Další období v životě dítěte
1. 4. 2008
Další období v životě dítěte
V Základní škole T. G. Masaryka v Poděbradech se ve dnech 15. ledna a 16. ledna 2006 uskutečnil zápis do prvních tříd pro školní rok 2006/2007. Tyto dny byly pro všechny účastníky významným mezníkem v jejich životě. Dětem pomalu končí období her a za půl roku začnou pravidelné povinnosti. Jistěže bez pomocí svých rodin by byl tento krok pro budoucí žáky nemyslitelný. A proto už samotný výběr základní školy jistě rodiče pečlivě zvažovali.
Velmi si vážíme důvěry, kterou jsme dostali od maminek a tatínků, kteří se rozhodli svěřit vzdělávání a výchovu naší škole. V příštím školním roce tak můžeme otevřít čtyři první třídy. Dvě v budově ve městě a dvě v budově na Žižkově. Pravděpodobný počet žáků ve třídě předpokládáme okolo dvaceti dětí. Konečný počet v tuto chvíli nelze přesně stanovit, protože i děti zapsané na jiné škole mohou v září nastoupit u nás.
Školní rok 2006/2007 začne, nejen pro prvňáčky, v pondělí 4. září 2006. Možná bude rodiče budoucích školáků zajímat, na co se mohou jejich potomci pod vedením kvalifikovaných paní učitelek těšit.
Každá škola je společenskou institucí, jejíž tradiční funkcí je poskytovat vzdělání podle určitých vzdělávacích programů. Současná doba umožňuje školám, včetně základních, určitou profilaci. Na 1. stupni se nám osvědčil doposud platný vzdělávací program Obecné školy. I nadále, po zavedení vlastního školního vzdělávacího programu, budeme uplatňovat zejména v prvních třídách vyučování v blocích, vyučovací hodiny dlouhé podle psychohygienických potřeb žáků, variabilní rozvrh, zařazování relaxačních chvilek, práci mimo lavice apod. Stěžejním cílem je celostní vnímání světa pro vyjasnění vlastního místa v něm.
Škola má několik funkcí a na naší škole je chceme rozvíjet a zajišťovat v plné míře. Pro každého rodiče je jistě zásadní, aby se jejich ratolest cítila bezpečně a v případě zahájení školní docházky to platí dvojnásob. Velmi si uvědomujeme význam této funkce školy a kromě tradičních činností jako je dozorování ve všech prostorách včetně jídelny, existují u nás další pojistky ochrany. Mezi ně patří program Zdravá škola, kam jsme už několik let pravidelně řazeni po splnění náročných kritérií. Další hrozbu současnosti odvracíme činností protidrogového pracoviště. Problémy dětské dušičky řešíme luxusním zařízením zaměřeným na vývojové poruchy učení, problémové chování, psychosociální selhávání a záškoláctví – Školní poradenské pracoviště. Samozřejmostí je, že ve škole pracuje výchovná komise. Prostory školy před vniknutím cizích osob jistí bezpečnostní zařízení a během dne jsou chodby, kolostav a některá další místa monitorována kamerovým systémem, který umožňuje vyhodnotit případné nepravosti. Všechny učebny 1. stupně jsou vybaveny výškově stavitelnými lavicemi a židličkami. Relaxační pohodu umocňuje nedávno zrekonstruovaná tělocvična a pobyt o velké přestávce (za příznivého počasí) na školním hřišti. Rodiče se mohou kdykoli podívat do hodin i po budově a přesvědčit se o zdravém a příznivém prostředí, případně podat návrhy na zlepšení.
Významnou úlohou je rozvoj individuality, tedy funkce personalizační. Formy a metody uplatňované v 1. třídě zejména v prvním pololetí vedou k adaptaci na prostředí. Ale postupně děti mají možnost rozvíjet svou osobnost při různých aktivitách. Ať to jsou sportovní soutěže či soutěže vědomostní a to na úrovní od třídní až po celostátní. Škola jako taková se snaží umožnit rozvoj osobnosti i v nesoutěžních formách – vystoupení pěveckého sboru, předvedení výstupu na pravidelné akademii, ukázka svého výrobku na výstavce (jarmark), významná pomoc žáků při soutěžích pro mateřské školy, příspěvky do školního časopisu, práce na stránkách školy (www.zstgmpodebrady.cz), pomoc při zápisu do prvních tříd atd. atd. A především – při vyučování chceme uplatňovat substancionální model interakce. Jde o to, že učitel nepovažuje žáka za soupeře, ale za partnera. Oba partneři jsou pak zaměřeni na problém a ne na sebe navzájem. Takovému přístupu odpovídá i využívání forem a metod vyučování – kromě tradičního frontálního vyučování s individuálním přístupem upřednostňujeme zejména skupinovou výuku a diferencované vyučování, ale i projektové vyučování (Den Země, Voda). Žáci s výukovými obtížemi navštěvují tzv. ambulantní nácviky se speciální péčí.
I když prvňáček asi neuvažuje seriózně o své budoucí profesi je na ni připravován již od svého nástupu do školy. Svou kvalifikaci rozvíjí každodenní činností, kterou usměrňuje právě škola, respektive pedagogický personál. Nacházíme se v období vědní a znalostní společnosti, kterou provází globalizace, informační exploze, rozvoj vědy a techniky a z toho plynoucí změny v uvažování. To je pro školy nelehký úkol na který musí reagovat. Je potřeba rozvíjet jazykovou a informační gramotnost. Příprava na období celoživotního vzdělávání začíná již v prvních ročnících základní školy. Naši žáci mohou již od 1. třídy navštěvovat kroužky výpočetní techniky a anglického jazyka (od 3. třídy povinný předmět). Jazykové vybavení si rozšiřují na 2. stupni druhým volitelným jazykem. Od 4. třídy mají povinný předmět – informatika -, kde se učí uživatelsky využívat počítač a internet, postupně dokáží pracovat s informacemi (vyhledat, rozčlenit, vybrat, využít). Pro tuto práci máme ve škole 3 počítačové pracovny a 3 pracovny s interaktivní tabulí. Další důležitou součástí naší školy je knihovna (jako jedna z mála registrovaná v síti školních knihoven), kde děti prakticky pracují s informacemi. V případě činnosti v kmenové třídě je možno pro skupinovou práci využívat notebooky. Považujeme za klíčové, aby naši žáci dokázali propojit poznatky s praktickým životem. Tradiční se staly výjezdy do zahraničí – Velká Británie, pro zájemce z žáků 2. stupně, spolupráce se zahraničními školami (Velká Británie, Rumunsko, Polsko). Samozřejmě rozvíjíme vědomosti i v tradičních předmětech, bez nichž není základní vzdělávání myslitelné. Učivo je však především prostředkem k dosahování životních kompetencí (vědomosti, dovednosti, znalosti).
Pravidelně vyjíždějí naši žáci do škol v přírodě, na adaptační pobyty a lyžařské kurzy, kde se nejlépe formují názory, hodnoty a postoje. Snažíme se, aby na 1. stupni žáci absolvovali nejméně 2x školu v přírodě, především s programem zaměřeným na plnění tzv. průřezových témat (environmentální výchova, rozvoj osobnosti, multikulturní náplň…).
Aby se co nejlépe naši žáci začlenili do společnosti – funkce integrační – je nezbytný partnerský přístup. Každý názor je třeba vyslechnout, každý problém je nutné řešit. V celém edukačním procesu, v každodenní práci, z celého prostředí by měl žák cítit přátelskou atmosféru, kterou bude přenášet do svých dalších jednání i mimo školu.
Naším cílem je revitalizovat školu tak, aby reflektovala na potřeby rozvíjející se společnosti vědění. Nově sestavované kurikulum (školní vzdělávací program) by mělo vést školu k instituci jako „učící se organizaci“. Na co tedy zejména dbáme? A co budeme posilovat?
Jedná se především o posilování individuality. Od individuálního vedení žáků ke zvýšené pomoci nadaným a zaostávajícím žákům. Samozřejmostí je poradenská služba školy v jednotlivých případech. Dále se soustřeďujeme na týmovou práci žáků i pedagogického sboru. Z toho plynoucí techniky práce. Je nutné si uvědomit, že tým je víc než jednotlivec. Chceme nadále pokračovat ve stávající mezinárodní spolupráci a dále hledat další zahraniční partnery. Uplatňování informační technologie ve výuce považujeme za naprostou samozřejmost.
Vážení rodiče, i v případě vysoké kvalifikace pedagogů na naší škole, není možné tyto náročné cíle, vedoucí ke kvalitnímu profilu absolventů, bez vaší podpory uskutečňovat. Vaše spolupráce je pro nás velmi důležitá a jsem rád, že při škole pracuje Sdružení rodičů a od letošního ledna i Školská rada.
V tomto krátkém článku nebylo možné postihnout veškeré aktivity a záměry školy. Věřím však, že rodičům budoucích prvňáčků jsem trochu nastínil plány a možnosti vzdělávání na naší škole. Těším se na spolupráci se všemi rodiči.
Mgr. Vlastislav Sýkora
zástupce ředitele