2.maturitní otázka - Nejstarší literární památky na našem území do 14.století
18. 3. 2009
Nejstarší literární památky na našem území do 14.století
1) staroslověnská (9.-11.století)
historie: 8.-9.st - Velká Morava - král Rastislav vzdoroval útokům ze západu, hlavně z Francké říše. Hledal pomoc u byzantského císaře Michala III. - ten vyslal roku 863 Konstantina a Metoděje, aby rozšířili křesťanství, zavedli slovanský jazyk a vybudovali základy vzdělanosti.
Roku 886 byli jejich žáci vyhnáni z Velké Moravy. Někteří z nich se usadili v Čechách - ve hvozdech na Sázavsku. Zde byl r.1032 založen sázavský klášter. Začala pronikat latina - přechod na latinskou liturgii.
Staroslověnština: nejstarší spisovný jazyk slovanský vypracovaná Konstantinem a Metodějem ze starobulharského jazyka. Rozšířila se od Velké Moravy až po sever Srbska.
Písmo: hlaholice - vytvořena Konstantinem k překlad bible a jiných literárních děl.
cyrilice - přepracovaná hlaholice jejich žáky.
Díla: Proglas - autor pravděpodobně Konstantin; = veršovaná předmluv a k překladu evangelií. Je zde schválen slovanský překlad a je zdůrazňováno právo člověka na bohoslužby v mateřském jazyce.
Nomokánon - autor pravděpodobně Metoděj; - právnické dílo, sbírka církevních předpisů a občanských zákonů týkajících se církve.
Život Konstantinův a život Metodějův (dříve rovněž Moravskopanonské legendy) - řazena k vrcholům tehdejší literární činnosti, určeny vzdělanému duchovenstvu. Vypráví o jejich životě. Jsou pojaty jako obrana jejich díla.
Život sv. Václava = 1.staroslovenská legenda o svatém Václavu - popisuje život svatého Václava, jeho zavraždění vlastním bratrem; námět - jeho mučednická smrt
2) latinská
historie: Po Velké Moravě -> přemyslovské knížectví ve středních a západních Čechách. Jeho představitelé hledali oporu v německé říši -> orientace na latinskou vzdělanost. Zpočátku staroslověnština vedle latiny, později ale potlačena -> jen latina. V 14. století nástup Karla IV.
Díla: Kristiánova legenda = Život a umučení sv. Václava a jeho babičky sv. Ludmily - asi konec 10.století
nejvýznamnější dílo tohoto období, důkaz staroslověnské vzdělanosti, přestože psáno latinsky.
Tvoří ho prolog + 10 kapitol. Prolog obsahuje, proč byla tato legenda napsaná, kritizuje lhostejnost Čechů. První 2 kapitoly o činnostech Konstantina a Metoděje na Velké Moravě, 3-5 kapitola věnovaná sv.Ludmile, 6-8 sv.Václavu, 9. jeho druhovi Podivenu, jenž alespoň částečně pomstil jeho smrt, poslední věnovaná zázrakům a skutkům sv. Václava.
Kronika česká - Kosmas
Tvoří ji 3 knihy - 1. líčí mytickou dobu lidstva (babylonská věž, zmatený jazyka, ...), zmiňuje se o Bořivoji I. a končí smrtí knížete Oldřicha. 2.líčí dobu od nástupu Břetislava I. až po nastolení vlády Břetislava II. 3. se zaobírá dobou součastnou (Kosmasovou - 1093-1125), ukončena smrtí Václava I. Nakonec anonymně dopsáno oznámení o Kosmasově smrti
3) česká
historie: Počíná přelomem 11. a 12. století ve formě glosů. V průběhu 14.století zaujímá rovnocenné postavení s latinou -> díla (jak náboženská, tak světská) se dostala mezi lidi.
Díla: Hospodine, pomiluj ny - 1.česká duchovní píseň z 2.pol.10.století, obsahuje staroslověnské prvky dokládající její původní staroslověnskou podobu. Měla funkci hymny. Je v ní žádán mír v zemi
Svatý Václave, vévodo české země - 2.česká duchovní píseň vzniklá na přelomu 12.a13.století. Plnila funkci hymny.
Alexandreida - rytířský epos z přelomu 13.a14.století oslavující Alexandra Makedonského => připomíná Přemysla Otakara II.; zobrazen jako ideální panovník; Autor anonymní. Dochovala se asi jen třetina. Vypráví o jeho životě; Panovník má být v čele vojska, všem bojovníkům přidělit právoplatný díl podle zásluh.
Dalimilova kronika - poč.14.století; nejstarší česky psaná veršovaná kronika; anonymní autor; proti cizímu rodu Lucemburků i přílivu Němců, silný citový vztah k Čechám => Oldřih a Božena (vlastenectví); všichni jsou si rovni (demokracie) - rozdělují je peníze; psal od praotce Čecha až po korunovaci Jana Lucemburského
Tristam a Izalda - české přepracování rytířského epos o Tristanovi a Isoldě.
Mastičkář - nejstarší české světové drama, fraška ze středověkého tržiště, kde 3 svaté Marie kupují masti, aby mohly pomazat mrtvé tělo Kristovo.
4) literatura doby Karla IV.(2.pol.14.století)
díla: vlastní životopis Vita Caroli - přeloženo do češtiny; psáno v množném čísle (mykání); Karel například popisuje svůj příchod - vidí zpustošenou zemi
podpora psaní legend - legenda o sv. Porkopovi - srozumitelná forma, přístupná; zájem o skutečný svět a skutečný život
Život sv. Kateřiny - Kateřina mučena, jelikož prosazovala křesťanskou víru
sociální satiry - neznámí autoři, asi měšťanstvo
Podkoní a žák - dialogy, živý jazyk; nejznámější skladba tzv. žákovské poezii zachycuje spor pánského sluhy a studenta o tom, kdo se má lépe. sociální satira; autor neznámí - nezávislý pozorovatel
Svár vody s vínem - spor o to, kdo z nich je lepší
Satiry Hradeckého rukopisu - autoři neznámí; kritika církve i obchodníků z pohledu měšťanstva; 7 satir
př. Desatero kázanie božie - veršované kázání - útok na hříšníky formou přirovnání
Satiry o řemeslnících a konšelích - kritika nepoctivosti, úplatků a okrádání; př. řezníci vytáhli maso na mráz, polili ho vodou -> tím nabral na váze i objemu
O lišce a džbánu - bajky - veršované exemplum (krátké vyprávění s ponaučením)
Mastičkář - nejstarší české světové drama, fraška ze středověkého tržiště, kde 3 svaté Marie kupují masti, aby mohly pomazat mrtvé tělo Kristovo.
kodo se dožil nejvíc
(pevel, 17. 5. 2010 18:26)