Serious sam 2
Měli jste rádi hlášky legendárního Duke Nukema? V tom případě si tuto hru zamilujete, protože Sam nejde pro peprnou hlášku daleko a komentuje kdejakou blbinu a musím říct, že většinou dost vtipně.
Pokud jste nehráli ani jeden z předchozích dvou dílů (Serious Sam: First Encounter a Serious Sam: Second Encounter), pak se připravte na zcela unikátní akci, ve které se počet vystřílených nábojů počítá minimálně na tisíce a stejně tak počet nepřátel, kteří se na vás valí v houfech nejméně po desítkách. V praxi to funguje tak, že vejdete do nějaké lokace, zavře se vám cesta zpátky a začne zběsilý boj o život, který skončí až smrtí posledního zmetka v lokaci. Následně se otevře cesta dál a celý proces se opakuje o kousek dál. Pokud máte pocit, že jste tento systém průchodu hrou už někde viděli a nebylo to v prvních dvou dílech SS, máte pocit zcela správný. Přesně takto byl vyřešen i Painkiller, ale zatímco Painkiller šel cestou hororu, temného prostředí a napětí, SS jde cestou humoru, sarkastických hlášek a bizardních úrovní. Měli jste rádi hlášky legendárního Duke Nukema? V tom případě si tuto hru zamilujete, protože Sam nejde pro peprnou hlášku daleko a komentuje kdejakou blbinu a musím říct, že většinou dost vtipně.
Bizardní světy a jejich obyvatelé
Hra obsahuje přes čtyřicet celkem rozsáhlých levelů zasazených do sedmi zcela unikátních světů. Podíváte se do tropické džungle, zatuchlých bažin, na vulkanickou planetu plnou lávových jezírek a vodopádů, projdete se po zmrzlých tundrách nebo futuristických městech, apod. Musím podotknout, že každé z těchto prostředí je perfektně zpracováno, neobsahuje žádná hluchá místa a je designově zvládnuto na jedničku. Každý z levelů je také celkem velký, takže než projdete všechny, pořádně se zapotíte. Pochválit musím vývojáře také za skvěle optimalizovaný Serious Engine 2, který bez problémů vykresluje desítky potvor a objektů. Drtivá většina hry se odehrává v rozsáhlých exteriérech a obraz se nezaškube ani když je obrazovka zaplněna enemáči, všude to bouchá a ještě vás třeba bombardují otravné vrtulníky. Povedl se i implementovaný fyzikální model. Spousty objektů jde rozstřílet (lešení, stromy, i celé domy) a třeba barely a bedny jdou posouvat a lze se díky nim dostat na normálně nepřístupná tajná místa, kde na vás čeká sladká odměna třeba v podobě extra brnění. Občas také dostanete možnost použít některého dopravního prostředku. K dispozici je například létající vznášedlo, pozemní vznášedlo nebo třeba takové extrémy jako malý ještěr či velká rotující koule.
V plynulém postupu hrou vám bude bránit přes 45 nově nadesignovaných nepřátel, mezi kterými najdeme i staré známé z předchozích dílů i některé zcela nové. Jejich jediný cíl je vaše anihilace, takže jakékoliv známky umělé inteligence byste u nich hledali marně. Maximálně až budete strafovat, vystřelí občas jakoby před vás, takže si pro tu střelu prakticky dojdete, ale dá se na to zvyknout a naučit se to předvídat. No a to je vše. Naštěstí SS2 není žádná taktická hra, takže tu vymakaná inteligence není ani zapotřebí. Všechno je prostě pouze o střílení a zběsilé akci.
|
A co by to bylo za pořádnou akci, kdyby neměl Sam k dispozici zbraňový arzenál, se kterým by mohl začít 3. Světovou válku. K dispozici je patnáct kousků, z nichž většina je převzata z minulých dílů a trochu pozměněna. Najdeme tu tedy brokovnici (i když v trochu netradičním pojetí), mocnou dvojhlavňovku, duální UZI, rotační kulomet, klasický raketomet, granátomet nebo třeba odstřelovací pušku. Samozřejmostí jsou i některé šílené zbraně jako sebevražedný papoušek nesoucí bombu nebo obrovský kanón „The Paynekiller“. Vrcholem je Serious Bomb, která je velmi vzácná. Tato věcička vyhladí všechno živé v dosahu, takže si ji šetřete na perné chvíle. Každá zbraň se hodí na jinou situaci, ale pokud vám do některé dojdou náboje, není problém udělat lokaci s jinou. Na některé vybrané kousky se můžete podívat v následující tabulce.
|
Jaký je Serious Engine 2?
Musím uznat, že kluci z CroTeamu umí a jejich nový engine není žádný odfláknutý paskvil. Nejenže umí sám nadetekovat nejlepší nastavení pro vaši sestavu a grafickou kartu (a musím říct že celkem dobře), ale také zvládá všechny současné technologie, od všemožných odlesků, až po parádní ztvárnění vody nebo trávy.
|
Až doteď jsem SS2 víceméně pouze chválil, ale je na čase prozradit i nějaké ty neduhy. V první řadě je to velký stereotyp, který na mě padl zhruba po polovině hry. Prostředí se sice pořád měnilo, ale principy hry jsou stejné a občas se dostavila nuda. Také obtížnost mi přišla docela vysoká. Hrál jsem na Normal, tedy na třetí obtížnost z pěti a občas jsem měl vážně co dělat. Lékárniček nikde zas tolik není a každý zásah ubíral docela znatelné množství hitpointů.
Verdikt: SS2 je výborná hra, která díky novému enginu vypadá fantasticky a také se tak hraje. Pokud máte rádi podobné oddychovky, ve kterých nemusíte koumat kudy dál, je tohle rozhodně hra pro vás. Navíc se nemusíte bát, že byst ji dohráli za jeden, dva večery. Díky pořádné porci skvěle navržených levelů vám vystačí nějaký ten čásek, případně můžete zkusit multiplayer, jehož kooperativní mód je pro spousty hráčů vyloženým požehnáním. Pokud stále váháte, vyzkoušejte jednu ze dvou hratelných demoverzí, podle kterých si jistě uděláte obrázek sami.