historie hondy
Před 100 lety se narodil Soichira Honda
Dnes 17. listopadu 2006 si společnost Honda připomíní 100. výročí od
narození svého zakladatele Soichira Hondy – muže, který se stal fenoménem
poválečného japonského ekonomického zázraku a pomohl Japonsku na jednu z nejvyšších
příček v pomyslném žebříčku světových ekonomických velmocí.
Velký zájem o techniku a také názory Soichira Hondy zřejmě nejvíce ovlivnil jeho otec Gihei Honda, který byl místním kovářem se zájmem o všechny technické novinky a myšlenky přicházející z Evropy a zámoří. Díky otci získával první technické znalosti.
Láska k technice provázela malého Hondu již od dětství. Často vzpomínal, jak si vyráběl vlastní hračky a pomáhal otci v kovárně. Mezi největší zážitky patřily návštěvy starého mlýna na čištění
rýže, kde ho fascinoval zvuk, pach spalovacího motoru a hukot mechanických součástí těžkých strojů. Dalším významný mezník se odehrál v šesti letech, kdy uviděl na vlastní oči automobil Ford T. Honda později uvedl, že byl tímto vozem
doslova unešen.
V šestnácti letech uprosil rodiče a nastoupil do tokijské autoopravny Art
Shokai, kde byl nejmladším učedníkem. Prvotní nadšení z nástupu
do vytoužené práce brzy opadlo, když zjistil, že mezi povinnosti nejmladšího učedníka patří starost o majitelovy děti. Zásadní zlom přišel až s ničivým zemětřesením v roce 1923, kdy majitel zaměstnancům nařídil, aby odvezli všechny zákaznické vozy a motocykly do bezpečí. Mladému
Hondovi, ač neměl s řízením žádné zkušenosti, se podařilo zachránit jeden z automobilů. Autodílna lehla popelem, práce však bylo stále více než dost a majitel firmy se mu odvděčil zařazením mezi skutečné mechaniky. Brzy pronikl do tajů
spalovacích motorů a s minimem prostředků často dokázal nemožné. V tomto období zkonstruoval první závodní automobil s leteckým motorem Curtiss zabudovaným na podvozku značky Mitchell. Majitel autodílny Art Shokai jako řidič a Soichiro
Honda v roli mechanika dokázali
s tímto vozem vyhrát „Chairman´s Trophy“.
Po vojenské službě se vrátil jednadvacetiletý Honda domů, kde v městě Hamamatsu
založil vlastní autodílnu, pobočku firmy Art Shokai. Přes těžké začátky, malé
zisky a se všeobecnou nedůvěrou vůči svému mládí, se brzy prosadil. Jeho pověst
rostla s opravárenskými úspěchy, často dokázal zprovoznit vůz označený
konkurencí za neopravitelný. V této době se začal prosazovat jako konstruktér a
nechával si patentovat třeba drátěné výplety kol. V pětadvaceti letech se
zařadil mezi nejbohatší lidi v Hamamatsu.
V roce 1936 se Honda rozhodl, že jej prosperující opravna neuspokojuje, a proto
hledal novou oblast podnikání. Chtěl vyrábět něco, co bude poměrně malé a
nenáročné na prostory, ale přitom relativně drahé a využitelné pro automobilový
průmysl. Volba padla na pístní kroužky, pro jejichž výrobu založil Art Shokai
Piston Ring Research Laboratory. Kvalita výrobků však byla velice problematická
a po čase usoudil, že mu chybí základní technické vzdělání, především v oboru
metalurgie. Ve třiceti letech začal navštěvovat Vysokou technickou školu. Asi
po roce dosáhla kvalita pístních kroužků odpovídající úrovně, nicméně Hondovi
bylo doporučeno, aby vysokou školu opustil. Jeho přístup k papírovému vzdělání
se později plně projevil ve firmě, kde vždy upřednostňoval schopnosti a
výsledky před vzděláním.
V roce 1939 transformoval a přejmenoval svoji firmu na Tokai Seiki Heavy
Industries Co., Ltd., jejíž hlavní náplní byla výroba pístních kroužků pro
Toyotu. Během války získal mnoho patentů především v oblasti vývoje pístních
kroužků a automatizace výroby. Před koncem války prodal svůj podnik firmě
Toyoda Jido Shokki.
V roce 1946 nakoupil z armádních zásob malé spalovací motory, původně určené do
generátorů vyrábějících proud pro radiostanice, a založil společnost Honda
Technical Research Institute. Motory následně instaloval na jízdní kola, čímž
vznikl první výrobek značky Honda - motokolo typ A. O rok později představil
spalovací motor vlastní konstrukce o objemu 50 cm3.
V září 1948 založil společnost Honda Motor Co., Ltd., s provozním kapitálem
jeden milion jenů, současně do firmy nastoupil T. Fujisawa, dlouholetý obchodní
ředitel společnosti a marketingový stratég, který doplnil Hondu v oblastech,
které mu nejsou blízké. Výrobní náplní byla motokola typ A, B, a C a posléze i
první motocykl Dream o objemu 145 cm3 . Název vznikl po jízdě
jednoho ze zaměstnanců, který řekl „to není motorka, to je sen“.
Vzhledem ke katastrofální dopravní situaci a nefungující infrastruktuře v
Japonsku byl o motocykly Honda velký zájem. Doslova geniálním tahem se ukázalo
oslovení všech japonských prodejců jízdních kol.
V souladu s tvrzením Soichira Hondy „Kdo chce být nejlepší v Japonsku, musí být
nejlepší na světě“ se společnost poohlížela po okolním světě. Během cesty po
Evropě si Honda a Fujisawa uvědomili, že jejich motocykly zaostávají za
evropskou konkurencí. Tato skutečnost se brzy projevila na domácím trhu
poklesem zájmu o motokola a nové, nepříliš zdařilé modely. Obrat a zisky firmy
klesly a situace se začala stávat kritickou.
V roce 1953 představila firma Honda ještě první stabilní motor, čímž se
rozeběhla výroba další produktové řady - motorových strojů. Krizi se podařilo
překonat výraznou modifikací motocyklů a především modelem Dream – typ E, který
se stal prodejním bestsellerem.
V témže roce přišel se sportovním programem a osobně se zavázal, že udělá vše,
aby Honda vyhrála slavný závod Isle of Man Tourist Trophy, což se v roce 1961
podařilo. V té době Honda ovládla třídu 125 cm3 a 250 cm3.
Dalším mezníkem byl rok 1965 a vítězství v GP Mexika v závodech F1. Od té doby
je Honda lídrem motoristického sportu, což dokazuje nespočet vítězství v mnoha
odvětvích, z nichž můžeme uvést např. 615 Velkých cen v Moto GP nebo 72
vítězství v závodech F1.
Jedním z přelomů společnosti byl rok 1958, kdy Honda představila „motocykl pro každého“
se čtyřdobým motorem OHV o objemu 50 cm3 s názvem Super Cub. Ihned
se stal fenoménem a od svého uvedení se přes rozsáhlé úpravy prodává dodnes.
Super Cub je nejprodávanějším motorovým vozidlem na světě. Letos v únoru bylo
dosaženo 50 mil vyrobených motocyklů tohoto modelu.
Již od dětství měl Soichiro Honda nesplněný sen v podobě výroby vlastních
automobilů. Tento sen naplnil v 56 letech, kdy byly v roce 1962 představeny
první automobily S360 a T360 s motocyklovými motory. Jejich charakteristickým
rysem byl velký výkon při vysokých otáčkách. Zásadním zlomem byla pak první
generace modelu Civic v roce 1972 s motory CVCC, které mimo velkého výkonu a
dobré spotřeby plnily jako první na světě americké emisní limity.
V průběhu roku 1973 oznámil odstoupení z vedení společnosti a svým nástupcům
předal prosperující globální firmu. Po celou dobu byl Honda hnacím motorem
firmy a stále se zaměřoval na nové sny a cíle, které úspěšně naplňoval.
Po odchodu na odpočinek se kromě svých koníčků, kterými bylo třeba testování
nových modelů, sportovní létání a lyžování, věnoval především činnosti v nadaci
Honda Foundation, jejímž cílem bylo harmonizovat nové technologie s ekologií.
Za celý život získal mnoho vyznamenání, z nichž můžeme jmenovat třeba uvedení
do automobilové síně slávy automobilové federace FIA. Tam se zařadil v pořadí
jako třetí po bok pánů Ferdinanda Porsche a Enzo Ferrari. Soichiro Honda, který
zemřel 5. srpna 1991, vždy věřil, že sny mohou přimět člověka k uskutečnění
mnoha představ ve skutečném světě.
Honda je dnes globální světovou firmou udávající trend v moderních
technologiích zaměřených především na ekologii a bezpečnost. Jako první uvedla
na trh vozidlo s hybridním pohonem, je průkopníkem ve vývoji vozidel s
vodíkovým palivovým článkem a nyní zahajuje prodej prvního motocyklu s
airbagem.