Test do literatury 19.5.2008
1)
Renesance v Evropě
- (z francouzského renaissance = znovuzrození, obnovení)
- za kolébku je považována Itálie (Florencie)
- mohutný umělecký a myšlenkový směr, jimž se lidé vymaňovali ze středověkého způsobu myšlení
- toto hnutí chtělo obrodit člověka za pomoci obnovení kultury antických národů (Řeků a Římanů)
- staví se proti nadvládě teologie (= učení o boží existenci)
- prosazuje rozvoj přírodních věd a věd o člověku (Kryštof Kolumbus, Ján Jesenius, Mikuláš Koperník, Galileo Galilei...)
- proti křesťanskému ideálu pokory hlásá kult smyslů a příklon k radostem pozemského
života => zájem se soustřeďuje na člověka
- prosazuje se individualismus (= důraz na osobnost člověka), avšak nezná ztrátu víry v Boha
- základní ideologie stále křesťanství (ovlivňuje víru, morálku, myšlení, názory na umění...)
Humanismus
- (z latinského humanus = lidský)
- myšlenkový směr zdůrazňující lidskou důstojnost a svobodný rozvoj osobnosti
- humanisté zdůrazňovali starý řecký ideál krásy a dobra
- zaměřen proti feudalismu a nadvládě církve => vyústil v reformaci a poté v osvícenství
Stavitelství
- vrací se k antickému a románskému umění, stavějí se paláce, zámky s lodžiemi a arkádami, fasády jsou zdobeny sgrafity...
-objevují se nové typy staveb: měšťanské domy, radnice, méně kostelů
- známé osobnosti: Raffael Santi, Michellangelo Buonarroti
Malířství
- znovuobjevilo přírodu a perspektivu, nebylo ovlivněno antikou (protože z antiky se obrazy nedochovaly)
- známé osobnosti: Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci
Sochařství
- stále často náboženská tématika, biblická ale i antická
- pozornost se obrací k lidskému tělu, jeho proporcím a anatomii
- známé osobnosti: Donatello, Michellangelo Buonarroti
Hudba
- projevuje se zájem o vícehlasou – polyfonní hudbu
- v duchovní oblasti se objevuje mše a moteta (vokální vícehlas s náboženskými texty)
- známé osobnosti: Giovanní Palestrina
Literatura
- obnovuje antické žánry: epos, satiru, lyrickou píseň, epigram, životopisnou a historickou povídku, komedii, tragédii
- do literární tvorby pronikají namísto latiny národní jazyky
- známé osobnosti: Dante Alighieri, William Shakespeare
Šíření Renesance v Evropě:
-
Itálie (přelom 13. – 14. století)
-
Francie (polovina 15. století)
-
Anglie, Španělsko (polovina 16. století)
Německé státy, Skandinávie či české země neprožívají renesanci v pravém slova smyslu
2)
Každý si vybere svojeho.. :D
9)
Božská komedie (Dante Alighieri)
- alegorický epos o 3 částech: Peklo, Očistec, Ráj
- je tvořen 100 zpěvy psanými v tercinách (tříveršová sloka)
- kompozice díla spočívá v symbolice čísla 3 (3 části, o 33 zpěvech s tříveršovými slokami)
- líčí se v ní pomyslná cesta podsvětím (je doprovázen římským básníkem Vergilliem
- ztělesnění božského rozumu a nadpozemské dokonalosti
- v závěru se setkává s řadou svých přátel i odpůrců
- s historickými a mytologickými postavami
11)
První překlad Božské komedie (O. F. Babler)
- jsou tam užity archaismy
- celkový dojem zanechává hlubší stopu dávných dějin
- více procítěná
Druhý překlad Božské komedie (V. Mikeš)
- více modernější
- upravena pro moderního člověka
- spisovnější
- bez prožitku
12)
Sonety
- jsou dramatické a dialektické útvary lyrické poezie, stavěné podle obsahového schématu:
1. kvartet – teze
2. kvartet – antiteze
2 tercety – synteze
- celkem 14. veršů (rozčleněny do dvou slok 4veršových a do dvou 3veršových)
- jejich autorem je Francesco Petrerca v díle (Zpěvník – Sonety Lauře)
- dalším autorem sonetů je Perre de Rensarde s dílem Sonety pro Helenu
14)
Dekameron
= kniha deseti dnů a vypráví to 10 mladých lidí
16)
François Villon
- pocházel z chudé rodiny
- vystudoval univerzitu v Paříži
- vedl nezávazný život
- dopouští se i zabití, po zmírnění trestu z oběšení na vyhnanství po něm mizí všechny stopy
- ospravedlňuje svůj zločin tím, že je chudý
- pro své provokativní verše bývá zařazen do prokletých básníků 19. století
- básně jsou formálně dokonalé, je tvůrcem francouzské (villonské) balady
-
Závěť
18)
Miguel De Cervantes Y Saavedra (1547- 1616)
- španěl
-
Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha
Lope de Vega
- španěl
-
Fuente Ovejuna (Ovčí pramen)
William Shakespeare
- angličan
-
Zkrocení zlé ženy
-
Sen noci svatojánské
-
Mnoho povyku pro nic
-
Romeo a Julie
-
Hamlet, kralevic dánský
-
Othello
-
Macbeth
François Villon
-
Závěť
20)
Don Qujitte
- snílek, blouznivec, žije v neskutečném světě => vystřízlivění pro něj znamená smrt
21)
Esej, Povídka, Pohádka, Román (Gargantua a Pantagruel)
24)
Romeo a Julie
- příběh nešťastně končící velké lásky milenců, jejichž smrt způsobila vzájemná zášť dvou rodů ve Veroně (Kapuletů a Monteků)
25)
Shakespearovské drama
- drama, kde nejsou omezena témata, neexistuje zákon jednoty času a místa
- komický prvek není ostře oddělen od prvků tragických
- verše se střídají s prózou
- typickým veršem je pětistopý nerýmovaný jamb
27)
Nenapsal jsem – doufám že to při písemce nevytáhne...
P.S. – každý by stejně musel mít něco jiného
11)
Jan Blahoslav – Filipika proti misomusům
- polemický spis proti Janu Augustovi (dřívější biskup jednoty bratrské ) a jeho názoru o nepotřebě vyššího vzdělání
- misomusové = nepřátelé vzdělání
13)
Paleček
Frantova práva - parodická pravidla pijáckého cechu
Parodie - literární žánr, iritující a karikující určité literární dílo
14)
láska
piáctví
zrada
smrt
15)
česky + latinsky
17)
Stavitelství
- vrací se k antickému a románskému umění, stavějí se paláce, zámky s lodžiemi a arkádami, fasády jsou zdobeny sgrafity...
-objevují se nové typy staveb: měšťanské domy, radnice, méně kostelů
- známé osobnosti: Raffael Santi, Michellangelo Buonarroti
Malířství
- znovuobjevilo přírodu a perspektivu, nebylo ovlivněno antikou (protože z antiky se obrazy nedochovaly)
- známé osobnosti: Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci
Sochařství
- stále často náboženská tématika, biblická ale i antická
- pozornost se obrací k lidskému tělu, jeho proporcím a anatomii
- známé osobnosti: Donatello, Michellangelo Buonarroti
Hudba
- projevuje se zájem o vícehlasou – polyfonní hudbu
- v duchovní oblasti se objevuje mše a moteta (vokální vícehlas s náboženskými texty)
- známé osobnosti: Giovanní Palestrina
19)
,,já jsem se zapálil v tvém milování, že hořím právě jako v peci!“