Jdi na obsah Jdi na menu
 


Slabá koruna tržby maloobchodu nezvýší

6. 2. 2014

O český export se tradičně velmi přičiňuje mladoboleslavská Škoda Auto. Ilustrační foto

 

 

Tržby v maloobchodě loni vzrostly meziročně o procento. Rok před tím přitom o 1,1 % klesly. Za loňským růstem stojí především zvýšení tržeb v motoristickém segmentu, uvedl Český statistický úřad.

V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 3,7 %, v tom za prodej motorových vozidel o 4,3 % a za opravy o 1,6 %. V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot naopak tržby klesly - meziročně o 0,1 %. Tržby za pohonné hmoty se snížily o tři procenta, prodej potravin byl nižší o 1,1 %, zatímco prodej nepotravinářského zboží stoupl o 1,5 %.

Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 26,8 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 8,8 %), dále za oděvy a obuv (o 3,3 %) a za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 0,5 %). Naopak méně se prodávalo farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 2,9 %) a zboží převážně pro domácnost (o 1,3 %).

Průměrný cenový deflátor (poměr vývoje cen a tržeb) za rok 2013 činil 99,5 %.

Prosincové »žně«

V samotném prosinci vzrostly tržby obchodníků oproti stejnému období předchozího roku o 5,2 %. Podle analytiků zažívali žně na konci roku prodejci aut a e-shopy, Češi kupovali automobily a elektroniku kvůli obavám z jejich zdražení od Nového roku v důsledku intervencí ČNB proti koruně.

Za prosincovým růstem tržeb stojí podobně jako v celoroční bilanci motoristický segment, kde se tržby meziročně zvýšily o 16,8 %. Prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby v předvánočních nákupech vzrostl meziročně o 34,2 %.

»Když v listopadu vyskočily tržby v obchodech meziměsíčně o 3,6 %, dalo se tušit, že spíše než o návrat apetitu spotřebitelů utrácet jde o strach ze zdražení po prudkém oslabení koruny. A prosincová čísla to v podstatě potvrzují,« uvedl pro Haló noviny analytik ČSOB Petr Dufek.

Upozornil, že v prosinci maloobchodní tržby ve srovnání s listopadem poklesly o 1,2 %. »Meziroční čísla sice zůstala úctyhodná, avšak svoji roli sehrál i rozdílný počet pracovních dnů. Stejně jako v předchozích měsících se ukazuje, že prim v rostoucích tržbách hrál motoristický segment maloobchodu. Spotřebitelé a firmy zřejmě dále ve zvýšené míře nakupovali, aby ještě využili příznivých cen nových aut na českém trhu před koncem roku. Maloobchodu bez aut se až tak impozantně nedařilo,« vysvětlil Dufek.

Záleží na práci a mzdách

Efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánocemi, podle Dufka postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. »O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní,« předpovídá Dufek.

»O tom, zda se nákupní apetit Čechů začne v letošním roce postupně zvyšovat, rozhodne vývoj na pracovním trhu. Dokud nedojde k poklesu nezaměstnanosti a nezačnou se reálně zvyšovat mzdy a pracovní příležitosti, nelze počítat ani s udržitelným tempem růstu tržeb, ale s jejich pouhým paběrkováním v blízkosti nuly,« řekl k tomu analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.