Karosa ŠM 11
14. 3. 2008
Karosa ŠM 11
Karosa ŠM 11
Na počátku šedesátých let končila výroba vozů 706 RTO a bylo potřeba najít náhradu. Ta se v roce 1964 objevila započetím výroby Karosy typové řady Š. V roce 1964 přišla ověřovací série typu ŠM 11 (Škoda Městský 11 metrů). Následující rok přišel plný náběh výroby. Karosa ŠM je čistě městský typ se třemi dveřmi vpravo. Počty míst k sezení a stání se mírně lišily od vyráběných sérií. Vozy vyrobené do roku 1970 měly 31 k sezení a 59 na stání. Zbylé vozy vyráběné až do roku 1981 měly míst na sezení o 2 méně ale na stání o 6 víc než první série. Motory vyráběl tradičně LIAZ (více u rozdělení do sérií). Městská převodovka Praga měla 2 stupně a umožňovala buď ruční řazení tlačitky nebo plně automatický režim. Funkci spojky suploval hydrodynamický měnič. Vozdilo dosahovalo maximální rychlosti 65 km/h.
Rozdělení do sérií
Technické údaje
ŠM 11 1608 | série vyráběná do roku 1970. Má nižší obsaditelnost (90 osob), ale více míst k sezení. Motor LIAZ ML 630 dosahuje výkonu 132kW |
ŠM 11 1620 | vozy mají vyšší obsaditelnost (94 osob). Další odlišností je výkonější motor LIAZ ML 634 o výkonu 147kW. Vyšší výkon ale degraduje vyšší hmotnost o 1,2 tuny oproti původní verzi. |
ŠM 11 1630 | délka vozu přesáhla 11 metrů, jinak drobné odlišnosti v interiéru, zmizel transparent zvenku nad předními dveřmi. |
Technické údaje
Rozměry (mm) | ||
délka | 10 985, 11 170 (ŠM 1630) | |
šířka | 2 500 | |
výška | 2 985 (ŠM 1608), 3 120 (ŠM 1620 a 1630) | |
rozvor náprav | 5 600 | |
výška podlahy | 885 | |
Hmotnost (kg) | ||
pohotovostní | 7 800 (ŠM 1608), 9 000 (ŠM 1620 a 1630) | |
užitečná | - | |
Karoserie & interiér | ||
druh | samonosná, složená ze 6 panelů | |
počet dveří | 3 | |
počet míst k sezení | 31 (ŠM 1608), 29 (ŠM 1620 a 1630) | |
počet míst k stání | 59 (ŠM 1608), 65 (ŠM 1620 a 1630) | |
kabina řidiče | polouzavřená | |
Motor | ||
typ | vznětový šestiválec chlazený kapalinou, uložený uprostřed |
|
název | LIAZ ML 630 | LIAZ ML 634 |
zdvihový objem (cm3) | 11 150 | 11 940 |
max. výkon (kW) | 132 | 147 |
při otáčkách/min. | 2 100 | 2 000 |
max. točivý mom. (Nm) | 690 | 800 |
při otáčkách/min. | 1 300-1 400 | 1 400 |
max. otáčky motoru | 2 150 | 2 200 |
Převodné ústrojí | ||
poháněná kola | zadní náprava | |
převodovka | automatická dvoustupňová Praga 2M70 | |
Podvozek | ||
přední náprava | LIAZ | |
zadní náprava | Raba, tuhá | |
brzdy | vpředu i vzadu bubnové | |
Provozní vlastnosti | ||
max. rychlost (km/h) | 65 | |
objem palivové nádrže (l) | 230 | |
spotřeba paliva (l/100 km) | 32 (při rychlosti 40 km/h) |