Vkz?Co to proboha je?
Hned na začátek bych chtěla říct,že ten rozvrh,co jsme dostávali na začátku roku, je neúplný.Omlouvám se,že jsou ty obrázky takové rozpláclé
Na stránkách školy je nový rozvrh,na kterém je ale i nový předmět
-pro A1:Vkz s paní profesorkou Bendlovou(pátek,třetí týden)
-pro A2:Vkz s paní profesorkou Pernicovou(pátek,čtvrtý týden)
Protože jsem opravdu nevěděla co to je,tak jsem to napsala na spolužáky. Nikdo mi ale neodepsal,tak jsem si to napsala na facebook do statusu … A už to vím a vy to můžete vědět taky!
1.1 Výchova ke zdraví
1.1.1 Charakteristika vyučovacího předmětu
Předmět je zaměřen na získávání dovedností, které v každodenním životě vedou k zachování či posílení zdraví. Učí žáky chápat zdraví své i druhých na základě utváření vlastního názoru, náhledu, zkušeností a prožitků, vede je ke schopnosti aplikovat tyto zkušenosti do svého života.
1.1.2 Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu
Výchova ke zdraví zahrnuje část stejnojmenného vzdělávacího oboru. Některé výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví jsou integrovány do tělesné výchovy, biologie a občanské výchovy.
Výuka by měla mít hlavně praktický a aplikační charakter. Budeme používat prožitkové učení, diskuze, praktická cvičení, práci s literaturou a internetem, besedy s odborníky, řešení problémů v modelových situacích.
Předmět bude vyučován v tercii s dotací 1 vyučovací hodina za 2 týdny s možností sdružování do bloků.
Začlenění průřezových témat
Osobnostní a sociální výchova je v předmětu výrazně zastoupena tématickými okruhy Seberegulace a sebeorganizace, Řešení problémů a rozhodovací dovednosti, Psychohygiena, Komunikace.
1.1.3 Výchovné a vzdělávací strategie směřující k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí
Učitel:
- vede žáky k odpovědnosti za zdraví své i druhých
- vhodně zvolenými metodami vytváří prostor pro aktivity vedoucí ke spolupráci a toleranci
- vytváří vhodné prostředí pro diskuze
- vede žáky k efektivnímu řešení problémů
- podporuje otevřenou komunikaci
- podněcuje žáky k utváření vlastních názorů a ponechává jim prostor k jejich obhajobě
- vede žáky k používání přesných formulací
- vede žáky k respektování a přijímání názoru druhých
- pomáhá žákům najít své místo v kolektivu
- podněcuje žáka k uvědomování si sebe sama
- vede žáky k neodmítání pomoci druhým
1.1.4 Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu
TERCIE |
|
|
|
Očekávané výstupy |
Dílčí cíle (školní výstupy) |
Učivo |
Poznámky, přesahy a vazby |
Žák : - dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních chorob - projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu |
Žák: - odpovědně přistupuje k utváření svého životního stylu, navrhuje změny, které by ho mohly pozitivně ovlivnit - usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví - vyjádří vlastní názor k problematice zdraví - umí sestavit a zhodnotit jídelníček a denní režim - popíše, jak souvisí životní styl s civilizačními chorobami |
Zdravá výživa - zdravá výživa - potřeby výživy dle věku, profese a zdravotního stavu - denní režim - zdravý životní styl |
OSV - Psychohygiena (55) OSV - Seberegulace a sebeorganizace OSV - Sebepoznání a sebepojetí (81) |
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě) - samostatně využívá osvojené sociální dovednosti k předcházení stresovým situacím |
- kultivovaně uplatňuje vlastní názor v komunikaci - je schopen sebekontroly - vyzkouší si různé metody řešení problémů - vyzkouší si používání asertivní komunikace v modelových situacích - hodnotí a respektuje sám sebe |
Mezilidské vztahy Partnerské, rodičovské, manželské Sociální zkušenosti, řešení problémů Krizové situace v rodinném a partnerském životě Komunikace |
OSV - Mezilidské vztahy (76, 77) OSV – Komunikace (94) OSV – Komunikace (99) OSV – Komunikace (103) OSV - Psychohygiena (80) |
- optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví - v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování |
- uvědomuje si a chápe rozdíly v sexualitě mužů a žen - zná základní antikoncepční metody - rozpozná sexuálně nebezpečné chování - ujasňuje si přístup k sexualitě - vyhodnocuje rizika sexu - utváří si názor na interrupci - zodpovědně přistupuje k problematice těhotenství a plánovaného rodičovství - uvědomuje si závažnosti sexuálního zneužívání - uplatňuje zásady hygieny - odmítá pornografii a prostituci |
Výchova k rodičovství - metody - interrupce - hygiena pohlavního styku - těhotenství a zákony - zneužívání dětí - úchylky v sexualitě |
OSV - Mezilidské vztahy (82, 90) OSV - Hodnoty, postoje, praktická etika (83) |
- dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka - uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni - v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým |
-uvědomuje si rizika vyplývající z rizikového způsobu chování - ví, kde by v problémových situacích vyhledal odbornou pomoc -nepodceňuje nebezpečí závislostí - vyzkouší si různé způsoby odmítnutí drogy - vyjmenuje základní druhy drog a popíše jejich nebezpečí pro zdraví - popíše, jak by se zodpovědně zachoval v případě zjištění používání návykových látek ve svém okolí |
Péče o zdraví a zdravý způsob života - návykové látky - krizové situace vedoucí ke změně chování - poruchy příjmu potravy - prevence - formy chování ( deviace, násilí, zneužívání) - duševní hygiena v zátěžových situacích |
OSV - Hodnoty, postoje, praktická etika (84) OSV – Řešení problémů a rozhodovací dovednosti (102) |
TERCIE |
|
|
|
Očekávané výstupy |
Dílčí cíle (školní výstupy) |
Učivo |
Poznámky, přesahy a vazby |
- projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc |
- dokáže rozeznat nebezpečné situace - uvědomuje si závažnost situací ohrožujících život - uplatňuje dovednosti k zachování a záchraně zdraví svého i druhých - analyzuje jednotlivá poranění - předvede poskytnutí první pomoci - dodržuje zásady požární ochrany |
První pomoc - při úrazech - náhlých příhodách - stavů ohrožujících život Civilní obrana - mimořádné situace - první pomoc při hromadných nehodách |
OSV - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti (165) OSV - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti (166) MS - První pomoc |
Komentáře
Přehled komentářů
Pěkně zpracovaný článek!
Jen mě zaráží, proč VKz není taky pro nás, pro třeťáky. Mám za to, že by nám to prospělo :)
VKz
(Vítek, 30. 10. 2009 13:47)