Jak to všechno začalo ?
-Všechno to začalo v Americe hned po 2.světové válce.Na jedné straně stáli mladí svobodní kluci s armádním žoldem v kapse,a na té druhé straně tátové od rodin,kteří hojně prodávali své vozy.Autabyla stará,a proto je noví majitele museli kompletně rozebrat a všechno opravit.Většinou nezůstalo jen u oprav,přidaly se i úpravy.Jelikož s těmito auty mladíci po večerech jezdili nelegální závody ve zrychlení na trati dlouhé přesně čtvrt míle,bylo potřeba je pořádně odlehčit a přidat jim výkon. Tím začala éra tzv. Hot Rodů.
Různé Styly
-Během 60.-70.let se přidalo několik dalších stylů úprav.Pro vývoj budoucího Tuningu se nejduležitějším stal tzv. Custom Cars.U Customs vozů byl nejdůležitějšim vzhled.Podřizovalo se mu vše a na váhu se navíc nekoukalo.Důležitá byla spousta chromu,leštěné díly,kožené čalounění interiéru a také nějaká fajn kola.Byl to pravý opak odlehčovaných Hot Rodů.Většinou byl také rozdíl ve stáří auta.U Hot Rodů se jednalo i o 20 let více staré vozy,kdežto Customs nebyly starší než 2-4 roky.Dnes je v Americe Tuning a jakékoliv úpravy vozů velmi populární a stylů je tolik že se nedopočítáme.Koná se tam mnoho výstav,soutěží a závodů.Největší je každoroční výstava SEMA v Las Vegas.
Do Evropy
-V Evropě to šlo mnohem pomaleji.Pár jednotlivců si doma auta trochu upravovalo,ale neexistovaly žádné kluby ani spolky.Zajímavější to začalo být až v 70-tých letech,kdy se masově upravoval VW Brouk.Pak už to šlo docela rychle.Vznikaly specializované časopisy,zakládaly se kluby a pořádaly akce a různé srazy.Co je pro USA výstava SEMA,je pro Evropu každoroční německá Motor Show Essen,která se tent rok 2008 bude konat po 41.Tam nesmí chybět žádná větší firma,která v Tuningu něco znamená.
U nás v Česku
-A jak to vypadá s Tuningem v Česku?Prozatím jsme ve stádiu přešlapování.Jako každá jiná činnost závisí i Tuning na penězích a v tomto případě jich je potřeba opravdu hodně.Veškeré úpravy na autě, i auto samotné ,jsou finančně velmi náročné."Zlaté české ručičky" toho sice zvládnou doma v garáži mnoho,ale na pořádné kola,bezpečné brzdy,úpravy motoru a další prostě nestačí.V mnoha případech dopadnou Amatérské úpravy velmi nešťastně a někdy je už nelze napravit.Důležité jsou zkušenosti,cit pro věc,ale také profesionálně vybavená dílna,diagnostické přístroje a mnoho speciálního nářadí.Na začátku je také potřeba si uvědomit,že většina úprav stále není zákonem schválena a auto pak nemusí projít u STK.Mohou se používat pouze schválené autodoplňky,ale těch je velmi málo.Situace by se snad měla do několika let změnit-podle vzoru sousedního Německa.Jestliže tam někdo provede nebo si nechá provést nějaké úpravy na vozidle,zajede s ním na STK, a je-li vše v pořádku,zapíší mu úpravy do Technického Průkazu.Pak se nemusíte bát pokut jako u nás.
lol
(lol, 18. 12. 2008 11:13)