Bikros
Bikros
Co je BIKROS?
Bikros je individuální sport, při němž závodí skupina jezdců mezi sebou na speciálně upravených tratích, zhruba 400 metrů dlouhých s řadou skoků. Celá trať je většinou vystavěna na poměrně malé ploše a mezi startem a cílem je jen malý výškový rozdíl. Rozhodující je zde rychlost, výbušnost, ale také cit pro kolo při dlouhých letech na velkých skocích. Ale taky drzost v bojích po startu a v zatáčkách. Základem každé bikrosové tratě je startovní pahorek se startovní rampou, která vypustí na trať vždy osm jezdců, kteří mezi sebou bojují o postup do dalších částí závodu. Skoky jsou dělané z hlíny a jako vrchní povrch bývá nejvíce používána šotolina.
Poslední dobou se také stále častěji používá do zatáček a na odrazové hrany skoků asfalt. Díky tomu, že tratě jsou vždy pevně uválcované, jezdí bikrosaři s pevnou vidlicí. Skoky na dráze jsou různé jak velikostně, tak typově a každý klub má na své trati v podstatě unikátní skoky. Nejznámější jsou dvojskoky, trojskoky, lavice a vyskakovák, u kterého je odrazová hrana položena níže než dopadová. V cílových rovinkách se stávají módou tzv. mnohaskoky, tj. skok složený z více jednoduchých prvků, které dávají více možností na projetí či skočení. Závodníci jezdí na dvaceti a dvacetičtyřpalcových (Cruiserech) speciálech. Závody jsou díky velké rychlosti a technické náročnosti atraktivní pro diváky, ale při četných kolizích také mnohokrát bolestivé pro jezdce. Proto vozí jezdci povinnou výbavu v podobě přilby, rukavic, dresu s dlouhým rukávem a dlouhými kalhotami. Mnozí pak doplňují svoji výstroj o chrániče kolen, loktů a páteře.
Systém závodů dle mezinárodních řádů je jednoduchý, například ve věkové kategorii, kde se na startu sejde 64 jezdců, se jede 8 skupin po osmi jezdcích, a to tak, že každá skupina odjede tři kvalifikační jízdy a čtyři nejúspěšnější jezdci vždy postupují dál, do 32 členného čtvrtfinále, kde jsou 4 skupiny po 8 jezdcích, ale pozor, jede se již jen jedna jízdy. Z každé jízdy první 4 postupují do semifinále, kde jsou dvě skupiny po 8, a opět stejným vyřazovacím způsobem zbude finálová osmička, která si to v jedné jízdě rozdá o konečné pořadí. Čas zde není důležitý, důležité je vždy se probojovat do první čtveřice a postupovat tak dál v závodě.
BIKROS NYNÍ
V současnosti se bikros začíná po porevolučním úpadku opět dostávat do masivnějších čísel v členské základně a počet licencí se u nás blíží k číslu 500. Hlavní a nejdůležitější zprávou pro bikros z poslední doby je především to, že se stal olympijskou disciplínou, a to od roku 2008, kdy bude olympiáda v Číně. Díky tomu, že průměrně odjede závodník bmx za rok 30 závodů, je tento sport velice časově náročný a dá se říci, že je velice často rodinným typem sportu. Nezřídka se stává, že závodí nejen jezdci v mladších kategoriích, ale i jejich otec v kategorii Cruiser master nad 40 let.
Zaměříme – li se na vývoj světového bikrosu, tak ten se stále více profesionalizuje, především vzhledem k blížícímu se startu bmx na olympiádě. Jezdci jsou již v podstatě vrcholní atleti, dráhy jsou extrémně náročné s dlouhými skoky, atraktivními pro diváky. Bikros není již jen doménou v USA či Evropě, ale silné základny mají jezdci v Jižní Americe, Austrálii, Japonsku či Jižní Africe. Ve světě se nově také jezdí UCI BMX Supercross. Jede se na klasické bikrosové dráze, na které jsou obrovské skoky, atraktivní pro TV a diváky. U nás je bikros zaštítěn Českým svazem cyklistiky a řízen KOMISÍ BMX.
Organizovaně se jezdí seriály závodů Českého poháru, Českomoravského poháru a národní šampionát jednotlivců i klubů, jednotlivě se pak jezdí různé Velké ceny. Bohužel u nás stále chybí krytá hala pro trénink v zimě, a tak se trénují pouze starty na omezeném prostoru v nafukovací hale u sídla ČSC v Praze-Motole nebo se vyráží za tréninkem v hale do zahraničí.
Věkové kategorie jsou na dvacetipalcových kolech od šesti let nahoru po roce do 19+ a dále Junior men, Junior women, Elite men, Elite women, na dvacetičtyčpalcových kolech pak kategorie do 12 let, 13/14,15/16,17/29,30/39,40+, Junior Cruiser, Elite Cruiser a Girls Cruiser.
Co se týká odměn za umístění na stupních vítězů, tak kromě věcných darů od sponzorů jsou to medaile či poháry, v kategoriích juniorských a elitních pak finanční odměny, ovšem ty u nás zdaleka nedosahují evropského průměru.