Jdi na obsah Jdi na menu
 


                    Škoda Octavia

Škoda Octavia

Škoda Octavia se stala prvním krokem automobilky k autu na opravdu západní úrovni. Představila se na konci roku 1995 na podlahové plošině Golfu IV. Octavia má karoserii dlouhou 4511mm širokou 1731mm a vysokou 1429mm. Z tohoto vyplývá zařazení do střední třídy. Rozvorem 2512mm se však řadí na nejhorší příčku ještě o třídu níže. Díky tomu má velmi málo místa na zadních sedadlech v podélném směru. Kostruktérům se však i přes nutnost použití malého rozvoru podařilo postavit auto velmi pěkného vzhledu, přičemž malý rozvor není na první pohled zas tak moc patrný. Přesto v některých pohledech disproporce mezi rozvorem a délkou výrazněji praští do očí. Octavie dostala také novou masku, která od nynějška bude pro vozy Škoda typická. Zavazadlový prostor je však jedním z největších kladů tohoto automobilu. U sedanu dosahuje 528litrů a po sklopení 1328, který si však vyžádal poměrně dlouhou a vysokou záď ,kvůli níž se velmi špatně odhaduje její konec při couvání. Co se týče vybavení, nabízí standart této třídy, ale nabízí například nastavitelný volant ve dvou osách, což nemají konkurenti někdy ani o třídu výše.

Pětdvéřový liftback Octavia nejdřív dostal tři motory: 1/6/55kW, 1,8/92kW a 1,9TDi/66kW. Motor 1,6/55kW je dobře znám z Felicie. Z té udělal docela svižné vozítko, ale vzhledem k tomu, že oktávka je o poznání těžší, dynamika jízdy už nebyla zrovna nejlepší. I přesto však nabízel slušný výkon za docela ucházející spotřebu, i když je pravda, že by mohla být nižší. Druhý motor 1,8 20V/92kW také pochází z regálů koncernu VW. Jeho zvláštností je dvcetiventilový rozvod (pět ventilů na válec), předností vysoký výkon, ale měl jednu obrovskou nevýhodu. Vysoká spotřeba. Při (hodně) rozumné jízdě se sice dala udržet pod 8 litrů, ale při jakémkoli větším sešlápnutí plynu vyletěla hodně vysoko. Někteří řidiči uvádějí i 15l/100km, což je podle mne trochu nednesené, ale na těch 12-13l/100km se dá dostat. Dalším negativem bylo špatné zpřvodování, kvůli němuž se nedal využít potenciál motoru při jízdě na dálnici, kde se i při normálních rychlostech (130km/h) musel vytočit do relativně vysokých otáček. Třetím motorem byl známý turbodiesel 1,9TDi/66kW. Tento motor snad nemá žádnou špatnou stránku. Je výkonný, má vysoký točivý moment 210Nm a velmi nízkou spotřebu, kterou vůbec není problém udržet pod 5l/100km, a to se ani nemusíte příliš snažit. O rok později se objevila šestnáctistovka 1,6/74kW. Přestože měl dvouventilový rozvod dosahoval vysokého maximálního výkonu, a to předecším zásluhovou variabilního sacího potrubí. To také zajišťovalo dobrý průběh točivého momentu s maximem 145Nm. Dalším novým motorem byl nepřeplňovaný diesel 1,9SDi/50kW, který byl sice stejně úsporný jako jeho 66kW bratr, ale byl o poznání línější. Stejně jako u benzínového motoru 55kW nabídl slušné jízdní výkony, ale především při předjíždění se ukázal jako dost slabý.O něco později se předtavil perfektní turbodiesel 1,9TDI/81kW, který byl představen ještě o chvíli dříve. Má vysoký výkon a točivý moment, který je až 235Nm, přičemž díky variabilnímu nastavení lopatek turba (za každé situace optimální přeplňování) a dalších zlepšení má enormně plochou křivku a spotřeba zůstala na naprosto stejné úrovni. Motor 1,8 20V/92kW dostal variabilní sací trakt a optimalizovanou elektroniku, díky čemuž se zlapšil průběh točivého momentu, zlepšila se akcelerace, ale také došlo ke snížení spotřeby o 0,2l/100km.Roku 1998 se automobilka snažila trochu napravit chybu s místem na zadních sedadlech, a proto uvedla menší úpravu interiéru. To se týkalo nové přístrojové desky a především vyhloubení předních sedadel. Ale to taky nestačilo, zvláště když je přístrojová deska nesmyslně vyboulena vzad. Čalounění sedadel dostalo měkčí materiály, protože původní sedadla byla velmi tvrdá.Nejhlavnější změnou však bylo uvedení Škody Octavia Combi. Esteticky byl velmi zdařilý, zajímavým prvkem bylo třetí brzdné světlo, jehož desin převzaly i ostatní modely kombi koncernu VW. Dalším designérským prvkem byla briliantová úprava zadních světel, která byla oproti sedanu (liftbacku) užší. I přesto, že má stejnou délku jako sedan (výška se zvětšila z 1429mm na 1448mm), nabízí kombík větší zavazadlový prostor. Ten se zvětšil na 548litrů a po sklopení až 1512litrů.Objevila se přeplňovaná verze známého osmnáctistovky. Motor 1,8T 20V/110kW byl oproti původnímu motoru rychlejší a pružnější, vždyť maximum točivého momentu 210Nm je k dispozici v širokém rozmezí otáček 1750-4600ot/min. Další výhodou byla nižší průměrná spotřeba paliva téměř o 0,5l/100km, navíc i při velmi razantním ježdění se příliš navyhoupla, což dělalo rozdíl spotřeb ještě patrnějším. Ze začátku se nabízel pouze s karoserií kombi.Další karosářskou verzí byla limuzína prodloužená o 8cm. Nabízela se jen v luxusní verzi Laurin&Klement. Verze Laurin&Klement se obecně vyznačují 16" koly, předními světomety s čirou optikou, koženými sedadly, interiér vylepšený prvky z kořenového dřeva. Tato výbava se kombinovala pouze s nejvýkonnějšími motory 1,8T/110kW a 1,9TDI/81kW. K benzínovému motoru šlo dokoupit čtyřstupňovou automatiku.Nedlouho potom (červen 1999) se objevila první čtyřkolka Škody, vůz Škoda Octavia Combi 4×4 s motorem TDi 66kW (později i 2,0/85kW, někdy uváděn druhý motor s 88kW) se zvýšenou světlou výškou na 160mm (normálně 137mm) resp. 145mm s paketem pro špatné cesty, způsobuje však vyšší náklon v zatáčkách. Zabudování pohonu zadní nápravy se promítlo do zmenšení velikosti kufru o 100 litrů. Vůz se zvnějšku neodlišoval pouze větší světlou víškou, ale také nápisem "4×4" na dolním pravém rohu zadního okna a vevnitř stejným nápisem na hlavici řadící páky. Pohon 4×4 je zajišťován pokrokovým systémem vycházejícího z osvědčeného systému Syncro vozů VW, nyní však pomocí spojky Haldex, která automaticky zajišťuje optimální přenos točivého momentu na ta kola, která to potřebují. Funguje to pomocí kardanového hřídele, kdy je spojka umístěná před diferenciálem zadní nápravy. Ve spojce je trvale vyvíjen přetlak 0,4MPa. Pokud dojde k rozdílným otáčkám přední a zadní nápravy, je díky tomuto rozdílu uvedeno v činnost olejové čerpadlo zvyšující tlak ve spojce, což má za následek přitlačování lamel k sobě. Poté se začíná pohánět i zadní náprava a to v poměru od 100:0 (ve prospěch přední nápravy) do 50:50. Spojka Haldex je elektronicky propojena sběrnicí CAN-Bus s řídící jednotkou motoru a ABS. V sériovém vybavení je již ABS i MSR (systém regulace brzdného momentu motoru).Velkým překvapením roku 2000 (resp. konce roku 1999) bylo zavedení motoru 1,4/44kW, který by měl být snad až příliš slabý. V praxi však tento agregát prokázal, že je velmi pružný a i pro tak velký vůz, jakým je Octavia, se docela dobře hodí. Nešlo však od něj očekávat kdovíjaké výkony. Žíznivý motor 1,8 20V/92 vypadl z nabídky a byl nahrazen motorem 2,0/85kW. Ten byl sice jen dvouventilový, méně výkonný, ale i přesto se v praxi ukázal jako výkonnější resp. spíše pružnější a měl také nižší spotřebu.
Octavia se však později podrobila faceliftu, který přinesl o trochu aerodynamičtější a hezčí karoserii (0,29-0,31 proti 0,31-0,32) a velmi důležité prodloužení prostoru vzadu o 22mm. Má hladší příď s větší masko chladiče, nové nárazníky s třemi otvory (oba krajní jsou nyní trochu širší) a nemá spodní plastový spoiler, což sice autu dává hezčí vzhled, ale při nešetrném najetí např. při parkování u chodníku se zničí poškodí celý nárazník. Vždyť se zkuste podívat na starší octavie na naších silnicích a možná budete překvapeni kolik jich ten spodní plastový díl nemá, nebo je poškozený. Dále sedan dostal také briliantovou úpravu zadních světel ve stylu kombíku. Všechny verze mají asymetricky dělené sklopné zadní sedadlo, systém EBD, je také možno dokoupit stírač zadního okna i pro verzi sedan. Výbavy LX, GLX i SLX byly přejmenovány na Classic, Ambiente a Elegance.Vedení koncernu VW chtělo, aby každá automobilka měla sportovní model. Tím se u Octavie stala Škoda Octavia RS. Pod kapotou se nachází známý přeplňovaný motor použitý již v Octavii, teď ještě více nadopovaný větším tlakem turbodmychadla a vyladěním. Výsledek je 132kW a točivý moment 235Nm. Podle mě nejlepší sportovní sedan rodinného charakteru na světě - má relativně hodně výkonný motor (maximálka 235km/h), prostorný intriér (vpředu), obrovský zavazadlový prostor, velmi nízká spotřeba (i při pružné jízdě kolem 8l/100km) a především nízká cena 680.000Kč. Vůz je naladěn poměrně kompromisně, nabízí tedy jisté chování při sportovní jízdě, ale také dbá na komfort, což se nedá říct např. o koncernovém Seatu Leon 4 20VT, který je výrazně tvrdší. Nabízí širší pneumatiky 205/55R16 (na přání 205/50R17),sníženou světlou výšku o 15mm, chromovanou koncovku výfuku,tříramenný volant,hliníkové podbarvení rychloměru i otáčkoměru, jiný přední nárazník se zvýrazněným spoilerem (umístěný o 6cm níž) a přítlačným křídlem na zádi. Sedadla mají vynikající boční vedení, jsou přitom přiměřeně tuhá a velmi pohodlná. Zavazadlový prostor dostal vzpěry, které sice trochu zmenšují objem kufru, ale ještě více jeho využitelnost. Auto je zpřevodováno poměrně těžce, proto není problém na dvojku dosáhnout rychlosti 120km/h.Také model 4×4 dostal nové motory 2,0T/110kW a 1,9TDI PD/74kW. Ten zajišťuje nejen vyšší výkon oproti 66kW verzi, ale hlavně vysoký točivý moment, který svou hodnotou předčí i 81kW verzi tohoto turbodiesel o 5Nm. Výsledkem použití vysokotlakého vstřikování paliva PDS (nebo PD) a variabilního nastavení lopatek turbodmychadla je 240Nm. Navíc jako jediný model škodovky má šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Naprosto skvělá je spotřeba. Dostat se pod výrobcem deklarovaných 6,2l/100km je velmi snadné a to i se zapnutou klimatizací.Na Ženevském autosalonu se objevila verze Škoda Octavia 4×4 jako sedan s motorem 1,8T/110kW. Kufr byl bohužel montáží pohonu všech kol zmenšen na 428 litrů, resp. 1228, má dodatečně montovanou nepatrnou přítlačnou plochu na zádi. Změněn byl také systém označování výbavy z (podle mě) přehledných LX, GLX a SLX na Ambiente, Elegance a Laurin&Klement. Všechny verze 4×4 dostaly i EDS a spoustu dalších drobností.U faceliftované verze se také začala montáž inovovaných motorů. Místo motorů 1,4/44kW a 1,6/55kW se začal montovat motor 1,4 16V/55kW známý i z Fabie. Nabízí v podstatě stejné jízdní výkony jako u motoru 1,6 ovšem s nižší spotřebou. Má však nižší točivý moment 126Nm oproti 135Nm u šestnáctistovky, musí se tedy více vytáčet, ale narozdíl od mnoho šestnáctiventilů má poměrně slušnou chuť zrychlovat i od nízkých otáček. Další inovací prošel motor výkonnější šestnáctistovka, nyní motor 1,6/75kW. Montáží vyvažovacího hřídele a několika dalších dílčích úprav vzrostl výkon na 75kW a točivý moment ze 145Nm na 148Nm, který má teď ještě příznivější průběh točivého momentu.V lednu 2002 se začal v omezeném počtu 500 kusů vyrábět Octavia RS WRC Edition, která vychází z Octavie RS. Motor i podvozek zůstal beze změny, pouze se standardně montují speciální sedmnáctipalcová kola. Vůz má válečné (závodní) zbarvení. Největší změny jsou v interiéru. Zde je podstatně lepší vybavení. Má samočinnou klimatizaci, systém ESP (někdy při sportovní jízdě nežádoucí), xenonové světlomety,... Lepší vybavení však zvedlo cenu vozu až na 895.000Kč sož je asi o 215.000Kč více než za normální verzi RS.
V červenci 2002 se také objevila Škoda Octavia Combi RS se stejným motorem ze sedanu RS. Maximálka klesla na 231km/h, ale i tak je te dost. Zrychlení z 0 na 100km/h za 8vteřin. Vůz je přeplněn nejrůznějšími elektronickými systémy jako jsou ABS, MBA, MSR, ASR, přičemž lze dokoupit i ESP. Cena vozu je 735.000KčOd začátku roku 2003 se dodává i motor 1,9TDI/96kW. Ten se dodává i v akční verzi Inferno se sportovním paketem (spoilery z RS) a cenou 666.666Kč.Nizozemská firma Pon Mobiel BV z Leusdenu (Nizozemsko) vyrábí od roku 2002 užitkovou verzi Octavia Combi Van se zvýšenou střechou. Vyrábí se ve verzi 1.9SDI/50kW (13.585 Euro) a 1.9TDI/66kW (14495 Euro).Ceny: Ty jsou u Octavie skutečně nízké, pro nejnovější vozy to už bohužel neplatí. Ceny jsou jenom přibližné protože se často mění, vždy je uvedena jenom základní cena bez příplatkového vybavení. Za automatickou převodovku (1,6/74kW, 1,8/92kW, 2,0/85kW, 1,8T/110kW) se připlácí 65 000Kč. Stejná cena se připlácí i za 4×4. Verze Laurin&Klement jsou dražší asi 65 000Kč (oproti SLX). Ze začátku výroby byly Octavie ještě levnější.
Motor 1.4 1.4 1.6 1.6 1.6 2.0 1.8 1.8T 1.8T 1.9SDi 1.9TDi 1.9TDI 1.9TDI 1.9TDI
Výkon 44kW 55kW 55kW 74kW 75kW* 85kW* 92kW 110kW 132kW 50kW 66kW* 74kW 81kW 96kW
Sedan
Active (2001) - - - - 510 400
560 400
- - - - - 545 400
595 400
- - -
Laurin&Klement (1999) - - - - - - - 664 900
714 900
- - - - 679 900 -
- - - - - - - - - - - - - - -
Sedan 4×4
- - - - - - - - - - - - - - -
Combi
Active (2001) - - - - 563 400
613 400
595 400
648 400
- - - - 598 400
648 400
- - -
Laurin&Klement (1999) - - - - - - - 719 900
769 900
- - - - 734 900 -
- - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -
Combi 4×4
Nature (2001) - - - - - 641 900 - - - - - 696 900 - -
- - - - - - - - - - - - - - -
*údaj o řádek níž představuje automatickou převodovkuDalší články:

Škoda Octavia 1.6/55kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia 1.8 20V/92kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia RS (www.auto.cz)
Škoda Octavia 1.9TDi/66kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia 1.9TDI/81kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia 1.9TDI/96kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia Combi 1.8 20V A/92kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia Combi 1.8 Turbo/110kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia Combi 1.8 Turbo Laurin&Klement/110kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia Combi 1.9TDi/66kW (www.auto.cz)
Škoda Octavia Combi 1.9TDI/81kW (www.auto.cz)

 

Technické údaje

Technické údaje 1.4 1.6 1.6 2.0 1.8 20V 1.8 20V turbo 1.9SDi 1.9TDi 1.9TDI
MOTOR
Druh, počet válců, uspořádání zážehový řadový čtyřválec, napříč před přední nápravou (1.6/74 i 75kW a všechny 1.8 s se sacím potrubím s proměnnou délkou, motory 1.8 navíc s variabilním časováním ventilů) vznětový čtyřválec (modely TDi a TDI přelňované)*
Zdvihový objem (cm3) 1397 1598 1595 1984 1781 1781 1896
Vrtání válců × zdvih pístu (mm) 75,5×78 76,5×86,9 81×77,4 82,5×92,8 81×86,4 79,5×95,5
Kompresní poměr 10:1 9,8:1 10,3:1 10,5:1 10,3:1 9,5:1 19,5:1
Max. točivý moment při ot. (N.m./min) 120/2500 135/3200 145/3800 170/2400 173/4100 (170/4200*) 210/1750-4600 133/2200-2600 210/1900 235/1900
Max. výkon při otáčkách (kW/min) 44/4500 55/4600 74/5600 85/5200 92/6000 110/5700 50/4200 66/4200 81/4150
Příprava směsi vícebodové vstřikování přímé vstřikování
Rozvod OHV (dvouventilový) OHC (2 ventily na válec) 2×OHC (5 ventilů na válec) OHC (2 ventily na válec)
Palivo benzin č.95 nafta
  * přeplňování výfukovým turbodmychadlem a 1.9TDI/81kW má i variabilní nastavení lopatek turbodmychadla
ELEKTRICKÁ VÝSTROJ
Alternátor - 14V-70A - 14V-120A (90A*)
Akumulátor 12V-44Ah 12V-44 (60) Ah - 12V-70Ah
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Poháněná kola přední
Spojka jednokotoučová suchá s talířovou pružinou a bezazbestovým obložením, mechanicky ovládaná
Převodovka plně synchronizovaná pětistupňová s přímým řazením (u 1.6 74kW a 1.8 92kW na přání automatická)
Převodové stupně - 3,45-1,94-1,29-0,94-0,75-Z3,17 - - 3,3-1,94-1,3-1,03-0,84-Z3,06 - - 3,3-1,94-1,3-0,92-0,72-Z3,06 -
Stálý převod - 4,467 4,25 (4,875) - 4,235 (4,875) - 4,25 3,389, 3,65* 3,389
NÁPRAVY A KOLA
Přední náprava typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Zadní náprava kliková s vlečenými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vzadu s pružinami vně tlumičů (zadní tlumiče plynové)
Ráfky LX/GLX 6J×14 / 6J×15
Pneumatiky LX/GLX 175/80R14 (1,6/55kW a 1,9SDi LX), 195/65R15
BRZDOVÁ SOUSTAVA
Provozní brzda kapalinová dvouokruhová s diagonálním propojením a podtlakovým posilovačem, na přání ABS, systém EDS na přání u motoru 1,6/74kW, sériově u 1,8/92kW, 1,9TDI/81kW a 1,6/74kW s automatem
Přední brzdy kotoučové s jednopístovými plovoucími třmeny, dutými kotouči umožňující vnitřní chlazení
Zadní brzdy bubnové kotoučové bubnové kotoučové
Rozměry brzdových kotoučů (bubnů) - 256×22/230×32 - - - - - - -
ŘÍZENÍ
Druh hřebenové, přímočinné s posilovačem, volant o průměru 380mm
KAROSERIE
Druh samonosná ocelová, pozinkovaná, pětidvéřová, pětimístná
Aerodynamický odpor Cx LX/GLX 0,31/0,32
Čelní plocha (m2) 0,64
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška 4511/1731/1429
Rozvor náprav (mm) 2512
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) 1516/1492
Světlá výška (mm) 137
Vnější průměr zatáčení (m) 10,8
Objem zavazadlového prostoru (dm3)  
do výše zadního plata 528
maximální po sklopení 1328
Míra komfortu (mm) (vzdálenost od plynového pedálu k opěře zad. sedadla) -
Míra pohodlí vpředu (mm) max/min 1115/864
Míra pohodlí vzadu (mm) max/min 850/576
Šíře pro lokty vpředu/vzadu 1404/1428
Efekt. prostor pro hlavu vpředu/vzadu 973/962
Objem palivové nádrže (l) 55 (z toho 9l rezerva)
HMOTNOSTI
Pohotovostní hmotnost (kg) (LX/GLX) 1175 1180-1205
1160-1185*
1210-1250
1190-1210*
(1230-1250)
1260-1290 1265-1295 1285-1315 1245-1270 1285-1295 1300
Užitečná hmotnost (kg) (LX/GLX) 525 525-535, 510* 545, 510* 545 510 545 525-545, 510* 545, 510* 545, 510*
Hmotnost přívěsu (bržděný/nebržděný) 850/500 1000/500 1200(1400*)/500 1300(1500)/500 1200/500 1300(1500)/500 850/500 1300(1500)/500
1200/500*
1300(1500)/500
1200/500*
Max. zatížení střechy 75kg
PROVOZNÍ VLASTNOSTI
Max. rychlost (km/h) man.(aut.) 155 170 187 (184) (182*) 196 (192) 201 (196) 215 (213) 161 181, 178* 192
Zrychlení z 0 na 100 km/h LX/GLX 18,9 14,7-15,1
14,4-14,6*
12,2 (15,1)
11,7-11,9*
(13,8-13,9*)
11,1 (13,1) 10,4 (12,4) 8,5 (10) 18,9-19,4
18,1-18,3*
13,5-13,7 (13,9*) 11,3
Spotřeba paliva EHK (90/120/město) 5,2/6,8/9,2 5/6,9/9,5 5,5/7,1/9
(6,5/8,2/10,6)
5,9/7,6/9,3
(6,6/8,3/10,9)
6,1/7,7/9,7
(6,7/8,3/11,1)
6/7,9/9,5
(6,4/8,2/10,5)
3,8/5,3/5,9
3,8/5,3/6,1*
3,8/5,1/5,8
3,8/5/5,9*
3,8/5,1/5,6
3,8/5/5,7*
Spotřeba paliva EHK euromix - 7,1 7,2 (8,4) - 7,8 (8,7) - 5,1 4,8 4,7
Spotřeba paliva ES (město-mimo město-kombinovaná celková) 10,5/5,7/7,4 10,8/5,8/7,6 10,7/6,1/7,8
10,8/5,9/7,7*
(11,5/6,7/8,5)
(12,1/6,7/8,7*)
11,0/6,2/8
(13,0/6,9/9,1)
11,9/6,3/8,4
(13,4/6,8/9,2)
10,9/6,2/7,9
(13,1/6,7/9,1)
7,0/4,3/5,2
7,1/4,2/5,2*
6,7/4,2(4,1*)/5,1 6,6/4,1/5,0
6,7/4,0/5,0*

 

Rozměrový náčrt vozu Škoda Octavia