Recenze
ÚVOD:
Krom našich babiček a jejich tetiček zná snad každý na této planetě holohlavého zabijáka s kódovým označením na zátylku, který si nechá říkat Agent 47. Jednička znamenala menší revoluci v postupu hry, dvojka navázala na skvělý úspěch a posunula hranice série zase o trochu dál. Třetí díl s podtitulem Contracts už tak oslavovaný nebyl a způsobil rozporuplné pocity jak u obyčejných hráčů, tak i u odborníků a možná i u samotných tvůrců. Čtvrtý díl měl být ale směr do předchozích kolejí. Podařilo se to dánské firmě IO Interactive?
První dojmy
Hned na první pohled jsem uvítal jednu příjemnou změnu v podobě profilu. Ve svém vlastním profilu si pak zvolíte nastavení a můžete jít na věc. Nastavení není nijak rozsáhlé, ale základní potřeby a požadavky tu najdete. K mé smůle v podobě průměrného počítače jsem musel sáhnout ke skromnějšímu grafickému nastavení, přičemž i při této volbě se mi hra občas (a hlavně ze začátku) sekla. Po nastavení a zkontrolování ovládání se můžeme vrhnout na samotné hraní. Ještě předtím si však zvolme obtížnost. Pro hráče, kteří dohráli alespoň 2 díly Hitmana, bych doporučoval obtížnost Expert a ten, kdo si hodně věří, může zkusit nejtěžší obtížnost ve hře – Pro. Další obtížnosti jsou Rookie (nejlehčí) a Normal, kterou jsem si dal já. Rozdíl v obtížnostech není jen ve větší agresivitě a inteligenci protivníků, ale také v ukládání pozic, možností mapy a podobných funkcích, které se mohou vždy hodit. Začátek hry je ve volnějším tempu a začínáme sice normální misí, ale značně usměrněnou tréninkem a je nascriptovaná tak, abyste si vyzkoušeli nové prvky a pohyby našeho plešatého miláčka v akci. Co uvidíte na první pohled a co bije do očí, je zjednodušení hraní. Vlevo nahoře budete mít vždy tři tlačítka (G, E a SPACE), u kterých se vždy objeví volba té a té činnosti, kterou může Agent 47 použít. O grafice si promluvíme později, stejně tak o dalších věcech.
Zabiják v akci
Po cvičné misi, ve které jste si mohli vyzkoušet všechny nové i zaběhlé věci, se už pustíme do ostrého startu. Ve 2. misi, kde máte za úkol zlikvidovat 2 hlavní cíle, jsem si všiml dvou základních prvků, které hře dávají větší volnost. Tak zaprvé dostanete vždy za úkol zabít hlavní cíle. Jak se k nim dostanete a jak je zabijete – to už je vaše věc. Další příjemnou změnou je fakt, že když se něco pokazí, nebo nalíčená past nevyjde úplně stoprocentně a stráže odhalí mrtvolu dříve, než byste si přáli, neznamená to, že by ihned šli po vás a je po misi. Jestliže tato situace nastane a stráže vás zrovna nechytí při činu, všichni budou opatrnější a obezřetnější. Inspirace už vám nebude jen pocit za dobře odvedenou práci, ale hlavně peníze, za které můžete mezi misemi upgradovat zbraně, nebo umlčet svědky, či pořídit si novou identifikaci. Zahlazování stop už také není jednoduché, jako dřív. Pokud se holohlavý agent naštve a promluví za něho pistole s tlumičem, bude muset počítat s tím, že mrtvola za sebou zanechá krvavé stopy, které strážci nepřehlédnou a opět se zvýší už jednou jmenovaná obezřetnost a opatrnost. Proto každou chvíli sledujte indikátor dole vlevo, který ukazuje situaci v poměru strážců k vám. Nejlepší je samozřejmě prázdné políčko a se zeleným sloupcem můžete být také ještě relativně v klidu. Žlutá barva už signalizuje, že strážcům se nějak nezdáte a červené pole znamená, že jestli potkáte stráže, můžete se potkat i s kulkami v zádech (myslím tím náboji, ne to, na co všichni puberťáci teďka myslí).
Novinky v deníčku plešatého sympaťáka
Ne, že by si Agent 47 psal deníček o tom, jak a koho zabil, ale jistě většina pochopila, že tím mám na mysli novinky ve 4. pokračování stealth akce s prostovlasým agentem v černém obleku a krvavě červené kravatě. Inu, není toho málo. Pár věcí už jsem prozradil, ale většinu jsem ještě neřekl. Hitman se nově pohybuje – z novinky v Contracts (přeskakování z balkónu na balkón apod.) se tady stávají rutinní věci a v BM, ostatně jako v celé sérii, naše milovaná sedmačtyřicítka neumí skákat. Redukuje to ovšem to, že můžete jít a postava sama od sebe stoupne na bednu, vyleze na trubku, žebřík a podobné věci. Stejně tak vývojáři dali agentovi trochu „lidskosti“ a oběti můžete postrkovat rukama z balkónu a srážet je pěstmi. Úplnou novinkou je pak ochrana své osoby pomocí lidského štítu, nebo vytáhnutí protivníka ve výtahu pomocí škrtící struny z výtahové šachty. Už všichni víte, že zde vyděláváte peníze a podle čistého postupu misí dostanete vyplacenou částku, za kterou si pak nakoupíte lepší vybavení (tlumič, zaměřovač, zvětšení zásobníku, pažbu atp.), nebo umlčíte svědky a policii – tedy jak říkám, opakování je prateta moudrosti.
Samotné hraní, hratelnost, ovladatelnost, opatrnost …
Postup misí vypadá asi následovně – podíváte se na nějaké video (jinak, in-game videa jsou povedené a ještě lepší jsou videa před a po misi) a začnete hrát. Tady by podle většiny můj výklad skončil, ale není tomu tak. Sice máte jen za úkol eliminovat hlavní cíle, ale dostat se k nim jde většinou jen dvěmi cestami. Nemyslím tím cestou plížení a cestou vypadnutých zásobníků, ale plížením s jiným oblekem a plížením ve svém černém. Ve vašem obleku vás ale někde nepustí a tak vždy vyjde první varianta. Hra je ale kupodivu vcelku nascriptovaná a nečekejte od ní zázraky. Příklad za všechny je 3. mise v divadle. Začínáme tím, že si v recepci vyzvedneme kvádro, ze kterého nenápadně vezmeme funkční pistoli z 1. světové války. Po vyzvednutí jde kolem náhodou dělník, který jde na záchod. Samozřejmě to je ideální pro vás, kdy mu dáte dobrou noc vaší jehlou a tělo ukryjete do bedny, která jen tak náhodou leží vedle záchodu. Vyjdete ze záchodu s oblekem dělníka a do nesoucí bedny vložíte onu zbraň. Než vás pustí do suterénu, prohlédnou vás detektorem kovu. V suterénu už jen najdete dveře se stříbrnou hvězdou na dveřích, kde se schováte do skříně a herec, který si tu pistol odloží a odejde, vyměníte za pravou a už jen čekáte, až se scénka bude opakovat. Pokud ovšem dveře se stříbrnou hvězdou nenajdete a budete tápat po chodbách, scénka se bude opakovat stále pořád dokola, dokud ony dveře nenajdete a nevyměníte zbraně. Poté jakoby zázrakem scénka nebude trvat déle, aby jste stihli připravit bombu pod kopuli divadla. Scénka konečně začíná a herec zastřelí onen hlavní cíl. Až se na „nešťastnou náhodu“ přijde, utíká se podívat druhý cíl a náhodou zakopne přímo pod kopulí divadla, kdy stačí jen stisknout detonátor. Není těch náhod nějak podivně příliš ? To není vše – všude jsou rozmístěny bedny, kde můžete schovávat nepřátelská těla a skříně, do kterých se schováváte. Je toho až moc a vypadá to značně křečovitě a vůbec to nepůsobí tak, jak by každý očekával. Totiž tak, že na mapě, kde budete „operovat“ na vás všichni kašlou a žijí si vlastním životem. Opak je pravdou a příchod jednoho plešatého chlápka znamená, že načrtnutou cestu budete mít větší, než jste si možná představovali. Pokud jde o to, že si chcete zastřílet – nedělejte to. Maximálně tak pár ran s pistole, ale jestli se chcete postarat o masakr, radím vám ruce pryč od zbraní. Jednak to má za následek nižší hotovosti a hra se prostě tak nehraje, a pak důvodem je to, že samopaly a odstřelovačky hrozně hází a téměř se nejde trefit. Na vycvičeného člověka pro zabíjení je to docela kruté. Dále je v BM pár bugů, které se stále dokola opakují. Např. jdete za chlápkem s jehlou a naneštěstí vás zmerčí – vy ho ale přeci jenom chytnete a uspíte. Jelikož ale onen chudák nebyl ve správném postoji, vypadá to, jakoby si Agent 47 píchal jehlu sám sobě. Ale nebudu tady jenom kritický a pozvednu to, že se u hry budete bavit nejen díky skvělému humoru, kterým se vývojáři pyšní celou sérii, ale díky novým možnostem Hitmana a také faktu, že nepřátelé už jsou mnohem chytřejší a bystřejší.
Al aneb když se mise nepovede
Už jsem již lehce nakousl téma Al u nepřátel. S indikátorem opatrnosti jsem vás už seznámil a tak vás seznámím s faktem jiným. Nepřátelé jsou o dost mazanější a i civilisté jim občas vypomůžou. Jestli se akce nepovede a budete prozrazen, volají na stráže, kudy jste běžel atp. Každý muž v misi si vás pečlivě prohlédne a jestli se mu něco nebude zdát, ihned volá vysílačkou další a už je tu malér. Stačí jen maličkost v podobě místa, kde nemáte být. Myslel jsem, že s oblekem strážce mohu kamkoliv, ale po zjištění, že v domě se nachází pouze domovní stráž, jsem ihned dům opustil s jistým podezřením ve zracích ostatních stráží. Nemusím tu říkat, že lezením na balkón, po trubce, po bednách aj. se stáváte okamžitě podezřelým. Také po odklizení osob nemáte klid. Jestliže za sebou tělo zanechá krvavé stopy, stráže je sledují až k dané bedně. Proto se čím dál tím víc vyplácí jehla, nebo škrtící struna. Jestli z minulé mise uděláte jatka, v novinách se bude krásně vyjímat váš portrét a titulek „Zabiják řádil – masakr 20 lidí“. V další misi to má za důsledek ten, že i civilisté a především stráže vás dříve či později poznají. Čili nenápadně a potichu, to je taktika, která se vždy vyplatí.
Grafika a hudba
Bohužel můj PC nemá takový výkon, aby BM utáhl na nejvyšší detaily a tak z grafiky toho moc nebylo. I na nejmenší možné detaily jsou však hlavně videa velmi pěkně graficky ztvárněna. Jako vždy je výborně udělán Agent 47 a interiéry s exteriéry za grafikou nijak nezaostávají. Tvůrci slibovali ohromný pokrok proti Contracts. Zas o tak ohromný krok se nejedná, ale grafika je lepší, o tom žádná. Stejné je to i s hudbou. V předešlých dílech jste se mohli těšit na mysteriózně a dramaticky navržené skladby, při kterých vám nejednou bude běhat mráz po zádech. V BM je to tu stejné a v tomto ohledu se žádné překvapení nečekalo. Mohli by se však zlepšit trochu zvuky a především zbraní. Některé zvuky, co se linou ze zbraní připomínají starou rezavou plechovku.
Závěrečné hodnocení
Grafika, hudba a vše okolo mise je skvělé. Samotné hraní je už horší a kazí dojem z celkové hry. Vývojáři vsadili na dobrou kartu, když do hry vložili otázku peněz s čistým postupem v misi. Od toho se odvíjí jiná věc. Hitman se měl, má a bude muset hrát tak, jak se měl hrát vždy. Potichu. A teď to (i díky penězům) platí více než kdy jindy. Bohužel mě zklamalo dost nascriptovaných věcí a událostí dopředu. Pár bugů bych odpustil, stejně tak i nedodělané zvuky. BM překonává Contracts, ale nepřekonává Silent Assassin ani jedničku. IO Interactive nasměrovali výhybku na správnou kolej a snad další díl by se měl po vyznačených kolejích dát.
Into $700+ In Profits With No Hard Work And No Risk
(Eddie, 9. 4. 2024 19:23)