opět zesílena a je dobré zase si vybrat model opatřený protektory. Co se týče bundy je vhodné, jsou-li rukávy ukončeny náplety nebo na suchý zip, aby se daly upnout na ruku. Toto oblečení je odvozené z motokrosových obleků, a tudíž je lehčí a vzdušnější. Navíc, je-li ušito z moderních materiálů, vydrží při dešti nepromoknuté i déle než kožená kombinéza (alespoň je-li nové). Je třeba zdůraznit, že nejde o vyloženě motokrosové oblečení. To totiž musí splňovat spoustu požadavků, ale nemusí být, a také není, odolné proti tření lidského těla po asfaltu. Jako úplně nevhodné lze označit oblečení typu džíny a bundička, o tričku či plavkách nemluvě. (Ale abychom zůstali nohama na zemi: nedovedu si představit, jak si na dvoukilometrovou cestu k vodě někdo bere kombinézu. Ale když už tedy vyrazíte někam jen tak, mějte to na paměti a jeďte obzvlášť opatrně). Jezdíte-li v teplejším počasí, volte oblečení vzdušnější, aby jste se v něm nepotili. Při pocení ztrácí člověk potřebnou koncentraci. Co se týče výběru velikosti, můžete zvolit velikost přímo na vás, pokud máte pro každé počasí vhodné oblečení, nebo si můžete vybrat velikost bundy a kalhot o něco větší, a počítat s tím, aby se vám v chladném počasí pod tento oblek vešlo ještě nějaké to spodní oblečení.