Velká cena Španělska
Jeden týden po VC Evropy se opět všichni sešli v Barceloně, na domácí trati úřadujícího mistra světa a vedoucího muže šampionátu - Fernanda Alonsa. Fernando zde ještě nikdy nevyhrál, v roce 2003 skončil 2. stejně jako loni, v roce 2004 si dojel pro 4. místo za svým týmovým kolegou Jarnem Trullim. Letos ovšem přijel jako jeden z největších favoritů na vítězství, v kombinaci s vozem R26 by to už mohlo vyjít...
Páteční volné tréninky
V pátek ovládli první trénink ze závodních pilotů jezdci Ferrari, druhý trénink již patřil Fernandovi. Z pohledu Renaultu proběhl tento pátek jako každý jiný, bez větších problémů, s žádným velkým překvapením. Jen Fernando to přehnal s rychlostí v boxech a byl pokutován...
Sobotní volný trénink
V sobotním volném tréninku si nakonec pro nejrychlejší čas dojel Michael Schumacher, hned na 2. místě ale skončil Giancarlo se ztrátou pouhých 0,049s! Fernandovi patřila 8. pozice, ve snaze zajet ten nejrychlejší čas se dopustil drobných chybiček. Generální zkoušku na kvalifikaci tedy žlutomodrý tým zvládl bez problémů, zdá se, že na kvalifikaci je skvěle připraven!
První řada žlutomodrá
Největším kandidátem na pole-position byl tým Ferrari, ale očekávalo se, že Fernando bude chtít svým fanouškům, kterých v sobotu přišlo na 115 000, darovat také 1. pozici na startovním roštu.
V první části kvalifikace skončily naděje pro Davida Coultharda, který vylétl z tratě a svůj vůz poničil. Do druhé části postoupily také oba vozy Renault, tentokrát si tým dával pozor na chyby, kterých se dopustil během posledních dvou závodů, takže nebyl problém postoupit do poslední části - do boje o pole-position.
Byla to dramatická bitva až do samotného konce, o první pozice se přetahovaly týmy Ferrari a Renault. Nakonec ale absolutně nejrychlejší čas zajel Fernando, Giancarlo jen potvrdil skvělou formu Renaultu tady v Barceloně druhým místem, jediným, kdo mohl pokazit tu radost žlutomodrého týmu, byl Michael Schumacher, ale jeho čas stačil "jen" na 3. pozici...
Renault obsadil první řadu startovního roštu v Barceloně! Druhá řada patří Ferrari - 3. Michael Schumacher, 4. Felipe Massa, 5. Rubens Barrichello, 6. Ralf Schumacher, 7. Jarno Trulli a 8. Jenson Button. Žlutomodrý tým má tedy skvěle našlápnuto do zítřejšího "domácího" závodu...
Výsledky kvalifikace:
1. |
Fernando |
Renault |
M |
1:14.648 |
2. |
Giancarlo |
Renault |
M |
1:14.709 |
3. |
M. Schumacher |
Ferrari |
B |
1:14.970 |
4. |
F. Massa |
Ferrari |
B |
1:15.442 |
5. |
R. Barrichello |
Honda |
M |
1:15.885 |
6. |
R. Schumacher |
Toyota |
B |
1:15.885 |
7. |
J. Trulli |
Toyota |
B |
1:15.976 |
8. |
J. Button |
Honda |
M |
1:16.008 |
9. |
K. Räikkönen |
McLaren |
M |
1:16.015 |
10. |
N. Heidfeld |
BMW |
M |
1:17.144 |
11. |
M. Webber |
Williams |
B |
1:15.502 |
12. |
J.P. Montoya |
McLaren |
M |
1:15.801 |
13. |
N. Rosberg |
Williams |
B |
1:15.804 |
14. |
C. Klien |
Red Bull |
M |
1:15.847 |
15. |
V. Liuzzi |
Toro Rosso |
M |
1:15.928 |
16. |
S. Speed |
Toro Rosso |
M |
1:16.661 |
17. |
T. Monteiro |
Midland |
B |
1:17.361 |
18. |
C. Albers |
Midland |
B |
1:17.702 |
19. |
T. Sato |
Super Aguri |
B |
1:18.024 |
20. |
F. Montagny |
Super Aguri |
B |
1:18.920 |
21. |
D. Coulthard |
Red Bull |
M |
1:20.763 |
22. |
J. Villeneuve |
BMW |
M |
- |
Bravo Fernando
Do dnešního závodu odstartují oba žlutomodré vozy z první řady. Spekulovalo se, zda se bude muset Fisico "obětovat" ve prospěch domácího miláčka, aby mohl nerušen ujíždět vstříc dalšímu vítězství, svému prvnímu na domácí trati... Toho ale zapotřebí nebylo, Fisico skvěle zvládl start, odstartoval dokonce ještě lépe než Fernando, ale vzhledem k jeho pozici se spokojil s druhým místem. Zatímco si Fernando na čele budoval náskok s vědomím, že mu záda kryje Giancarlo, Michael Schumacher nestačil na rychlost renaultu před sebou. Přesto Fisico dále "kontroloval" oba vozy Ferrari.
V 15. kole se o vzrušení postaral Juan Pablo Montoya, který se na 10. pozici dostal se svým mclarenem do smyku a uvízl zadními koly v trávě... V témže kole se Ralf Schumacher pokoušel nesmyslně zaútočit na svého stájového kolegu Jarna Trulliho a urazil si o něj přední přítlačné křídlo. Sám poté označil tento incident jako běžný manévr...
Z čelní skupinky zajel do boxů jako první v 17. kole Fernando. Na trať se poté vrátil jako čtvrtý za Felipem Massou. O kolo později se u svých mechaniků objevil také Giancarlo, ten se zpět zařadil na místo páté. Na 5 kol se tak do vedení dostal Michael Schumacher. Na Fernanda mu těch 5 kol, o které vydržel na trati déle, nestačilo, ale přesto se stihl na trať vrátit mezi oběma žlutomodrými vozy, těsně před Giancarla. Jediné kolo se Fisico snažil na Michaela Schumachera dotírat, ale ve třetí zatáčce 26. kola udělal Giancarlo chybu, která ho vyhnala až do kačírku. Fisi ale štěrkem pouze projel a o žádnou pozici nepřišel. Příčinou jeho výletu mimo trať bylo týmové rádio a hlas jeho inženýra Alana Permanea, Fisico se tak nemohl plně soustředit na tuto náročnou pasáž, a nakonec ztratil kontrolu nad svým vozem. Massu dokázal udržet za svými zády, nedával mu příliš možností přiblížit se na vzdálenost, ze které by mohl profitovat.
Na čele se opět usadil Fernando a před Michaelem Schumacherem si udržoval bezpečný náskok kolem 10 sekund. Ve 40. kole absolvoval svou druhou zastávku, mechanici Renaultu byli bezchybní a Fernando se vrátil přibližně 10 sekund za Michaelem Schumacherem na 2. pozici. V dalším kole se podruhé k mechanikům vydal také Giancarlo. I jeho zastávka proběhla bez nejmenších problémů. Drama přišlo až ve 46. kole, kdy zajel do boxů Michael Schumacher. Jeho zastávka bylo o sekundu kratší než v případě Fernanda a Michael se vracel zpět na trať. Jedině on mohl zastavit domácího krále v cestě za vytouženým snem... Nezastavil ho! Fernando si i tentokrát udržel vedení a ještě 20 kol mu zbývalo ke spatření šachovnicového praporku!
Po zbytek závodu si Fernando hlídal odstup od Michaela Schumachera na 18,5 sekundy, o dalších 6 sekund zpět byl Giancarlo, dále Massa, Räikkönen, button, Barrichello a bodovanou osmičku uzavíral Heidfeld. V posledních kolech už si Fernando jen užíval atmosféru kolem sebe. Diváci v modrožlutém vstávali na zaplněných tribunách zde v Barceloně, aby mohli přivítat svého miláčka v posledním kole velké ceny Španělska! Fernando jim začal mávat ještě před vjezdem na cílovou rovinku a poté už se mohl naplno radovat při odmávnutí šachovnicového praporku. Svou radost dával všem očividně najevo, když začal se svým žlutomodrým vozem kličkovat v prostoru startu a cíle! Fernando vyhrál! Na stupně vítězů ho dnes kromě Michaela Schumachera doprovodí také Fisico, který musel svůj dnešní závod uzpůsobit zvolené strategii a postavení Fernanda. Letos již počtvrté na pódiu zazněly tóny francouzské hymny na počest vítězného týmu s kosočtvercem ve znaku. Samotný španělský král král Juan Carlos předával vítěznou trofej vítězi dnešního závodu.
Výsledky závodu:
1. | Fernando | Renault | M | 1 h 26:21,759 |
2. | M. Schumacher | Ferrari | B |
+ 18,502 |
3. | Giancarlo | Renault | M |
+ 23,951 |
4. | F. Massa | Ferrari | B |
+ 29,859 |
5. | K. Räikkönen | McLaren | M |
+ 56,875 |
6. | J. Button | Honda | M |
+ 58,347 |
7. | R. Barrichello | Honda | M |
+ 1 kolo |
8. | N. Heidfeld | BMW | M |
+ 1 kolo |
9. | M. Webber | Williams | B |
+ 1 kolo |
10. | J. Trulli | Toyota | B |
+ 1 kolo |
11. | N. Rosberg | Williams | B |
+ 1 kolo |
12. | J. Villeneuve | BMW | M |
+ 1 kolo |
13. | Ch. Klien | Red Bull | M |
+ 1 kolo |
14. | D. Coulthard | Red Bull | M |
+ 1 kolo |
15. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M |
+ 63 kol |
16. | T. Monteiro | Midland | B |
+ 3 kola |
17. | T. Sato | Super Aguri | B |
+ 4 kola |
Neklasifikováni byli:
18. | Ch. Albers | Midland | B | kolo 48 |
19. | S. Speed | Toro Rosso | M | kolo 47 |
20. | R. Schumacher | Toyota | B | kolo 31 |
21. | J. P. Montoya | McLaren | M | kolo 17 |
22. | F. Montagny | Super Aguri | B | kolo 10 |
Závod z pohledu týmu Renault:
Fernando Alonso - vítěz závodu: "Dnes jsem zažil obrovské množství emocí a jsem přesvědčen, že si budu navždy pamatovat každý moment tohoto dne. Prvním velkým okamžikem byla ranní projížďka s králem po okruhu ve voze Renault Megane, následně start, první kola, která ukázala, že máme rychlost, davy skákající lidí na tribunách v okamžiku, kdy se Michael vrátil na trať za mnou a konečně také závěrečná kola plná hlubokých emocí. Kolo, ve kterém jsem se už jen vracel do boxů, bylo plné emocí, atmosféra byla doslova prosycena zájmem všech fanoušků, mých lidí. Vůz R26 byl dnes perfektní – za celou dobu jsme provedli jedinou změnu nastavení, i přesto jsem však mohl jet celou dobu závodu naplno. Start se mi moc nepodařil, Fisico zareagoval lépe než já, i tak bylo ale vše perfektní. Obával jsem se, že bude Ferrari v závodu silnější, ale tentokrát jsme dostali ze svého kompletu Renault-Michelin více my. Děkuji celému týmu, dnešek je pro mě dnem, kdy se sny staly skutečností."
Giancarlo Fisichella - vynikající 3. místo: " Do Španělska jsme přijeli s cílem získat umístění na stupních vítězů, což se bezezbytku podařilo, přestože bylo o tomto víkendu Ferrari velmi silné. Povedlo se mi fantasticky odstartovat a až do první zatáčky jsem byl Fernandovi hodně blízko. Vzhledem k výhodě, kterou měl, jsem ho ale nechal jet. Vyvážení vozu nebylo ideální, přesto jsem dokázal zvýšit svůj náskok před Michaelem. Jak ale ukázaly první zastávky v boxech, na udržení druhého místa to nestačilo. Provedli jsme na voze několik změn, které měly za cíl snížit přetáčivost. Když jsem se vrátil na trať za Michaelem, snažil jsem se jet naplno, ale udělal jsem chybu, která mě ve třetí zatáčce poslala do kačírku. Naštěstí jsem neztratil žádnou pozici. Po zbytek závodu jsem se snažil udržet Massu za sebou. Poslední část závodu byla dobrá, měli jsme rychlost a mohli závod kontrolovat až do cíle. Hodně jsem si tento závod užíval, po několika předchozích závodech jsme se vrátili zpět. Moc se těším na závod v Monaku, jedné z mých nejoblíbenějších tratí."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Renault dnes odpoledne dosáhl neuvěřitelného týmového výsledku. Fernando i Giancarlo byli perfektní, dařilo se nám dělat po stránce strategie správná rozhodnutí a porazit Ferrari jejich vlastními zbraněmi. Kromě Ferrari se zdálo, že dnes ostatní týmy neměly rychlost na to, aby s námi držely krok. Dnešek je pro Renault fantastický den. Fernando zvítězil na domácí trati, oba naši jezdci skončili na stupních vítězů; je to velké týmové vítězství. Nesmíme opomenout poděkovat společnosti Michelin. Na tento okruh jsme přijížděli s mírnými obavami, ale ty se v průběhu závodu zcela rozplynuly. Boj o pohár nebude jednoduchý, nesmíme ani na okamžik polevit. Gratuluji ale také společnosti Elf k jejich celkově stému vítězství se stájí Renault. Jsme přesvědčeni, že mnoho dalších na ně ještě čeká."
Pat Symonds - hlavní inženýr: " Abych byl docela upřímný, moc jsem v naše šance v dnešním závodu nevěřil, neboť Ferrari vypadalo v trénincích na dlouhých vzdálenostech extrémně konkurenceschopně. Dnešní dvojí umístění na stupních vítězů bylo především o rychlosti našich vozů a jezdců, nikoliv o strategii. Fernando dnes odjel bezchybný závod. Věděli jsme, že mají pneumatiky Michelin v prvním kole skvělý výkon, ale ve skutečnosti jsem měli k dispozici pouze jednu sadu nových pneumatik, které byly určeny pro Fernanda. Za hlavní faktor úspěchu proto považuji konzistentnost pneumatik. Fantasticky držely a umožnily nám porazit Ferrari. Také Giancarlo odvedl perfektní výkon a skvěle dokázal Fernanda v průběhu závodu zaskakovat. Celý závod jel na hranici možností a kromě jednoho výletu mimo trať po první zastávce v boxech neudělal žádnou chybu. Na tomto výsledku se podílel um našich jezdců, jakož i tvrdá práce celého týmu jak zde ve Španělsku, tak v továrně v Enstone a Viry."
Fotogalerie: