Opravy starých fotoaparátů 1.
Dlouho a marně jsem se pídil po jakýchkoliv rozumných návodech na opravy starých fotoaparátů v českém jazyce. Nakonec jsem musel oprášit svou bídnou angličtinu a nasávat v cizích krajích. Proto bych zde chtěl uvést několik základních postupů, návodů nebo pravidel, která jsem buď někde vyčetl (v lepším případě) nebo jsem na ně přišel sám, občas díky špatné zkušenosti (v horším případě).
V první řadě si musíme objasnit tři základní pojmy, a to oprava, restaurování a konzervace. Záleží na tom, jaký výsledek od zásahu očekáváme a také jakého je dotyčný předmět ještě schopen.
Základní restaurátorskou technikou je konzervace. Znamená uchování předmětu ve stavu, v jakém byl nalezen, včetně zastavení nebo minimalizování dalších rozkladných a poškozujících procesů, jako je rezivění, hniloba nebo plíseň, napadení živočišnými škůdci a podobně. Většinou zahrnuje odrezení nebo chemické zpevnění rzí degradovaných součástí, penetraci dřeva zpevňujícím prostředkem a pod.
Restaurování je naproti tomu pokus o navrácení předmětu do stavu, v jakém byl před používáním. Zahrnuje náhradu zničených částí, výměnu součástí poškozených natolik, že je nelze opravit, u dřeva například opětovné sklížení nebo vlepení nově vyrobené části. Snaží se zachovávat postupy a hlavně materiály, používané při výrobě.
A nakonec oprava je uvedení předmětu do provozuschopného stavu a to i za cenu použití neoriginálních nebo nepříslušných dílů.
Takže jsme si ujasnili pojmy a hned dodám, že nadále budu používat jednoduché označení "oprava" i pro proces, který je ve skutečnosti restaurováním.
Úvodem jakéhokoliv povídání o opravách je třeba říci, že samozřejmě nejlepší je jakoukoliv práci svěřit odborníkovi. Bohužel, skutečný odborník si právem nechá za jakoukoliv opravu starožitného předmětu velmi dobře zaplatit, a to bez ohledu na skutečnou cenu tohoto předmětu. Může se tak stát, že cena opravy několikanásobně převýší kupní cenu fotoaparátu. Ovšem u raritních kousků je zásah odborníka vždy na místě, i kdyby jen proto, aby vám vysvětlil, že daná oprava by mohla napáchat více škody než užitku. V některých případech je lepší nechat předmět v nálezovém stavu, případně jej pouze zakonzervovat - například jedná-li se o ojedinělý prototyp, velmi raritní a přitom vážně poškozený kus, případně aparát používaný známým fotografem. Svěříte-li jakoukoliv opravu restaurátorovi, měli byste předem znát výsledky jeho práce, opatřit si reference, kontaktovat předešlé zákazníky. Skutečný odborník, který se za svou práci nestydí, vám reference rád poskytne. Předem si dohodněte rozsah prací, samozřejmě odhad ceny a v neposlední řadě limity, co jste ještě ochotni při opravě akceptovat a co už ne - například při demontáži některých dílů se může ukázat, že už nebude možné je znovu použít. Je dobré podobné situace předvídat. Součástí odvedené práce by vždy měla být dokumentace provedených prací s popisem použitých materiálů a fotodokumentací celého postupu.
Je samozřejmé, že mnoho sběratelů nebo jen milovníků starožitností si bude chtít svůj artefakt opravit vlastníma rukama - pokud k práci přistoupí s určitou dávkou pokory a hlavně trpělivostí a schopností rozeznat, do čeho už by se pouštět neměli, mají velkou šanci na úspěch.
V dalším pokračování se už budu věnovat opravám prováděným svépomocí.