Jdi na obsah Jdi na menu
 


ObrazekHonda GL 1800A Gold Wing

Král jedné stopy – Gold Wing – oslavil před dvěma roky třicetiny. Významnou přestavbou prošel před třemi lety. Do letošního roku vplouvá nejpohodlnější cestovní koráb vybavený airbagem, satelitním navigačním systémem, variabilním uspořádáním řidičova sedla a s dalšími úpravami zpříjemňujícími dlouhé cestování.

Luxusní motocykl disponuje všemi standardy současnosti, navíc umocněnými skvělým výkonem šestiválcového motoru, snadnou ovladatelností a nepředstavitelným pohodlím. Gold Wing je jediným motocyklem opatřeným motocyklovým airbagem. K vyššímu komfortu jízdy dále přispívají např. vyhřívané rukojeti a sedlo, předvolba tuhosti odpružení podvozku, audiosoustava, optimalizace přívodu teplého vzduchu k jezdcovým a spolujezdcovým nohám, tempomat a další vychytávky zpříjemňující pobyt za řídítky.

Šestiválcový „boxer“
Sednout si za řídítka Gold Wingu je pro mě vždycky svátkem. Řeči na téma „to už není motocykl“ neberu a každému přeji, aby měl možnost ujet s „golďasem“ pár kilometrů, možná by změnil názor. Samozřejmě že Gold Wing není allroud a motocykl pro každého, ať se na to díváme přes peněženku nebo jeho užitnou hodnotu.

Gold Winga si pořídí buďto exhibicionista, fajnšmekr, který už má něco za sebou, anebo někdo, kdo najede ročně třeba dvacet tisíc kilometrů a cestování pro něho není jen koníčkem, ale pořádným koněm, přičemž si nechce hrát na hrdinu překonáváním průsmyků horskými cestičkami, ale upřednostňuje tu nejrychlejší a nejpohodlnější trasu a na konci cesty chce sesednout z motocyklu bez větších známek únavy. Vím, že Gold Wing bude mít i nadále plno příznivců, pro něž bude navždy králem jedné stopy, ale i zapřísáhlých odpůrců, kteří by si o něj neopřeli ani fichtla.

Manuál s sebou
U 99 motocyklů ze sta otočíte klíčkem, zmáčknete tlačítko spouštěče, zařadíte jedna a mizíte v dáli. Přebíráte-li si Gold Winga, nespěchejte. Je toho dost, co už tu bylo i dříve, ale také hodně toho, co letos přibylo. Člověk by měl vědět, kde se spouští a zhasíná motor, jak se tankuje, kde se zapíná, popřípadě vypíná rádio, jak se dostanete do postranních kufrů, kde se zapíná, popřípadě vypíná vyhřívání rukojetí či sedla, věřte, že v třicetistupňovém vedru se držet (popřípadě sedět) na topení není nic zábavného. Pokud budete chtít využít výhod satelitního navigačního systému, věnujte mu před jízdou chvilku, protože není zrovna bezpečné se při jízdě věnovat displeji, lépe řečeno příliš ho studovat a zapomínat, co se děje přede mnou. Že musíme sledovat provoz za sebou, o tom žádná. Pro toho, kdo má „golďase“ (jezdí jich u nás přibližně 150) zažitého, asi zbytečná slova, ale vězte, že jsem s letošním modelem najezdil tentokrát stovky kilometrů a zase jsem se nedozvěděl, k čemu všemu ta tlačítka a vypínače slouží. Asi proto, že jsem je nepotřeboval, ale proto nebudu třeba audiosoustavu zatracovat, někdo nedá bez rádia ani ránu a rvát si hudbu do hlavy na motocyklu je pro něho tím pravým zážitkem.

Jak s ním jet
Podle předpisu, jak jinak. Tak znovu, když si pořídíte skútra a chcete s ním jezdit převážně ve městě, tak žádnou radu nepotřebujete. Budete se proplétat hustým městským provozem, jak to jen jde. Když si koupíte Gold Winga a vyrazíte s ním na sraz na druhý konec republiky, nebo v mém případě do jižních Čech, kam jsme na pár dní do jednoho nádherného mlýna přestěhovali celou redakci, tak s ním pojedete – no, velmi svižně. I když jste o něco širší, než je u motocyklu obvyklé, jste přece jenom v jedné stopě, což je výhoda, ale zároveň i nevýhoda. První velkou nevýhodou je obrovská hmotnost (400 kg) při manipulaci na místě; jakkoli je vám při couvání nápomocná zpátečka, nesmíte ani na chviličku ztratit soustředění a držet stroj ve svislé poloze. Jakmile se rozjedete, kilogramy jsou pryč, ale pozor, jen zdánlivě. I přesto, že máte co do činění s velmi kvalitními brzdami, musíte mít na paměti, že brzdíte stroj vážící čtyři metráky plus dvě osoby, nadité kufry, to máme bratru nějakých 600 kilogramů! Hmotnost, která se jen tak nedá, a nedej bože to přepísknout, přece byste si nechtěli na vlastní kůži vyzkoušet účinek airbagu. S největší pravděpodobností vám zachrání život, ale zázraky žádný airbag neumí.
Jakkoli si můžeme pohrát s předním plexi a nastavit jeho výšku, mám jeho horní hranu přesně ve výšce očí, a tak si musím vybrat, zda se přikrčit anebo vystrčit bradu a koukat přes. Chvilku tak, chvilku tak, nic moc.

Je to o radosti
V žádném případě nechci být k tomuto skvostu na dvou kolech skeptický, jízda s Gold Wingem je o pohodlném posazu, o velké radosti, emocích, a proplétáte-li se dvě hodiny plus mínus 160 km/h silničním provozem, také o slušné dávce adrenalinu. Obrovský točivý moment vám dává křídla, z 2000 otáček na pětku zatahuje Honda neskutečným způsobem, s pětkou si vystačíte skoro v každé situaci a když to nejde, tak tu máme čtyřku, trojku… Jízda se ve větších rychlostech podobá přízemnímu letu. Fantastické držení stopy, ovladatelnost, která vám vyráží dech, tuhost podvozku díky novému rámu, který dostal Gold Wing před zmiňovanými třemi lety, vám nejde na rozum a brzdy, ta nádherná souhra obou a neskutečné zpomalení. Přístroje na palubní desce a palubní počítač vám přinášejí nepřeberné množství informací, kterých se dá využít jak před jízdou, tak během ní. A teď je tu satelitní navigace, nastavení tuhosti podle počtu osob a charakteru jízdy a tempomat a skvělý zátah a výborné brzdy – a ta rajská hudba linoucí se z reproduktorů…

Technické specifikace

Motor
Typ motoru čtyřdobý, kapalinou chlazený šestiválec s protilehlými válci OHC
Počet válců 6
Objem [ccm] 1832
Vrtání x zdvih [mm] 74 x 71
Ventily / válec 2
Výkon [kW/koní] 117 k (86 kW)/5500 1/min
Točivý moment [Nm / ot.] 167 Nm/4000 1/min
Kompresní poměr 9,8:1
Plnění motoru elektronické vstřikování PGM-FI
Mazání tlakové oběžné s chlazením
Zapalování elektronické
Spouštění elektrické
Převody
Spojka vícelamelová v olejové lázni
Převodovka pětistupňová
Sekundární převod kloubovým hřídelem
Podvozek
Rám dvojitý páteřový
Přední odpružení vzduchokapalinové, zdvih 45 mm,
Zadní odpružení Pro Link, zdvih 105 mm
Přední brzda 2x 296 mm, třípístkové třmeny
Zadní brzda 292 mm, jednopístkový třmen
Přední pneumatika 130/70 R18
Zadní pneumatika 180/60 R16
Rozměry a hmotnosti
Rozvor [mm] 1692
Výška sedla [mm] 740
Hmotnost suchá [kg] 369
Objem palivové nádrže [l] 25
Cena
Základní 779 900 Kč

Zdroj: Supermoto 7/2007