Čas pro elektromobily
Elektromobily jsou automobily poháněné elektrickou energií čerpanou z baterií. Jsou tiché a bez emisí (bezemisní může být ideálně i výroba elektřiny). Účinně využívají energii, neboť při brzdění umí energii vracet do baterií a při zastavení jejich motor jejich neběží naprázdno. Elektromobily jsou snadno ovladatelné (bez řazení), jejich elektromotor a další zařízení jsou prakticky bezporuchové a fungují s vysokou účinností. Elektromobily jsou výhodné pro životní prostředí, zdraví lidí ve městech a nakonec i ekonomicky.
Přesto elektromobily u nás nejsou běžně k vidění, v ČR je provozováno jen řádově několik desítek elektromobilů, pestřejší nabídka je u elektrických kol a skútrů. Narážíme na předsudky, že elektromobily jsou sci-fi, jsou drahé či pomalé, mají malý dojezd a problém s nabíjením. Cena elektromobilů je navýšena o vyšší cenu baterií, kterou je nakonec potřeba počítat do "ceny paliva". Využívají se baterie NiMH, Li-Ion, Li-Pol s řádově stovkami (a možností repasování NiMH) až tisíci nabíjecích cyklů (a následnou recyklovatelností), řádově minutovým až několikahodinovým nabíjením.
Největší efekt má využití elektromobilů ve městech, kde zvláště žádaným způsobem omezují hlučnost a emise dopravy, nejvíce se projevuje úspora energie při stání v zácpách, může tu být nejméně problematické nabíjení ve veřejně dostupných krytých garážích či např. u restaurací. Použití se nabízí u dopravy na relativně krátké vzdálenosti a s každodenním použitím - jako druhé rodinné auto používané k dopravě do zaměstnání či pro firemní použití (rozvážka s určeným nabíjením). Dále při využití elektromobilů v horském terénu se může výrazně projevit dobíjení baterií při brždění. Vedle návrhu zvýhodněného "šrotovného" pro nákup elektromobilů (schváleno ve výši 50 tisíc korun) je možno politicky řešit problém dostatku nabíjecích míst v regionech a téma veřejně otevřít k diskusi. Ostatní je především věcí tržní nabídky a poptávky.
První obcí v ČR, kde elektromobily podpořili instalací napájecího automatu, byla Desná v Jizerských horách. Zde však nakonec než množství elektromobilů stojan využilo vícero invalidů s elektrickým vozíkem. Pořízení stojanu zde v roce 2007 přišlo na asi 60 tisíc korun. Ideální je instalace stojanů do krytých a hlídaných garáží, k instalaci zásuvky zde lze využít dokonce i stojany parkovacích automatů. Zajímavou podnikatelskou nabídkou mohou být zásuvky instalované ve vnějších zdech kaváren, restaurací či obchodů u čerpacích stanic. Je zde možnost paušální platby nabití a možnosti dohledu na dobíjený automobil, ale i elektrické kolo či skútr. Místo s možností dobíjení elektrických dopravních prostředků může být zviditelněno v turistických mapách, může s ním být počítáno v regionálním rozvoji cyklostezek ap.
A nyní zkusme konkretizovat údaje k elektromobilu, který používá jedna firma. Pořizovací cena staršího vozu (najeto cca 16.800 km) Peugeot Partner Electric v roce 2009 byla 580 tisíc Kč. Využívá pokročilé železo-fosfátové lithium-iontové baterie (LiFePO4), dojezd auta může být až 170 km na jedno nabití, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů). Spotřeba při provozu je přibližně 17 kWh elektrické energie na 100 kilometrů (při nižších teplotách v zimě cca o 20% více). Při průměrné ceně 1,76 Kč za kWh (v nízkém tarifu) vychází ujetý kilometr přibližně na 0,38 Kč. Udávaná spotřeba obdobného vozu vybaveného spalovacím motorem je ve městě 9,6 l benzinu/100km, tedy 2,40 Kč/km, což je 6x více (při ceně litru benzinu 25 Kč a bez započítání nákladů na další provozní kapaliny u spalovacího motoru). Elektromobil lze nabíjet z libovolné zásuvky 240V. Nabíjení při zcela vybitých akumulátorech trvá přibližně 10, respektive 3,5 hodiny z třífázové zásuvky prostřednictvím rychlonabíječky.
Klasický Peugeot Partner produkuje emise CO2 v objemu 175 g/km, elektrická verze tedy při ročním nájezdu 50.000 kilometrů ušetří přibližně 8,7 tun oxidu uhličitého přímo vypuštěného do atmosféry.
Mnohem dostupnější než elektromobily jsou u nás elektrokola a elektroskútry. Jejich pořizovací cena je kolem 27 tisíc korun, skútr od 46 tisíc korun. Energie baterií stačí až na 50 km bez šlapání nebo 100 km s asistencí, náklady na pohon vychází 0,04 Kč na kilometr (jedno dobití za cca 15 Kč). Kolo poháněné elektřinou mohou ocenit starší lidé, ale i lidé kteří nemohou do práce či na nějaké jednání dorazit udýchaní.
Jako zajímavost možno vzpomenout, že vývojem elektromobilů se zabývaly i české koncepty (ŠKODA / TATRA BETA EL, Liaz 01.02 XGJ, PROTOEL 2 na bázi Škoda 136–Favorit, ŠKODA ELTRA 151L a 151 Pick-UP, EMA z dílen VÚES). Proslýchá se, že nějaký elektromobil by mohl být brzy vyvinut a sjet z českých výrobních sériových pásů. Naopak zpráva ze služební cesty z Číny již dnes může mít podobu "Elektrokola a především elektroskútry ve městech zde už zcela vytlačily klasické skútry na benzin. Elektromobily se používají na 100% k turistické přepravě a také je často používá k patrolování městská policie."
Politika regionálního rozvoje může počítat s propagací zařízení (restaurace, cukrárny u turistických tras), která nabídnou možnost dobíjení elektrokol a elektromobilů. Jde o zásuvky ve fasádách u teras pro hosty, zásuvky zabudované třeba i parkovacích automatech ap. Tak např. v ZOO Dvůr Králové se buduje nové parkoviště, neměl by zde být problém s instalací nabíjecích zařízení a několik elektromobilů je zde již v areálu k vidění.
Stínový ministr Petržílek a elekromobil v ZOO Dvůr Králové.
Zajímavé odkazy:
Akce elektromobilistů, mapy nabíjecích stanic aj.
Nabídka elektromobilů, výzva HELP k nabíjecím místům