Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mobilní stanice a antény
 
Již jsme si dostatečně podrobně popsali technické údaje okolo příjmu a vysílání na CB pásmu.
 
V této stránce bych se chtěl jen zmínit o vlastních zkušenostech s používáním mobilní stanice.
 
Já sem používal stanici DNT Formel 1. Nevýhodou této staničky je, že nemá S-metr, ovládání AP a DOWN přepínání kanálů na mikrofonu a několik dalších ovládacích prvků, oproti jiným, větším staničkám. Naopak výhodou této staničky je její jednoduchost, díky které není problém si k ní mnoho drobných prvků „dobastlit“.
 

DNT Formel 1 

Tak sem řešil i problém používání radiostanice během jízdy, což ovšem je, jak známo, vlastně v rozporu se zákony. Však si to můžeme přečíst i na internetu:

Telefonování za jízdy:

 
Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

 

 
Cituji: „Důvod je nasnadě: dělat dvě věci současně nelze stoprocentně, a pokud řidič telefonuje dokonce bez Hnds free, omezuje své možnosti i tím, že k ovládání automobilu má jen jednu ruku. Hlavně však rozptyluje svou pozornost, takže není připraven psychicky ani fyzicky, aby řešil případné nenadálé situace.“ Konec citace.

Cituji: „Kladem této novelizace je nejen zcela jednoznačné a již nediskutovatelné upřesnění povinností řidiče při telefonování – tedy, že řidič nesmí za jízdy držet v ruce nebo jinak (např. mezi hlavou a ramenem) mobilní telefon, s výjimkou použití Hnds free sady.“ Konec citace.
 
Zákon o této problematice říká:
 
§ 7, odst. 1, c)
 
Řidič nesmí
c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení,
 
Novela upřesňuje dosavadní zákaz, který teoreticky mohl být obcházen tím, že řidič vzal mobil mezi rameno a hlavu a nedržel ho v ruce. Pokud někdo telefonuje za jízdy, porušuje ovšem současně jednu se základních povinností řidiče – „věnovat se plně řízení vozidla“ (§ 5, odst. 1, b).
 
Z toho také vyplívá, že použití ruční CB stanice je ve vozidle nemyslitelné a protizákonné.
 
Proto jsem si právě vyrobil něco jako Hnds free sadu k té mé stanici DNT Formel 1, kterou sem ve voze používal. Nebyl to nijak velký a složitý problém, stačilo pár drobností a něco znalostí, pájka, cín a kalafuna a pak už jen trochu času a trpělivosti.
 
Co se týče materiálu, tak sem potřeboval především jednostrannou Cuprextitovou destičku, ze které bylo potřeba vyrobit destičku plošných spojů (DTS 1) o rozměrech 45 x 53 mm a k tomu ještě přídavný suppanel (DTS 2) o rozměrech 30 x 25 mm, samozřejmě je tím myšleno, ze stejného materiálu.
  

 DTS 1

 

 Rozměrový výkres DTS 1

  

Osazení součástkami je vidět vlevo, uprostřed vzhled spojů profesionálně odleptaných, vpravo vzhled spojů amatérského provedení tak, jak sem si je udělal já sám vybrušováním.
Na rozměrovém výkresu DTS 1 je vespod výklenek do kterého je vpájkován po prostrčení suppanelem konektor (Ko 2) typu 6AF 282 13, běžný třípólový konektor, v dřívější době používaný u spotřebních elektronických zařízení (TVP, magnetofony apod.), který sem použil pro připojení přívodu od klíčovacího tlačítka (Tla 1), umístěného na hlavici řadící páky vozu. Pro spevnění polohy tohoto konektoru jsem použil metodu montáže tohoto konektoru do suppanýlku (DTS 2).
 

 DTS 2

 

Rozměrový výkres DTS 2

  

Dále je na DTS 1 připájkováno relátko (Re 1) s cívečkou na 12 – 14 V (já sem použil ON 599 25/ 13,5 V; 0,067 A) s párem přepínacích kontaktů, které nám nahradí funkci původního klíčovacího přepínače z originálního mikrofonu radiostanice, který jsme odpojili. Od tohoto původního originálního mikrofonu použijeme káblík s konektorem (Ko 1) a konce vodičů káblíku připájkujeme k DTS 1 dle výkresu. (Pro usnadnění jsem ve schémátku zapojení označil i barvy vodičů, ke kterým kontaktům Ko 1mají přijít zapojit). Dále vpájkujeme souosý Jack konektor (dvojpólovou pevnou zásuvku typu 2WK 180 20 pro Jack průměru 3,5 mm, Ko 3) pro připojení mikrofonu.
 

 Mikrofonní vstup stanice DNT Formel 1, původní zapojení

 Mikrofonní vstup stanice DNT Formel 1, upravené zapojení pro Hnds free sadu

  

Tak to je kompletní popis, jak si vyrobit Hands free sadu k CB staničce do vozu. Zbývá nám ještě popsat si, jaké je nutno provést úpravy přímo ve voze a o tom si povíme dále.