Info o Letišti Praha-Ruzyně
3. 6. 2008
Informace letiště Praha
Letiště Praha-Ruzyně je mezinárodní veřejné civilní letiště umístěné na severozápadním okraji Prahy. Jedná se o největší letiště v České republice i ve střední a východní Evropě. Postupným a neustálým růstem se během pěti let podařilo počet cestujících zdvojnásobit. Velké díky patří všem přibližně padesáti leteckým přepravcům, kteří pravidelně i nepravidelně zajišťují přímé spojení mezi Prahou a 103 světovými destinacemi. V listopadu 2005 odbavilo pražské letiště deseti miliontého cestujícího a zařadilo se tak mezi TOP 20 nejvýznamnějších evropských letišť.
Od roku 2002 je Letiště Praha spojováno s projektem Europa, výstavbou nového terminálu Sever 2. Jeho realizací dále posiluje předpoklady Prahy hrát roli významného přepravního uzlu střední Evropy a posiluje intenzitu leteckého spojení Prahy jak s evropskými, tak i zámořskými destinacemi. Hlavním posláním rozšíření terminálu je odbavování letů do zemí Evropské unie v souladu s režimem stanoveným tzv. Schengenskými dohodami. U stávajícího odbavovacího terminálu s prsty A a B se kapacita pohybuje kolem 6,5 mil. odbavených cestujících celkem ročně. Terminál Sever 2, prst C, nabízí další nárůst kapacity až na 10 milionů cestujících ročně. Počet nástupních mostů se zvyšuje o 10 na celkový počet 27. Zvýší se komfort pro cestující, mimo jiné otevřením nových konferenčních místností a dalších prostor, například pro VIP a business klientelu, pro cestující s dětmi apod. Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích prostor ve veřejných i tranzitních prostorách terminálu a rozšíří se odbavovací zázemí pro letecké společnosti.
Vzhledem k rostoucím výkonům, jak v počtu odbavených cestujících, tak v i v počtu pohybů, je dalším nezbytným krokem v rozvoji letiště rozšíření dráhového systému formou realizace nové paralelní vzletové a přistávací dráhy.
- o d l e t ... čas odletu z místa určení
- p ř í l e t ... čas příletu do Prahy
- l e t ... číslo linky
- t y p ... typ letadla na lince
- d n y ... dny provozu linky (1 pondělí, 2 úterý, 3 středa, 4 čtvrtek, 5 pátek, 6 sobota, 7 neděle)
- o d - d o ... platnost pro časové období
- Při hledání letu do/z dané destinace věnujte pozornost sloupcům Od a Do, které specifikují časový interval platnosti publikovaných dat. Ve sloupci Dny naleznete, ve kterém dni v týdnu je daný let provozován.
- Podrobné informace můžete získat na webových stránkách příslušné letecké společnosti.
- Čas příletu do dané destinace nebo odletu z dané destinace je předpokládaný.
- V případě, že se v některém sloupci Odlet nebo Přílet objeví hodnota 00:00, znamená to, že přesný čas není k dispozici, protože destinace není přímo před nebo za Prahou.
Hluková zátěž letiště Praha Ruzyně
Základní Údaje
Postupy k minimalizaci hlukové zátěže z činnosti letiště Praha - Ruzyně
Letiště Praha - Ruzyně je největším mezinárodním letištěm v České republice. Je hlavní leteckou branou do země. Státní podnik Letiště Praha si je vědom nejen pozitivních důsledků provozování letiště, ale i důsledků negativních. Jedním z nejvýraznějších dopadů leteckého provozu na okolí letiště je hluková zátěž.
Projekt komplexního řešení problematiky hluku z leteckého provozu:
Letecký hluk nebude nikdy možné zcela odstranit. LP, s.p. však vyvíjí značné úsilí k maximálnímu možnému omezení dopadů leteckého hluku, které je nutné k zajištění bezkonfliktního prostředí s okolím a které umožňuje další bezproblémový rozvoj letiště Praha – Ruzyně. K dosažení tohoto cíle byla již v roce 1994 vedením podniku schválena koncepce, která zahrnuje řadu dílčích opatření. Mezi nejdůležitější patří:
Letecký hluk nebude nikdy možné zcela odstranit. LP, s.p. však vyvíjí značné úsilí k maximálnímu možnému omezení dopadů leteckého hluku, které je nutné k zajištění bezkonfliktního prostředí s okolím a které umožňuje další bezproblémový rozvoj letiště Praha – Ruzyně. K dosažení tohoto cíle byla již v roce 1994 vedením podniku schválena koncepce, která zahrnuje řadu dílčích opatření. Mezi nejdůležitější patří:
1. Změny ve využívání dráhového systému - omezení vzletů a přistání ve směru od Prahy
2. Zásadní omezení nočních letů
3. Poplatková politika v přímé závislosti na hlučnosti letadla
4. Nepřetržité monitorování hluku z leteckého provozu
5. Vyhlášení ochranného hlukového pásma v okolí letiště
6. Instalace oken s předepsanou vzduchovou neprůzvučností na bytových domech, rodinných domech, stavbách pro školní a předškolní výchovu, stavbách pro zdravotní a sociální účely a funkčně obdobných stavbách v ochranném hlukovém pásmu.
7. Nezvyšování počtu lidí v území s nadměrným hlukem pomocí územního plánování
8. Zavedení zvláštního hlukového poplatku za překročení stanovených nejvyšších přípustných hodnot maximální hladiny hluku z leteckého provozu jednotlivých monitorovacích stanic
Výsledky:
Hluk v okolí Letiště Praha - Ruzyně závisí na počtu startů a přistání a na skladbě typů letadel. Tyto parametry se v průběhu denního času a podle sezóny mění. LP, s.p. míru hlukové zátěže neustále monitoruje. Výsledky měření přitom dokládají, že v důsledku zavádění moderních technologií při výrobě letadel a realizací postupných opatření k minimalizaci dopadů leteckého hluku na okolí ze strany Letiště Praha, s.p. nedošlo od roku 1998 k rozšíření území zasaženého nadměrným hlukem, i přes každoroční navyšování počtu startů a přistání.
Hluk v okolí Letiště Praha - Ruzyně závisí na počtu startů a přistání a na skladbě typů letadel. Tyto parametry se v průběhu denního času a podle sezóny mění. LP, s.p. míru hlukové zátěže neustále monitoruje. Výsledky měření přitom dokládají, že v důsledku zavádění moderních technologií při výrobě letadel a realizací postupných opatření k minimalizaci dopadů leteckého hluku na okolí ze strany Letiště Praha, s.p. nedošlo od roku 1998 k rozšíření území zasaženého nadměrným hlukem, i přes každoroční navyšování počtu startů a přistání.
1. Využívání dráhového systému
Legenda:
obr. 1: dráhový systém letiště Praha Ruzyně a rozmístění stanic pro měření hluku
|
Z důvodu hlukové zátěže nižšího počtu obyvatel pod příletovými a odletovými trasami je přednostně využívána dráha 06/24 (směr Horoměřice - Jeneč). Pohyby proudových letadel o hmotnosti větší než 7 t jsou standardně prováděny na této dráze.
Dráha 13/31 (směr Praha – Dobrovíz), jejíž provoz zejména ve směru 31 přináší hlukovou zátěž hustě obydlenému území hl.m.Prahy, smí být použita v tomto směru v denní době pouze pro vrtulová letadla a pro proudová letadla o hmotnosti menší než 7 t, tzn. pro letadla s velmi nízkouúrovní hluku. V noční době je za standardních provozních podmínek tento směr na hl.m.Prahu uzavřen.
Za určitých okolností je však nutné, aby dráha 13/31 převzala veškerý letecký provoz. Jedná se o následující situace, které jsou registrovány a lze je i zpětně identifikovat:
2. Omezení nočních letů
Vzlety a přistání v době od 22:00 do 06:00 jsou povoleny pouze letadlům zařazeným podle kategorizace Letiště Praha, s.p. do kategorie s nejnižší hlučností. Není povoleno plánování více než 3 startů a 3 přistání v průběhu jedné noční hodiny. Toto omezení neplatí pro záchranné a pátrací lety, přistání letadel z meteorologických, technických nebo bezpečnostních důvodů a lety Úřadu pro civilní letectví při provádění státního dozoru. Zároveň je mezi 22:00 - 23:00 umožněn přílet či odlet zpožděných letadel, která nemohla z provozních nebo bezpečnostních důvodů dodržet původní naplánované časy (SLOTY).
3. Poplatková politika
Ke zlepšování akustické situace v okolí letiště Praha - Ruzyně významně přispívá i poplatková politika Letiště Praha s.p., zavedená v roce 1995. Existuje diferencované schéma hlukových poplatků pro všechna letadla, která přistávají na letišti Praha - Ruzyně. Výše hlukového poplatku je stanovena podle toho, do které hlukové kategorie bylo letadlo Letištěm Praha, s.p. zařazeno. Kritériem pro zařazení jsou mezinárodně uznávané limity. Jedná se o aktivní přístup motivující letecké společnosti, aby na své linky do Prahy nasazovaly modernější a méně hlučná letadla.
V průběhu posledních let se podařilo zcela změnit strukturu zastoupení letadel na pražském letišti ve prospěch kategorií s nižší hlučností. Právě z tohoto důvodu byl udržen rozsah ochranného hlukového pásma, vyhlášeného v roce 1998, které zahrnuje území zatížené nadměrným hlukem z leteckého provozu, a to i při výrazném každoročním zvyšování počtu pohybů (startů a přistání). Změnu zachycuje následující tabulka:
V průběhu posledních let se podařilo zcela změnit strukturu zastoupení letadel na pražském letišti ve prospěch kategorií s nižší hlučností. Právě z tohoto důvodu byl udržen rozsah ochranného hlukového pásma, vyhlášeného v roce 1998, které zahrnuje území zatížené nadměrným hlukem z leteckého provozu, a to i při výrazném každoročním zvyšování počtu pohybů (startů a přistání). Změnu zachycuje následující tabulka:
Rok
|
1996
|
2004
|
letadla kategorie 1
(nejméně hlučná)
|
26,4%
|
53,4%
|
letadla kategorie 4
(nejhlučnější)
|
18,1%
|
1,8%
|
Výnosy z hlukových poplatků jsou použity k financování kontinuálního monitorování hluku z leteckého provozu a od roku 1998 také k financování protihlukových opatření v ochranném hlukovém pásmu letiště.
4. Monitorování hluku z leteckého provozu
Od ledna 2007 mění Letiště Praha dosavadní způsob měření hluku z leteckého provozu. Původní systém průběžného monitorování hluku bude pro letošní rok nahrazen etapovitým (diskontinuálním) měřením prováděným mobilními měřicími přístroji. Budou umístěny v jiných lokalitách, než původní stacionární měřicí stanice. Na tento etapovitý způsob naváže moderní systém hlukového monitoringu, který přesněji zkontroluje hranice ochranného hlukového pásma. Jeho součástí budou mimo jiné kvalitní nástroje na modelování hlukových situací (včetně tzv. predikce) a kontrola průběhu letových tratí. Předpokládá se, že nový systém bude uveden do plného provozu počátkem příštího roku.
Na základě závěrů z jednání s oběma krajskými hygienickými stanicemi (HS hl. m . Prahy a Krajskou HS Středočeského kraje), které jsou v oblasti hluku z leteckého provozu kompetentní, bude letos Letiště Praha, s.p. provádět průběžná časově omezená měření mobilními stanicemi. Měření bude probíhat v souladu s Metodickým návodem pro měření a hodnocení hluku z leteckého provozu a uskuteční se v období května až srpna 2007 v závislosti na leteckém provozu a meteorologických podmínkách.
S vysokou přesností přinese výsledky, které umožní splnit stanovené cíle. Výsledky měření budou po jednotlivých etapách zveřejňovány na webu Letiště Praha, s. p. v sekci Životní prostředí.
Hlavní cíle měření:
Ex
1. í.
5. Ochranné hlukové pásmo
V okolí letiště Praha Ruzyně je vyhlášeno ochranné hlukové pásmo. Hranici tvoří izofona L Aeq = 65 dB pro den ( LAeq = 55 dB pro noc).
Na tomto území Letiště Praha s.p. realizuje protihluková opatření, která spočívají ve výměně nevyhovujících oken a balkonových dveří. Investice do zmírnění negativních dopadů leteckého hluku činily od roku 1998 do konce roku 2005 v souhrnu cca 437 mil. Kč.
Ochranné hlukové pásmo Letiště Praha - Ruzyně
|
LEGENDA: červená čára = hranice OHP a zóny A; modrá čára = hranice zóny B
6. Instalace protihlukových oken
Od roku 1998 je u tzv. chráněných místností bytových a rodinných domů, což jsou obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje a kuchyně, dále u staveb školní a předškolní výchovy, staveb pro zdravotnické a sociální účely a funkčně obdobných staveb v okolních obcích a městských částech, zahrnutých do ochranného hlukového pásma, prováděna kompletní výměna oken za plastová či dřevěná s předepsanou vzduchovou neprůzvučností, a to v závislosti na výsledcích stavebně akustického posouzení objektů. V těchto protihlukových opatřeních Letiště Praha, s.p. pokračuje postupně na celém území vyhlášeného ochranného hlukového pásma.
7. Územní plánování
V ochranném hlukovém pásmu letiště Praha - Ruzyně jsou v souladu se současně platnou legislativou vymezeny územním rozhodnutím příslušného stavebního úřadu dvě hlukové zóny s následujícími podmínkami pro zacházení se stávající zástavbou a podmínkami pro regulaci stavební činnosti:
Zóna A (varovná):
|
LAeq = 65 – 75dB v denní době
|
|
LAeq = 55 – 65dB v noční době
|
Ve stávajících objektech pro bydlení, školách, nemocnicích a jiných objektech citlivých na hluk, se provádějí výběrové kontroly dodržení limitů pro vnitřní hluk. V oprávněných případech je předkládán návrh na realizaci zvukoizolačních opatření. Posouzení i následná opatření zajišťuje Letiště Praha s.p.
Před výstavbou nových objektů (s výjimkou výrobních provozů) se provádí důsledné posouzení záměru. Stavebník musí povinně předložit příslušnému stavebnímu úřadu průkaz o splnění limitu pro vnitřní hluk ve stavbách k bydlení a stavbách občanského vybavení. Výstavba předškolních a školních zařízení, nemocnic, lázeňských objektů, rekreačních zařízení a jiných objektů citlivých na hluk může být stavebním úřadem zamítnuta.
Zóna B:
|
LAeq = 75dB a více v denní době
|
|
LAeq = 65dB a více v noční době
|
Ve stávajících objektech pro bydlení, školách, nemocnicích a dalších zařízeních citlivých na hluk se provádějí důsledné a ucelené kontroly dodržení limitu pro vnitřní hluk. Následuje návrh a realizace zvukoizolačních opatření.
Výstavba nových objektů k bydlení, zdravotnických a školských zařízení, není možná. Nová výstavba je omezena pouze na výrobní zóny bez bydlení. Takto je zajištěno, že na území zóny B, kde je hluková zátěž z leteckého provozu největší, se nebude zvyšovat počet trvale žijících obyvatel.
8. SYSTÉM ZVLÁŠTNÍHO HLUKOVÉHO POPLATKU ZA PŘEKROČENÍ STANOVENÝCH NEJVYŠŠÍCH PŘÍPUSTNÝCH HODNOT MAXIMÁLNÍ HLADINY HLUKU Z LETECKÉHO PROVOZU NA VYBRANÝCH MONITOROVACÍCH STANICÍCH
Systém účtování zvláštního hlukového poplatku je dočasně pozastaven do doby uvedení nového monitorovacího zařízení hluku z leteckého provozu a letových tratí do provozu. Nový systém zvláštního hlukového poplatku bude schválen po 3 měsíčním zkušebním období. Bude se orientovat především na kontrolu dodržování předepsané dráhy letu a protihlukových postupů.
Rozvoj letiště
Prognóza vývoje cestujících a pohybů letadel na letišti Praha - Ruzyně.
Paralelní dráha
Výkony letiště Praha – Ruzyně v počtech pohybů letadel se v posledních letech blíží ke kapacitní hranici dráhového systému, a proto je nutné zvýšit jeho kapacitu tak, aby se nestal omezujícím prvkem rozvoje letiště. Proto Letiště Praha s.p. připravuje rozšíření dráhového systému letiště formou realizace nové paralelní dráhy RWY 06R/24L.
Základní údaje
|
|
Místo stavby:
|
Letiště Praha – Ruzyně, boční odstup od stávající RWY 06/24 bude 1 525 m
|
Investor:
|
Letiště Praha, s.p.
|
Rozměry:
|
stavební délka: 3 550 m
stavební šířka: 60 m |
Provozní statut:
|
RWY 06R - přístrojová dráha pro přesné přiblížení I. kategorie
RWY 24L - přístrojová dráha pro přesné přiblížení III. kategorie |
Rok uvedení do provozu:
|
2010
|
Náklady:
|
5 – 7 mld. Kč
|
Komentáře
Přehled komentářů
Prosím, sdělte mi zda Sodůlky /konkrétně Běhounkova ul/ se vztahuje do Ochranného hlukového pásma.
Děkuji za odpověď
R.Dolejš
OHP
(Radovan Dolejš, 18. 3. 2010 19:45)