Rozhovor s Fernandem(199)
Jak to vypadá se stávkou jezdců v Silverstonu?
"Právě jsem se o tom dozvěděl, asi před dvaceti sekundami. Neměl jsem o tom od ostatních jezdců žádné zprávy. Ale souhlasím s tím, pokud to uděláme. Je to velmi vážná záležitost a o ceně superlicence jsme diskutovali na několika posledních jednáních GPDA.
"Musíme se na tom shodnout a všichni souhlasíme, že není fér, aby se cena zvedla z roku na rok o 500 až 600 procent. Musíme se na to podívat a nevím, jaké bude řešení, co s tím uděláme, ale pokud bude v Silverstonu stávka, tak je to jedna z možností. Proč ne?"
Jakou formu by měla ta stávka?
"Netuším. Ve skutečnosti jsem o tom nic od jezdců neslyšel. Pouze jsem teď odpověděl na dvě otázky na toto téma, ale zdá se, že víte víc než já. Až se zítra (v pátek) sejdeme, tak v tom asi bude jasněji."
Hovořili jste o tom s FIA?
"Ano, oslovili jsme FIA dvakrát nebo třikrát, vždy písemně. A nedostali jsme pozitivní odpověď, takže jsme se na ničem nedohodli. Uvidíme."
Můžete nám říct, kolik stojí superlicence?
"Nevím, přes 200 tis. eur pro každého. Záleží na tom, kolik bodů získáte v šampionátu, takže příští rok to pro mě bude levnější! Nicméně, raději neplatím moc. Je to problém, kterému čelíme všichni, dříve nebo později. Myslím, že je to absurdní cena."
Jaký druh protestu by podle vás byl v Silverstonu vhodný? Nejít na představení jezdců? Nezúčastnit se jednoho z tréninků? Nezávodit?
"Nevím. Je to těžké, protože všichni máme určité závazky a smlouvy s našimi týmy. Takže musíme dělat svoji práci. Není snadné určit, co můžeme a co nemůžeme dělat. Jak jsem řekl, zítra se budeme zabývat podrobněji tím, co uděláme."
Naštvalo vás také to, že se o tom rozhodlo bez konzultací s jezdci?
"Ano, asi to je také kvůli tomu a také proto, že jsme se zeptali, kam ty peníze jdou. Letošní nárůst je obrovský, takže jsme se zeptali, kam všechny tyto peníze navíc jdou. Odpověď jsme nedostali. Pokud tyto peníze navíc jdou do bezpečnosti nebo vylepšení okruhů a podobně, tak rádi zaplatíme, protože se zlepší bezpečnost. Ale odpověď jsme na to nedostali."
Lidé by mohli říct, že je to hodně peněz, ale pro jezdce, kteří vydělávají 10 až 15 mil. liber to mnoho není?
"Ne, záleží to na konkrétním jezdci. Kdybych takové peníze musel platit před třemi nebo čtyřmi lety, když jsem neměl moc velký plat, bylo by to velké procento z mé mzdy. Teď mám štěstí, že jsem si v posledních dvou nebo třech letech polepšil, ale jsem si jistý, že jsou tu jezdci, kteří hodně bodují a pro které to není snadné."
Víte, co si o tom myslí jezdci, kteří nejsou členy GPDA?
"Myslím, že mají stejný názor. Nechodí na naše schůze, ale myslím, že Pedro de la Rosa je s touto záležitostí oslovil. Všichni jsme se shodli, že navýšení cen superlicencí je stejné pro všechny a všichni jsme se shodli, že je to trochu moc."
Je důležité získat pro tuto záležitost jednomyslnou podporu mezi jezdci?
"Určitě. Pokud se neshodneme, nejsme skupina a nebudeme mít moc velký vliv."
Je to součástí obecnějšího problému, že FIA nenaslouchá přáním jezdců? Zdá se, že vaše obavy nejsou brány vážně?
"Ano, trochu. Ale myslím, že nás FIA bere vážně, když hovoříme o bezpečnosti a takových věcech. Je pravda, že navrhujeme určité věci v nových pravidlech a podobně, o čem si myslíme, že je to nutné. Některá pravidla nejsou úplně fér a FIA nás určitě moc neposlouchá. Protože se také stává, že týmy rozhodnou na technických jednáních s FIA o věcech, o kterých si jezdci myslí, že jsou bláznivé. Poté je těžké najít řešení nebo zrušit to rozhodnutí."
Co očekáváte od GP Francie?
"Uvidíme. V posledních pár závodech se vůz zlepšil, i když v Monaku to bylo těžko vidět, protože to je mimořádný závod. Ale v Turecku to bylo lepší a v Kanadě jsme bojovali s předními jezdci, takže snad tento výkon zopakujeme."
"A pokud budeme v kvalifikaci na čtvrtém nebo pátém místě, bude to fantastické, protože z takové pozice se dá bojovat i o pódium, pokud máte štěstí. Je to něco, v co doufáme. Závodíme doma a chtěli bychom dobrý výsledek pro lidi na tribunách."
Zdroj: F1 Sports