Jdi na obsah Jdi na menu
 


SETKÁNÍ PŘÁTEL SV. FRANTIŠKA PROSINEC 2014

4. 12. 2014

Modlitební setkání v kapli – čtvrtek 4. prosince 2014 a diskuze na téma Exhortace Evangelii Gaudium odst. 27- 33

6.prosince. 2014

 

Účastnili se:  Šedivých, Ženíškovi, Kolafovi , Jana Pachnerová a manželé Karpíškovi (hosté z Kozolup). Radostná událost: stále mladá Pavla měla narozeniny. Společenství uvedla Jarda Šedivý. Vyučující slovo měla Jana Pachnerová.

 Modlitební setkání : Adventní příběh podle Petra Piťhy

Radost evangelia

(Apoštolská exhortace papeže Františka Evangelii gaudium biskupům, kněžím, jáhnům, zasvěceným osobám a věřícím osobám o hlásání evangelia v současném světě,

vydalo Nakladatelství Paulínky, Praha 2014, str. 7 – 12)

Kapitola první

Misijní poslání Církve

 II. Pastorace v konverzi

odst. 26-33

26. Pavel VI.vybídnul k rozšíření obnovy v celé církvi. „ Církev musí prohloubit vědomí o sobě samé, meditovat o tajemství, které je jí vlastní. Porovnat ideální obraz církve jako Svatou a neposkvrněnou Nevěstu( Ef 5,27 ), se skutečnou tváří, jakou má církev dnes…“Druhý vatikánský koncil představil konverzi církve jako otevřenost vůči nepřetržité reformě skrze věrnost Ježíši Kristu.

 Neodkladná církevní obnova

 27. Řádná pastorace by měla být ve všech svých instancích více expanzivní, otevřená. Jan Pavel II.: „Účelem každé obnovy v církvi musí být misie, aby se nestala církev kořistí jakési církevní introverze.“

 

28. Farnost není zanikající struktura. Je skutečně v kontaktu s rodinami a životem lidu. Je to církevní přítomnost na daném území, prostředím, kde se naslouchá Slovu a kde roste křesťanský život, dialog, zvěst, velkodušnost, láska, adorace a bohoslužba. Výzva k revizi a obnově farností dosud nepřinesla postačující plody. Farnosti se musí zaměřit na misijní poslání.

 29. Ostatní církevní instituce jsou bohatstvím církve. Prospívá jim, jestliže neztrácejí kontakt s realitou místní farnosti a s chutí se integrují do organické pastorace místní církve.

 30. Každá místní církev je povolána k misijnímu obrácení. Má neustále vycházet na periferie vlastního území nebo do nových sociálně- kulturních oblastí. Papež František vybízí každou místní církev, aby nastoupila cestu rozlišování, očištění a reformy.

 31. Biskup musí vždy favorizovat misionářské společenství. Musí stimulovat a usilovat o zralost účastnických organismů navržených Kodexem kanonického práva. Má vyslechnout všechny, nejen ty, co mu skládají komplimenty.

 32. Papež František mluví o konverzi papežství. Zůstat otevřený návrhům zaměřeným na výkon jeho úřadu i potřebám evangelizace. Také papežství a centrální struktury všeobecné církve potřebují slyšet výzvu k pastorální konverzi. Dosud nebyl ještě vyjasněn statut biskupských konferencí.

 33. Misionářsky pojatá pastorace vyžaduje opuštění pohodlného pastoračního kritéria „vždycky se to dělalo tak.“ Papež František vybízí všechny, aby při tomto úkolu směle a kreativně promýšleli cíle, struktury, styl a evang. metody vlastních společenství. Důležité je neputovat osamoceně, ale počítat se svými bratry a vedením biskupů.

  K ZAMYŠLENÍ

Otázka pro naše MBS:Jak se nám v našem MBS daří konverze v pastoraci?

Odpovědi:

Karel: Můj žebříček hodnot. Nejprve jsem člověk, pak křesťan, pak katolík a pak terciář. Tak se dívám na mojí životní cestu a formaci.

Pavla: Naše setkání se v historii odvíjela takto. Každý jsme žili v osobním životě evangelium a starali se o svojí formaci soukromě. Jednou měsíčně jsme se setkali k modlitbě růžence. Do dnešní doby jsme vyrostli v tom, že máme nejprve solečnou mši svatou, pak nešpory, pak slovo duchovního asistenta. To nám dosud stačilo.

Jana: Více se těším na modlitební setkání naší malé skupinky terciářů nežli na měsíční  setkání všech terciářů.

Jarda: Určitě bychom měli víe ocenit velké životní zkušenosti s službou v církvi letitých terciářů, na které je naše společentví bohaté.

Luboš:

První řád má jedno z několika hesel -  Poslušnost. V sekulárním řádu to je jinak. V prvním řádu obdrží členové úkoly od svých nadřízených.  V sekulárním řádu mají členové hlavně osobní odpovědnost. V tom je kořen velkého rozdílu. Zatímco z kořenů prvního řádu vyrůstá ucelené a řízené společenství, z kořenů SFŘ vyrůstají jednotlivci, kteří mají ve společenství SFŘ pouze oporu.
 

Připomínám článek 13 Konstituce Sekulárního františkánského řádu: kající bratři a sestry,chtějí žít v duchu stálé konverze. To podepsal Jan Pavel II. dávno před papežem Františkem. Papa František nám v EG  připomíná, že je  třeba neustálé obnovy.

Cestou ke komunitní pastorační konverzi jsou slova generální konstituce SFŘ :  čl12 odst3 Ať bratři a sestry milují synovské setkání s Bohem a učiní modlitbu a kontemplaci středem své existence i činnosti. čl13. odst 1 připomíní naslouchání Božímu slovu.

A to se opravdu k mé i vaší radosti děje:

1) Duch svatý nás skrze Pavlu dovedl k tomu, že budeme číst na společenství Písmo svaté. Já k tomu přidávám čas ticha, čas pro kontemplaci slov evangelia. Ticho nikoliv dlouhý teologický výklad dává prostor proto, abychom byli citliví k Duchu svatému. Kromě svaté mše či modlitby církve i společným tichem  obnovíme své setkávání s živým Bohem. A živý Bůh nám pomůže k novému obrácení.
2) Proč se mi zdá, že jsme jako řád příliš uzavřeni do sebe? Proč jsme jen málo platní jako bratrské společenství církvi, či dokonce lidem ze světa? Protože v SFŘ svěřil  sv. František činnost jednotlivcům. Z tohoto úhlu pohledu si musíme hluboce vážit jednotlivců, skutečných titánů, kteří jsou v našem společenství a pracují na špici jak v charitativní, tak církevní činnosti v Plzeňské diecézi. Problémem je , že nemáme čas se sdílet, více znát své radosti, že mnohé z našich příběhů jsou před druhými členy MBS neznámé (škoda, že jsme z různých farností a vidíme se málo).
3) Jestli dá Pán a jednou budeme mít i společnou práci pro  bratrské společenství jako celek (v Plzeňské církvi nebo v evengelizaci v Plzni), budu se z toho velmi radovat. Ale myslím, že nejprve musíme usilovat o konverzi (obnovu, obrácení) osobní. Proto by měla naše rada místního společenství  hledat cestu k účinnější animaci společenství.
4)Při animaci našeho společenství bychom měli využít program církve na rok 2015 - Rok Eucharistie. - Eucharistie - Kristus-miláček sv. Františka.
5)Myslím, že by pomohla také chvíle společné modlitby při nešporách, kdy bychom k modlitbám nešpor mohli přidat dvě minuty  modliteb  ještě vlastními slovy, tak jak se to děje při svatých mších v Pavilonku.

 

 

Zpracovala 4.12. 2014 JP