jeep wrangler
Test: Jeep Wrangler Rubicon Unlimited - Čest jménu offroad
Test: Wrangler byl z rodiny jeep vždy ten nejdrsnější. Jak si vede v terénu i na silnici jeho nová generace, s novým turbodieselem, a zcela nezvykle, se čtveřicí dveří?
zveřejněno 23. 07. 2007
V době, kdy modernizace offroadů znamená ve valné většině jejich změkčení a přiblížení silnici, bylo čekání na novou generaci Wranglera pěkně napínavé. Když pak výrobce představil kromě klasické dvoudveřové i čtyřdveřovou karoserii, pochybnosti neustaly: půjde s tímhle autobusem vůbec vyjet mimo polní cestu? Pak nám ale právě čtyřdveřový Jeep Wrangler Rubicon v opuštěném lomu ukázal, že jeho meze leží daleko za naším pudem sebezáchovy a volba testovací varianty byla jasná.
Pro jeepy vcelku netypická červená barva halí typická svislá žebra a výrazné kruhové světlomety na čelní masce. Aby ale stylu a účelu nebylo dost, je plastem krytý nárazník předsazen vůči masce o bezmála 40 cm dopředu, a umožňuje tak přepravu expedičních kanystrů či dočasné lidské zátěže. Vše ostatní pak do image „účelného offroadu“ zapadá neméně: Viditelné masivní závěsy dveří s vnitřní aretací pruhem látky, kapota jištěná plastovými zámky a dvoudílné páté dveře se zavěšeným rezervním kolem napovídají, že účelu a robustnosti se při konstrukci dává přednost před módou.
Vůz je vybaven černou střechou, ta je ale rozložitelná na tři díly a po jejím odstranění se objeví masivní výztuhový rám krytý černými polstrovanými potahy. Nejlépe a nejrychleji (dva šrouby a pět zámků) lze odstranit část střechy nad předními sedadly, jízda s takto odhaleným interiérem je ale příjemná jen do cca 70 km/h, pak již vzdušné víry znemožňují nejen konverzaci, ale rychle unavují oči. Pro jízdu mimo silnice jde ale o příjemnou změnu (klimatizace je u jinak dražší verze Rubicon kupodivu za příplatek). Velké díly odmontované střechy ovšem zabírají v zavazadelníku hodně místa.
Dveře se s příslušným třísknutím zavírají, posádce se zakazují obleky a subtilní botky – vstupujeme do jeskyně: Porovnáme-li interiér s minulou generací, jde o příjemnou revoluci, ve vztahu k obecným standardům a pohodlí je ale účelnost přece jen dominantní. Černé plasty a čalounění mají doslova i obrazně své mezery, sedadla by mohla být přece jen trochu měkčí, ale prostoru je pro všech pět členů posádky kupodivu dost a dost. Přístrojová deska je dobře čitelná a ve výseči rychloměru najde řidič mimo jiné i kompas a teploměr. V kombinaci s účelností interiéru pak překvapuje přítomnost vcelku luxusního, a až na omezený rozsah navigace, skvělého multifunkčního audiocentra uprostřed středového panelu.
Do zavazadlového prostoru s objemem po střechu 1310 litrů lze naložit překvapivě dlouhé předměty, možnost sklápění zadních sedadel pak umožní přeměnit Wrangler na jeden z nejoffroadovějších stěhováků. Dvoudílné zadní dveře problém nedělají, výtku si ale zaslouží nízké umístění zadní registrační značky, jejíž rámeček nesmyslně zasahuje do zadního nájezdového úhlu.
Wrangler ale nemůžeme poměřovat kritérii pro běžné offroady – vždyť i jen pouhý seznam terénních výhod zní lákavě: Uzamknout lze oba nápravové diferenciály, u přední nápravy umí vůz odpojit stabilizátor a zvýšit tak křížitelnost do extrémních hodnot, a připočteme-li k tomu skvěle spolupracující automatickou pětistupňovou převodovku s redukcí, je zaděláno na teoretický jásot.
V praxi se až neskutečná terénní průchodnost Rubiconu potvrzuje: Jediným omezením je dlouhý rozvor, u kterého jsou na škodu větší poloměry otáčení. Příkladná světlost (i pod diferenciály je 238 mm) i velmi dobré nájezdové úhly spolu s vynikající trakcí a relativně nízkým těžištěm umožňují vozu vyšplhat téměř kamkoli a spustit se i z šikmých svahů bez rizika kotrmelců. Relativně měkké řízení, na které jsme trochu žehrali v běžném silničním provozu, pak pomáhá ušetřit řidičovy ruce od terénních rázů. V průchodnosti terénem Wrangler Rubicon hledá konkurenci opravdu těžko.
Na silnici nelze čekat od těžkého offroadu zázraky, i tady ale došlo oproti minulé verzi ke značnému posunu a běžné cestování zvládá vůz naprosto bez problémů. Příčný stabilizátor pomohl k uklidnění podvozku v zatáčkách, brzdy poskytují daleko více jistoty a dálniční rychlostní limit už lze absolvovat bez nejistoty. Vznětový čtyřválec 2,8 CRD s výkonem 130 kW sice neudílí vozu kdovíjakou dynamiku, ale předjíždění není třeba se bát a potom – o zrychlení (které výrobce stejně neudává) u Wranglera nejde. Naopak 400 Nm točivého momentu je tou hodnotou, kterou oceníte při stoupání rozbahněnou roklí. Mimo terén se projevuje vyšší hlučnost motoru a posádku je také třeba připravit na horší reakci zadní nápravy na příčné nerovnosti. Koho zajímá spotřeba, nebude zklamán ani v nejmenším: dvousetkilometrovou klidnou neterénní jízdu jsme zvládli pod 9 l/100 km a v kombinaci město/terén (což vyjde nastejno) pak vůz vypil maximálně o čtyři litry více.
V podstatě jde o vůz bez limitů. Kolonu na D5 jsme objeli přes příkop a příkrý svah, automobilový terénní polygon jsme kvůli snadnosti záhy vyměnili za motocyklový, a ve všech případech jsme se od vozu setkali s jakousi rozvážnou samozřejmostí – žádné hrabání si na dno, žádné okázalé lítání písku okolo. Řadicí páka s robustností své dřevěné baseballové sestry nám nikdy nepřipadala humpolácká a na milost jsme vzali i archaickou pevnou prutovou anténu.
Pohled do ceníku je trochu rozporuplný – ceny základných verzí jsou zcela v rámci konkurenceschopnosti, některé příplatky ale trochu matou. Například nutnost připlácet za boční airbagy je téměř raritou, kuriózní je také příplatek za manuální klimatizaci u dražší verze Rubicon (levnější Sport ji má sériově).
V České republice je zatím k dispozici pouze testovaná turbodieselová motorizace, možnost kombinace se dvěma převodovkami, dvěma délkami karoserie a dvěma stupni výbav umožňuje dostatečnou volbu. I bez srovnávacího testu můžeme tvrdit, že Jeep se plně vyrovná segmentové ikoně Land Roveru Defender, a jedinou další konkurenci představuje pravděpodobně jen Hummer H2. Jeepu se každopádně povedl mezigenerační skok, kterým polil živou vodou nejen řadu Wrangler, ale i obměnu celé modelové palety.
Plusy:
- Vlastnosti v terénu
- Robustní konstrukce
- Snímatelná střecha
- Vnitřní prostor
- Spotřeba
- Kombinace motoru a převodovky
Minusy:
- Hlučný motor
- Prvky výbavy za příplatek
- Horší tlumení nerovností
- Strohý interiér
- Kvalita zpracování