Loga, značky a co z toho...
Začnu citací ze článku Luxus bez loga, jehož původ uvádím v perexu příspěvku (celý text kurzívou):
"V high-end luxury, jako je Hermes, Bottega Veneta, Loro Piana, Salvatore Ferragamo a další, se dnes logo vystavuje jen málo kde. Například v New Yorku je téměř vše bez loga, maximálně u kabelky Chanel se logo stále drží," říká Denisa Kasl Kollmannová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Podle ní jsou velká loga spíše určená pro Východ. Mezi statusem (logem) a módou je velký rozdíl, kdo si koupí šálu nebo kabelku s co největším ikonickým vzorem, myslí si možná, že nosí módu - ale ve skutečnosti nosí značky, status, cenovky. "To pak není móda, ale póza ,já na to mám'." Takže zatímco v New Yorku se lidé v pobočkách luxusních brandů už před časem ptali po obyčejných nepopsaných taškách, ve kterých by si mohli odnést nákup k autu, u nás se i "noblesní" taška od nákupu oprašuje a dědí.
Mně osobně to přijde výstižné a hlavně smutné.
Já sama jsem si schovávala igelitky a papírové pytlíčky od nákupu suvenýrů v Londýně atp. Nebyly určené pro opětovné použití, dlouhou dobu si vlastně držely pozici dalšího suvenýru. Přestože nebyly nikde vystaveny a možná se v nich i něco skladovalo, nesměly se použít tak, aby došlo k jejich poškození, natož vyhození. Dodnes mám ve skříni igelitku, která je plná dalších igelitek roztříděných podle velikostí, aby se pro ně mohlo šáhnout, až se budou hodit, ale už jsem aspoň překonala nedotknutelnost některých kousků. Trochu hůř jsem na tom s papírovými taštičkami, ty se mi většinou moc líbí a hrozně nerada je na něco využívám, aby se náhodou nezničily. Ale lepším se, opravdu. Občas v nich někam něco nesu, nebo je dokonce zanechám u osoby, za kterou jsem s tašičkou směřovala.
Nejsem logový typ, nemám doma žádný fake (o originálech se z důvodu finanční náročnosti nad moje limity nebudu bavit) LV apod. Nemůžu ovšem s naprostou jistotou říct, že doma nemám žádnou napodobeninu, protože ono se napodobuje úplně všechno, takže třeba ani netušíte, že je to kopie něčeho odněkud.
Vlastně se mi teď, po chvíli přemýšlení, něco vybavilo. Koupila jsem si před lety naušnice u Vietnamců a až zpětně zjistila, že to je vlastně napodobenina Swarovski. O něco později jsem přišla k dalšímu takovému modelu, ale už ze stánku v obchodním centru, přesto kdo ví, jestli to je, nebo není originál. Když se dívám přes výlohy Swarovski obchodů (dovnitř bych se trochu styděla jít), ty ceny jsou úplně někde jinde.
Každopádně zpátky k tomu článku. Ano, přijde mi, že lidé u nás jsou posedlí logy víc než vkusem.
Kdo z mých vrstevníků ve třídě neměl něco Adidas, Nike, Puma, Reebok atd., byl úplně mimo. Tak mimo jsme tenkrát v pubertě byli. My jsme vyrostli v době, kdy každý dědil oblečení, v některých rodinách i šikovné maminky a babičky ještě šily, nosili jsme věci od Vietnamců a byl pro nás hrozný posun mít věci z obchodů jako C&A, Kenvelo, Terranova, později NewYorker, H&M a dalších.
Dnešní děti nosí vlastně dospělácké oblečení v menší verzi (žádné kalhoty s obrázky autíček atp.) a náctiletí se oblékají při nejhorším v obchodech jako je H&M, ideálně chodí do trošku "lepších" (cenově vyšších) - pro mě to reprezentuje třeba ZARA. V dnešní době se dá navíc i nakupovat přes internet, a tak není problém si něco objednat z USA. "To jsem si objednala z USA za pár dolarů!" (A jsem kvůli tomu strašně hustá.) Dneska je normální, že chce holka k 15. narozeninám kabelku Guess. Ono by se totiž i mohlo stát, že kdyby ji nedostala, byla by před kamarádkami úplně znemožněná, možná by o ně i přišla.
Za nás tohle ještě tolik nebylo a jsem tomu ráda. Nelíbí se mi, jak lidé prahnou po určitých značkách, které ani kolikrát v zahraničí nejsou vůbec vnímány jako něco speciálního a stojí tam o mnoho méně (např. Converse a i již zmíněný Guess).
A nejhorší jsou fakt ty napodobeniny LV! Ty nejvíc bijí do očí (Adidos apod. už se tolik nevídá). To mám vždycky jako rozptýlení v MHD. Prohlížím si jejich nositelky a vyjmenovávám si v duchu důvody, proč ta kabelka určitě nemůže být pravá.
Doporučuju vám sledovat např.:
- Módní peklo www.modnipeklo.cz/
- Protivnou blondýnu www.protivna-blondyna.cz/
- Muže v Česku www.muzivcesku.cz/
Tam se buď dozvíte, jak se vkusně obléknout, anebo aspoň uvidíte odstrašující případy, které by vás mohly trknout.
Jde to i bez loga!