Programové prohlášení Strany důstojného života
Programové prohlášení
Strany důstojného života
Je nutná změna. Proč? Protože pravice občanům lže a levice nedrží slovo. A občané mnohdy postrádají perspektivu. Nemají důvěru v budoucnost.
Politická kultura. Usilujeme o změnu politiky. Původně byla politika službou celku. Nyní je službou lokálním, především osobním zájmům politiků a politických stran. Veřejní činitelé zacházejí s veřejnými prostředky neveřejně, vše orientují především na svůj osobní či stranický prospěch. Usilujeme o veřejné zacházení s veřejnými prostředky, veřejní činitelé musejí se svěřenými prostředky zacházet ve prospěch veřejnosti.
Současné mocensko-politické centrum se chová neototalitně; tento způsob vládnutí je charakterizován snahou oponenta minimálně ukřičet, nejraději zničit. Jsme proti politice „noci dlouhých nožů“, proti politickému vyřizování účtů; víme, že žádné občany nelze kvůli jejich rozdílným názorům „zahánět do děr“.
Ve společnosti je nutná spolupráce. Budeme spolupracovat se všemi politickými silami napříč politickým spektrem tam, kde to bude v zájmu České republiky a našich občanů, v centrální i regionální politice budeme podporovat iniciativy, které jsou či povedou ke prospěchu občanů. Jsme připraveni ke spolupráci s každým, kdo je ochotný prosazovat naše programové cíle nebo má obdobné názory.
Žijeme v době zásadních změn. Svět se mění, mění se i naše země. Jde o to, aby se měnila k lepšímu. Chceme navázat na demokratické a kulturní tradice vycházející z naší historie, přispět k jejich rozvíjení, aby posláním politických sil bylo přispívat ke spokojenému životu lidí – to nás vede k zapojení do politické soutěže. Přispět ke znovuzavedení kulturnosti a slušnosti do politiky, usilovat o naplňování základního cíle, kterým je důstojný život člověka při spoluodpovědnosti každého jedince, jeho osobního přičinění a podílu na jeho zajištění.
Existuje reálné nebezpečí, že naše společnost bude definitivně rozdělena na elity a ty druhé, na ty co mohou do věcí veřejných mluvit a na ty co ne, na ty co se budou moci vzdělávat a ty co na to nebudou mít, nebezpečí, že poroste propast mezi bohatstvím a bídou. Takový vývoj je pro nás společensky nepřijatelný.
Společensko-politický vývoj v naší zemi ukazuje, že touha po moci a prostředky, jak se k ní dostat, se u některých skupin stala chorobnou. To vše je nám cizí. Říkáme otevřeně, po roce 1990 se řada lidí dostala k majetkům nezákonně a to i díky některým politickým uskupením. Kde byl porušen zákon, ať nastoupí odpovědnost. Potvrzuje se, že především touha po moci, penězích za každou cenu je u některých politiků na prvním místě. Zastavme nezákonné praktiky, kdy se i mnohdy některé části státní moci na něm podílí.
Není nutné neustále zdražovat, není nutné hnát většinu lidí do situace, kdy pochybují o budoucnosti a očekávají ji s obavou. Máme představu a víme jak sladit zájmy podnikatelských kruhů se zájmy lidí v závislé činnosti. Máme představu jak podpořit nejen naplňování oprávněných zájmů a práv vlastníků, ale i těch kteří jsou na vlastnících závislí.
Každá práva přinášejí i povinnosti. Kdo se nechová a nejedná v souladu s právním řádem České republiky, musí nést při jeho porušování i příslušnou odpovědnost. Budoucnost bude taková, jakou si ji vytvoříme. Vytvořme důstojný život pro mladé, střední generaci i důchodce. Těm často mnoho dlužíme. Vytvoříme důstojný život pro deset milionů našich občanů. Všichni musejí žít důstojně.
Hospodářství.
Současné politicko-ekonomické centrum přidělává občanům problémy, které občané musejí řešit na svůj vrub, místo toho, aby nové problémy nevytvářelo, a dosavadní spolu s občany řešilo.
Hospodářská situace, zejm. některých skupin obyvatel, se zhoršuje, životní úroveň části občanů stagnuje, mnohým klesá. Vytvářejí se rizikové skupiny. Podstatná část důchodců žije na hranici chudoby, někdy i pod ní.
Hospodářství trpí problémy způsobené nekvalifikovaným působením politicko-ekonomického centra.
Naše prorůstová politika bude založena zejména na podpoře vzdělání, podpoře vědy a techniky, na motivaci lidí.
Cíl: Udržení ekonomického růstu na úrovni 5–6 % HDP. Přitom chceme rovnováhu všech forem vlastnictví – soukromého, státního, družstevního.
Výprodej českého zlata. Zamezíme privatizaci podniků, které znamenají tzv. české zlato, nesmyslnému zbavování se podniků, které ve světě vždy reprezentovaly českou značku a republiku a dále hlavních subjektů ve strategických sektorech jako jsou energetika, vodní zdroje, surovinové zdroje, doprava; na tržních základech v nich posílíme roli státu.
Daňová soustava. Budeme stabilizovat současné daňového zatížení, aby nedocházelo k dalšímu propadu příjmů veřejných rozpočtů. Daňová soustava bude mít obdobné parametry, jako soustavy produktivních evropských ekonomik. Čistý příjem nižších příjmových skupin se musí zvýšit.
Zemědělství. Zvláštní pozornost věnujeme rozvoji venkova. Životní úroveň občanů žijících na venkově je nižší, než životní úroveň lidí, žijících ve velkých městech; to je nepřijatelné.
Řešení: Výše prostředků z veřejných rozpočtů pro venkov bude adekvátní těm, které získávají městské aglomerace. Budeme podporovat nové výrobní programy v zemědělství – výrobu bioplynu, elektřiny, tepla a pohonných hmot z obnovitelných zdrojů, biomasy, a snahy zemědělců směřující k obnově výroby čerstvých potravin zejména prosazením takových zákonů a rozhodnutí, které takový rozvoj umožní a podpoří. Jde nám o všestranný rozvoj všech obcí.
Životní prostředí. Hospodářský rozvoj musí vést k vyšší kvalitě života. Ekonomické může být pouze to, co je ekologické.
Neziskový sektor. V ČR existuje pro neziskové subjekty poměrně nevlídné politické a hospodářské (především daňové) podnebí – to chceme změnit. Sdružení občanů jsou stavebním kamenem občanské společnosti, proto musejí mít větší občanskou váhu a optimálnější hospodářské zacházení ze strany státu. Zároveň se neziskové subjekty musejí starat o plnění potřeb svých členů a dalších občanů státu, nikoli o hromadění majetku, stejně jako církve se musejí starat o spásu duše a nikoli o spásu majetku.
Bydlení.
Bydlení považujeme za základní potřebu člověka, nezbytnou pro důstojný život, jež je soukromým i veřejným zájmem. Přitom pro většinu obyvatel je v současné době bydlení velmi drahé a především pro mladé rodiny samostatné bydlení obtížně dostupné.
Dbát budeme na ochranu nájemníků, příspěvky na přiměřené bydlení, pokud náklady přesáhnou 30 % příjmů rodiny. Podporovat budeme družstevní bydlení a výstavbu domů a bytů včetně sociálních, její financování dlouhodobými státem podporovanými úvěry s finančně dostupnými splátkami. Počítáme s daňovými úlevami pro podporu bytové výstavby, opravy a rekonstrukce.
Řešení: Vytvoříme nové nástroje na podporu bydlení – především fond bydlení s počáteční částkou cca 40 mld Kč, která bude fungovat na bázi revolvingu, což znamená obnovu základního kapitálu z objemu splátek předchozích úvěrů. Pokud se dále ročně uvolní 30 mld Kč na státem dotované úvěry, a půjde o dlouhodobé úvěry – až na tři čtyři desetiletí –, pak měsíční splátka nebude vyšší než 1 500 Kč; na ni dosáhnou i nízko příjmové domácnosti. Zároveň to přinese hospodářský impuls pro stavební odvětví a tvorbu pracovních míst, zvýší se poptávka – multiplikační efekt ze stavebních investic lze odhadnout na dva procentní body HDP.
Současná podpora bydlení formou hypoték a úvěrů stavebního spoření se neosvědčila; občané dluží cca 600 mld Kč komerčním bankám a mnohým hrozí osobní bankrot.
Co pro mladou generaci.
Především dostupné bydlení; rozšíření půjček se státní podporou na bydlení – až do výše 500 000 Kč. Řešení: Vytvoření státního fondu s revolvingovým charakterem; stát zajistí počáteční kapitál (40 mld Kč), který bude ve fondu rotovat; nízké úročení; základní kapitál lze posílit též z prostředků EU, které jsou pro ČR vyčleněny – lze čerpat až 750 mld Kč.
Propopulační politika: Usilujeme o dvojnásobnou státní podporu při narození dítěte, větší daňové úlevy. Zvyšování a průběžnou valorizaci porodného, plošné přídavky na děti, rodičovský plat ve výši 70 % průměrných příjmů vázaný na plnění rodičovských povinností, dávky pěstounské péče. Mnoho desítek tisíc mladých lidí je nezaměstnaných: řešením jsou investice do veřejného školství, vědy, vzdělání, rekvalifikací.
Co pro důchodce.
Nárok na odchod do důchodu v 62 letech věku a 58 let u rodiče, který vychoval alespoň jedno dítě. Posílit průběžný solidární systém penzijního pojištění garantovaný státem, garantovaný důchod na úrovni roku 1990, tj. 53 % průměrné mzdy. Průběžný solidární systém vykazuje přebytky – ty se nesmějí používat k lepení děr státního rozpočtu; důchodové pojištění se musí oddělit od státního rozpočtu, jeho přebytky nesmějí saturovat jiné rozpočtové nedostatky
Zahraniční politika.
Musí být samostatná. Nechceme být satelitní zemí v monopolárním mocenském systému. Nechceme u nás vojenské základny jiných států. Nechceme se účastnit vojenských útočných operací proti jiným státům, pokud nejde o odvrácení agrese.
Na počátku 90. let minulého století jsme promarnili příležitost tvořit samostatný stát – nadvládu jedné zahraniční mocnosti jsme vyměnili za nadvládu mocnosti druhé, podřízenost jednu za podřízenost jinou; to chceme změnit.
Bezpečný stát.
Současná společnost je pro občany nebezpečná – pro děti, důchodce, hendikepované, podnikatele – prostě pro všechny slušné lidi. Chceme bezpečnost, právo, spravedlnost; jsme proti korupci, proti zločinnému spolčování zejména politických a zločineckých struktur. Chceme bezpečnost pro všechny občany. Právo musí být včas a důsledně vymahatelné.
Chceme policii na ulicích. Společnost musí chránit napadeného občana více, než útočníka.
Zdravotnictví.
Základní zdravotní služby se musejí poskytovat v rámci zdravotního veřejného pojištění. Náš stát je na nejvyšších místech v Evropě v počtu sebevražd, psychických problémů občanů, množství civilizačních chorob, znečištění všeho druhu na většině území po většinu roku. Budeme se orientovat na dlouhodobou prevenci civilizačních chorob zlepšením životního prostředí.
Školství.
Zásadně odmítáme placení školného na veřejných školách. Vytvoříme podmínky umožňující krýt náklady na studium i uchazečům ze sociálně slabých rodin. Chceme moderní systém vzdělávání, jehož páteří bude efektivní školství, včetně učňovského, které při respektování domácích tradic vzdělání vychází ze současného stavu poznání i z možností dnešních informačních médií. Školství schopné naplnit dva základní požadavky dnešního světa – připravit člověka tak, aby obstál v tvrdé konkurenci, a zároveň aby dokázal ve světě žít a spolužít s ostatními. Podporu volnočasovým sportovním a kulturním aktivitám mládeže považujeme za prevenci proti kriminalitě.
Kultura.
Chápeme kulturu jako prostředek k obohacení lidského vědomí. Zvýšíme podporu na opravy a udržování kulturních památek, stejně jako veřejnoprávním kulturním a uměleckých subjektům; soukromoprávní chápeme jako plnohodnotné podnikatelské subjekty.
Státní správa.
Musí být službou občanům. Dosud je především byrokracií a trpí rozsáhlou korupcí. Posílíme kontrolu efektivního využívání veřejných financí užívaných státní správou.
Policie.
Bude pod veřejnou kontrolou. Vnitřní inspekci Ministerstva vnitra nahradíme nezávislým kontrolním orgánem, který bude jednat před zraky veřejnosti. Policie má povinnost občany především chránit a sloužit jim; musí být službou veřejnosti. Různé zájmové skupiny už krátce po roce 1989 ovládly některé resorty, kterými dodnes manipulují ve svůj prospěch. Využily nedostatku zákonnosti a kontroly v období transformace společnosti z totality k demokracii, zneužily a rozsáhlými podvody a krádežemi zkazily ekonomickou reformu a hlavně privatizaci a nepředstavitelně se přitom obohatily. Cestou zločinu, porušování zákona, se tak vytvořily zájmové kapitálové skupiny mafiánského typu. Spolupráce některých policistů, státních zástupců a soudců s podsvětím jsou jen špičkou ledovce. Nepřijatelné je, pokud je někdo s politických špiček obžalován, aby setrval na svém místě. Zavedeme pravidlo, že do rozhodnutí příslušného soudu se pozastavuje jeho činnost.
Státní zastupitelství, justice.
Státní zastupitelství nesmí být závislé na politických proměnách exekutivy. Umístění státního zastupitelství v resortu spravedlivosti není dobré řešení; státní zastupitelství vyčleníme z větve moci výkonné jako soustavu úřadů státu, určených k zastupování státu při ochraně veřejného zájmu ve věcech svěřených zákonem do působnosti státního zastupitelství, kdy na návrh parlamentu jmenuje nejvyššího státního zástupce prezident republiky. Jsme pro nezávislost soudní moci, ale ne absolutizovanou; pokládáme za nanejvýš nutné změnit doživotní volbu soudců na desetiletou s možností znovu jmenování; zavedeme institut odvolatelnosti soudce a posílíme samosprávu soudů. V právním státě, za který se pokládáme, musí být justiční systém nepolitický, nesmí fungovat na politickou objednávku a ani být ovlivňován a manipulován kýmkoliv. Pokud dojde k porušení právních předpisů, musí následovat sankce a přiměřený trest.
Česká republika a Evropská unie.
Především vytvoříme na ministerstvech odborné, ekonomické a organizační zázemí umožňující maximální čerpání zdrojů z fondů EU a jejich efektivní využití. Současná politická garnitura má ministerstva a další státní orgány především jako výnosný pašalík
Rovnoprávnost a národní identita. Chceme důsledně prosazovat naše národní zájmy, usilovat o opětné projednání některých podmínek našeho členství a požadovat plnohodnotnou integraci ČR bez omezení její suverenity, prosazovat rovnoprávné postavení méně lidnatých a ekonomicky méně zdatných států. Trváme na možnosti řešení některých problémů podle vlastních předpisů a zájmů. Říkáme jasné ne slepé poslušnosti a pasivnímu podřizování se rozhodnutím orgánů EU. Odmítáme systém kvót, jež jsou pro nás velmi nevýhodné; důkazem je např. likvidace cukrovarnictví na našem území. Špatný a nesmyslný je systém pokutující nás za nadvýrobu, zvlášť pokud komodita bude umístěna mimo EU. Jsme proti stírání české identity. Chceme zachovat nejen jednotlivé typicky české výrobky, ale i celá odvětví, která zde mají tradici.
Kompetence, legislativa, provoz EU. Vadí nám, že o zásadních otázkách (např. o použití vojenských sil) rozhodují nevolené orgány – Evropská komise, Rada EU – a v jejich rukou je tak soustředěna příliš vysoká kompetence a moc. Jsme přesvědčeni, že o tom by měl rozhodovat Evropský Parlament, tedy občany volený orgán. Nadále nepřijatelná je složitost evropské legislativy. V neúměrném množství předpisů a norem nemá běžný občan šanci se orientovat. Tato přemíra předpisů navíc vede k neustálému rozšiřování aparátu EU, byrokracie a výdajů na provoz. Financování je navíc velmi neprůhledné.
Informovanost. Přestože naše vláda neustále vydává na propagaci EU nemalé peníze, občané našeho státu nejsou správně a dobře informováni o tom, co jim jejich euroobčanství přináší. Naopak občan bývá Evropskou unií strašen a některé nepopulární kroky jsou obhajovány slovy „musíme, EU to nařizuje“ – a lidé nemají možnost si tato tvrzení vždy ověřit. Chybí jasné a dostupné informace, o možnostech čerpání financí z fondů EU, tato neinformovanost a neznalost počíná na úrovni ministerstev a centrálních státních orgánů a pokračuje až k radnicím. Česká republika tak ze strukturálních fondů nečerpá to, co může.
Naše zásady:
* spolupráci napříč politickým spektrem v zájmu České republiky a podpoře iniciativ, které jsou, nebo povedou ku prospěchu občanů této země * ochrana všech forem vlastnictví a soukromí občana * úcta k člověku, jeho důstojnosti a plnohodnotnému životu bez ponižování a jakékoliv diskriminace * řešení zásadních klíčových otázek za účasti občanů, např. v oblasti mezinárodní politiky, obranyschopnosti apod., společně s občany všeobecným referendem * podpora zkvalitňování životního prostředí, růstu ekonomiky, průmyslu, zemědělství, výzkumu a vývoji, růstu zaměstnanosti, zlepšování školství * posilování právních jistot občanů, zajištění jejich bezpečí * hospodářská podpora českých podnikatelů a českých výrobků * plnohodnotné zapojení do evropské integrace bez omezování naší suverenity zajištění obranyschopnosti státu * zabráníme likvidaci českých zemědělců, vinařů a tradičních odvětví v této oblasti, ve kterých jsme vždy patřili ke světové špičce * chceme obnovit řemesla, obchod, podporovat malé a střední podnikání a omezovat direktivní zásahy státu * chceme ochraňovat zdraví, řešit problémy zdravotnictví, ve prospěch, nikoli na úkor občanů * budeme posilovat vědomí, že veřejná správa je službou občanům – „úředník“ je zde pro občana a ne naopak * budeme zkvalitňovat právní řád * jsme pro adresné sociálním dávky „potřebným“ na základě principu spravedlnosti, s cílem většího zapojení státu při řešení problémů * budeme uskutečňovat mezinárodní aktivity na zásadách rovný s rovným, zajištění míru, vzájemně prospěšné spolupráce ve všech oblastech, které prospívají lidstvu jako celku *
Demokracie, Odpovědnost, Morálka, Odvaha, Vlastenectví jedním slovem DOMOV
jsou naším programem, který chápeme jako otevřený a vyzýváme proto všechny, kteří se s ním ztotožňují, chtějí pomoci a věci měnit k lepšímu, aby se zapojili.
Strana důstojného života
březen 2008