Lamborghini Gallardo: Pravý italský macho
Snížili produkci CO2 o osmnáct procent. Wow… To si snad myslí, že se z toho posadíme na zadek? Zajímá to někoho? Hm. Číslo mojí boty je 46. Lamborghini to prý myslí s ekologií vážně. Jasně, taky bych chtěl nové tenisky… Nicméně Lambo myslí vážně i to, že LP560-4 je rychlejší než Superleggera. A to mě baví. Ještě víc mě ale baví místo prezentace - Las Vegas Motor Speedway. Tady se jezdí Nascar a teď se tady koná prezentace nového Gallarda. Klopený ovál s vestavěnou vnitřní dráhou, skvělé místo na první seznámení. A pak poušť a opuštěné silnice…
Ale stejně, jeden by se skoro ptal, proč ho předělávali, co? Ale když má auto za sebou pět let výroby (šokující zjištění, že?), dá rozum, že je čas na nový model. Kromě toho, že je v nabídce nová matná bílá barva (je překrásná), má LP560-4 také nový motor. Pořád je to desetiválec s úhlem rozevření válců 90 stupňů, ale objem byl zvýšen z 4961 na 5204 cm3, výkon se vyšplhal z 520 na 560 koní, točivý moment poskočil z 510 na 540 Nm a jeho křivka je jako Stolová hora v JAR. A pochopitelně, CO2 kleslo z 400 g/km na 327 g/km…
Tohle všechno je zásluha přímého vícevrstvého vstřikování (lépe to zní v italštině iniezione diretta stratificata) kompresního poměru 12,5:1 a přepracovaného chlazení. Výsledek? Motor má omezovač až 8500 ot./min., žádný jiný sériový motor s přímým vstřikem netočí tak vysoko. Desetiválec má jiné pořadí zapalování, než je zvykem, rovněž jasně slyšíte, že se mu lépe dýchá, a vůbec jeho zvuk je fenomenální - zvukomalebnější, už ne tak surově uřvaný. V tiskové zprávě je celá jedna kapitola věnována snížení odporů a tření pohyblivých částí nejen v motoru, ale i převodovce e-gear a na podvozku s mezinápravovou viskózní spojkou.
„Nejde jen o to vyrobit silný motor, ale rovněž dostat maximum výkonu na silnici,“ říká Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini. „Nový motor je sice o deset kilo těžší než ten starý, ale je výrazně efektivnější a ve finále je nové Gallardo stejně o dvacet kilo lehčí, poměr výkonu a hmotnosti je lepší než u Superleggery. Za chvíli sám zjistíte, že je rychlejší.“ Bez přímého srovnání bych si to nedovolil tvrdit, ale cítím, že převodovka je rychlejší, ale jemnější zároveň. Řadí prý o čtyřicet procent rychleji, v nejdrsnějším režimu Corsa to zvládne za 120 milisekund, což je úctyhodná hodnota, byť se sluší zmínit, že Scuderia to umí ještě rychleji.
Nicméně tím ještě výčet zdaleka nekončí, nikdo nemůže nařknout Lambo, že je to jen důkladnější facelift. Gallardo LP560-4 má totiž také nový podvozek - nové je lichoběžníkové zavěšení, pružiny, tlumiče i stabilizátory; větší jsou i standardně montované ocelové brzdy - keramika je dále za příplatek. Co se týče designu, zdánlivě drobné změny odhalíte až při bližším zkoumání, ale celkové proporce LP560-4 zůstaly identické. Ve skutečnosti má úplně novou příď a světlomety, nový je i zadek auta, který sice vypadá rozkročenější a masivnější, ale je příliš poplatný designérskému stylu Audi - původní lampy, přecházející do horní hrany blatníků, se mi líbily víc. Nicméně čtyřem velkorážním kanónům se nedá vytknout vůbec nic, naopak, jsem nadšený z toho, jak znějí.
Jestli si myslíte, že už bych se měl vykašlat na všechno to žvanění kolem, dovolte mi, prosím, zastavit se u jeho kabiny. Nebudu vám mluvit do výběru barvy (matná bílá nebo matná černá) ani do toho, jaká si máte pořídit kola (mnohopaprsková loukoťová), ale trvám na tom, abyste si pořídili interiér v černé alcantaře. Je překrásný, broušenou kůží je potažený nejen volant se zploštělým věncem, ale také strop, dveře a palubní deska. Je to výtečná ukázka řemeslné práce a těžko najdete nějakou chybu.
V kombinaci s novými stylovějšími budíky je to skvělé místo k životu, tedy pominete-li poněkud kýčovité kolébkové přepínače, které se tváří jako chromované jen do té doby, než se jich dotknete. Ale teď už mi opravdu nic nebrání v tom, abych otočil klíčkem v zapalování… Čtyři benzínové pumpy zavrní, motor sebou zamele s důvěrně známou neochotou, aby vás pak mocným zaštěknutím pobavil a okolí vyděsil. Vzápětí ho elektronika usadí na hutném volnoběhu a já můžu sebrat odvahu zatáhnout za pravé pádlo a přemístit pravou nohu z brzdy na plyn. Je to teprve sedm let, co jsem řídil první Lambo, bylo to Diablo VT, a od té doby vím, že tato auta nejsou stavěná na to, aby do nich člověk skočil a mohl je okamžitě chytnout pod krkem.
Na druhou stranu, Superleggera mě několikrát utvrdila v tom, že je to maximálně poctivé auto na řízení, které dělá přesně to, co po něm chcete, svou agilností se blíží spíš Mitsubishi Evo IX než třeba Turbu. A nová LP560-4 je poctivá úplně stejným způsobem. Pravda, převodovka má pět dynamických režimů, stabilizace funguje ve dvou stupních, a když tlačítkem vlevo od volantu zařadíte zpátečku, promítne se vám na displej velkoplošné navigace obraz z kamery, která je integrována ve víku kufru, ale řízení a chování auta je dále naprosto přirozené, s mechanickou odezvou a uvolňující vstřícností.
Jakkoli hrozivě LP560-4 působí, tak jízda s ní je dokonalým zážitkem. Přes všechnu svou sílu a dramatickou okázalost se s ní dá jemně proplouvat městem a občasným zaburácením motoru bavit sebe i kolemjdoucí. Jenže my jsme na závodním okruhu a tady se nehraje na žádné pozlátko. Tady je čas na vypnutí stabilizace, nastavení převodovky i tlumičů do nejostřejšího režimu Corsa a na pokusy o vyprovokování toho Itala před námi, který vede náš vláček v army šedé LP640. Povede se to až ve třetím kole…
Když v 240 km/h letíme klopenou zatáčkou, uvědomuji si, že zatímco já křečovitě svírám volant, LP560-4 působí naprosto uvolněně a její desetiválec točí na pětku necelých šest tisíc otáček. Karbon-keramické brzdy jsou naprosto přesvědčivé a neměli byste přemýšlet o tom, jestli je pořídit, nebo ne, byť konvenční ocelové působí také skvěle. Ať si vyberete cokoli, vězte, že každé nové Gallardo má ohromné konzistentní řízení, které je pevné a hutné jako ovesná kaše, ale zároveň z něj proudí celá řeka informací do konečků vašich prstů. A je jedno, jestli jedete hodně rychle, nebo projíždíte vracák na půl plynu na jedničku. Podobný pocit mám i z podvozku.
Ne jeho rychlost na okruhu, ale zejména způsob, jakým se tlumiče dokážou vypořádat i s rozbitou silnicí, si zaslouží váš respekt. O několik stránek dál si přečtete, jak si to Supeleggera rozdává s Imprezou STi, ale já jsem si téměř jistý, že kdyby měli moji kolegové k dispozici tohle auto, zněl by finální verdikt jinak. Karoserie prý má o jednatřicet procent efektivnější aerodynamiku, ale pro mě je podstatnější zjištění, že se zapnutou stabilizací má auto více nedotáčivosti. Vypněte ji však a pod plným plynem se příď zklidní.
Přidáním plynu nebo naopak jeho ubráním se zadní kola nechají lehce smýknout, ale vždy jen tak, aby vám pomohla narovnat zatáčku, nikdy ne tolik, abyste se toho lekli. Zacházejte však s plynem hrubě nebo neomaleně trhněte volantem a Gallardo trestá. Je to skvělý řidičský nástroj, ale naštěstí nepřišlo o svou hrubost a rabiáckou povahu. Je jako ostrý bojový pes nebo arabský plnokrevník - musíte ho kontrolovat, a pak se chová skvěle.
Myslel jsem si, že Superleggera je naprostý vrchol, ale pravda je taková, že nové LP560-4 ho dokázalo překonat. Nejde o rychlost, byť i na okruhu má nová LP560-4 navrch, ale o způsob, jakým se dá tohle auto používat každý den. Nesnáší kompromisy a ani je v ničem nedělá, a přitom se dá stejně dobře použít jak k denními ježdění, tak na hardcorové řádění na okruhu. Forza Ferrari? Ne. Forza Lamborghini!
PS:
Záměrně si teď dělám z ekologické stránky věci legraci, protože bavit se o ekologii u něčeho takového, jako je Lamborghini, mi přijde stejné jako řešit emise starých dieselových lokomotiv, nicméně ve skutečnosti je to jen důkaz toho, jak progresivně a moderně se automobilka ze Sant' Agaty chová.
Do sedmi let chtějí snížit emise svých aut o čtyřicet procent. Pořád budou mít emise jako tři malá auta a reálně hrozí, že k jejich výrobě bude potřeba nějaká výjimka, ale čistě technicky je to opravdový majsrštyk - snižují emise bez snížení výkonu.
Potřebujete vědět:
Motor: desetiválec
Objem: 5204 cm3
Výkon: 560 koní v 8000 ot./min.
Točivý moment: 540 Nm v 6500 ot./min.
Hmotnost: 1410 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 325 km/h
Spotřeba: 14,7 l/100 km
Cena: 4 300 000 Kč
(Jan Červenka, Speed)