Historie
Oblast Manchesteru byla osídlena již před tím, než do Anglie přišli Římané. V době, kdy Římané táhli proti Brigantům, nechal římský vojevůdce Agricola postavit na východním břehu řeky Irwel pevnost. Tato dočasná stavba byla několikrát přestavována a stala se významnou zastávkou na cestě na sever k pevnostem v Chesteru a Yorku. Severní brána pevnosti a část hradeb byla rekonstruována poblíž Castlefieldu.
Ve středověku zde existovalo opevněné panské sídlo. Thomas De La Warre, šlechtic a kněz, věnoval asi v roku 1422 tento statek a okolní pozemky církvi, aby zde vznikla kolej pro kněze, a zahájil stavbu univerzitního chrámu. Z koleje je nyní Chetham's School of Music a chrám byl základem nynější Manchesterské katedrály. Manchester se poté, kdy obdržel královský patent pro pořádání trhů roku 1301, stal významným obchodním centrem oblasti. Ve 14. století se Salford a Manchester stal domovem komunity flámských tkalců, kteří se zde usadili, vyráběli vlněné oděvy a započali tak tradici tkaní sukna.
Průmyslová revoluce v poslední čtvrtině 18. století změnila původní malé obchodní město na významné průmyslové centrum. Vlhké podnebí vyhovovalo zpracování bavlny a rozvoj párou poháněných strojů urychlil proces předení a tkaní. Manchester se také stal významným distribučním střediskem s mnoha skladišti. Výstavba Bridgewater Canal, prvního umělého vnitrozemního kanálu ve Velké Británii, podpořila rozvoj průmyslu dostupností levného uhlí. Zprovoznění Liverpool and Manchester Railway, první železnice na světě pro osobní přepravu, dále urychlilo rozvoj města a jeho okolí.
Počet obyvatel města rychle rostl tím, jak se lidé z okolí i z jiných částí země stěhovali za novými pracovními příležitostmi. Velký počet lidí sem směřoval především z hladomorem postiženého Irska. Vliv irské komunity je v Manchesteru velký až do dnešní doby a každý rok v březnu se zde koná velká oslava svátku svatého Patrika. Významná vlna imigrantů (značná část z nich byli Židé) v té době pocházela i ze střední a východní Evropy. Na konci 19. století tak byl Manchester kosmopolitním městem.
Na konci 19. století byl vybudován Manchester Ship Canal - téměř 60 km dlouhý kanál od Salfordu až K Merseyské zátoce u Liverpoolského přístavu. Tento kanál umožnil zaoceánským plavidlům přistávat v doku Manchesterského přístavu.
Manchester byl v meziválečném období postižen krizí, která se dotkla především textilního průmyslu. V době druhé světové války se ve městě vyráběly letadla pro Royal Air Force z nichž nejznámější byl bombardér Avro Lancaster. Manchester byl častým terčem nacistických náletů, které zničily značnou část historického centra města a vážně poškodily katedrálu.
15. června 1996 vybuchla v centru města bomba nastražená IRA. Výbuch zranil asi 200 lidí, nezpůsobil žádné úmrtí ale vážně poškodil centrum města. Při následné rekonstrukci byly vybudovány komplexy budov, například Printworks a další stavby pro nákupy a zábavu. Roku 2002 město hostilo 17. hry Commonwealthu. Manchester se také dvakrát, v letech 1996 a 2000, ucházel o pořádání Olympijských her.
Rozloha: 115.65 km2
Počet obyvatel: 437 000 (v roce 2004)
Hustota zalidnění: 3 779 /km2
Zeměpisná šířka: 53° 29' S.Š.
Zeměpisná délka: 2° 15' Z.D.
Status: Metropolitní distrikt a město
Země: Anglie
Stát: Velká Británie
Název města pochází z latinského jména (zřejmě keltského původu) Mamucium - složeného z mamm - prsa a staroanglického ceaster - tábor.
Manchester je v současné době centrem umění, mediálního průmyslu, vysokoškolského vzdělání a obchodu. Samotné město má asi 437 000 obyvatel a oblast Velkého Manchesteru (zahrnuje mimo jiné vlastní Manchester, Trafford, Tameside, Salford, Wigan, Bolton, Bury, Oldham, Rochdale a Stockport) asi 2 240 000 obyvatel.
Je také známý ve sportovním světě především fotbalovými kluby Manchester United a Manchester City , kriketovým klub Lancashire County Cricket Club a pořádáním 17 her Commonwealthu v roce 2002.
Centrum města, které je na seznamu památek chráněných UNESCO, je pozoruhodné pro svou polohu poblíž sítě kanálů a mlýnů, které zaznamenaly největší rozvoj v období Průmyslové revoluce v 19. století.