Gears of War 2
Gears of War 2
Když vyšly první Gears of War, svého času exkluzivně pro Xbox 360, byla to jedna z těch vzácných her, které způsobily hromadné nákupy své domácí konzole a kterou jste bezpečně nakrknuli souseda, který si koupil Playstation 3. Gearsy zabodovaly, Epic neklesl na mysli ani po velmi vlažném přijetí PC verze původní hry a vyhlídky na dvojku začínaly nabírat stále konkrétnější rozměry. Větší, poutavější, hezčí a zábavnější, tak nám to Epic sliboval. A Epic drží slovo.
Gears of War 2
Gears of War 2 jsou krystalicky čistou akční hrou, která vás chytne za srdce. Každý jednotlivý herní prvek byl vypilován k dokonalosti a dokonale v rámci svého žánru působí i jako celek.
Úžasné audiovizuální zpracování, nové zbraně, noví nepřátelé, příběh, multiplayer, hudba, svižná akce, motorová pila
Sarančata v českých zemích
Hra přichází netradičně s kompletní českou lokalizací (tedy kromě dabingu), která je až na jeden či dva detaily odvedena profesionálně a v duchu světa GoW. Pokud jste hráli první díl, bude vám asi chvíli trvat, než si zvyknete na přeložené názvy nepřátel. Slogany jako„Sarančata útočí!” v našem rodném jazyce nikdy nebudou znít adekvátně dramaticky. A jedna poznámka ode mě – pro Wretches by jistě dal najít lepší český výraz než Mrchy.
Příběh dvojky začíná tam, kde jednička skončila. Lidé vedou zoufalou válku proti mimozemské rase Locust (Sarančata) a po úspěšném odpálení hloubkových min, které je měly jednou pro vždy zničit, se vetřelci překvapivě vrací silnější než kdy dřív, aby dokonali dílo zkázy. Poslední lidská bašta tak zahajuje poslední zoufalý pokus v podobě útoku přímo na srdce nepřítele. Delta Squad a Marcus Phoenix u toho samozřejmě nemůže chybět.
Příběh jako takový dostal mnohem větší hloubku a dýchá z něj atmosféra hrdinského eposu. Scénář, dabing i režie virtuálních scén hlavním hrdinům vtiskla duši a jejich osud vám tak nemůže být lhostejný. V předchozím dílu Marcus a jeho parta připomínali jen polointeligentní obhroublé vyvrhele, jejichž jediným poznávacím znamením bylo dlouhodobé předávkování steroidy. Pokud jste Gears veteráni, budou pro vás první krůčky ve hře jen připomenutí starých reflexů a tutoriál můžete v klidu přeskočit. Systém krytí a palby zpoza překážek sice dnes už není revoluční, ale funguje stejně intuitivně jako před dvěma lety.
Zbraňový arzenál se rozšířil o některé vyloženě lahůdkové kousky. Kromě brokovnice, několik druhů samopalů a pistolí se dostanete i extrémně silnému rotačnímu kulometu, plamenometu nebo minometu, jehož devastační účinky hravě předčí Hammer of Dawn.
Motorová pila, kterou má Marcus a ostatní připevněnou pod hlavní jako scifi verzi bajonetu, je opět kapitolou sama pro sebe. Oblíbená motorovka dokonce dostala i svojí roli v postupu hrou, kdy si s její pomocí prořezáváte cestu dál. Primárně ale samozřejmě slouží k rychlé, účinné a velmi, velmi krvavé likvidaci nepřátel. Je až zarážející s jakou elegancí dokázali vývojáři tuhle přehnaně brutální animaci ztvárnit a jak nekonečný pocit uspokojení se ve vás rozlije s každým dalším naporcovaným Locustem.
Své kouzlo má i použití v multiplayeru, kde však často místo kýženého fragu zdarma začne přetlačovaná a o tom, kdo bude skórovat a z koho budou jen kousky masa na podlaze, rozhodne rychlost mačkání tlačítka A.
Hračky pro vojáky
Ale k čemu by byly všechny ty krásné hračky, kdyby nebylo do čeho střílet? Bitvy v Gears of War 2 jsou větší, zuřivější a pocit, že vám někdo každou chvíli ustřelí zadek, intenzivnější.
První GoW mnozí kritizovali kvůli přílišné linearitě a nepochopili přitom, že to není jejich slabost, ale síla. GoW 2 se drží stejné formule a jednoduše vás neotravuje s otevřeným světem, kde budete donekonečna bloudit a zkoumat každý čtvereční metr. Místo toho nabízí pevně daný scénář, který je nacpaný k prasknutí a vy máte jistotu, že se za každým rohem stane něco zajímavého. Velkolepost hře dodává i různorodost prostředí a prvotřídní design jednotlivých levelů.
Celá hra je jedna velká adrenalinová jízda, jejíž tempo se vražedně zvyšuje až do velkého finále. Délka hry je jediný aspekt, který se vývojářům nepovedlo nafouknout a tak singleplayerovou kampaň projedete za nějakých osm hodin čistého času. Stejně jako v případě jedničky ale po prvním dohrání při sebelepší vůli sesbíráte jen minimum achievmentů, takže opakovanému hraní na vyšší obtížnost pravděpodobně neodoláte.
Znovuhratelnosti pomáhá i další bonbónek, který byl k mání už minule a to multiplayer na split-screenu. Celou kampaň si můžete projít na jedné televizi s kamarádem nebo přes internet na LIVE, což dělá z už tak výborné zábavy téměř nadpozemský zážitek. Jen mějte na paměti, že split-screen si na babiččině televizi s úhlopříčkou 37 cm moc neužijete.
Multiplayer
Hra pro více hráčů přes Xbox Live je podobná svému staršímu kolegovi jako vejce vejci a Epic se zřejmě řídil heslem proč spravovat něco, co není rozbité. Nejvýraznější novinkou je mód Horde, kdy s partou kamarádů musíte postupně odrážet dotírající zástupy stále silnějších nepřátel. Velmi prosté, výsostně zábavné.
Tiše předpokládáme, že stejně jako když před léty sesadily první GoW z trůnu nejhranější hry Halo 2, podobným způsobem sestřelí GoW ze současné špičky LIVE her Halo 3. A kdyby náhodou ne, můžete si být minimálně jistí tím, že GoW 2 bude vždycky s kým hrát.
Gears of War 2 je hra, která splnila všechno, co vývojáři během několika let vývoje naslibovali a že toho nebylo málo. Už jen fakt, že hra s přehledem strčí do kapsy první díl, jí kvalifikuje na must-have titul a ve hře není jediná vada na kráse, která by vás od myšlenky utíkat si hru koupit měla odradit