Jdi na obsah Jdi na menu
 


test

Už pár měsíců platí, že za automobil značky Škoda se dá utratit téměř osm set tisíc korun. Jde o maximálně vybavenou Octavii Combi Laurin & Klement s výkonným přeplňovaným motorem a automatickou převodovkou. Vyplatí se to? Na tuto otázku se vám pokusím odpovědět v následujících řádcích.

Testovaná Octavie Combi Laurin & Klement 1,8 Turbo s automatickou převodovkou byla opravdu maximálně vybavena. Za cenu 778.300 Kč v tomto voze nechybí: ABS, 4x airbag, 16" kola z lehkých slitin, přední světla s čirou optikou, béžový interiér, příprava pro telefon, autorádio, el. střešní okno, dálkově ovládané centrální zamykání, mezipodlaha v zav. prostoru, volant a řadící páka v kůži, výplně dveří a sedačky v kůži, přední sedačky s vyhříváním, automatická klimatizace, el. ovládání oken, a další drobnosti. Přiobjednat lze už jen: alarm, tažné zařízení a tempomat. Zda je cena za tento automobil vysoká nebo ne je těžké soudit. V úvahu je nutno vzít výkonný motor, drahý automat (+50.000,-) a max. výbavu. Jisté je, že v této cenové kategorii je již možné se porozhlédnout po méně vybavených, ale větších a prostornějších zahraničních vozech. Například VW Passat Variant 1,8T s Tiptronicem pořídíte za podobnou cenu. Samozřejmě postrádá klimatizaci a kožená sedadla. Podobných příkladů lze samozřejmě najít více. Octavia Combi je však i v méně vybavených verzích povedené auto a záleží spíše na tom, zda je vám "naše" značka Škoda milejší než zahraniční konkurence.

Na první pohled je velmi pěkná kombinace béžovo-černého interiéru s béžovými koženými sedadly. Problém je, že na kůži se v létě dá spotit podstatně více než na klasickém textilním potahu a v zimě zase studí (pro přední sedadla je naštěstí sériově dodáváno vyhřívání).

Béžové potahy interiéru /včetně podlahy/ jsou přímo "nepoužitelné", pokud je mokro nebo dokonce bláto či špinavý sníh. Věřím, že majiteli takového vozu se musí "udělat nevolno", při pohledu na rozmázlou hroudu hlíny na béžovém potahu, který mu tam donesl synáček v gumákách... Mě se tato barevná kombinace velmi líbí, ale hodně bych se rozmýšlel, zda si ji nakonec vybrat. Pro celoroční použití se prostě moc nehodí.

Pohonná jednotka vychází z doposud nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce 1,8 20V/92 kW (dnes je již nahrazen verzí 2,0/85 kW) . Vysokého výkonu motoru 110 kW z poměrně malého objemu (1781 cm3) je dosaženo přeplňováním výfukovým dmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Důležité je však to, že oproti nepřeplňované verzi výrazně stoupl nejvyšší točivý moment. Jeho hodnota 210 Nm vrcholí již při 1750ti otáčkách a neklesá až do 4600 otáček! Jde o rozmezí otáček, které použito při 99% běžně "svižné" jízdy.

Popravdě řečeno, díky přeplňování, se z nepříliš zdařilého motoru s vyšší spotřebou a váhavým tahem z nižších otáček, stal rázem sportovec s vynikajícími vlastnostmi. Octavia s tímto motorem přímo dychtí po zrychlení. Co si však u tohoto motoru budou budoucí majitelé pochvalovat nejvíce je jeho vynikající pružnost. Přibližně od devatenáctiset otáček motor dokáže výborně "zatáhnout". Pozoruhodné je též zrychlování automobilu. Na dálnici, lze i v rychlostech okolo 160 km/h citelně zrychlovat.

Bohužel ani tentokrát se automatická převodovka nechovala tak, jak bych si představoval. Místo aby využívala výborných předpokladů motoru (tah z nižších otáček), často podřazovala na nižší rychlosti a tím zvyšovala hluk v interiéru i spotřebu. To vše zcela zbytečně, protože motor by stejně zrychlení zvládl i z původně zařazeným vyšším rychlostním stupněm. Asi jediným lékem na tyto příliš "aktivní" převodovky je systém ruční volby rychlostních stupňů (u VW známý pod názvem Tiptronic). Při rychlé jízdě mimo město by se využila možnost manuální volby a ve městě by se nechala pracovat automatika.

A co spotřeba? Běžně se dá s Octavií 1,8 Turbo Aut. jezdit za 10 litrů naturalu na 100 km. Velký výkonový potenciál motoru však umožňují dosáhnout i extrémních výchylek ve spotřebě, zvláště s automatem. Při využití maximálního potenciálu motoru lze jezdit i za 16l/100 km. Naopak při "rozumné", ne však pomalé, meziměstské jízdě spotřeba poklesla až na 8,5 l/100 km.

Hluk motoru je dobře izolován a v prakticky celém rozsahu otáček nijak neruší jízdu. Zdá se, že je ze všech motorů dodávaných do Octavie nejtišší. Pokud otáčky motoru přeci jen překročí hranici pětitisíc otáček, k uším řidiče doléhá tlumený, "zdravý" kovový zvuk.

Jízdní vlastnosti Octavií jako takových jsou velmi dobré, ale u testované nejsilnější verze, by zřejmě použití tužších tlumičů pérování prospělo.

Naopak brzdová soustava zaslouží absolutorium. Účinek brzd "v krizi" je okamžitý a s maximálním účinkem. ABS spíná prakticky ihned a účinně zabraňuje nebezpečnému vybočení vozu z přímého směru.

O prostoru v interiéru Octavie už bylo napsáno mnoho stran, takže stručně. Na předních sedadlech je vše v pořádku. Na zadních je místa méně. Částečně pomohlo vybrání v předních opěradlech (model 99). Velikost zavazadlového prostoru je úctyhodná (548/1512 l) a překonává většinu konkurence.

Škoda Octavia Combi je celkově povedeným automobilem s minimem slabin. S výbavou Laurin & Klement ukrojí konkurenci další část z jejího koláče.