Valašská rally mýma očima
Den na který jsem se nemohl dočkat nadešel!Ještě předtím jsem celý týden znepokojivě a jistě nejenom já trnul , zda-li počasí, které každodenním provokujícím sněžením nebude mít hlavní slovo letošní Valašky, jako se to již dvakrát povedlo pořadatelům Vsetínské rally , když museli zrušit rychlostní zkoušky v Kunčicích pod Ondřejníkem. Uklidnění přišlo až v den startu, když se zcela na nás usmálo slunce v plné míře.Povzbuzený tímto stavem jsem rozhodnul, že navštívím i technickou přejímku, kterou jsem původně neměl v plánu.Já měl tento den pracovní volno a nemohl jsem se totiž dočkat,i když jsem svému synovi slíbil, že na něj počkám až přijde ze školy.Z Nového Jičína je do Valmezu „co by dup“ a tak jsem nasedl do auta a zatím sám vyrazil vstříc k prvnímu letošní rally akci.
V místní valašskomeziříčské části Bynině, kde se technická přejímka konala jsem již byl ve svém „živlu“. Hlavní favority jsem tam sice nezastihl, ale přesto se bylo na co koukat.Například nový vůz Antonína Tlusťáka Citroen C2 S 1600,tedy vůz shodný s vozem Martina Prokopa, ale jak se později ukázalo ne zcela s ním naplnil představy fanoušků.
Jakmile jsem se trošku nasytil, zatoužil jsem po něčem novém a tak jsem se přesunul do servisní zóny naproti vlakovému nádraží.Mezi prvníma, kdo měli „rozbitý“ stan patřil i Josef Peták, kde se již na slunci ohřívala budoucnost rallyového sportu – speciál kategorie S 2000 Peugeot 207.Další speciál této kategorie, rovněž v českých rukou přijel později a to Fiat Grande Punto Abarth Jaromíra Tarabuse.Nebylo v tu dobu nějak moc lidí a tak jsem neměl problém si to vše vyfotit.S foťákem v ruce jsem tedy prošel celou servisní zónou a v jeho závěru jsem se ještě nabažil Myšáků Romana Kresty a Václava Pecha a poté jsem jel zpět do Nového Jičína pro svého syna a narychlo domluveným kamarádem, který si to také nenechal ujít.
Prvním akčním místem byla RZ č.1 Kelč a to na divácké místo č.1 nad Brankami. Inspiroval jsem se ve fóru na eWRC, o přehlednosti dlouhého průjezdu.Byla to sice pravda, ale něco mi tam chybělo.Zdálo se mi to dost jednotvárné rovina – zatáčka –rovina –zatáčka, u té druhé zatáčky sice byly nataženy pneumatiky, aby vjezd do ní byl ostřejší, ale přesto to nijak nebylo „akční“.Na úvod jsem to, ale bral.Jezdce zde nebudu nijak hodnotit neboť se mi to připadalo, že jedou „jak z čítanky“.Další akcí byl průjezd na RZ č.4 Lhota a to vracák nad Bystřičkou a to již za úplné tmy.Překvapením bylo, kolik se tam sešlo lidí.Hlava na hlavě.U silnice byla bágrem odebrána zemina a to tak, že to vypadalo jako přírodní tribuna. Jelikož jsme přišli na poslední chvíli, zde nám hodně pomohla svépomocí postavená stojačka ze které jsme díky ní měli solidní přehled na trať a to ze zadních pozic diváků.Fotografování jsem vzdal neboť z té pozice byl můj foťák i když blesk nastaven na nejvyšší intenzitu krátký.Zde jsem si to alespoň užil „na vlastní oči“, když jsem viděl i žhavicí brzdy, pěkné průjezdy, tam bych jedničku dal Valouškovi, jak rychle a čistě ji projel.Zápletkou zde bylo zavahání Tarabuse, když ten vracák poněkud přetočil a zároveň mu zhasl motor.Překvapením byla s startovací doba tohoto speciálu (zůstal tam viset téměř půl minuty!!)
Ráno jsem s manželkou i se synem „spěchali“ na „mou“ novou RZ - Trúba.Natěšený jsem zaujal své (fotografické)místo nad diváckým místem č. 2 tj. levotočivá zatáčka vjezdu do kopce.Rozhlížel jsem se kolem jak si i ostatní uvelebili zda-li byli mezi nima i ti co nastudovali pozici z mých stránek.Něco mi tam ale chybělo!Někdo, kdo to tam „diriguje“,hledal jsem vestu pořadatele, ale drtivá „vesťáků“ byli akreditování fotografové.Říkal jsem si, že asi to pořadatelé nedomysleli, že diváci půjdou nahoru a proto to nebylo zapáskované.
Už jede předjezdec!První, druhý, nádherný zvuk nového subaru Mikuláštíka!Tep se mi zvyšuje, už to budou doopravdy řezat!Až teprve nyní se tam objevili nějací lidé, kteří to tam začali páskovat a usměrňovat a zároveň jsem cosi zaslechl, že zde jezdci pojedou „volný průjezd“.Zmocnilo se mne zklamání a údiv! Od pána s visačkou na krku jsem se dozvěděl něco o nedostatku pořadatelů.Počkal jsem si na první jezdce a skutečně! Posádky jely bez příleb, občas na to někdo „šlápl“, ale já zklamaný na nejvyšší možnou míru jsem se klidil k domovu, když na takový volný průjezd se takto můžu dívat z našeho balkónu a to v obou směrech.
Na druhý průjezd RZ Trúba jsem se chystal s obavami,ale přece si to nenechám ujít, když jsem se na to zde tolik těšil.Když jsme ale přijeli na místo činu, uklidnil jsem se.Konečně to tam vypadalo tak jak má!Zapáskováno, pořadatelé i s vestami na svých místech.Zkoušel jsem jejich akčnost,když jsem se postavil na nebezpečné místo,slušně mne vyhodili.Tak tedy O.K.
Průjezdy jsem si zde blaženě„vychutnal“a pomyslel jsem si:“to by bylo něco, kdyby ta cesta byla suchá“,byly by to nádherné fotografie s rozprašeným pozadím.“Ale buď rád,že to tady vůbec jede“pomyslel jsem si, když jsem si vzpomněl na nedávné počasí.
Poslední a velkou neznámou akcí byla RZ Juřinka. Nevěděl jsem do čeho jdeme, kde se vůbec postavíme.Rozhodli jsme zůstat u zatáčky spojenou s cestou startu.Přijeli jsme asi dvacet minut před prvním jezdcem, tedy již zajímavá místa byla obsazena.Ke slovu, tedy přišli opět stupačky a hned jsem si vybral zajímavé místo kdekoli.Super věc ty stupačky!
Místo nebylo špatné, pěkný výhled, blízko bramborové placky na ty vystal frontu můj syn,když dočasně změnil priority.Samotné průjezdy byly skvělé, ale když se v zatáčce vytahalo víc hlíny na cestu auta začaly víc klouzat.Na tom by nebylo nic špatného, kdyby si diváci uvědomili hrozící nebezpečí,když např. Votava jel po trávě a to tak, že diváci uhýbali a pak se vraceli zpět na kraj cesty i s dětmi!Po té se to snažil ukočírovat docela rázný,ale správný pořadatel, když se lidem snažil vysvětlit bezpečnou vzdálenost a posunul pásku kolem cesty zpět asi o dva metry, když ta páska byla natažena až k cestě díky divákům.
Co závěrem?Povedla se Valaška rally ?Někomu se líbila víc, někomu míň.Mne osobně se až na to zklamání ze zrušené RZ Trúba líbila.Co se někomu nelíbilo převládá zvládnutí pořadatelství.Po dotazech, které jsem položil řediteli Valašské rally jsem pochopil, že nepřátel našeho krásného vzrušujícího sportu je víc než je zdrávo.A jezdci?Kresta vyhrál zaslouženě,Valouškovi by slušelo stříbro za předvedený výkon, ale štěstěna byla proti.Pech zůstal za očekáváním, když zvolil špatné pneumatiky sobotního rána .Speciály S 2000 - budoucnost rally?Nezklamala,ale trošičku zůstala za očekáváním, ale beru v úvahu, že se jezdci teprve s tím sžívají.Jezdeckým zklamáním byl u mne Tlusťák,když u něj jsem zvyklý na jinou palbu,ale věřím, že nám ještě ukáže.