Slovníček některých výrazů použitých ve článku:
Damage - poškození
Recoil - zpětný ráz zbraně
HS - HeadShot
Spawnout se - objevit se
Děrovat, díra - Střelba skrz překážku
FullAuto - plně automatická střelba, tzn. když u nějaké automatické zbraně držíme spoušť dlouho v kuse
Zbraně:
1. Kód zbraně v BuyMenu | název v BuyMenu | název v konzoli | reálný název
2. cena ve hře
3. Ráže
4. Kapacita zásobníku + maximální počet nábojů v zásobě
[5. sekundární funkce]
1 - Pistole (Pistols)
Toto je nejlevnější skupina zbraní v CS. V prvním kole hry, tzv "pistolkové kolo", se z důvodu nedostatečných financí používají pouze pistole. Pistole se jako jediná skupina zbraní zařazují do sekundárního slotu, tzn. slotu, který se ve hře vybere pomocí klávesy "ě", tzn. 2 na anglické klávesnici. Pokud se hráč spawne po kole, kdy zemřel, dostane základní pistoli + 2 zásobíky zdara (typ záleží na týmu). Pistole se používají zpravidla pouze pokud v primární zbrani nemáme munici, případně v zápasech v tzv. "Eco Roundech", eco zde znamená Economic, tj. kolo kde si nekoupíme primární zbraň z důvodu úspory dolarů do dalších kol. Dále také pokud je naše primární zbraň určena pro střelbu na vysokou vzdálenost a my potřebujeme bojovat zblízka a nakonec ve zmíněnem pistolkovém kole.
1-1 9x19mm Sidearm (glock) Glock 18
400$
9x19mm Luger
20 + 120 nábojů
sekundární funkce - burst
Základní pistole T, minimální poškození proti nepřátelům s kevlarem, vysoká ztráta poškození s rostoucí vzdáleností. Velmi vysoký zastavovací efekt. Nízké ztráty přesnoti při pohybu. Burst mód - vystřelení 3 nábojů při jednom výstřelu, menší poškození než v případě 3 nábojů postupně, ovšem velmi užitečné při boji zblízka, na dálku nepoužitelné.
1-2 K&M .45 Tactical (usp) Heckler & Koch USP .45
500$
.45 ACP
12 + 100 nábojů
sekundární funkce - tlumič hluku
Základní pistole CT, vyšší poškození než Glock a vyšší přesnost, velmi vysoká přesnost při střelbě z místa. Tlumič se nedoporučuje z důvodu snížení přesnosti. Kevlar znatelně snižuje poškození, ale nepřátele bez něj lze zblízka odstranit již 4 (!) střelami do hrudi. Vysoký zastavovací efekt.
1-3 228 compact (p228) SigSauer P229
600$
.357 Sig
13 + 52 nábojů
V pro CS v podstatě nepoužívaná zbraň, méně přesná než USP, trochu vyšší damage.
1-4 Night Hawk .50C (deagle) IMI Desert Eagle .50
650$
.50 AE
7 + 35 nábojů
Prakticky jediná pistole kromě základních, kterou lze běžně vidět i v profesionálním světě CS. Velmi vysoký damage, zblízka bez kevlaru stačí 2 rány do hrudi. Přesnost za stoje lehce nižši než USP. Jediná pistole, která při hs zabije nepřítele z první rány přestože má helmu (pokud není příliš daleko). Také jediná pistole se kterou lze děrovat.
1-5T .40 Dual Elites (elites) Dual Beretta 96G Elite II
800$
9x19mm Luger
30 + 120 nábojů
První věc na kterou bych vás měl upozornit je tak trochu prolhaný crosshair, tváří se jakože je absolutně přesný, ale opravdu tomu tak není. Tato zbraň má dvě výhody - poškození, které převyšuje USP a kapacitu zásobníků. Je tu ještě jedno pozitivum - přestože udajně používají kalibr .40, čemuž by i nasvědčovalo poškození, v CS se v ních používá 9mm munice, tzn. pokud si je koupíte v prvním kole, budete mít 40 nábojů v zásobě.
1-5CT ES Five-Seven (fiveseven) FN Five-seveN
750$
5.7x28mm
20 + 100 nábojů
Zřejmě nejméně používaná pistole vůbec, menší poškození než glock, ale rovněž nižší ztráty poškození v případě kevlaru. Je sice nejpřesnější ze všech pistolí, ovšem nekupuje se kvůi vysoké ceně zcela neůměrné výkonu.
2 - Brokovnice (Shotguns)
Brokovnice jsou zcela jistě nejméně používanou skupinou zbraní v CS, hlavní důvod je ten logicky vyplývající, tzn. jsou zcela nepoužitelné na vzdálenost. Broky neprojdou překážkami.
2-1 Leone 12 Gauge Super (m3) Benelli M3 Super 90
1700$
12 Gauge
8 + 32 nábojů
Z bezprostřední blízkosti schopná sundat nepřítele při jednom výstřelu do hrudi bez kevlaru, s kevlarem mu zbyde minimum. Jde o klasickou "pumpu", čili opakovací brokovnice s posuvným předpažbím, po každém výstřelu musíte do komory posunout nový náboj notoricky známým pohybem, což znamená, že mezi jednotlivými výstřely je určitá nutná prodleva, další nevýhodou je problém s animací právě tohoto posouvání předpažbí, protože při jedné z variant dochází k přesunutí zbraně doprostřed obrazovky, přímo před crosshair, což značně ztěžuje míření.
2-2 Leone YG1265 Auto Shotgun (xm1014) Benelli XM1014
3000$
12 Gauge
7 + 32 nábojů
Oproti opakovacímu modelu nižší zranění, znatelné především pokud má nepřítel kevlar, potom totiž jedna rána do hrudi nikdy nezabije. Samonabíjecí režim (tzv. semi-auto) je ale velkou výhodou, protože kadence je značně vyšší než u první brokovnice.
3 - Samopaly (Submachineguns)
Samopaly jsou v CS používané pouze jako východisko při nedostatku financí nebo potom při určitých klanových taktikách (nejčastěji v druhém kole zápasu po výhře v pistolkovém kole). Tyto zbraně se vyznačují nižší přesností již při prvním vystřeleném náboji. Nesení samopalu v ruce nezpomaluje pohyb, a mj. proto se samopaly mnohem častěji než pušky používají za běhu. Všechny samopaly používají munici, která neprostřelí překážky.
3-1T Ingram MAC-10 (mac10)
1400$
.45 ACP
30 + 100 nábojů
Málo používaná zbraň, hlavním důvodem je velmi vysoká nepřesnost již prvního vytřeleného náboje, čímž je znemožněna efektivní střelba na dálku. Na boj zblízka ovšem docela užitečná,
vysoká kadence způsobuje rychlé odstranění nepřítele, často i při střelbě na nízké vzdálenosti padne hs, která ovšem nebyla v přímém úmyslu, což je způsobeno vysokým recoilem a již zmíněnou kadencí. Tuto a následující zbraň se příliš nedoporučuje kupovat - proč? To se dozvíte o pár řádků níže při popisu zbraně, která pak následuje..
3-1CT Schmidt Machine Pistol (tmp) Steyr TMP
1250$
9x19mm Luger
30 + 120 nábojů
Netřeba psát mnoho, v podstatě identické vlastnosti s MAC10, pouze tato zbraň způsobuje lehce nižší poškození a disponuje integrovaným tlumičem hluku.
3-2 K&M Sub-Machinegun (mp5navy) Heckler & Koch MP5 Navy
1500$
9x19mm Luger
30 + 120 nábojů
MP5 je bezpochyby zdaleka nejlepším samopalem ve hře, a to nejen co do poměru cena/výkon, ale je i nejlepší vůbec. Ze všech automatických zbraní ve hře má zcela nejmenší recoil (v poměru k počtu vystřelených nábojů v kuse), výbornou manévrovatelnost a minimální ztrátu přesnosti při střelbě v pohybu. Přestože využívá stejnou munici jako Glock, dělá větší damage, při střebě z bezprostřední vzdálenosti stačí jediná hs a nepřítel leží, pokud má helmu zbyde mu cca 50hp. Ovšem, stále je to klasických 9mm, což obnáší vysoké ztráty damage s rostoucí vzdáleností. MP5 se v zápasech často kupuje po výhře v pistolkovém kole - nepřítel totiž bude mít s největší pravděpodobností Eco, takže stačí cca 5 tref do hrudi zblízka a je po problému (trefit se 5x není u MP5 problém), nehledě na to, že s MP5 se daří dávat hs poměrně bez obtíží.
3-3 K&M UMP45 (ump45) Heckler & Koch UMP
1700$
.45 ACP
25 + 100 nábojů
UMP je málo používané SMG, především proto, že přestože je o 200$ dražší než MP5, nedá se v žádném případě označit za lepší. Jedinou výhodou je zde vyšší kalibr a tím i větší poškození a lehce vyšší vzdálenost, z jaké zbraň zabíjí na 1 HS bez helmy. Nižší kadence je spíše na škodu, protože SMG jsou stejně určená především na střelbu na nižší vzdálenosti, kde je vyšší kadence předností. Dalším negativem je zásobník na pouze 25 nábojů.
3-4 ES C90 (p90) FN P90
2350$
5.7x28mm
50 + 100 nábojů
Přestože je toto zdaleka nejdražší SMG ve hře, stále nedosahuje kvalit MP5, zde je největší nevýhodou nízká přesnost již při prvním výstřelu a take znatelně vyšší recoil než u MP5. Pro P90 ovšem mluví obrovská kapacita zásobníku.
4 - Pušky (Rifles)
Pušky tvoří zcela určitě nejpoužívanější část všech zbraní v CS. Dá se říct, že každý Pro hráč, pokud má dostatek peněz, si koupí nějakou pušku. Pušky jsou vysoce přesné zbraně, které dělají větší zranění než SMG a poškození z nich se méně snižuje s rostoucí vzdáleností a nebo pokud má nepřítel kevlar než u SMG.
4-1T IDF Defender (galil) IMI Galil
2000$
5.56x45mm (.223 Remington)
35 + 90 nábojů
Jedna ze dvou "nouzových" pušek, tzn. lehce ořezaných modelů 2 nejpopulárnějších zbraní ve hře (viz později), dostupných pochopitelně za nižší cenu. Ta od teroristů, Galil, má přesnou první střelu a lehce nadprůměrný recoil, výhodami jsou zásobník na 35 nábojů a velmi dobrý poměr cena/výkon.
4-1CT Clarion 5.56 (famas) MAS FaMas
2250$
5.56x45mm (.223 Remington)
25 + 90 nábojů
sekundární funkce - burst
FaMas je druhou ze zmíněných levných pušek. Osobně ho považuji za znatelně horší než galil, především kvůli zásobníku na pouhých 25 nábojů (stačí, ale těch zbývajících standardních 5 dokáže být velmi důležitých), a dále podprůměrný poměr cena/výkon. FaMas disponuje režimem střelby po třech nábojích, který je užitečný především na vyšší vzdálenosti.
4-2T CV-47 (ak47) AK-47
2500$
7.62x39mm
30 + 90 nábojů
Toto je první ze dvou nejpoužívanějších zbraní (jednu mají T a druhou CT). "Kalach" jako jediný ze všech automatických zbraní (vyjímaje rychlopalné, automatické, odstřelovací pušky, viz. níže) disponuje díky své ráži schopností zabít nepřítele s helmou na jedinou HS. Má srovnatelný recoil s galilem. V podstatě se dá říct, že za málo peněz (velmi) hodně muziky :)
4-2CT/3T Schmidt Scout (scout) Steyr Scout
2750$
7.62x51mm (7.62mm NATO; .308 Winchester)
10 + 90 nábojů
sekundární funkce - scope zoom
Nejlevnější sniper ve hře, do hrudi stačí dvě rány. Mimo to má jednu výhodu oproti veškerým ostatním zbraním - pokud máte "skautku" v ruce, bežíte rychleji než s čímkoliv jiným, včetně nože a pistolí. Zbraň je opakovací s odsuvným válcovým závěrem, nabíjení náboje je ovšem velmi rychlé. Důležitou informací je, že scout je naprosto přesný při skrčení, ovšem ze stoje má jistý minoritní rozptyl, který může ovšem mít negativní dopad, pokud míříme na hlavu nepřítele, který je ve velké vzdálenosti.
4-3CT Maverick M4A1 Carbine (m4a1) Colt M4A1 Carbine
3100$
5.56x45mm (.223 Remington)
30 + 90 nábojů
sekundární funkce - tlumič hluku
Druhá z nejpoužívanejších zbraní. Má nižší recoil než AK-47, a to znatelně, u M4 je mnohem větší vzdálenost, na kterou se dá nepřítel efektivně zabít z delších dávek, případně z full-auto střelby. Tlumič hluku se zde využívá mnohem častěji než u USP, nezhoršuje totiž vlastnosti zbraně, proto jej doporučuji používat. Většina hráčů (včetně mě) preferuje M4A1 před AK-47.
4-4T Krieg 552 Commando (sg552) Sig 552
5.56x45mm (.223 Remington)
3500$
30 + 90 nábojů
sekundární funkce - zoom
Málo používaná puška, důvodem je znatelně vyšší cena než AK-47 a nižší ráže, jediným plus je menší zoom, užitečný logicky při střelbě na vyšší vzdálenosti.
4-4CT Bullpup (aug) Steyr Aug
3500$
5.56x45mm (.223 Remington)
30 + 90 nábojů
sekundární funkce - zoom
V podstatě srovnatelné vlastnosti se Sig 552, zde není v nevýhodě oproti M4A1 v ráži, ale v recoilu.
4-5T/6CT Magnum Sniper Rifle (awp) Accuracy International Arctic Warfare Magnum/Police
4750$
.338 Lapua Magnum
10 + 30 nábojů
sekundární funkce - scope zoom
3. nejpoužívanější zbraň při dostatku financí. Jediná zbraň zabíjející na jedinou ránu kamkoliv do těla vyjma rukou a nohou, při trefení do končetiny zbyde nepříteli 15-19 hp. Dále jediná zbraň, která zabíjí na jedinou HS dírou. Na řadě public serverů je zakázaná. Ideální je na krytí (čili kempení), tzn. defensívu, na útok není designovaná, ovšem v rukou zkušeného hráče (zvláště pokud ovládá FastZoom, FZ) se může proměnit i v dokonalou útočnou zbraň. Nepoužitelná při pohybu. Dobrý sniper může zcela zvrátit průběh kola a v případě přitomnosti awp na místě, kam směřuje skupina protivníků, se okamžitě mění jejich taktiky. Zajímavé je, že zbraň ve hře neni ani awP ani awM, poněvadž AWP používá kalibr .308 Winchester (7.62x51mm), tzn. nižší ráži, shodnou se Steyr Scout, a zásobník na 10 nábojů. AWM používá .338 Lapua Magnum a zásobník na 5 nábojů. Hybrid ve hře kombinuje lepší parametry těchto dvou zbraní, tzn. větší ráži i větší kapacitu zásobníku.
4-5CT Krieg 550 Commando (sg550) Sig 550
4200$
5.56x45mm (.223 Remington)
30 + 90 nábojů
sekundární funkce - scope zoom
Poslední dvojicí T a CT zbraní jsou již zmíněné automatické odstřelovací pušky (autosniper, "rychlopálka"). Jejich výhodou je dobrá kombinace poškození a rychlé střelby, a také vyšší přesnost při střelbě bez zoomu než u bežných odstřelovaček (užitečné při boji zblízka). Používají se ale pouze na public serverech, protože jejich přesnost není dostatečná pro efektivní hru v proCS. Konkretně Sig 550 (nejčastěji nazývaný Commando nebo také "kántrovská autolama" :) ) zabíjí na 3 rány do hrudi. Výhodou je zásobník neúměrně velky způsobenému damage.
4-6T D3/AU1 Semi-Auto Sniper Rifle (g3sg1) Heckler & Koch G3-SG1
5000$
7.62x51mm (7.62 NATO, .308 Winchester)
20 + 90 nábojů
sekundární funkce - scope zoom
Poslední puška je automatická odstřelovačka od teroristů. Používá stejnou munici jakou Scout, takže zabíjí na dvě rány do hrudi. Přestože má pouze 2/3 velikosti zásobníku Sig 550, kvůli větší ráži a tím i poškození opět platí, že kapacita je neúměrně velká způsobenému damage.
5 - Kulomety (Machineguns)
Tato "skupina" zbraní zarnuje pouze jediný kousek, tudíž přejdu přímo k popisu.
5-1 ES M249 Para (m249) FN M249 SAW - Minimi
5750$
5.56x45mm (.223 Remington)
100 + 200 nábojů
"Těžák, prasečák, fuckin´ gun", to jsou všechno pseudonymy jediného kulometu v CS, jehož jediná výhoda spočívá v kapacitě zásobníku. První střela je lehce nepřesná, recoil srovnatelný s AK-47, ovšem ovladatelnost je trochu lepší z důvodu nižší kadence zbraně.
Ostatní:
6 - Munice do zbraně v primárním slotu (Primary Ammo)
Možno kupovat buď maximum zásobníků pomocí klávesy 6 v hlavním BuyMenu nebo po jednom zásobníku pomocí klávesy (default) "," . Pokud se chystáte děrovat kupujte vždy maximum.
7 - Munice do zbraně v sekundárním slotu (Secondary Ammo)
Možno kupovat buď maximum zásobníků pomocí klávesy 7 v hlavním BuyMenu nebo po jednom zásobníku pomocí klávesy (default) "." .
8 - Vybavení (Equipment)
650$
1 - Kevlar Vest
Ochranná vesta zmíněná v některých předchozích popisech. Má dvě hlavní vlastnosti - snižování damage a ochrana proti recoilu způsobenému zásahem. Snižování damage je znatelnější u pistolí (vyjímaje Five-seveN) a samopalů (vyjímaje P90). Všechny tyto zbraně disponují dvěma hlavními vlasnostmi co se týče damage - to jsou velké ztráty damage s rostoucí vzdálenosti (jak už jsem zmiňoval u některých zbraní) a právě omezení damage při použití kevlaru, a to zhruba na polovinu. Co se týče recoilu při zásahu, jednoduše pokud dostanete zásah do těla bez kevlaru, crosshair se na malou chvíli přesune o něco málo výš než normálně, což může být docela nepříjemné, zvláště když do vás někdo střílí full-auto a vy potřebujete rychle zasadit hlavu.
2 - Kevlar Vest and Helmet
1000$ (650 + 350)
Helma logicky ochraňuje proti HS a to snížením damage, účinky u jednotlivých zbraní rozeberu v popisu municí. Krom toho helma zabraňuje efektu HS a to jak krve (pokud máte helmu tak létají jiskry), tak efektu vyhození pohledu zasaženého hráče směrem doleva nahoru. Pokud již máte kevlar a jeho hodnota je 100, tak vás kevlar s helmou stojí poze 350$ (cena helmy), pokud již máte nižší hodnotu kevlaru, cena je plná.
3 - Flashbang
200$
"fleš" po explozi oslepí všechny, kteří ho můžou vidět (oslepení je realizováno enormním zvýšením gamma korekce až do úrovně, kde je vidět pouze bílý obraz, gamma se potom postupně snižuje až na standardní hodnotu), tzn. aji ty, kteří jsou k němu zády, ovšem u nich je počáteční úroveň oslepení znatelně nižší než při přímém očním kontaktu. S rostoucí vzdáleností se zvyšuje rychlost navrácení do normálu.
4 - HE (High Explosive) Grenade
300$
Ruční granát, při explozi bezprostředně u hráče (i u spoluhráčů) je maximální damage cca 45 s kevlarem a 90 damage bez kevlaru. S rostoucí vzdáleností se damage logicky snižuje.
5 - Smoke Grenade
300$
"smouk" je důležitým taktickým prvkem v zápasech, vytváří kouřovou clonu, skrz kterou lze vidět pouze nepatrně, při použití více smouků se efekt sčítá. Používá se především a) pokud se potřebujeme dostat přes nějaké místo, kde je například boční ulička, ze které nás může ohrozit nepřítel (klasickým příkladem je postup na de_dust2 směrem z Dlouhé na A, kdy se smokuje místo pod položištěm, aby nebylo vidět na dlouhou směrem z CTspawnu) b) pokud čekáme, že nepřítel odněkud vyběhne, například pokud T míří na plant položit bombu nebo CT defusovat ji, zasmokujeme místo odkud předpokládáme jejich příchod, protože pokud je hráč ve smoku, tak mu dělá problém vyhledat nepřítele, který na něj střílí. Síla SG je ovliněna barevnou hloubkou, při 16b je smoke znatelně slabší. Proto se také ve většině steamových lig požaduje v každém zápase od každého hráče screenshot se smokem kvůli prokázání 32b hloubky.
6T/7CT - Night Vision Googles
1250$
Noktovizor se používá velice zřídka, zejména pokud jde hráč na nějaké místo, kde je málo světla (např. katakomby na d2) a má tmavý monitor a/nebo špatně nastavenou grafiku.
6CT - Defuse Kit
200$
Velmi důležitý taktický prvek, snižuje dobu odjišťování bomby na polovinu, snažte se ho mít pokud možno v každém kole (nejčastěji vyjímaje pouze eco roundy).
8CT - Tactical Shield
2200$
Štít je patrně nejméně používaná věc ze všech, ve všech ligách je zakázán (v pravidlech), na většině serverů taktéž (omezením nákupu).
Popis Ráží:
*pokud je uvedeno, že ráže je kompatibilní s jinou, znamená to, že do zbraní, které používají jednu z ráží můžete použít i tu druhou, je to vlastně arkádový prvek, kdy více zbraní (v reálném světě každá s jiným kalibrem) používá totožnou munici, tzn. i pořizovací cena a kapacita zásobníku, po kterých se munice kupuje, je stejná
1 řádek - název ráže
2 řádek - kapacita zásobíku, ve které se prodává/cena za jeden zásobník
5 rádek - počet HS pro kill bez helmy/s helmou - z bezprostřední vzdálenosti
6 řádek - průměrný damage způsobený jednou střelou do hrudi bez kevlaru/s kevlarem - z bezprostřední vzdálenosti
7 řádek - lze děrovat [a/n]
9x19mm Luger/Parabellum
30/20$
Velké damage ztráty při vzdálenosti
Velké snížení damage kevlarem
2 (1 u MP5 při střelbě z metru)/3
21/11
1/2 (Dual Beretta)
30/19 (Dual Beretta)
n
.45 AutomaticColtPistol
12/25$
Velké damage ztráty při vzdálenosti
Velké snížení damage kevlarem
1/2
30/16
n
.50 ActionExpress
7/40$
Velké damage ztráty při vzdálenosti
Střední snížení damage kevlarem
1/1
51/39
a
5,7x28mm
50/50$
Nízké damage ztráty při vzdálenosti
Nízké snížení damage kevlarem
2/3
19/14
n
.357 Sig
13/50$
Velké damage ztráty při vzdálenosti
Velké snížení damage kevlarem
1/2
29/18
n
12 Gauge
8/65$
Maximální snížení damage kevlarem
1/1
100+/85 M3
100+/43 XM
n
5.56x45mm (.223 Remington)
30/60$
Nízké damage ztráty při vzdálenosti
Střední snížení damage kevlarem
1/2
31/22
1/1 (Sig 550)
70/50 (Sig 550)
a
7.62x39mm
30/80$
Nízké damage ztráty při vzdálenosti
Nízké snížení damage kevlarem
1/1
35/27
a
7.62x51mm (7.62 NATO, .308 Winchester)
(7.62x39mm - kompatibilní)
Nulové damage ztráty při vzdálenosti
Minimální snížení damage kevlarem
1/1
77/62
a
.338 Lapua Magnum
10/125$
Nulové damage ztráty při vzdálenosti
Minimální (a hlavně nepodstatné:) ) snížení damage kevlarem
1/1
100+/100+
a