V pořadí již jedenáctý díl Need for Speed měl být převratem v sérii. Magická ruka, která by zamíchala rozloženými kartami na poli závodních arkád natolik, že by benzín tekl nahoru. Navíc po tragickém NFS: Carbon si ortodoxní fandové, kteří i slabší díly obhajovali až do krve, zaslouží něco převratného. Ale v Electronic Arts řekli ne! Když klesající úroveň virtuální zábavy na čtyřech kolech, tak pro všechny.
Kdo s koho * Nic není nemožné * A tak si to pádíme směrem k pásce
Jedenáctka není šťastné číslo
ProStreet se odehrává na imaginárních závodních okruzích. Pouličním zběsilostem tedy dáváme sbohem a pokračujeme se vší důstojností mimo civilní provoz. Na jednu stranu nabral Need for Speed nový nádech, na druhou nadobro skončilo volné ježdění po rozlehlém městě. Možná by to nebyla taková škoda, kdyby autoři dovedli asfaltové trasy jen trochu více k dokonalosti. Bohužel většina tratí vypadá až příšerně monotónně a technické pasáže neposkytují kýžený požitek z urputného přetahování o výsledné pozice. Okruhy jsou tvořeny pouze mantinely, plechovými zábranami, havarijním značením, čas od času se ocitnete v tunelu či kaňonu, přejedete přes most nebo se snažíte nevyletět na klopené zatáčce. Neustále se opakující cyklus přesně dané hierarchie zkrátka dovede pěkně uspat.
Vozový park čítá povětšinou smetánku závodního nebe a pár nelogických kousků. Dodnes mě fascinuje, že vývojáři dávají vedle hvězd jako Porsche nebo Lamborghini i prostý vůz lidu (a mekku frajírků) – Volkswagen Golf. S tím, jak jde série Need for Speed s dobou, jenom očekávám, kdy se v nabízených virtuálních Golfech objeví nejmodernější dieselové agregáty s příponou TDi (íčko musí být samozřejmě červené). Na druhou stranu je v Pro Street jedno, jaký stroj ovládáte, protože všechny mají veskrze stejně zpackané jízdní vlastnosti. Zpackané v tomto případě asociujte s výrazem „divné“. Autoři se zjevně chtěli odklonit od arkády a ze svého posledního dílka udělat alespoň trochu reálnou simulaci. Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán, proto jsou parníky ve tvaru víceméně prestižních vozidel ochuzeny o pověstné, zábavné ovládání.
Protáčení kol? Malina * Nitro a sešlápnout plyn * Zatáčky řežeme dobře a řežeme je rádi
K čemu se používá volant?
Vozidla nemají žádnou ochotu zatáčet a chovají se jako líné lodě plující v protiproudu Vltavy. Jak jinak si vysvětlit téměř nulový pocit rychlosti? Zajímavé je, že v rychlostních módech se dosahované zrychlení naopak jeví o poznání lépe. Bohužel v klasických okružních závodech máte pocit, že sledujete rivalství mezi hlemýždi. Pohled z vozu (klasický bez zpracování interiéru, které bývávalo tolik oblíbené) situaci o něco málo zlepšuje, nicméně stále přetrvává pocit, že jedete o polovinu pomaleji.
Ke zvýšení reality autoři zakomponovali i model poškození. Krásná to věc, jež při správné integraci dokáže s výsledným hodnocením řádně zahýbat. V Need for Speed ProStreet lze každé vozidlo totálně zničit a uvést jej mimo provoz. Nebo jen urvat nárazník, vymlátit okna a pochroumat karoserii. V podstatě nastávají pouze tři možné varianty – naleštěný automobil, naleštěný automobil s pomačkanou karoserií a nepojízdný automobil. Nic mezi třemi stádii neexistuje. Proto neočekávejte zhoršené jízdní vlastnosti po srážce s oponentem, což vzhledem k megalomanským plánům vývojářů před vydáním hry působí tak trochu jako pěst na oko.
Někdo se rád lepí na zadky * Kudy do Berlína? * Máš babu
Tuning se na sérii Need for Speed jednu dobu přisál a doteď nepustil. Proto je logické, že si své miláčky budete v garáži se štětkou a kladívkem v ruce upravovat dle libosti – jak vzhledově, tak i prakticky. Když pominu vozidla ve stylu omalovánek z první třídy, nakupováním nových komponentů od renomovaných výrobců lze z normálně výkonného stroje vytvořit abnormálně nadupanou mašinu. Upravujete (respektive pouze dokupujete) motorové součástky, tlumiče, brzdy, obutí a další vymoženosti. Svou roli kupodivu hrají i zadní přítlačná křídla, jejichž nastavováním volíte ideální kompromis mezi maximální rychlostí a přilnavostí k vozovce. Postupem času vám NFS dovolí rovněž detailnější úpravy motoru a výkonnostní křivky, což využije asi málokdo z fanoušků. Přesto se zájem cení.
O víkendu bude rušno
Závody jsou rozděleny na víkendové akce. Jednou za týden se na oficiálním shromáždění sejde spousta závodníků s odhodláním nakopat zadnici oponentům a stát se králem daného seriálu. Síly se měří hned v několika disciplínách, jejichž volba a posloupnost je zcela ve vašich rukách. Nechybí klasický závod, driftování (bodově ohodnocené smyky), rychlostní zkoušky nebo drag. Právě v posledně jmenovaném proti sobě stanou dva soupeři. Nejprve prostřednictvím jednoduchého „protůrování“ předních kol, kdy se zahřejí gumy na patřičnou úroveň. Následuje start, při němž je důležité držet otáčky v patřičném spektru a včas reagovat na zařazení prvního rychlostního stupně. Poté očekávejte starý známý scénář učebnicového řazení.
Do hlubin kaňonu * Jako splašený kůň * Správně vybraný smyk
Rychlostní zkoušky jsou k dispozici dvě. V jedné z nich projíždíte branami opatřenými radary. Po sečtení rychlostí vyhrává jezdec s největším konečným číslem. V druhém typu tohoto závodu nezáleží na momentální maximálce, nýbrž na výsledném pořadí. Obě disciplíny sráží na kolena fakt, že po celou dobu nemusíte ani jednou brzdit. Zatímco v okruhových etapách se vozidla vyznačují neochotou k zatáčení, zde jim to jde až přehnaně dobře. Nutno podotknout, že pro každý typ závodu musíte vlastnit jiný automobil. Ihned po koupi si zvolíte jeho parketu. Tím se integrují tabulkové hodnoty, na něž se při následném vylepšování (tunění, chcete-li) klade největší důraz. Například při rychlostních zkouškách potřebujete dobrou aerodynamiku a maximální rychlost, při sprintech se doménou stává maximální akcelerace, drifty holdují ovladatelnosti a tak dále.
Hlavní nabídka, ze které vybíráte jednotlivé víkendové akce, vypadá efektně. V první chvíli však působí trochu zmateně a než se vám dostane pod kůži, spálíte litry benzínu. Je tvořena malebnými grafity na asfaltu a pohyb mezi nabídkami není kdovíjak intuitivní. Ještěže tak originálně byl vytvořen pouze režim kariéry. Z představy zhrzeného menu pro celou hru proběhne mráz po zádech nejednomu uživateli.