Jdi na obsah Jdi na menu
 


Trocha nejen FIAT statistiky z dob minulých

29. 10. 2010

Trocha statistiky

kolem našich (ale i jiných) aut

Jaromír Polášek

Obrazek

Kolik stála práce a díly v servisu v roce 1974:

 

Fiat 125 P 1300/ 1500

 

Kontakty přerušovače – 22 Kčs

Výměna a seřízení kontaktů – 28,80 Kčs

Filtrační vložka vzduchu – 86 Kčs

Filtrační vložka oleje – 45 Kčs

Klínový řemen – 20 Kčs

Chladič – 680 Kčs (125 P-1500), 700 Kčs (1300)

Spojková lamela – 190 Kčs

Výměna lamely spojky – 253 Kčs

Brzdové destičky na celé vozidlo – 275 Kčs

Výměna brzdových destiček – 136,80 Kčs

Seřízení brzd – 16 Kčs

Tlumiče na celé vozidlo – 1 080 Kčs

Výměna tlumičů 4 ks – 72 Kčs

Seřízení geometrie přední nápravy – 88 Kčs

Světlomety přední 2 ks – 280 Kčs

Koncové svítilny 2 ks – 325 Kčs

Nárazník přední cplt. – 470 Kčs

Blatník přední – 205 Kčs

Výměna předního blatníku vč. laku – 763 Kčs

Dveře přední – 680 Kčs

Výměna dveří vč. laku – 303 Kčs

Sklo čelní – 700 Kčs

Výměna čelního skla – 130 Kčs

Motor cplt. – 12 690 Kčs

Generální oprava motoru – 2 088,50 Kčs (1300)

Převodovka cplt. – 4 950 Kčs
Generální oprava převodovky – 485 Kčs (1300)
Karosérie úplná – 35 000 Kčs

Obrazek

Kolik stál nový automobil v prodejnách 
n. p. Mototechna:

 

V roce 1962 (stav k 1. 12.):

 

Např.

Škoda Octavia – 38 000 Kčs (dříve 28 590 Kčs)

Fiat 600 – 31 000 Kčs (dříve 22 000 Kčs)

Renault 4 CV – 31 000 Kčs (dříve 22 000 Kčs)

 

V roce 1968:

 

Bez pořadníku byly automobily v Tuzexu, např.

Trabant 601 S – 6 500 TK

Trabant 601 Universal de Luxe – 7 050 TK

Fiat 600 D – 7 900 TK

Fiat 850 – 9 500 TK

 

TK = tuzexová koruna, známější pod označením „bon“. Bony byly poukázky, kterými se platilo zahraniční nebo luxusní zboží ve speciálních prodejnách Tuzex. Bony bylo možné oficiálně získat pouze při povinné výměně za valuty. Bony nebyly zpětně směnitelné a platily pouze na území ČSSR. Lidé, kteří neměli přístup k valutám, si mohli bony koupit pouze na černém trhu od „veksláků“. Oficiálně měl jeden bon hodnotu jedné Kčs. Na černém trhu se bony daly koupit zejména v osmdesátých letech minulého století – 1 bon se tehdy prodával přibližně za 5 – 6 Kčs.

 

V roce 1969 (od 10. 6.):

 

Bez pořadníku:

Po zdražení vozů západní provenience vč. Fiatu 125 P

stál např. Fiat 600 D nově 69 000 Kčs.

Na pořadník:

Trabant 601 S – 27 200 Kčs

Trabant 601 Universal – 29 900 Kčs

Od druhé poloviny září 1969 citelně podražily všechny vozy,např.

Trabant 601 S – 35 000 Kčs

Trabant 601 Universal – 38 000 Kčs

Škoda 100 –55 500 Kčs

 

V roce 1970:

 

Bez pořadníku na volném trhu stál 
např. Fiat 500 F – 49 000Kčs.

Fiat 500 L se prodával jenom v Tuzexu.

 

Obrazek 

V roce 1971 (od 1. 6.):

 

Na volném trhu stál Fiat 500 F – 45 000 Kčs, od poloviny října zlevnil na 39 000 Kčs.

V Tuzexu stála např. Simca 1301 – 16 500 TK, Citroën GS – 16 900 TK.

Průměrná mzda tehdy v ČSSR činila 1 946 Kčs – většina lidí vydělávala mnohem méně.

Obrazek

V roce 1972:

 

Fiat 500 – doprodejní cena 39 000 Kčs

Trabant 601 S – 34 000 Kčs

Trabant 601 Universal – 37 000 Kčs

 

V Tuzexu:

VAZ 2101 – 12 500 TK

Škoda 100 – 10 000 TK

Škoda 110 L – 11 400 TK

Škoda 110 R – 12 500 TK

Wartburg 353 Standard – 10 600 TK

Wartburg 353 de Luxe – 11 000 TK

Renault 12 TL – 15 900 TK

Ford Cortina – 18 500 TK
Saab 99 – 24 200 TK

Fiat 500 – 7 000 TK

Fiat 127 – 11 300 TK

Fiat 128 – 13 950 TK

Chrysler 180 – 20 500 TK

 

V roce 1973:

 

Průměrná mzda v ČSSR v roce 1973 činila 2 173 Kčs, 
Fiat 127 tehdy v Tuzexu přišel na 12 650 TK.
 

V roce 1974 (stav k 15. 4.):

 

Jawa 50/20 – 3 750 Kčs

Jawa 50/21 – 3 680 Kčs

Jawa 50/23 – 4 090 Kčs

ČZ 125 sport/476 – 6 300 Kčs

ČZ 175 sport/477 – 6 800 Kčs

Jawa 350/634 – 10 200 Kčs

Babetta – 2 700 Kčs

Trabant 601 – 35 300 Kčs

Trabant 601 Universal – 38 300 Kčs

Wartburg 353 – 52 000 Kčs

Wartburg 353 de Luxe – 54 000 Kčs

Wartburg 353 Tourist – 61 000 Kčs

Škoda 100 – 45 000 Kčs

Škoda 100 L – 47 000 Kčs

Škoda 110 LS – 59 000 Kčs

Škoda 110 R – 79 100 Kčs

Tatra 603/2 – 195 000 Kčs

VAZ 2101 – 58 000 Kčs

VAZ 2102 – 66 000 Kčs

VAZ 2103 – 74 900 Kčs

Dacia 1300 – 68 000 Kčs

Fiat 125 P/1300 – 66 500 Kčs

Fiat 125 P/1500 – 71 500 Kčs

Fiat 127 – 59 000 Kčs

Fiat 128 – 69 000 Kčs

Renault 16 – 91 000 Kčs

Moskvič 408/1 – 46 000 Kčs

Moskvič 412 – 52 000 Kčs

GAZ 24 Volga – 103 000 Kčs

 

V Tuzexu např. stál v roce 1974

Trabant 601 S – 7 800 TK

Trabant 601 Universal – 8 900 TK

Škoda 100 – 10 000 TK

Chrysler 180 – 24 500 TK

Saab 99 – 30 000 TK

Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 243 Kčs.

 

V roce 1975:

 

Škoda 100 – 45 000 Kčs

Škoda 110 R – 64 000 Kčs

Zastava 101 (licenční Fiat 128) – 58 000 Kčs
Lada 1200 – 58 000 Kčs
Austin Allegro – 105 000 Kčs
Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 317 Kčs.Obrazek

         

V roce 1976:
Ford Cortina – 84 000 Kčs
Průměrná mzda v ČSSR tehdy činila 2 381 Kčs.

V roce 1977 a 1978:

 

Kolik stály některé modely, např.

Babetta 207/100 – 2 800 Kčs

Jawa 50/20 – 3 800 Kčs

Jawa 50/23 – 4 180 Kčs

Jawa 250/471 – 9 200 Kčs

Jawa 350/634/4,03 – 10 200 Kčs

Jawa 350/634/5,02 – 11 000 Kčs

Škoda 110 R – 66 800 Kčs

Škoda 105 S – 56 000 Kčs

Škoda 105 S (1978) – 57 000 Kčs

Škoda 105 L – 57 000 Kčs

Škoda 120 L – 58 800 Kčs

Škoda 120 LS – 62 700 Kčs

Škoda 120 GLS – 65 000 Kčs

Škoda 120 GLS (1978) – 65 000 Kčs

Trabant 601 S limusina – 36 500 Kčs

Trabant 601 limusina Hycomat – 37 000 Kčs

Trabant 601 S combi – 39 500 Kčs

Trabant 601 combi Hycomat – 40 500 Kčs

Wartburg 353 standart – 54 300 Kčs

Wartburg 353 de Luxe – 56 300 Kčs

Wartburg 353 tourist – 64 300 Kčs

Moskvič 2137 combi – 58 000 Kčs

Moskvič 2138 – 48 100 Kčs

Moskvič 2140 – 53 700 Kčs

Lada 1200 – 58 000 Kčs

Lada 1300 – 64 000 Kčs

Lada universal – 66 000 Kčs

Lada 1200 kombi (1978) – 66 200 Kčs

Lada 1500 – 72 000 Kčs

Lada 1500 (1978) – 72 100 Kčs

Lada 1600 – 76 300 Kčs

Lada 1600 (1978) – 76 400 Kčs

Fiat 125 P/1300 – 62 400 Kčs

Fiat 125 P/1300 (1978) – 62 050 Kčs

Fiat 125 P/1500 – 68 400 Kčs

Fiat 125 P/1500 (1978) – 68 450 Kčs

Fiat 126 P – 42 000 Kčs

Fiat 131 Mirafiori – 104 300 Kčs

Fiat 131/1600 Mirafiori (1978) – 118 800 Kčs

Fiat 127 dvoudveřový (1978) – 81 400 Kčs

Dacia 1300 – 66 000 Kčs

Zastava 101 – 64 000 Kčs

Volha limusina GAZ 24 – 105 000 Kčs

Volha combi – 117 000 Kčs

Volha 2402 (1978) – 117 000 Kčs

Čajka – 118 000 Kčs

Austin Allegro 1500 – 102 000 Kčs

Austin Allegro (1978) – 122 200 Kčs

Renault 5 TL – 96 000 Kčs

Renault 15 TL – 101 000 Kčs

Renault 20 (1978) – 182 200 Kčs

Chrysler 180 GS – 98 000 Kčs

Ford Cortina 1600 – 85 000 Kčs

Saab 99 CM 2 – 125 000 Kčs

Saab 99 CM 4 – 134 000 Kčs

Simca 1307 (bez metalízy) – 115 000 Kčs

Simca 1307 (s metalízou) – 116 000 Kčs

Tatra 613 – 284 000 KčsObrazek 

V roce 1985:

 

Škoda 105 L – 58 200 Kčs

Škoda 120 L (36,7 kW) – 63 000 Kčs

Škoda 120 LS (40,5 kW) – 67 380 Kčs

Škoda 120 GL (37,6 kW) – 68 380 Kčs

Škoda 120 LX (40,5 kW) – 69 630 Kčs

Škoda 120 GLS (40,5 kW) – 71 690 Kčs

 

Škoda 130 L (43 kW) – 69 980 Kčs
Škoda Rapid 130 (43 kW) – 81 050 Kčs

 

 

V roce 1987 (prosinec):

 

Škoda 105 L – 56 810 Kčs

Škoda 120 L (36,7 kW) – 63 870 Kčs

Škoda 120 GLS (40,5 kW) – 71 930 Kčs

Škoda 130 L (43 kW) – 70 620 Kčs

 

Škoda 130 GL – 73 320 Kčs
Škoda 130 R (coupé) – 81 260 Kčs

 

 

V roce 1988 a 1989:

 

Škoda 105 – 57 780 Kčs

Škoda 120 L – 65 630 Kčs

Škoda 130 R – 83 090 Kčs

Škoda 136 GL – 76 260 Kčs

Škoda 136 R (coupé) – 84 500 Kčs

Škoda Favorit 136 – 84 600 Kčs

Škoda Favorit 136 LS – 89 123 Kčs

Oltcit Club 11 R – 69 000 Kčs

Renault 5 – 164 000 Kčs

Daewoo Racer – 189 900 Kčs

ARO 240 – 110 000 Kčs

Lada Niva – 107 500 Kčs

Dacia 1300 TX – 80 000 Kčs

 

V Tuzexu:

Fiat Uno – 26 000 TK

Fiat Tipo 1400 – 75 700 TK

Ford Escort 3D – 26 000 TK

Simca 1308 – 38 000 TK

Peugeot 309 – 55 000 TK

V roce 1989 průměrná mzda v ČSSR činila 3 170 Kčs.

 
Pozn.: V přehledech nejsou uvedeny všechny značky a typy osobních automobilů, které se v ČSSR prodávaly (byl proveden výběr nebo se nepodařilo získat více údajů).

Jaké Fiaty a jejich odvozeniny se u nás daly koupit:

 

V šedesátých letech minulého století:

 

Fiat 500 a 600/600D, Fiat 850, Fiat 850 Sport Coupé, Fiat 1300, Fiat 1500, Fiat 125, Fiat 125P

 

V sedmdesátých letech minulého století:

 

Fiat 125 P, Fiat 126 P, Fiat 127, Fiat 128, Fiat 131 Mirafiori, Fiat 500, Fiat 850, VAZ 2101/ 21011/ 2102/ 2103/ 2106/ 21061, Zastava 101

 

V osmdesátých letech minulého století:

 

Fiat 125 P, Fiat 126 P, Fiat 127 Special, Fiat Uno, Fiat Tipo 1400 (jen v Tuzexu – 75 700 TK), VAZ 2105/ 21053/ 2107/ 2108/21083/2109/ 21093/ 2121

Obrazek

 

Nejrozšířenější osobní automobily v Československu k 31. 12. 1988:

 

Tuzemské produkce:

Škoda 100/110 L – 412 927

Škoda 110 LS – 12 229

Škoda 110 R Coupé – 16 684

Škoda 105 – 430 939

Škoda 120 L – 481 241

Škoda 120 LS – 50 302

Škoda 120 GLS – 32 717

Škoda Garde/Rapid – 6 426

Škoda 130 L/GL – 14 546

Škoda 130/136 R Coupé – 11 248

Škoda 136 L Favorit – 20 917

Tatra 603 – 10 213

Tatra 613 – 5 837

 

Zahraniční:

Lada 1200 – 165 306

Lada 1200 Universal – 25 700

Lada 1300 – 24 503

Lada 1500/1500 S – 81 593

Lada 1600 – 17 743

Lada 2105 – 29 320

Lada 2104 Universal – 5 958

Lada 21053/2107 – 14 924

Lada 2121 Niva – 1 664

Lada Samara – 407

Moskvič – 47 687

Volga – 35 521

Trabant – 132 422

Wartburg – 113 116

Polski Fiat 125 P – 76 752

Polski Fiat 126 P – 17 241

Fiat 127 – 13 654

Fiat 128 – 6 992

Zastava 101 – 9 313

Dacia – 47 602

Dacia Break – 3 164

Oltcit – 16 711

Simca 1301/1501 – 9 442

Ford Cortina – 7 001

 

A kolik nových automobilů prodal n. p. Mototechna v revolučním roce 1989?

 

Škoda 125 L – 27 942

Škoda 136 GL – 117

Škoda 136 R Coupé – 1 234

Škoda 135/136 L, LS Favorit – 46 283

Lada 2104 Universal – 1 773

Lada 2105/21053 – 3 809

Lada 2107 – 2 563

Lada 2108 Samara – 1 726

Lada 2121 Niva – 51

Volga GAZ-2410/3102 – 166

Dacia 1310 TX/Break – 2 490

Polski Fiat 126 P – 2 940

Oltcit Club 11 R, RL – 13 054

ARO 10 – 14

Daewoo Racer – 2 728


Kolik stálo pojištění vozidla:

 

V roce 1974

 

Zákonné pojištění – všechna osobní vozidla 144 Kčs

Havarijní pojištění – např.

Fiat 125 P/1300 – 1 432 Kčs (spoluúč.), 2 016 Kč

Fiat 125 P/1500 – 1 540 Kčs (spoluúč.), 2 142 Kčs

VAZ 2101 – 1 432 Kčs (spoluúčast), 2 016 Kčs

VAZ 2102 – 1 600 Kčs, (spoluúčast), 2 256 Kčs

VAZ 2103 – 1 620 Kčs, (spoluúčast), 2 272 Kčs

Trabant 601 S – 772 Kčs (spoluúčast), 1 084 Kčs

Škoda 100 – 832 Kčs (spoluúčast), 1164 Kčs

Škoda 110 R – 1 172 Kčs (spoluúčast), 1 636 Kčs

 

V roce 1989, 1990, 1991

 

Zákonné pojištění – všechna osobní vozidla 144 Kčs

 

V roce 1992

 

Zákonné pojištění – malý automobil do 600 cm3 288 Kčs

 

V roce 1993, 1994

 

Zákonné pojištění – malý automobil do 600 cm3 624 Kč

 

V roce 2010

 

Např. zákonné pojištění u Kooperativy

Fiat Bravo 1,4  (maximální bonus) – 4 234 Kč

Fiat 126 (minimální bonus) – 4 290 Kč

 

Obrazek

Kolik starých Fiatů je u nás registrováno:


– vybrané modely k 1. 1. 2008

– v závorce údaj k 1. 1. 2009

 

Fiat 124 – 182 ks (179 ks)

Fiat 125 – 11 144 ks (10 522 ks)

Fiat 126

Rok výroby 1972 – 1 ks, 1973 – 1 ks, 1982 – 103 ks, 1983 – 712 ks, 1984 – 13 ks, 1986 – 12 ks, 1987 – 842 ks, 1988 – 2 335 ks, 1989 – 1 356 ks, 1990 – 1 408 ks – celkem 7 443 ks (6 250 ks)

Fiat 127 – 3 765 ks (3 239 ks)

Fiat 128 – 1 444 ks (1 353 ks)

Fiat 131 – 772 ks (722 ks)

Fiat 132 – 97 ks (84 ks)

Fiat 500 – 895 ks (1 063 ks)

Fiat 508 – 2 ks (2 ks)

Fiat 518 – 1 ks (1 ks)

Fiat 600 – 3 712 ks (3 580 ks)

Fiat 850 – 3 082 ks (2 921 ks)

Fiat Balilla – 1 ks (1 ks)

Fiat Dino – 1 ks (1 ks)

Fiat Regata – 3 063 ks (2 498 ks)

Fiat Ritmo – 2 301 ks (1 961 ks)

Fiat Topolino – 4 ks (5 ks)

Fiat X 1/9 – Bertone – 16 ks (18 ks)

Fiat X 1/9 – 28 ks (26 ks)

Fiat Bravo – 6 551 ks (7 898 ks);

např. Bravo, rok výroby 1998 – 1 276 ks

Fiat Brava – 16 156 ks (17 171 ks)

Fiat Palio – 2 634 ks (3 137 ks)

Fiat Panda – 7 673 ks (8 665 ks)

Fiat Punto – 44 350 ks (50 888 ks)

Fiat Barchetta – 495 ks (569 ks)

Fiat Coupé –  638 ks (762 ks)

Fiat Croma – 3 869 ks (3 376 ks)

Fiat Cinquecento – 3 145 ks (3 407 ks)

Fiat Seicento – 3 927 ks  (4 142 ks)

Fiat Stilo – 5 230 ks (6 426 ks)

Fiat Tipo – 15 553 ks (13 442 ks)

Fiat Tempra – 4 939 ks (4 376 ks)

Fiat Uno – 22 972 ks (19 283 ks)

Obrazek

Za kolik se dá koupit starší Fiat?

 

   Za cenu šrotu jen málokdy – záleží na výjimečnosti, vzácnosti, počtu dochovaných kusů uvedeného modelu, dostupnosti, technickém stavu a zejména původnosti. Zajímavá auta se také dají dovézt ze zahraničí – ceny tomu ovšem odpovídají.

   Viz. údaje, převzaté z Auto Motor Sport – servis – ceny veteránů (ceny jsou v tisících Eur, v závorce jsou pro auta ve špatném stavu):

 

Abarth 1000 TC Stradale –  r. v. 1961 – 22 (5)

Abarth 595 SS – 1964 – 18 (3)

Abarth 695 SS – 1964 – 18 (4)

500 Topolino – 1936 – 16 (4)

500 B Topolino – 1948 – 16 (4)

500 – 1960 – 8 (1)

600 – 1955 – 5 (1)

850 – 1964 – 4 (1)

850 Coupé – 1965 – 7 (1)

850 Spider – 1965 – 12 (3)

1100 Trasformabile – 1956 – 22 (5)

1500 – 1963 – 12 (3)

1800 – 1959 – 8 (2)

Dino Spider – 1966 – 45 (11)

Dino Coupé – 1967 – 23 (6)

Dino 2400 Spider – 1969 – 49 (12)

Dino 2400 Coupé – 1969 – 25 (6)

124 Sport Spider – 1966 – 15 (4)

124 Sport Coupé – 1967 – 7 (2)

124 Abarth Rallye – 1972 – 23 (8)

128 3P Berlinetta  – 1975 – 5 (1)

130 – 1969 – 9 (2)

130 Coupé – 1971 – 16 (3)

131 Sport – 1978 – 6 (1)

132 2000 – 1977 – 4 (1)

X 1/9 – 1973 – 9 (2)

 

V ČR – inzeráty, internet:

Např.

Fiat 125 P – 3 000 – 13 000 Kč

Fiat 126, 126 P – 2 000 – 15 000 Kč

Zastava 101 – 10 000 – 20 000 Kč

Fiat 500 – 35 000 – 150 000 Kč

Fiat 600 – 5 000 – 40 000 Kč

Fiat 850 – 5 000 – 50 000 Kč

Fiat 128 – 10 000 – 35 000 Kč
Fiat 128 SC – 25 000 – 60 000 Kč
Fiat X 1/9 – 45 000 – 140 000 Kč

 

A kolik stály starší ojeté Fiaty před rokem 1989?

 

V roce 1987 podle dobových inzerátů:

Fiat 127 3D (r. v. 1973) – 35 000 Kčs

Fiat 126 P (r. v. 1977) – 25 600 Kčs

Lada 1300 (r. v. 1976) – 20 600 Kčs

 

V roce 1988 podle dobových inzerátů:

Fiat Ritmo 60 CL (r. v. 1979) – 71 600 Kčs

Lada 1300 (r. v. 1980) – 48 000 Kčs

 

Které „staré“ Fiaty se ve světě ještě vyrábějí?

 

AvtoVAZ v Rusku stále vyrábí modely Lada 2104, 2105, 2107, odvozené z původního italského Fiatu 124 (evropský vůz roku 1966), který se vyráběl v letech 1966 – 1974 (1985). Přesluhuje také evropský vůz roku 1984 Fiat Uno, který se v Itálii vyráběl v letech 1983 – 1995, v Polsku do roku 2002. V mírně upravené podobě jako Fiat Mille se stále vyrábí v Brazílii. V JAR Fiat nabízí model Uno Way.

A jakými motorovými vozidly postupně jezdili autoři tohoto příspěvku?

 

Motocykly: Stadion S 22, Jawa 555, Jawa 50/23, Jawa 250/453, Jawa 350/634, ČZ 503, ČZ 125 sport/476.

Automobily: Škoda 100, Trabant 601 S, Škoda 120 L, Škoda 125 L, Škoda 130 L, Škoda Favorit, Škoda Forman, Škoda Felicia, Ford Focus. V současné době jezdíme Fiatem Bravo a na srazy Fiatem 126.

Obrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

trocha statistiky

l.konderla,8. 11. 2010 14:54

zajímavý rozbor,přečetl jsem jej se zájmem,často už se k podobným informacím nedostaneme.díkky kéž by takových přispěvatelů bylo více.takže kolegové fiatáři musíme se snažit.